KL-varaosat  Race.fi

Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.

  • 15 Vastauksia
  • 5946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« : 14.02.2012, 21:09:00 »
Eikös tämä liity vahvasti enemmän virittämiseen, kuin tuunaamiseen?

Siis: Jos vaihdan taakse esim. halkaisijaltaan 2mm isommalla männänhalkaisijalla olevat jarrut, niin mitä käytännössä tapahtuu?

Polkimen liikerata, jarrutasapaino...

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #1 : 15.02.2012, 20:35:37 »
Käytännössä takajarrut muuttuu tehokkaammiksi(koska painesuhde kasvaa), polkimen liike pitenee(koska siirrettävä nestemäärä kasvaa ), jarrut muuttuu takapainoisemmiksi.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #2 : 15.02.2012, 20:44:42 »
Tämä todennäköisesti aiheuttaa auton käytöksen vaarallistumisen ja sitäkautta trollin nääntymisen nälkään kun laitteet on ojassa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #3 : 15.02.2012, 21:33:42 »
Tämä todennäköisesti aiheuttaa auton käytöksen vaarallistumisen ja sitäkautta trollin nääntymisen nälkään kun laitteet on ojassa.
Trollia ei voi koskaan aliravita. Jokainen sana on trollin ruokaa.

Mutta asiaan.
Näin oletinkin kuten Masa71 kertoi.
740 sedanissa kun ne takajarrut ovat kuitenkin sen verran alipainotteiset, niin minun on pakko testata tätä.
Jos hyvin käy, niin 7nelikantti alkaa pysähtymään. ;)
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 21:38:56 kirjoittanut järviin »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #4 : 15.02.2012, 22:56:56 »
Mulla oli joskus yhdessä 740:ssä takajarruissa 27% puoltoa, ja auton purun edistyessä löysin takajarruista yllärin: 34mm mäntäset toisella puolen, 38mm toisella. Voinemme siis päätellä, että jarruteho muuttuu aika suorassa suhteessa mäntien alan muutokseen, kun levyt on kuitenkin aina samat.

Muoks: ainakaan etujarrujen vaihto isompimäntäsiin ei havaittavasti muuttanut polkimen liikerataa, toki poljinvoiman tarve väheni suorastaan selkeästi, tosin itsekin tuumin että takajarrujen käyttöaste väheni entisestään... Mutta ei kyseenalaisteta lain vaatimuksia tehokkainta vastaavista jarruista.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2012, 22:58:54 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

hevonen

  • Vieras
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #5 : 16.02.2012, 15:22:41 »
Miten ihmeessä se polkimen liikerata muuttuu kun sieltä on otettu ilmat pois? :)
Tekis mieli melkein "yhtyä" TVS:n sarkastisiin heittoihin...

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #6 : 16.02.2012, 18:33:54 »
Isommalla männällä pääsylinterin männän on liikuttava pidempi matka, koska nestetilavuus männän takana kasvaa. Käytännössä männän isontaminen kahdella millillä vaikuttaa niin vähän, että ei huomaa eroa polkimen liikkeessä. Säätämällä takajarrujen painetta isommaksi saa lisättyä takajarrujen tehoa, alkuperäisiä paineensäätimiä tuskin saa säädettyä isommalle paineelle, joten käytännössä pitäisi heittää alkuperäinen morkula ojan taakse ja asentaa säädettävä malli takajarrulinjaan.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #7 : 16.02.2012, 19:16:53 »
Miten ihmeessä se polkimen liikerata muuttuu kun sieltä on otettu ilmat pois? :)
Tekis mieli melkein "yhtyä" TVS:n sarkastisiin heittoihin...
En tiedä kuinka tarkasti nyt viilaat pilkkua, mutta eikö se ole ilmeistä, että suurempi tilavuus vaatii enemmän nestettä?
Liikerata ei niinq muutu. Vaan, poljin kulkee eri matkan siinä liikeradalla niinq. Tätäkö tarkoitit?

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #8 : 16.02.2012, 19:46:14 »
Paineensäätimistä vielä: Hyvän yksinkertaisen jarrutasapaino säätimen saat tehtyä hydrauliliikkeestä saatavalla säädettävällä takaiskuventtiilillä. Takajarrupaineen rajoittimet pois pelistä ja liität takaiskuventtiilin / piiri väliin ja säädät haluamaksesi, eikä maksa satoja euroja. Vaikutus siis sama kuin kilpureissa pedalboksilla ;D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #9 : 16.02.2012, 22:26:14 »
En tiedä kuinka tarkasti nyt viilaat pilkkua, mutta eikö se ole ilmeistä, että suurempi tilavuus vaatii enemmän nestettä?
Liikerata ei niinq muutu. Vaan, poljin kulkee eri matkan siinä liikeradalla niinq. Tätäkö tarkoitit?
Täytyy olla He-Man, että nesteen saa puristumaan kasaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #10 : 17.02.2012, 11:19:29 »
Täytyy olla He-Man, että nesteen saa puristumaan kasaan.
Kyllä, mutta liikkuuhan se työsylinterin mäntä siellä hieman. Ei tosin paljoa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #11 : 17.02.2012, 12:10:33 »
Täytyy olla He-Man, että nesteen saa puristumaan kasaan.
Eihän sen nesteen tarvitsekaan puristua kasaan mutta kun sitä pitää virrata poljinta painettaessa enemmän sylinteriin niin pääsylisteri joutuu liikkumaan pidemmän matkan ja poljin painuu syvempään.
Laskin kuriittani mitä vaikuttaa jos yhtä sylinteriä suurennetetaan 34 millistä 36 milliin ja mäntä liikkuu 2 mm, nestettä pitää tälllöin liikkua 219,9 mm³ enemmän, 25 millin halkaisijalla olevan pääsylinterin männän pitää liikkua silloin 0,45 milliä pidemmän matkan, polkimella se matka on sitten enemmän vipusuhteen vuoksi. Jos niitä sylintereitä on neljä ja yksi pääsylinterin mäntä pumppaa kaikille nesteen niin männän pitää liikkua 1,8 mm pidempi matka (polkimella 2-3 kertainen matka).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

hevonen

  • Vieras
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #12 : 17.02.2012, 19:17:36 »
Jaa'a, mitenkähän se liikevara yleensä edes riittää noilla isoilla sylintereillä... ;)
On vissiin


Joup, jatkakaa.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #13 : 17.02.2012, 21:03:03 »
Miten ihmeessä se polkimen liikerata muuttuu kun sieltä on otettu ilmat pois? :)
Tekis mieli melkein "yhtyä" TVS:n sarkastisiin heittoihin...
Jaa'a, mitenkähän se liikevara yleensä edes riittää noilla isoilla sylintereillä... ;)
On vissiin
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Joup, jatkakaa.
Voitko edes tämän kerran myöntää olleesi väärässä sarkastisine kommentteinesi?
Koska se polkimen liike kasvaa VAIKKAKIN mitättömän määrän noilla mitoilla, mutta kasvaa silti...
Jos et usko, lue peruskoulun fysiikan kirja uudestaan ::)
Vai teetkö saman kuin museon puolella eli vedät marttyyriviitan niskaan "kun ne on ilkeitä ja sanoo pahasti" ja jatkat samaan malliin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Takajarrusylinterin halkaisijan muuttaminen.
« Vastaus #14 : 17.02.2012, 21:58:52 »
Kyllä, mutta liikkuuhan se työsylinterin mäntä siellä hieman. Ei tosin paljoa.
Tiedetään. Kommentti oli ehkä sarkastinen, mutta paljonko sulla kunnolla ilmatuissa jarruissa poljin liikkuu normaalin jarrutuksen aikana? Ja onko tähän dramaattinen merkitys jos takajarrujen osuus (joka on ehkä 30% kokonaisvirtaamasta?) muuttuu vaikkapa 25%, mitä tuola muutoksella saadaan aikaiseksi. Tai, kuinka todennäköisenä pidät, että pääsylintereitä on tehty erilaisia eri yksilöissä käytetyille erilaisille (taka)jarrusatuloille? Sitten tuohon huolestumiseen olisi jotakin aihetta, jos se kaliiberi muuttuisi ohi sen skaalan, jota näihin on jo tehtaalta saanut.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing