Proturbo  Autodiagnoosi

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196332 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #375 : 05.10.2019, 00:26:59 »
9 vuotta taitaa olla akulle kunnioitettava ikä, vaikkakaan orkkikselle tuskin ennenkuulumatonta?

On kunnioitettava.

Nyky laturitkin on muuttuneet aika paljon, 140A tuntuu olevan aika normaali, ennen sellaista ei saanut edes rahalla.

Samoiten uudet (en tiedä kaikista, kaikissa ei tule lappuja) tehdaskunnostetut 90A laturit puskee parhaimmillaan yli 130A. Ja huomattavasti matalemmilla kierroksilla kuin orkkis.
Esim. ex ysin laturin mukana tuli lappuset, sekä selkeästi paremmin oli virtaa kun siinä oli kaikkea "turhaa" elektroniikkaa mitkä kävi laturin päälle aika kovin.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #376 : 05.10.2019, 08:44:55 »
Se ei toimi suunnitellusti jos sinne lisäilee sitä vettä. Siitä tulee silloin perinteinen flooded akku (nestepinta näkyy). ”Toimii” mut edullisemmaksi tulee ostaa perinteinen flooded akku ja tankkailla niihin sitä vettä ;)

Kyllähän se näemmä ensiapuna toimi ja kustannuksiakaan tule akkuvedestä poistoikäiseen akkuun. Mut tuskinpa tuolla enää webastoa tunti päivässä poltetaan. Itsellä elytetyt akut on kuolleet lopullisesti parissa vuodessa tai menneet puoliksi oikosulkuun ja aurinkopaneelikäyttöön.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #377 : 05.10.2019, 09:30:58 »
Kyllähän se näemmä ensiapuna toimi ja kustannuksiakaan tule akkuvedestä poistoikäiseen akkuun. Mut tuskinpa tuolla enää webastoa tunti päivässä poltetaan. Itsellä elytetyt akut on kuolleet lopullisesti parissa vuodessa tai menneet puoliksi oikosulkuun ja aurinkopaneelikäyttöön.
Ite ajattelin yrittää yhden volvolaisen 8XAh akun elvytystä lähiaikoina. Katotaan onko vettä, jos on, niin järjettömällä laturilla virtaa sisään, jonka jälkeen apukaapeleilla pikainen oikosulku pari kertaa. ;D

Josko siitä saisi ns. "siirtelyakun", eli jaksaisi edes startata sillä.

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #378 : 05.10.2019, 10:45:10 »
AGM:ään ei todellakaan kuulu lisätä mitään, ei niitä huvikseen suljetuiksi ole tehty. Eikä nykyaikaisiin akkuihin yleensä muutenkaan, vaikka flooded tyyppiä olisikin. Paremmissa on vähäisen haihtuvan veden takaisin kennoille kierrättävä ”labyrintti”. Ja jos lisäilette akkuvettä, niin ensin lataus ettei täytä liikaa, koska happo ei haihdu vaikka nestepinta olisi laskenut.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #379 : 05.10.2019, 12:18:44 »
Kyllähän se näemmä ensiapuna toimi ja kustannuksiakaan tule akkuvedestä poistoikäiseen akkuun. Mut tuskinpa tuolla enää webastoa tunti päivässä poltetaan. Itsellä elytetyt akut on kuolleet lopullisesti parissa vuodessa tai menneet puoliksi oikosulkuun ja aurinkopaneelikäyttöön.

No toistaiseksi on voinut lämppärinä pyörittää tunnin ongelmitta.  ;)
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #380 : 05.10.2019, 12:46:56 »
No toistaiseksi on voinut lämppärinä pyörittää tunnin ongelmitta.  ;)

No ei se sitten väärin ole elvyttää vedellä jos vaihtoehto on hakea kaupasta uusi. Tai ei ainakaan muita konsteja ehdotettu.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #381 : 05.10.2019, 16:43:33 »
No ei se sitten väärin ole elvyttää vedellä jos vaihtoehto on hakea kaupasta uusi. Tai ei ainakaan muita konsteja ehdotettu.
Eiku se jokaisen kato pakko hakea se testivoittaja-akku aina kolmen vuoden välein ja uskoa sokeasti kaikki akkumyyjän lupaukset aiheesta, eikä tietenkään kyseenalaistaa mitään.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4016
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #382 : 05.10.2019, 17:54:46 »
Eiku se jokaisen kato pakko hakea se testivoittaja-akku aina kolmen vuoden välein ja uskoa sokeasti kaikki akkumyyjän lupaukset aiheesta, eikä tietenkään kyseenalaistaa mitään.

Sä oot Slerna niin asian ytimessä.. T. Nimim "Exide permium kuoli talvisäilössä" kahden vuuoden iässä. Ja nykykäyttikseen hain ihan vastaavan akun. Mistä saisi lääkettä tähän vikaan.. :-\
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #383 : 05.10.2019, 18:25:44 »
Eiku se jokaisen kato pakko hakea se testivoittaja-akku aina kolmen vuoden välein ja uskoa sokeasti kaikki akkumyyjän lupaukset aiheesta, eikä tietenkään kyseenalaistaa mitään.

Ainakin meillä on niin kovaa webaston käyttöä et sitten kun akku sippaa niin se sippaa ja uutta tilalle. Autolla rallataan aamusta iltaan, vehkeiden on pelattava eikä ole aikaa kokeiluihin. Muuten hellasärö yltyy sietämättömäksi ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #384 : 05.10.2019, 18:30:33 »
AGM:ään ei todellakaan kuulu lisätä mitään, ei niitä huvikseen suljetuiksi ole tehty. Eikä nykyaikaisiin akkuihin yleensä muutenkaan, vaikka flooded tyyppiä olisikin. Paremmissa on vähäisen haihtuvan veden takaisin kennoille kierrättävä ”labyrintti”. Ja jos lisäilette akkuvettä, niin ensin lataus ettei täytä liikaa, koska happo ei haihdu vaikka nestepinta olisi laskenut.

AGM akuissa on juuri tuo kierrätys ja haihtuminen äärimmäisen pientä. Jos sinne itse lisää vettä kierrätys ei toimi liian pienen tilavuuden vuoksi ja akku sylkee niistä ventiileistä höyryt pihalle perinteisen flooded akun tapaan.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #385 : 05.10.2019, 18:33:43 »
Ainakin meillä on niin kovaa webaston käyttöä et sitten kun akku sippaa niin se sippaa ja uutta tilalle. Autolla rallataan aamusta iltaan, vehkeiden on pelattava eikä ole aikaa kokeiluihin. Muuten hellasärö yltyy sietämättömäksi ;D
Siis toki tuo pitää paikkansa. Mutta miksei nykyään osata tai haluta tehdä "mekaanisesti" laadukasta akkua? Miksi ne paskoo ykskaks? Miksi ne paskoo yhdestä syväpurkutilanteesta, tai yhdestä "ylikuormituksesta"? Ne Ah lukematkin on vähän niin ja näin... Tänäpäivänä uusi akku saattaa jopa ylittää sen Ah lukemansa, mutta jo vuoden jälkeen mennään alle luvatun... Ainoastaan pelkästään maantiellä viihtyneiden autojen akut ovat pitäneet sen varauksensa siellä luvatun tuntumassa pitkään.

"Koska kaikki toimii sähköllä nönnö", perkele on niitä sähköhimmeleitä ollut ennenkin, tosin reilusto vähemmän, mutta onpa laturikin ollut aika heikko.

Onko sama akkujen "kehitys" näkynyt myös raskaalla puolella?

Syytän edelleen kartellia ja kapitalismia. Voitot voitot voitot ja laatu alle alarajan. Pitäs löytää venäläinen kaveri ja hakea siperiasta akut. Siellä ei kuulemma huonoja akkuja paljoa jakseta kattella.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #386 : 05.10.2019, 18:47:40 »
Siis toki tuo pitää paikkansa. Mutta miksei nykyään osata tai haluta tehdä "mekaanisesti" laadukasta akkua? Miksi ne paskoo ykskaks? Miksi ne paskoo yhdestä syväpurkutilanteesta, tai yhdestä "ylikuormituksesta"? Ne Ah lukematkin on vähän niin ja näin... Tänäpäivänä uusi akku saattaa jopa ylittää sen Ah lukemansa, mutta jo vuoden jälkeen mennään alle luvatun... Ainoastaan pelkästään maantiellä viihtyneiden autojen akut ovat pitäneet sen varauksensa siellä luvatun tuntumassa pitkään.

"Koska kaikki toimii sähköllä nönnö", perkele on niitä sähköhimmeleitä ollut ennenkin, tosin reilusto vähemmän, mutta onpa laturikin ollut aika heikko.

Onko sama akkujen "kehitys" näkynyt myös raskaalla puolella?

Syytän edelleen kartellia ja kapitalismia. Voitot voitot voitot ja laatu alle alarajan. Pitäs löytää venäläinen kaveri ja hakea siperiasta akut. Siellä ei kuulemma huonoja akkuja paljoa jakseta kattella.

AGM kestää syväpurkaantumista selvästi paremmin. Se nimenomaan on sen etu. Minä en itseasiassa ole saanut yhtään rikki. Eka Volvossa kun perinteinen akku ei pysynyt vauhdissa mukana niin nakkasin AGM tilalle ja ajelin ilman mitään ylläpitolatauksia vuosikausia. Sama homma nykyisen kanssa eli 3v vanha auto hälyytti varauksesta heti eka talvena eikä webastoa saanu päälle. Suurin mahdollinen AGM tilalle ja homma toimii..ainakin nyt 2v toiminut.

Akkuihin ei ole vielä (ikävä kyllä) keksitty ns. lopullista ratkaisua. Sähköautojenkin akut on vielä aika muinaista tekniikkaa ja herkkiä.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019, 18:50:38 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #387 : 05.10.2019, 18:55:26 »
Mutta "ennenwanhaan" akut olivat rakenteellisesti järeämpiä eivätkä ottaneet itseensä niin herkästi. Toi bilteman harmaa on yllättänyt, ettei ole kuollut niihin syväpurkauksiinsa.

Ex varta muuten kuoli juuri syväpurkaukseen. Yhden vuorokauden oli sisävalot päällä pakkasessa. Siihen kuoli.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #388 : 05.10.2019, 19:22:02 »
Ex varta muuten kuoli juuri syväpurkaukseen. Yhden vuorokauden oli sisävalot päällä pakkasessa. Siihen kuoli.
Mutta kun lisää desin vettä niin on taas kuin uusi. Vai miten se nyt meni...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #389 : 05.10.2019, 19:26:11 »
Mutta kun lisää desin vettä niin on taas kuin uusi. Vai miten se nyt meni...
Prismassa oli muuten herneet tarjouksessa.


Ei tietenkään tuommoinen itsensä paskonut akku tule kuntoon, vaikka upottaisi akkuveteen korkit auki.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo