Samppasport  Futurez

240 Diesel syöttöpumppujen erot

  • 14 Vastauksia
  • 7553 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
240 Diesel syöttöpumppujen erot
« : 08.10.2012, 21:01:40 »
Morjens, Elikkäs monella ilmoituksissaan erikseen D24- ja D24 Turbo syöttöpumput. Eri mitä käytännön eroa kyseisissä pumpuissa on juurikin turbotusta ajatellen?
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #1 : 08.10.2012, 21:12:42 »
Turbon pumpulla saa savua vähemmäksi ennen turbon heräämistä. Tää taitaa olla se suurin ero.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #2 : 08.10.2012, 21:14:04 »
Morjens, Elikkäs monella ilmoituksissaan erikseen D24- ja D24 Turbo syöttöpumput. Eri mitä käytännön eroa kyseisissä pumpuissa on juurikin turbotusta ajatellen?

Turbon pumpuissa on siinä kannessa ahdonalainen syötönsäätö (LDA-tower), jossa ahtopaine säätelee sisällä olevaa karaa, joka taas puolestaan säätelee neulaa (joka säätelee syöttöä ahtopaineilla). LDA-tower on siis integroituna siinä pumpun kannessa. Itse kokeilin kerran vaihtaa turbopumpun kantta vaparipumppuun, mutta siinä ei kaikki sopinut kohdalleen. Mutta on mahdollinen, joissain tapauksissa. Muttei kannata alkaa tota kantta vaihtaan..turbon pumppuja saa 50-150€ (riippuen ostaako palstalta vai purkaamolta..) Ahdonalainen syöttö on tapa saada perussyöttö pieneksi, jotta maantieajossa kulutus ja ylimääräinen savutus vähentyisi. Syöttöä tulee vasta sitten kun sitä tarvitaan (kiihdytyksessä tai ylipäätään kuormituksen alaisena)

Lisätietoa noista pumpuista löytyy http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=122.0 -topicista.

Myös tuota meikäläisen rojektia voi selailla, siellä on juttua tuosta kans. Linkki löytyy allekirjotuksesta.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #3 : 08.10.2012, 21:34:55 »
Porukka sitten yleensä turbohommissa vaihtanu pumpun turbolle tarkoitettuun? Jos nyt tähän samaan viestiin vielä lissäisin että mitä kannattaa tuossa turbotushommassa ylipäätään ottaa huomioon näin kestävyyden kannalta?
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #4 : 08.10.2012, 22:24:04 »
Porukka sitten yleensä turbohommissa vaihtanu pumpun turbolle tarkoitettuun? Jos nyt tähän samaan viestiin vielä lissäisin että mitä kannattaa tuossa turbotushommassa ylipäätään ottaa huomioon näin kestävyyden kannalta?

Kyllä suurimmassa osassa turbotetuista deekuista on tuo turbon pumppu.

No jos kohtuullista tehonlisäystä haluaa niin vakio motti varmasti kestää. Itellä on tossa varmaan sellaset 180-200hv (en oo vielä penkittäny) ja kone on alunperin vakio d24 vapari ilman öljyruiskuja, ja uskon että tuokin vielä menee vakio kaluilla. Tosin ei ne öljyruiskut tuossakaan varmasti pahitteeksi ois..  ::)
Riippuu paljon ajotavasta, ja siitä että muistaako jälkikäyttää ja että kenkää antaa vaan sillon ku moottori on oikeesti lämmin.
Vahvemmat kiertokangethan näihin voi vaihtaa jos vääntökestävyyttä haluaa lisää.

Tärkeintä on, että vaihdat paksumman kansipahvin jotta puristukset säilyy sallituissa rajoissa. Ns. 3-lovisen..
Ja kytkin varmaan alkaa luistamaan jos turboksi tulee jokin hiukan isompi kuin vakio T03 "pakokaasujarru" ja syötöt ovat sen mukaiset. Vakio pumppu (10mm nestepäällä) antaa n. 1 barin ahdoilla ja T03:lla sekä välijäähdyttimellä about 140-150hv. Vakiopumpusta kyllä loppuu ruoka aika lyhyeen..vinkkinä voin sanoa, ettei kannata vakiopumpun kaveriks kovin isoa turboa laittaa. Muttei myöskään niin pienellä pakopesällä olevaa turboa, että pakopaine (ns. vastapaine ennen pakopesää) kasvaisi yli ahtopaineen.

Lisätiedon hankkimiseksi kannattaa seurata tota aikaisemmin mainitsemaani topiccia ja projektipäiväkirjoja.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2012, 22:31:33 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #5 : 09.10.2012, 16:54:24 »
Selvä homma, pitää alkaa tuota lueskelemaan.
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Hompppa_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 38
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #6 : 07.11.2012, 02:52:07 »
Lainaus
Vakio pumppu (10mm nestepäällä) antaa n. 1 barin ahdoilla ja T03:lla sekä välijäähdyttimellä about 140-150hv.

Omassa deekussa samoilla spekseillä ei kyllä ole mitenkäänpäin mitattuna noin paljon tehoja. ::)

Ei ennen koneremonttia eikä sen jälkeenkään. No turbon ostoa seuraavaksi... ;)

740 Deeku + 945 b230fk

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #7 : 07.11.2012, 10:35:28 »
Omassa deekussa samoilla spekseillä ei kyllä ole mitenkäänpäin mitattuna noin paljon tehoja. ::)

Ei ennen koneremonttia eikä sen jälkeenkään. No turbon ostoa seuraavaksi... ;)

Ei itelläkään oo kokemusta, mutta foorumilla liikkuvien "tornareiden" perusteella.. Itellä oli T3/T4 turbo, vakiopumppu rajummalla karalla ja 0,85 ahtoja niin efektinä oli n. 143hp muistaakseni moottoriteho.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #8 : 02.12.2013, 16:03:49 »
Vastaampa vanhaan aiheeseen, mutta kuitenkin...

allekirjoituksen d24tic:stä penkitettiin tuolla bemarin muuttavasiipisellä garrettilla, 1,0bar ahdoilla takapyöriltä 112hv. Tekee häviöineen 140-150hv konetehoa. Pumppu tapissaan vakio nestepäällä.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #9 : 06.01.2015, 15:16:23 »
Onko hyötyä viilailla karaa vakiopumpun ja -pallon kanssa? Jos tuosta saisi irtoamaan sen mitä orkkisromuilla saa.. Tällä hetkellä ahtaa 0,9bar ja soppa loppuu kesken.
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #10 : 06.01.2015, 16:45:26 »
On siitä karan hiomisesta vähän hyötyä ja samoin prikkojen laittamisesta siiihen kuvernöörijouseen. Ainakin tuo oma auto jaksaa vähän paremmin vääntää vielä 3000 jälkeen tuolla säätimen muokkaamisella ja paikallaan ottais kierroksia varmasti mittarin pohjaan asti, mutta ei kehtaa kokeilla :D


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #11 : 06.01.2015, 23:50:10 »
Governor modilla varmasti eniten hyötyä vakiokokoonpanoon. Ahtokaran viilauksella pienempi.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #12 : 07.01.2015, 01:06:41 »
Sen verran kokeilin kun opiskelin pumpun säätelyä, että löysäsin jousta muutamalla pykälällä ja kyllähän ahdot nousevat nyt aikaisemmin. Kovin paljoa ei taida uskaltaa kikkailla ennen kuin puoli miljoonaa ajetut suuttimet käy pajalla...?
turbotettu ooppeli ja deeku.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #13 : 07.01.2015, 01:16:19 »
Omassa D24:sessa meinaavat ahdot vähän karkailla (piikkavaat 1.3bar), oma tekoisella bleederillä, rälläköidyllä karalla ja muokatulla governor-jousella. Tuossakin vuoti vanhat suuttimenkärjet melkoisesti ja ajeltu 1bar paineella, että tuskinpa tuolla vakiopumpulla moottorista mitään hajoaa.

Poissa kumimuumi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Diesel syöttöpumppujen erot
« Vastaus #14 : 07.01.2015, 08:24:50 »
Alkaa karkaamaan aiheesta, mutta kulutukset pyörii 8-9l välillä 945:ssa vaikka ennakot on nyt katsottu heittokellolla 0,91mm ja syöttöä on nyt niin että ollaan savutuksen rajamailla. Voisi olettaa, että joko suuttimissa tai pumpussa on jotain kulumaa. Ahtaa "täydet" muttei silti jaksa sysätä.
turbotettu ooppeli ja deeku.

 

Futurez  Kulkukoira