Carcom Oy  Ateho

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 217 Vastauksia
  • 143475 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #105 : 22.03.2016, 08:00:40 »
Tää on kyllä hieno projekti, tulee seurattua aina kun tulee päivityksiä. Mukavan erilaista tekemistä :)
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #106 : 27.03.2016, 21:20:46 »
pikkusen repeilin tolle ostoslistalle  :2funny:
Tää on kyllä hieno projekti, tulee seurattua aina kun tulee päivityksiä. Mukavan erilaista tekemistä :)
Sehän onkin hyvä jos olen onnistunut tarjoamaan piristäviä hetkiä, jos ei muuten niin ostoslistalla. Seuraavalla listalla olisi 850:n jakopään koppa, tulpanjohtojen päälle tuleva muovi ja ohjaustehostajan pumppu. Ne ei oikein sovellu varaosa-S40:stä, kun tulee koneen korva jakopäästä ym.

Kesäaikakin kuulema alkoi ja kun kelit on mitä on, niin piti avata tallin ovet ja päästää auringot säteet sisään. Isältä iso hitsauskone lainaan ja tuumaamaan tekniikan asennusta, vaikka sisustahomma on vielä kesken.


Ensin oli ajatus, sitten pahvisia kaavoja, korvake, 3D-malli ja lopulta uusien määräysten mukaan lujuustarkastelu.

Tulipahan sitten reilusti ylimitoitettua. Kakkosen varmuudella kestää koneen painon lisäksi 900Nm kampiakselilta ja tulee vielä toinenkin korvake... No eipähän ole epäselvää konttorilta, on parinkymmenen sivun raportti aiheesta. Tuossa tietokone kuvassa on 5000N tuon keltaisen nuolen kohdalla. Taipumaa tällöin 0,8mm ja jännitys reilusti myötörajan alle. Oikean puoleisen koneen kiinnikkeen sain kiinni etupalkin alkuperäiseen korvakkoon. Sen vuoksi tuo kumityynyn kiinnitysreikä on sivussa lohkon kiinnityspisteistä.


Kuvassa erittäin tekniset mittatyökalut, oikeasta lastulevystä ja koivukiila.

Kone ja laatikko on kahden päivän askartelun jälkeen paikoillaan ja nostoketjut irroitettu. Konehuone on aikas kapea, joten käänsin moottoria hieman vinoon saadakseni imusarjalle ja laturille lisätilaa. Tästä aiheutui ongelma erään toisen osan mahtumisen kanssa. Ei tietysti vaikuta ohjaukseen, mutta helpottaisi liikkeellelähtöä jos kytkinkäpälä mahtuisi vielä liikkumaan.. Täytyy tehdä vielä pieni loveus rintapeltiin sitä varten.
Huomenna jatkuu.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #107 : 28.03.2016, 16:55:04 »

Tänään tehty pakosarja, vesiputket ja jotain muuta pienenpää.

Tuosta S40:n pakosarjasta oli tarkoitus vain ottaa pari centtiä pois vaakaputkista ja kääntää pakoputkenlähtöä 90°. Mutta kun nuo putket eivät lähde laipasta ihan suoraan, joutuu käytännössä tekemään kokonaan uusiksi. Parin centin toleranssilla putket saman mittaiset edelleen muutoksien jälkeen.


Tuohon väliin pitäisi saada simpukka, laturi, tehostajan pumppu, flekti, imusarja sekä ilmanputsari.

Ahdasta meinaa olla leveyssuunnassa. Alkuperäinen jäähdytin tulee, niin ei tarvitse muuttaa ihan kaikkea. Tai no, voisi tuon ylävesiletkun paikan siirtää vasempaan reunaan.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6327
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #108 : 28.03.2016, 17:01:02 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuohon väliin pitäisi saada simpukka, laturi, tehostajan pumppu, flekti, imusarja sekä ilmanputsari.

Simpukka? Hylkäsitkö nyt sen hammastangon kokonaan?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #109 : 28.03.2016, 17:23:17 »
Simpukka? Hylkäsitkö nyt sen hammastangon kokonaan?
En todellakaan, onhan se tuossa sovituksessa mukana. Mutta, siinä poikkeusluvassa lukee että oltava akseliston oma ohjauslaitteisto, että näin. Ei kelvannut se aurauksen muutos minkä mittasin, eikä mitkään selitykset. Sinänsä jännä että Rahvin omien ohjeiden mukaan ohjauslaitteita saa parantaa, eikä silloinkaan vaadita mitään aurauksen muuttumismittauksia. Jätän nuo kiinnikkeet ja tilavarauksen olemaan jos sen saisi jälkeenpäin katsastettua. Nyt jopa tiedän suurinpiirtein mikä tuossa geometriassa asiaan vaikuttaa. Täytyy tehdä tarkempi 3D-malli koko akselista kunhan jää sopivaa aikaa. Helpottaisi huomattavasti noiden apulaitteidenkin asennusta. Ainut miinus on öljypohjan kanssa, kun imuputki lähtee juurikin hammastangon kohdalta. Suunnitelmana olisi tehdä esim. 20mm alumiinista öljypohjanlaippa, johon porata se kanava ja tiivistys o-renkaalla. Itse sihti sitten öljypohjaan kiinni ja tarvittava putki väliin. Putsarin lähdöt samoin koneistaa laippaan ja suodatin letkujen päähän irtojalalla jonnekin huolto ystävälliseempään paikkaan.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #110 : 17.04.2016, 14:50:02 »

"Vuoden 1965 Classic- mallissa on nahkasisustan lisäksi urheiluvaunu P1800:n tyyliset oviverhoilut..."

No ei ihan, mutta tuollaiset tuli. Jouduin ostamaan toisen nahkatakin, kun edellinen ei ihan riittänyt. Löytyi kuitenkin samavärinen kuin koetaulun päälinen, mutta maksoi tällä kertaa 7€. Yhtenäisiä paloja ei ole riittävän suuria, joten joutui tekemään saumoja, samalla tuli karttataskut. Vähän jäi ryppyjä, joita salama vielä korosti lisää.


Oven avauskahva on vielä kiiloitettava ja lakattava.

5mm alumiinia, 30mm kirsikkaa ja 5mm rauta, joka sitten hitsattu oven aukaisuvipuun.


Tästä se tuli, raksahommista jäänyttä finfoamia ja kovalevyä.

Nyt olisi myös 144:n tehostettu simpukka alustavasti kiinni. Muutos jolla sain ohjauspyörään lisää kierroksia sekä vaikeutettua laturin ja tehostimen pumpun asennusta huomattavasti.. Yllättäen B20:n termarikotelo käy, joten ei tarvitse kierrättää ylävesiletkua ylimääräisiä lenkkejä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #111 : 28.06.2016, 19:54:09 »

Sinne ne mahtui, tosin laturista piti tinkiä, ei ole Volvolainen..


Sama juttu pissapojansäiliön kanssa, mutta meni näppärästi lokasuojan sisään.

Tuosta laturin päältä/ pääsylinterin välistä vielä ilmanotto mahdutettava. Hihnaan tein mutkan jakopään kiristysrullalla tehostimen alla. Sillä voi myös löysätä/kiristää hihnaa lisää jos ja kun laturin säätö ei yksin riitä.

Ei ole kevään aikana juuri edennyt, lähinnä konehuoneeseen soviteltu tavaraa ja valmisteluja maalausta varten.


Juhannusaattona iski inspiraatio alkaa korjaamaan lokasuojia.

Jotka sitten levisivät edessä noin 20mm. Noin siksi että takaa levitin enemmän kuin etuosasta. Takalokasuojia muokattava vielä kanssa. Aika lähellä tuota rengasta(205/55R16) kaari on edelleen, mutta mahtuu nyt joustossa paremmin kaaren alle. Tarkoitus on laittaa kuitenkin eteen ainakin 10mm kapeammat renkaat.

Etupenkkien verhoilukin helpottui, kun löytyi aihioksi oikeat ES:n penkit, josta saa tehtyä kaavat.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #112 : 20.07.2016, 18:03:40 »
Nyt taas vähän edistyy, kun alkoi kauan odotettu kesäloma ja lapin matka viivästyi, joten on pari päivää aikaa tehdä tätäkin. Tänään nostin tekniikan pois. Lähes kaikille konehuoneen osille on paikat katsottuna, joten alkaa turhan työn jälkeen autonlaiton ikävin osa, eli hiominen maalausta varten. Johtosarjan teen joskus talvella ja tarvittavat reiät maalauksen jälkeen. Lämmityslaitteen letkuja pyörittelin pitkään ja koska koneen takana on ahdasta, tulppasin takalähdön ja laitoin imusarjan alle pakkasropun tilalle kanteen letkunlähdön. Kuuma lämmityslaitteelle lähtee siitä ja menee omasta läpiviennistä sisälle, jolloin koneen taitse ei tarvinnut vielä mitään ja asentoanturikin on näin ollen vaihdettavissa.


Letkukokoelma ja keskeneräinen tankki

Koska meillä on hyvä Volvo-foorumi mistä voi hakea ideoita ja inspiraatiota, kysyin naapurilta vanhaa tiskiallasta, josta tulee tähän uusi polttoainetankki. Eipähän ruostu enää. Vanha oli ainakin vanhan näköinen ja sisälsi noin 1,5litraa irtoruostetta ja pari tenttupullon korkin reunaa, sekä oli anturin juuresta ruostunut puhki. Lienee turha mainita ettei kohokaan enään liikkunut sormivoimin..

Sadepäivina tuli ommeltua etupenkkeihin "julkisivut", mutta sivu/takakappaleet puuttuu vielä. Tein myös tällaisia kuvia:




Eli kohta pääsee tutkimaan miten se auraus muuttuu milläkin hammastangon asetuksella. (Tyhmyyttä mallintaa noin tarkasti ja vielä tekisi mieli tehdä kaikki muutkin muutokset tuohon samaan 3D-malliin. :uglystupid2:)

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1174
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #113 : 21.07.2016, 13:38:43 »
millä ohjelmalla oot noi mallinnukset tehny?  :o

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #114 : 21.07.2016, 21:00:14 »
millä ohjelmalla oot noi mallinnukset tehny?  :o

Eiköhän liene iventor/solikka  :)
940 classic
Amazon -68

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #115 : 22.07.2016, 20:03:54 »
millä ohjelmalla oot noi mallinnukset tehny?  :o
Eiköhän liene iventor/solikka  :)
Juurikin tuo ensinnä mainittu, opiskelumielessä tehty.

Pari päivää hiottu ja tänään vähän maalailtukin. Voi sitten lapin reissun jälkeen laittaa takaluukun paikoilleen, niin maalaantuu päältäpäin samalla korin kanssa. Konehuone jäi vielä maalaamatta yrityksestä huolimatta. Kiitos vielä talkooapulaiselle.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #116 : 02.08.2016, 21:18:41 »
Pitkäveteistä tuo hiominen, joten pitää välillä tehdä muutakin.


Konehuonetta vähän "tuunasin" kittaamalla tehtaan pistehitsejä näkymättömiin. Sitten sisäinen pussihousukin heräsi(tai isä mainitsi pari kertaa asiasta) ja teki mieli maalata etupalkki harmaaksi, niinkuin se PV:ssä alun perin on. Harmaata maalia ei kuitenkaan ollut, joten palkki on nyt modernisti metalli hopeanharmaa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #117 : 04.08.2016, 12:18:24 »

"B18 look"

Kuten kuvasta näkyy olisi tarvetta 850 20V tai vastaavalle jakopään sisemmälle suojalle. S40:ssä on reikä koneen korvakolle, eikä näköjään käy suoraan nuo 850:n muut muovit. 10V oli kokonaan eri kokoinen. Voisin vaikka purkaa itse irti jos K-Suomesta löytyy. YV:llä tavoittaa.

Päälikoppaan päivitettävä venttiilien lukumäärä ja teipattava sitten krominväriseksi.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #118 : 23.08.2016, 18:31:04 »
Joka kesäinen Norjan reissu tehty ja öljypohja oli sillä aikaa valmistunut hitsauksesta. Jälleen suuret kiitokset tekijälle, koska itse en pysty tuota hitsaamaan.


Laippa on 20mm levyä ja ykkösen kiertokankea varten tein n. 15mm syvän kolon. Runkolaakereiden pultinkannat vaatii 8mm tilaa ja silmämääräisesti kiertokangen pultinpäät pysyy yhtä korkealla pyöriessään, joten tila riittää niille hyvin. Öljyn imuputkella on ahtaampaa, litistin putkea ja lovesin vähän alakanttakin, jotta putki nousi ylemmäksi. Tietysti sitä piti muokata aika reilusti muutenkin. Öljynsuodatin tulee letkuilla noista edessä olevista rei-istä jonnekin huoltoystävälliseen paikkaan. Siitä seuraakin kysymys niille, jotka ovat enemmän noita moottoreita purkaneet. Miten iso mahtaa olla öljykanava/sen tarve putsarille? Öljyruiskuja eikä turboahan tässä ei ole, joten sitä voisi ehkä tilan vuoksi kutistaa? Pumpulta tulee Ø15 reikä putsarille, mutta sen kokoista ei oikein saa tuohon öljypohjan eteen. Vaihtoehtona olisi tietysti tehdä sellainen 850-mainen laippa, jolloin pinta-alaa öljynkierrolle saisi lisää. Ei ole koskaan tullut tutkittua noiden kanavien kokoja. 14mm kierteen tuohon saa aika kätevästi tehtyä, 16mm:kin teoriassa. Kanavan sisäreiäksi tulisi silloin noin 10mm(M14 kierre).

Kytkinkäpälän jouduin tilaamaan ihan uuden, kun sellaista ei löytynyt. Lisäksi vielä uupuu se sisempi jakopään muovi jos jollakin sattuisi ehjä olemaan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #119 : 23.08.2016, 23:43:41 »
Laittaisin öljylinjaan 16mm kierteen ja letkut myös 16mm.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy