Autodiagnoosi  Carcom Oy

V50 eber ja kulutus

  • 3 Vastauksia
  • 1020 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
V50 eber ja kulutus
« : 11.02.2021, 19:47:08 »
Ollut jo monta viikkoa suhteellisen kovia pakkasia, kulutus kyllä noussut nyt talvella n. 2 litraa sataselle, moottorina siis d4164t drive malli. Kuluttanut nyt talvella 5-6,5l/100km kun taas kesällä n.4,5l/100km. Mitä luulette, kuluttaako eberin käyttö enemmän vai vähemmän kuin kylmä käynnistykset ja kylmällä moottorilla ajo? Monessa paikkaa sanotaan että moottorin lämmittäminen säästää polttoainetta, mutta ei se kyllä webaston/eberin kanssa todellakaan säästä :D Mutta onhan se pirun mukavaa mennä lämpimään autoon eikä auto ole niin kankea  :)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 eber ja kulutus
« Vastaus #1 : 11.02.2021, 20:19:20 »
Ollut jo monta viikkoa suhteellisen kovia pakkasia, kulutus kyllä noussut nyt talvella n. 2 litraa sataselle, moottorina siis d4164t drive malli. Kuluttanut nyt talvella 5-6,5l/100km kun taas kesällä n.4,5l/100km. Mitä luulette, kuluttaako eberin käyttö enemmän vai vähemmän kuin kylmä käynnistykset ja kylmällä moottorilla ajo? Monessa paikkaa sanotaan että moottorin lämmittäminen säästää polttoainetta, mutta ei se kyllä webaston/eberin kanssa todellakaan säästä :D Mutta onhan se pirun mukavaa mennä lämpimään autoon eikä auto ole niin kankea  :)
Jos ajattelee, että oma V50 2.0D vie nyt talvella 4 litraa enempi satkulle niin viehän se. Riippuu hyvin pitkälti ajomatkoista. Eli itse lämmitän 100 km matkalla keskimäärin 5 tuntia eberiä + ajonaikaiset lämmitykset. n. 10 km työmatka (pitkä esilämmitys mennen tullen) ja ajonaikaiset käytöt.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 204
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 eber ja kulutus
« Vastaus #2 : 11.02.2021, 21:00:08 »
Missä moottorin lämpötilassa se suurinpiirtein lopettaa eberin käytön ajossa? Itsellä kun on ollut ajastuksella ja kun käynnistän niin lämmöt on normaalissa mutta todella nopeasti ne laskevat hieman, ja sitten taas nousevat, mahtaako eber vielä mennä käyntiin vaikka auto on esilämmitetty ja ajoon lähdetään suoraan? Maskisuoja on ylä ja alaritilässä. Juu nuo ajokilometrit/kerta vaikuttavat kyllä kulutukseen hyvin paljon. Mulla ajotietokone sanoo keskikulutukseksi 4,2/100km, mikä on minusta aika hyvä :)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 eber ja kulutus
« Vastaus #3 : 11.02.2021, 21:02:39 »
Missä moottorin lämpötilassa se suurinpiirtein lopettaa eberin käytön ajossa? Itsellä kun on ollut ajastuksella ja kun käynnistän niin lämmöt on normaalissa mutta todella nopeasti ne laskevat hieman, ja sitten taas nousevat, mahtaako eber vielä mennä käyntiin vaikka auto on esilämmitetty ja ajoon lähdetään suoraan? Maskisuoja on ylä ja alaritilässä. Juu nuo ajokilometrit/kerta vaikuttavat kyllä kulutukseen hyvin paljon. Mulla ajotietokone sanoo keskikulutukseksi 4,2/100km, mikä on minusta aika hyvä :)
Kyllä se näillä 20-25 pakkasilla on koko ajan päällä. Itse en ole viimasuojia vielä koskaan käyttänyt. En tiedä tarkkaa lämpötilaa missä pudottaa pois päältä. Viimasuojien avulla varmaan saattaisi mennäkin hetkellisesti pois päältä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Samppasport  Futurez