Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 03.05.2016, 18:36:05
-
Terve!
Nyt tarvitaan pikaisesti hyviä neuvoja. Auton akku on vajunut sen verran ettei ovia saa enää kaukosäätimestä auki. Eikä myöskään avaimella lukosta, koska lukko on ilmeisesti käyttämättömyyden vuoksi ruostunut jumiin.
Maski on irroitettu autosta ja vaikuttaa ettei konepeltiä saa viriteltyä sitä kautta auki?? Tämä oli myös Wetterin kanta mutta korjatkaa jos tähän löytyy jokin konsti!
Voiko akkua ladata esimerkiksi vetokoukun pistokkeen kautta? Ei ainakaan kopukynällä tai yleismittarilla näytä mitään.
Akku on niin loppu ettei edes hälyttimen valo vilku.
Viimeisin keino on rikkoa ikkuna, mutta toki tuntuisi että pakkohan tähän joku muukin keino on löytyä.
Kiitollisena vinkkejä odotellen.. :(
-
Hinauspavelun miehet ottaa oven auki, itellä aukes n. minuutissa.
-
Yritä liottaa sitä lukkoa ruosteenirrottajalla tms. Volvon avain on aika kestävä, joten uskaltaa vääntää.hinausfirma ottaa jopa satkun palvelusta.
-
Saatko syötettyä virtaa alakautta startille tms. paikkaan? Jotta saisi akkulaturista tulevan virran siirtymään akkuun.
-
Yritä liottaa sitä lukkoa ruosteenirrottajalla tms. Volvon avain on aika kestävä, joten uskaltaa vääntää.hinausfirma ottaa jopa satkun palvelusta.
Se mikä on ihmeellistä niin lukko pyörii mutta mitään ei tapahdu?? Vertasin tätä perheen toiseen samanlaiseen Volvoon (D5) ja siinä napsahti heti ovet lukosta auki. Eli voiko olla niin, ettei siitä lukolta ole mekaanista yhteyttä salpaan vaan sekin vaatii virtaa toimiakseen?
Saatko syötettyä virtaa alakautta startille tms. paikkaan? Jotta saisi akkulaturista tulevan virran siirtymään akkuun.
Virran syöttäminen alakautta on kyllä todella haastavaa koska auto on pihassa, ja sitä ei voi ajaa pukille eikä kyllä ole sellaista tunkkiakaan jolla saisi tai uskaltaisi tunkata sorapihalla niin ylös että saisi pohjapanssarin irti ja pääsisi vielä tutkailemaan moottoritilaan. Toki pitää vielä tämäkin vaihtoehto tutkia.
Osaako kukaan sanoa, meneekö vetokoukun pistokkeesta virtaa akulle jos siihen laittaa virtaa? Vai onko tässä välissä rele tai jokin vastaava systeemi? Mitatessa ei ainakaan anna mitään lukemia joka puoltaisi ettei se onnistu tuota kautta. Mitäs olette mieltä?
Hinauspavelun miehet ottaa oven auki, itellä aukes n. minuutissa.
Kuinkas tämä tapahtuu? Karmia vääntämällä vai jollakin muulla tavalla? Volvossa on kyllä sen verran tömäkät että taitaa olla välistä urkkiminen poissuljettu juttu.
-
Peräkontissa avaimenreikää? ??? Itsellä ei kyllä ole et mahtaako ees olla muissakaan?
-
Peräkontissa avaimenreikää? ??? Itsellä ei kyllä ole et mahtaako ees olla muissakaan?
Ei ole enää tässä pulleakylkisessä.
-
Peräkontissa avaimenreikää? ??? Itsellä ei kyllä ole et mahtaako ees olla muissakaan?
Jos lisäpenkit takana, niin lukko löytyy rekkarin yläpuolelta oikealla. Kumitulpalla peitetty.
-
Laturin perään pitäisi saada johto kiinni.
Paksua levyä tunkin alle ja jotain varmistusta jos tunkki pettää.
-
Joskus on BMW:n ovet aukaistu vastaavassa tilanteessa syöttämällä sähköä rekisterilven valon liittimestä. En tosin tiedä onnistuuko volvossa vastaava.
-
Kerran ollaan tehty niin, että maski pois ja sen takaa on saanut konepellin lukot auki. Hiukan kun katsoi mallia toisesta samanlaisesta autosta niin ei ollut paha rasti.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62039.0
-
Kaikkihan on haastavaa. Kunnon tunkeilla keula ylös ja muovi pois, startin pääliittimeen laturin + ja runkoon -.
Tämähän on melkomoinen vitsaus kun salpalukitus on kyseessä. :facepalm:
Seisontaan laitettaessa kannattaa olla nokkapelti auki ja ovet lukkoon, sen jälkeen nopeasti akunkenkä irti ennen kuin menee salpa päälle.
Konepelti yhä auki kun tätä kokeilee.
Näin se ainakin omissa on toiminut ja kuskin ovi aukeaa avaimella vaikka autossa ei virtoja olekaan.
-
Vetokoukun kautta ei saa menee sumuvalon piuha ainakin minun Volvossa suoraan akulle 7-napaisessa kytkennässä. Tämän huomasin, kun parkissa ollessa peräkärrissä paloi sumuvalo koko ajan. Tuo on tosin varmaan kytkijästä riippuvainen, jos autolla on vedetty vaunua niin voi olla tuollainen kytkis. Muuten sitten vetokoukun kautta ei saa virtaa autolle, ellei ole 13-napainen pistoke jossa kaikki nastat kytkettyinä. Tuskin myöskään rekisterikilven valon kautta saa virtaa, muutenhan se palaisi koko ajan.
Meneekös näissä akun piuhat auton alla vai auton sisällä takaa eteen? Jos auton alla, niin sieltähän saa neulalla tökkäämällä virtaa kaapeliin.
Muuten on sitten könyttävä auton alle antamaan virtaa startin päähän tai laturille. Traktoriin trukin piikit ja sillä ylös.
Auton vakuutus voi yhtiöstä riippuen korvata hinausturvasta hinausmiehen antaman ovenavausavun tai auton siirron pajalle, jossa virransyöttö onnistuu. Kannattaa ensin varmistaa korvausosastolta.
-
Tätä aihetta lukiessa tulee mieleen että pitäisiköhän oikein värkätä omaan sellainen 12v pistoke johonkin ulkopuolelle nätisti tällaisen varalle. Esim jommankumman puskurin alahelmaan "jemmaan". Siitähän saisi tarvittaessa näppärästi virtaa menemään..
Eli tämäntyyppistä.. https://www.vannetukku.fi/sutars-pistorasia-20mm-reikalaippa-p-9356.html
-
Tätä aihetta lukiessa tulee mieleen että pitäisiköhän oikein värkätä omaan sellainen 12v pistoke johonkin ulkopuolelle nätisti tällaisen varalle. Esim jommankumman puskurin alahelmaan "jemmaan". Siitähän saisi tarvittaessa näppärästi virtaa menemään..
Eli tämäntyyppistä.. https://www.vannetukku.fi/sutars-pistorasia-20mm-reikalaippa-p-9356.html
En lähtisi tuollaista tekemään. Ei ole koskaan ennen tällaista tapausta sattunut itselle vaikka kymmenisen vuotta on näillä Volvoilla tullut ajeltua. Ihan spesiaalitapaushan tämä on jo siksikin, ettei kuskinoven lukon mekaaninen yhteyskään toimi, eli sitä kautta saa ovea auki. Siellä on varmasti jokin "limu" jumissa joka pitää purkaa ja putsailla kun autoon ensin pääsee. Toki johto auton puskurin sisällä ei näy kenellekään ja kun sen sulakkeen taakse asentaa ja hyvin eristää, niin hätävarana hyvä. Siitä sitten maat ottaa vaikka vetokoukusta jos sellainen tarve tulee.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=62039.0
Tämä oli ihan hyvä topic. Sieltä tulostin kuvan ja tänään mennään sitten asian äärelle kun on vapaapäivä ja aikaa. Pistän kyllä kommenttia millä tyylillä tämä saatiin ratkaistua.
Kerran ollaan tehty niin, että maski pois ja sen takaa on saanut konepellin lukot auki. Hiukan kun katsoi mallia toisesta samanlaisesta autosta niin ei ollut paha rasti.
Toki jos vielä tulee kikkakolmonen Jantusella mieleen niin kaikki neuvot otetaan vastaan :) Onneksi on tuo toinen samanmoinen auto niin siitä voi katsoa mallia ettei tarvitse ihan summamutikassa touhuta.
-
Pelti saatiin taiteiltua auki!!
Tämä on oikeastaan aika helppo juttu. Muovi joka on coolerin, syylarin ja ilmastoinnin kennon alla, täytyi irrottaa. Siis se pohjapanssarin edessä oleva. Tässä vaiheessa mahtuu kädellä vetämään kuskinpuoleisen umpion alla olevasta vaijerin kuoresta ja pelti aukeaa! :) Sitten boosterilla virtaa niin ovet aukesivat ihan säätimellä lukosta. Kaikki tämä onnistui kohtuudella ihan niin ettei auton keulaa edes tunkattu tasamaalta ylöspäin.
Maskin kautta aukaisu on mielestäni lähes mahdoton juttu, mutta onnistunee sitäkin kautta kuten Jantunen mainitsi. Toivottavasti saman ongelman edessä painiskelevat lukevat tämän topicin.
Ja se mainitsemani alamuovihan on kiinni kahdellä peltiruuvilla sieltä sivuista auton runkopalkkiin, tai siihen korkealla menevään saumaan. Kiitos kaikille tosi paljon kommenteista, on tää loistava foorumi O0
-
Nyt kannattaa varmasti myös tutkia miksi se kuskin oven lukko ei toimi? :)
-
Nyt kannattaa varmasti myös tutkia miksi se kuskin oven lukko ei toimi? :)
Se on totta! Tosin sellainen havainto, että se alkoi toimia välittömästi kun akussa oli virtaa. Eli onko jollakin varmaa tietoa että sen pitäisi, tai ei pitäisi toimia avaimesta auton ollessa "normaali" tilassa akku täynnä ja kaikki kunnossa.
Tämän havainnon mukaan ei toimi akun ollessa tyhjä. Mutta otamma senkin työn alle koska on tärkeä juttu.
-
Ihan tollei kysäsen että jos sinulla riittää viihteliäisyyttä koostaa ohjeistus yhteen viestiin niin voin paukasta ihan tuonne faq puolelle aiheeksi. tai voit myös suoraan sinne koostaa...
-
Hmm. Estääkös salpalukius mekaanisen lukon toimimisen ovesta? Tai että se vaatii vähintään sähköä että lukko toimii.
Vai oliko se niin että jos oven avaa lukkopesästä, niin hälytin menee laukeaa (jos on sellainen).
Tärkeintä kuitenkin että ovet on saatu auki. Ja hyvä tietää että konepellin avaus on noinkin yksinkertaista tarvittaessa :)
-
Muuta osaa asiasta mutta se on kyllä faktaa että jos auton lukitsee kaukosäätimellä ja avaa avaimella niin hälyytin laukeaa.
-
En lähtisi tuollaista tekemään. Ei ole koskaan ennen tällaista tapausta sattunut itselle vaikka kymmenisen vuotta on näillä Volvoilla tullut ajeltua. Ihan spesiaalitapaushan tämä on jo siksikin, ettei kuskinoven lukon mekaaninen yhteyskään toimi, eli sitä kautta saa ovea auki. Siellä on varmasti jokin "limu" jumissa joka pitää purkaa ja putsailla kun autoon ensin pääsee. Toki johto auton puskurin sisällä ei näy kenellekään ja kun sen sulakkeen taakse asentaa ja hyvin eristää, niin hätävarana hyvä. Siitä sitten maat ottaa vaikka vetokoukusta jos sellainen tarve tulee.
Tämä kun ei ole ainoa kerta kun tällaisesta tapauksesta "kuulen". Helpompi se tuosta olisi virtaa antaa kuin purkaa autoa jne.. Eikä tuosta mitään haittaakaan ole jos sellaisen laittaa.
Onhan sitä ihmisillä vaikka mitä tehtynä kaikenvaralle niin miksi ei tuollaista :)
-
Jos vetää vaunua, niin voi tehdä siihen sumarin nastaan kytkennän suoraan akulta. Toimii sitten toisinkin päin. Diodi tosin kannattaa olla sitten siellä vaunussa.
-
Loki-/letkulämppärin piuhan väliin ylläpitolaturi!
-
Pelti saatiin taiteiltua auki!!
Tämä on oikeastaan aika helppo juttu. Muovi joka on coolerin, syylarin ja ilmastoinnin kennon alla, täytyi irrottaa. Siis se pohjapanssarin edessä oleva. Tässä vaiheessa mahtuu kädellä vetämään kuskinpuoleisen umpion alla olevasta vaijerin kuoresta ja pelti aukeaa! :) Sitten boosterilla virtaa niin ovet aukesivat ihan säätimellä lukosta. Kaikki tämä onnistui kohtuudella ihan niin ettei auton keulaa edes tunkattu tasamaalta ylöspäin.
Maskin kautta aukaisu on mielestäni lähes mahdoton juttu, mutta onnistunee sitäkin kautta kuten Jantunen mainitsi. Toivottavasti saman ongelman edessä painiskelevat lukevat tämän topicin.
Ja se mainitsemani alamuovihan on kiinni kahdellä peltiruuvilla sieltä sivuista auton runkopalkkiin, tai siihen korkealla menevään saumaan. Kiitos kaikille tosi paljon kommenteista, on tää loistava foorumi O0
En tiedä, kuka olet, mutta pelastit päivän ja pitäisi kyllä kaljat tarjota! Tuolta kautta sai helposti apukuskin puolelta tuon vaihjerilla avattua lukon ja pääsi lataamaan taas akkua :2funny: 8)
Eipä tarvinnut ottaa ees koko sitä alamuovia irti, kun vaan irrotti ton kuskinpuoleisen, niin sai riittävästi kättä sinne vaijerille jeejee!