KL-varaosat  Race.fi

Volvo 945 Turbo -95

  • 12 Vastauksia
  • 3930 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wurth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Volvo 945 Turbo -95
« : 28.06.2020, 15:12:38 »
Ajattelin tästä nykyisestä käyttöautosta ruveta kirjoittamaan lähinnä huoltomuistio tarkoituksessa.  :) On foorumilta ennestään tuttu vehje muutaman vuoden takaa.



Pellin alla lastutettu B230FK FT-koneen hukkiksen kellolla, jonka perässä voimaa välittää tänäpäivänä AW72L.

Varusteina/tilbehöörinä ainakin seuraavanlaista:
-Suht. harvinainen lasikattoluukku
-4x sähkölasit
-Sähköpeilit
-Vakkari
-Koirakalteri
-Takaluukun spoileri
-Snowcap
-Kynäteline kojelaudassa
-Ajonesto (saksantuonti-auto)

Olin pitkän aikaa harkinnut että seuraavaksi käyttikseksi tulee turboysi ja tämä ilmestyi keväällä myyntiin kohtuullisen lähellä vaihdelaatikko-vikaisena ilman hintaa. Oltiin sitten puhelimessa myyjän kanssa samaa mieltä kauppahinnasta ja auto haettiin trailerilla seuraavana iltana.

Volvo oli seissyt ilmeisesti vuodesta 2016 rikkinäisen vaihdelaatikon takia. Myyjä kertoi ettei liiku eteen eikä taakse eikä ruvettu kauppoja tehdessä kokeilemaan edes käyntiin kun oli pitkään seissyt.

Kotona täytyi auto ensin pestä kunnolla, kun oli ihan sammaleen peitossa  ;D





Pesun jälkeen:






Käyntiin lähti kuin jokapäiväisestä ajosta kun laittoi akun vaan kiinni ja auto jopa liikkui kun koitin laittaa vaihteen silmään, tosin meno loppui muutaman sadan metrin jälkeen, joten kyllä siinä jotain oli vikana  ;D

Foorumin kautta löytyi seuraavana lauantaina varaosalaatikko 16-venttiilisestä autosta, eli alkuperäinen 71L vaihtui 72L:ään. Toistaiseksi tuntuu olevan välitysten puolesta aivan hyvä vaihtoehto.

Vaihdoin laatikon sitten samana viikonloppuna, tein shift-kitin ja sunnuntaina pääsi jo koeajamaan. Heti ei toiminut kun oli jäänyt asentaessa vaihteensiirtimen hahlo väärin. Öljypohjan käytti uudestaan auki niin vian sai korjattua. Meinasi olla sotkuista hommaa automaattilaatikon kanssa ensimmäistä kertaa touhutessa  ;D

Sitten auto odotteli muutaman viikon pihassa, että ehdin näyttää katsastuksessa. Leima tuli ensimmäisellä kerralla joka oli aika ihme, kun en ollut tehnyt muutakuin vaihdelaatikon vaihdon ja tarkastanut että valot jne. toimii  :)

Sitten on huoltoja tehty seuraavat:

411947km

-jakohihna+kiristin
-öljyt + suodatin(oem)

412500km

-moottorin lämpötila-anturi

Tällähetkellä tekemistä tiedossa vielä seuraavanlaista:
-puhaltimen etuvastuksen vaihto ehjään
-takaluukku korjata aukeamaan myös ulkopuolelta
-tien puolen lokasuoja vaihtaa ehjään (roiskeläpän kohdalla reikä)

Hankintalistalla: (saa tarjota vaikka yv:llä jos nurkista löytyy)
-kromireunuksinen ruutumaski
-mustat puolinahkapenkit

Loppuun vielä parit kuvat






Päivittelen kunhan jotain mainittavaa tämän suhteen tapahtuu  8) Kommentteja ja mietteitä olisi kiva kuulla!
« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 23:26:04 kirjoittanut wurth »
V70 T6 AWD -11, 944 Classic B230FT -98
Entiset: 745 B200E -88, 945 Turbo -95 B230FK   
740 GL -88 B230F, 745 GL -90 B230F

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #1 : 28.06.2020, 20:11:45 »
Siistiltä näyttää ja hyvä että laatikko meni käyttöön ja auto takaisin tien päälle.  :) Lasinen kattoluukku on kyllä mukava yksityiskohta tässä!
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #2 : 28.06.2020, 23:56:03 »
Kuvien perusteella ehdottomasti pelastamisen arvoinen, peukku sille :arkkupakastin:

Poissa wurth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #3 : 13.07.2020, 14:00:32 »
Tällä on kuljettu pääosin kotoa työpaikalle, jossa auto aina viikon seisoo pihassa.

Vaikkei kovin kummoista kerrotavaa olekaan, niin tässä on sisustasta kuva  ;D



Puolinahkapenkkejä kaipaa, sekä uutta rattia. Etsin varmaankin originellin nahkaratin ton nykyisen kuluneen vakion tilalle, klo 12 kohdalta ikävästi irtoaa käsiin tahmaa kuluman kohdalta ja pehmuste pyörii ympyrää kehän ympärillä. Oiskohan joku kolmipuolainen siisti jalopuuratti ihan mahdoton idea? ;D
V70 T6 AWD -11, 944 Classic B230FT -98
Entiset: 745 B200E -88, 945 Turbo -95 B230FK   
740 GL -88 B230F, 745 GL -90 B230F

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #4 : 13.07.2020, 15:39:47 »
Tällä on kuljettu pääosin kotoa työpaikalle, jossa auto aina viikon seisoo pihassa.

Vaikkei kovin kummoista kerrotavaa olekaan, niin tässä on sisustasta kuva  ;D

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Puolinahkapenkkejä kaipaa, sekä uutta rattia. Etsin varmaankin originellin nahkaratin ton nykyisen kuluneen vakion tilalle, klo 12 kohdalta ikävästi irtoaa käsiin tahmaa kuluman kohdalta ja pehmuste pyörii ympyrää kehän ympärillä. Oiskohan joku kolmipuolainen siisti jalopuuratti ihan mahdoton idea? ;D
ei ois ollenkaan,toi vakio kamalankokoinen ruori  ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa wurth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #5 : 09.01.2021, 18:52:54 »
Pitkästä aikaa autolle tapahtunut jotain mainittavaa.

Loppuvuonna joulukuun aikana alkoi käynti muuttua heikommaksi ja kylmänä varsinkin kävi kolmella pitkän aikaa ennenkö lämpesi. Oli mielessä että täytyy sytytysosat uusia kun saa aikaiseksi, jos on vain siitä kiinni.
Keskiviikkoiltana olin lähdössä kotoa ja auto lähti tavallisesti käyntiin ja kävi vajaan minuutin kunnes sammui ja sen jälkeen ei millään lähtenyt käyntiin. Tänään lauantaina kävin hakemassa uudet tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen ja pyörijän ja vaihtelin ne päivällä.
Samalla tarkistin myös miltä kampiakselin asentoanturi näyttää kun yksi aikaisempi 740 teki melkein samanlaisen tempun kun anturi oli rikki.
Tässäkin se oli risaisen näköinen ja vaihdoin vanhasta osina myydystä autosta jääneen n. 1500km ajetun anturin paikalleen jonka jälkeen auto lähti nätisti käyntiin ja kävi muutenkin todella hienosti verrattuna aikaisempaan tilanteeseen. :)

Likaisesta autosta kuva:



Huoltomuistiota

418720km
-Tulpat
-Tulpanjohdot
-Virranjakajan kansi
-Pyörijä
-Käytetty ~1500km ajettu kampiakselin asentoanturi
V70 T6 AWD -11, 944 Classic B230FT -98
Entiset: 745 B200E -88, 945 Turbo -95 B230FK   
740 GL -88 B230F, 745 GL -90 B230F

Poissa wurth

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #6 : 23.05.2021, 21:34:06 »
Tarttis varmaan vähän päivitellä, kun tämä topic kuitenkin on olemassa.

Autolla tuli huhtikuussa vuosi täyteen mun omistuksessa ja kilometrejä sinä aikana melkolailla tasan 10tkm.

Maaliskuun puolivälissä foorumin käyttäjä Kebakko sai auton työnalle. Maalipinta myllytettiin ja auto käsiteltiin kaikenkaikkiaan erittäin hienoon kuntoon ulkopinnoilta.








11.5 Kävin näyttämässä katsastuksessa ja läpi ei mennyt kerrasta liian heikon käsijarrun, kuskinpuolen lokarin ruostereijän ja päästöjen korkean happiarvon takia joka johtui vuotavasta pakoputkesta.

Korjailin käsijarrun uusilla paloilla ja Kebakko hitsaili paikan lokasuojaan. Pakoputken osat ostin uudet katalysaattorilta taaksepäin, mutta pienen vastoinkäymisen takia ne jäi asentamatta. ::)

Lauantaina 22.5 olin ajelemassa takaisin kotiin Tampereelta ja n. 15km ennen kotia kiihdytin mäkeen vauhtia ja joku nytkähti perässä, moottorin vikavalo ilmestyi mittaristoon ja auto alkoi nykiä pysyen kuitenki käynnissä. Pysäsin bussipysäkille ihmettelemään pellin alle jossa oli kaikki kunnossa ja auto kävi tyhjää kuitenkin aivan kuin kuuluu muttei kestänyt kierroksia. (Nyt jälkeen mietittynä tässä kohtaa varmaan polttoainelinja petti jostain kohin ja bensanpaine täten tippui..)

Olin kuitenkin senverran lähellä kotoa että päätin ajaa vain kun auto kuitenki kävi ja pystyi ajamaan jotain kahta- kolmeakymppiä.
Pääsin näin about. 10 kilsaa jolloin takaa alkoi nousta mustaa savua ja tajusin että autohan palaa  :facepalm:

Juttelin puhelimessa tilanteessa aikasemmin kirjoituksessa mainitun kaverin kanssa joka lähti siltä istumalta toisen kanssa sammuttimet mukanaan vastaan ja soitin itse palomiehet paikalle. Keräilin autosta kaikki omat tavarat pois ja siinäpä se yltyi kunnon tulipaloksi auton peräpäästä alta.



Tulipalon vauriot rajoittui onneksi peräpäähän eikä tuli päässyt etenemään kumottuja takapenkkejä edemmäksi. Sammutus tekikin sitten oman osansa sisustan ja sähköjen suhteen.

Mun osalta auton tarina loppui tähän ja on nyt hyvissä käsissä. Toivon että tästä leivotaan vielä auto, oma aika ei riitä tän elvyttämiseksi.  *W->


« Viimeksi muokattu: 23.05.2021, 22:55:28 kirjoittanut wurth »
V70 T6 AWD -11, 944 Classic B230FT -98
Entiset: 745 B200E -88, 945 Turbo -95 B230FK   
740 GL -88 B230F, 745 GL -90 B230F

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #7 : 23.05.2021, 21:48:06 »
Ikävä tapaus :'(  Toivottavasti tuosta vielä auto saadaan. Onko mitään tietoa tulevasta kohtalosta, menee varmaan lunastukseen ja ruttutukkuun?
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5095
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #8 : 23.05.2021, 21:51:16 »
Surullista että näin pääsi käymään  :'(
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #9 : 24.05.2021, 00:27:05 »
No perskeles ompas erikoisesti kun peräpäästä tulessa. Yleensä jos näin niin jotkut vahvistin/subbari viritelmät on syynä.. Mistä tuo syttyi?  :idiot2:

Ikävä homma kyllä..
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #10 : 24.05.2021, 09:44:00 »
Onko mitään tietoa tulevasta kohtalosta, menee varmaan lunastukseen ja ruttutukkuun?
Lienee ok, että vastaan tähän tässä topicissa. Ei mene ruttutukkuun, vaan laittoon ja tarkoitus olisi vielä leipoa auto tästä. Vauriot täytyy selvittää ensin ja sitten tehdä tarkempia suunnitelmia. tästä lisää sitten joskus projektiosion puolella kun sen aika on.  ;)
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa EmppuS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • Toistaitoinen tohelo
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #11 : 24.05.2021, 10:05:41 »
Hyvä että pistetään kuntoon, oli nimittäin ihan siisti yksilö ja pelastamisen arvoinen.
-88 740 GLE B200E

Entiset: -95 940 GL D24TIC, -90 740 GL B200F, -91 850 GLT B5244S

Poissa Hänski02

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 945 Turbo -95
« Vastaus #12 : 12.08.2022, 07:03:42 »
Oli pakko kirjoittaa tähän foorumille, että auto on vieläkin ajossa ja autoa ollaan alustaltaan jne paranneltu! Nykyään tekniikka puolikin tehty uudestaan omasta puolesta!

 

Kulkukoira  Proturbo