Proturbo  Autodiagnoosi

Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?

  • 34 Vastauksia
  • 6663 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #15 : 01.05.2019, 21:13:08 »
Ei ainakaan ihan tuollaisen mitsu asx laatu oikein vakuuta, kun 2015 mallinen ja nyt lohkeaa sekä irtoaa maali konepellistäkin. Kyllähän nyt kesälläkin pystyy jotain remppaa pihallakin tekemään vanhaan autoon. Olen kanssa huomannut tuon status saavuttelun, että ostetaan kovalla velkarahalla uusi auto ja sitten meneekin kaikki rahat siihen. Monet nuoret ostavat myös kalliin bemarin kun kavereillakin on, vaikka menee paljon rahaa niidenkin remontteihin.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #16 : 01.05.2019, 21:29:30 »
Oma pomo lähestyy iältään 60v ja ajelee tonnin Camryllä. Tienaa kuitenkin lähes 5 numeroisen summan kuukaudessa. Hänen tapauksessaan auto ei ole todellakaan mikään ku**in jatke tai statussymboli.

Nuuka on nuuka, vaikka voissa paistais.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #17 : 01.05.2019, 21:30:31 »


Oma pomo lähestyy iältään 60v ja ajelee tonnin Camryllä. Tienaa kuitenkin lähes 5 numeroisen summan kuukaudessa. Hänen tapauksessaan auto ei ole todellakaan mikään ku**in jatke tai statussymboli.

Nuuka on nuuka, vaikka voissa paistais.

Ajelihan eräs Ingvar Kamprad 240-Volvolla minkä kerkesi. Taisi herralla olla se jopa viimeisenä autonaan  ???
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #18 : 01.05.2019, 21:38:52 »
Mitenkähän tätä alkaisi muotoilemaan.
Tässä onkin jo aika hyviä kommentteja ollut.

Mulle autot ja autoharrastus on erittäin tärkeä tapa elää.
Mutta se tapahtuu täysin omilla rahoilla, ei lainalla eikä millään pitkillä osamaksu-soppareilla joita pyöritellään montaa samaan aikaan. Ja se onnistuu täysin niillä autoilla mitä mulla on ja haluankin harrastaa, eli pääsääntöisesti näillä jeesuksen vanhoilla Volvoilla  :D
Nämä on vaan se mun juttu, näiden kanssa ei suuria yllätyksiä koeta ja näihin osaa luottaa.
Varmasti saisin lainaa pankista ja ostettua uude(mma)n ja kalliin auton, mutten todellakaan halua. Monesti multa kysytään että eikö olisi aika aikuistua ja rauhoittua noiden päristimien kanssa? Auttaavat vaikka lainan saannissa  :idiot2:
En tasan varmasti halua, etenkään kenenkään avittamana.
Onneksi oma lähipiiri tajuaa jo aika hyvin mun polkuni, muijan sukulaisilla on osalla vielä vähän sulateltavaa.  ::)


Toki me asutaan tyttöystävän kanssa kahdestaan kaksiossa vuokralla, joka vesineen ja autopaikkoineen tekee sen 560€ kuussa ei tarvitse miettiä asioita samasta näkökulmasta kuin esim. lapsiperheellisen. Tottakai elämäntavat muuttuisi jos tulisi vaikka sitä jälkikasvua tai muita isoja muutoksia elämässä.

Ymmärrän täysin auton oston rahoituksella tai muutoin lainan ottamisen, mutta en sitä että sillä nostetaan elintasoa ja pidetään yllä kulisseja jotka sitten voivat tulla rajusti päälle.
Varallisuus on jokaisen oma asia, eikä sen tarvitse näkyä muille. Pääasia että itse on tyytyväinen omaan autoonsa ja varallisuuteen. Minä itse ainakin olen vaikkei mun tuloilla tarvitsekkaan henkseleitä paukutella.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #19 : 01.05.2019, 21:42:29 »
Vuodesta riippuen olen 30-50K€ tulotasolla henk.koht ja jos ihan omassa käytössä ajokalustoa on niin hintaluokka on yleensä alle tonni, mieluummin alle puoli, viimeisin 306 pökö. Ajan omilla autoilla nimittäin luokkaa 3-5tkm/vuosi...

Avovaimon käytössä on tuo V70 ja siihen kertyy kymmenkertainen määrä kilsoja...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #20 : 01.05.2019, 21:47:51 »
Jututin erästä kassatätiä, ja se sanoi, että creditillä ostaminen on suurinpiirtein 50/50 debit-ostajien kanssa.

Myös Norjan valtiolla on velkaa. Kassatädin logiikalla Norjan talous on menossa selvitystilaan ::)

Minä olen jo vuosikymmeniä maksanut kaikki ostokset luottokortilla useasta eri syystä. Nuorempana keräsin pisteitä, sittemmin on tullut muita syitä kuten esimerkiksi luottokorttiostoksen vakuutus. En myöskään halua liittää kortin debit puolta esim. Google pay:hyn vähän samoista syistä. Nykyään maksan paljon tuolla Google pay:llä niin mahtaa siinä kassatätiä hirvittää tämmöttinen tikitaalinen velaksi eläminen

Velassa itsessään ei ole mitään vaarallista jos osaa matematiikkaa. Se vain tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä ja siksi se velka on niin iso mörkö. Suurinta tyhmyyttä mihin olen törmännyt on että maksetaan pää märkänä etukenossa asuntolaina jossa liki nollakorko. Sitten ostetaan rahoituksella auto ja korko tietysti ihan eri kaliiberia :facepalm:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #21 : 01.05.2019, 21:59:43 »
Tämä on nykypäivänä huolestuttavan yleistä. Eletään täysin velaksi. Asunto ja auto(t) ovat kaikki lainarahoitteisia, ja jopa ruuat ostetaan velaksi. Jututin erästä kassatätiä, ja se sanoi, että creditillä ostaminen on suurinpiirtein 50/50 debit-ostajien kanssa. Visalasku kun tulee, niin kaikki ylimääräinen raha menee sen lyhentämiseen, ja taas eletään seuraava kuukausi creditillä. Näin heikoille jaloille on korttitaloja rakennettu, ja tämä on hälyttävän yleistä
Tähän haluaisin huomauttaa, että on niitäkin (esim. minä) joka maksaa kyllä kaiken kortin credit-puolella, mutta kun lasku tulee, se maksetaan kokonaisuudessaan pois (oli se sitten tonnin tai viisi), eli korolliselle luotolle ei mennä koskaan. Näin ollen kassatädin havainnoista ei vielä voi päätellä oikein mitään.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #22 : 01.05.2019, 22:11:19 »
Tähän haluaisin huomauttaa, että on niitäkin (esim. minä) joka maksaa kyllä kaiken kortin credit-puolella, mutta kun lasku tulee, se maksetaan kokonaisuudessaan pois (oli se sitten tonnin tai viisi), eli korotlliselle luotolle ei mennä koskaan. Näin ollen kassatädin havainnoista ei vielä voi päätellä oikein mitään.

Näin tietysti. Väittäisin että ylivoimainen enemmistö tekee juuri näin. Korttiluotto on anottava erikseen eli siihen ei muistini mukaan voi hetken mielijohteesta ryhtyä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #23 : 01.05.2019, 22:55:59 »
Myös Norjan valtiolla on velkaa. Kassatädin logiikalla Norjan talous on menossa selvitystilaan ::)

Velassa itsessään ei ole mitään vaarallista jos osaa matematiikkaa. Se vain tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä ja siksi se velka on niin iso mörkö. Suurinta tyhmyyttä mihin olen törmännyt on että maksetaan pää märkänä etukenossa asuntolaina jossa liki nollakorko. Sitten ostetaan rahoituksella auto ja korko tietysti ihan eri kaliiberia :facepalm:

Tähän haluaisin huomauttaa, että on niitäkin (esim. minä) joka maksaa kyllä kaiken kortin credit-puolella, mutta kun lasku tulee, se maksetaan kokonaisuudessaan pois (oli se sitten tonnin tai viisi), eli korolliselle luotolle ei mennä koskaan. Näin ollen kassatädin havainnoista ei vielä voi päätellä oikein mitään.

Valtion velka ja henkilökohtainen velka on kaksi eri asiaa. Valtion velkaa ei ole tarkoituskaan maksaa pois. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomen valtion tase on vajaa 100mrd plussan puolella.

Lähellekään kaikki ei osaa eikä ymmärrä laskea sekä kuluja että menoja. Suurimmalle osalle riittää esimerkiksi se, että autolainasta lyhennetään se minimiosuus välittämättä auton arvon alenemisesta. Luottohäiriöisten määrä kasvaa koko ajan, ja näitä alkaa olla palkansaajista jo kovin iso osa.

https://www.asiakastieto.fi/web/fi/asiakastieto-media/maksuhairioissa-jalleen-uusi-ennatys-nopeat-korjauskeinot-tarpeen.html
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #24 : 01.05.2019, 23:34:49 »
Valtion velka ja henkilökohtainen velka on kaksi eri asiaa. Valtion velkaa ei ole tarkoituskaan maksaa pois. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomen valtion tase on vajaa 100mrd plussan puolella.

Tätä juuri tarkoitin kassatädin logiikalla.

Auton arvon alenemisen laskeminen on ihan höpöhommaa. Auto on yksinkertaisesti liian kallis ostettavaksi jos sellaisia pitää murehtia.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #25 : 01.05.2019, 23:41:36 »
Näin tietysti. Väittäisin että ylivoimainen enemmistö tekee juuri näin. Korttiluotto on anottava erikseen eli siihen ei muistini mukaan voi hetken mielijohteesta ryhtyä
En tiedä korttiluoton myöntämisestä, mutta kyllä omiin silmiin/korviin on enemmän (huomattavasti enemmän!) kantautunut näitä, jotka ostaa ihan ruokaostoksia vaikkapa wappua varten luotolla, jota maksellaan sitten pois pidemmällä aikajänteellä pienin erin. Juhannus onkin kohta sopivasti, sitä voi sitten lyhennellä iteppäisyyspäivään ja jouluun asti jne...

Näitä on paljon. Matematiikkaahan se on, mutta ihminen on myös erehtyväinen. "Maksan seuraavasta tilistä tämän pois", mutta kun tilipäivä tulee, tajutaan että joko maksetaan ja ei syödä, tai maksetaan osa ja syödään köyhästi. Tai sitten maksetaan vähän, ostetaan köyhästi ja loput luotolla. ::) Raja tapissa sitten ihmetellään.
Tähän kun vielä lisää sen tosiasian, että ihmisen on pirun vaikea myöntää itselleen vaikea totuus.

Ja tosiaan, kuten tuolla jo joku mainitsikin, suuri velkataakka (suhteessa tuloihin) ei tarvitse isoa heilautusta tuloihin, niin korttipakka on pöydällä. Tätä on ihan turha pyöritellä mitenkäänpäin mihinkään suuntaan.


Vähän karkasi ehkä aiheesta. ;D


Auton arvon alenemisen laskeminen on ihan höpöhommaa. Auto on yksinkertaisesti liian kallis ostettavaksi jos sellaisia pitää murehtia.
Nimenomaan.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #26 : 01.05.2019, 23:45:11 »
Reilu kaks vuotta sitten osittain velalla hommattu V70 D3 man. -11.(16.900€) Nykyään jo täysin oma.

Autohan hommattiin kun: työmatkaa 100km suunta ja kaksi tuoretta lasta.
Tarkoitus pitää auto itse huoltaen pitkään.

Prosessinvalvoja ~60k ja en oikein itse osaa sanoa korreloiko. Ehkä?
volvoja - onhan noita.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #27 : 01.05.2019, 23:49:50 »
Auton arvon alenemisen laskeminen on ihan höpöhommaa. Auto on yksinkertaisesti liian kallis ostettavaksi jos sellaisia pitää murehtia.

Tätä omalla kohdalla pohdin, mutta eri vinkkelistä. Myydäkkö auto kun sillä vielä on jotain arvoa, vai pitääkkö ja ajaa 'loppuun'. Toisaalta kun alkaa uutta autoakin varten laittamaan ajoissa sivuun rahaa niin sillä aikaa kun vanha ajettu loppuun niin on jo kerääntynyt mukava potti.
volvoja - onhan noita.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #28 : 02.05.2019, 06:47:46 »
Korttiluotto on anottava erikseen eli siihen ei muistini mukaan voi hetken mielijohteesta ryhtyä
Jos kortissa ylipäänsä on credit-ominaisuus, niin se luotto on jo anottu, sitä kutsutaan luottorajaksi. Toinen juttu on sitten sovittu minimilyhennys, jos se on sovittu 100%:iin, niin koko summa pitää maksaa pois, mutta yleensä minimilyhennys on tyyliin 3%, 5% tai 10%. Tällöin kun lasku tulee, voit maksaa siitä vain minimilyhennyksen, ja loppu jää sitten korolliseksi luotoksi. Eli kyllä siihen aika lailla hetken mielijohteesta voi ryhtyä, sitten kun kortti on olemassa.

Poissa sukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Korreloiko ammatti ja tulot automallin kanssa?
« Vastaus #29 : 02.05.2019, 16:17:29 »
Oman auton ostin noin 80% lainalla ja maksoin 1,5 vuotta aiemmin pois kun mikä oli takaraja.
En olisi muuten ostanut autoa mihin rahat ei riitä,mutta oli uusi työpaikka,koeaika oli ohi ja kilometrit kasvoivat aiemmasta noin 20tkm/v->50tkm/v joten tuntui että pystyn tuon hyvin maksamaan ja säästän jo polttoaineissa.

Tuohon luottokortti juttuun täytyy sanoa että kävi joku ajatuskatkos vissiin kk sitten. Oli tullut verkkopankkiin luottokortin lasku ja jotenkin muistin jo pari kuukautta sitten maksaneeni sen. No tässä kuussa tuli sitten jo 2 kk maksu ja korkoa ajalta. Maksoin kerralla huimat 76e pois ;D

En muistanut ollenkaan että olisin käyttänyt luottopuolta,kunnes mietin asiaa pidempää niin tajusin että olen ajatuksissani valinnut tankatessa luottopuolen jonka takia lasku pitikin tulla. Muutaman kerran oikeasti "tarvinnut" luottoa,kun tuli tulossa vasta parin päivän sisällä ja varatililtä (spankki) en jaksa tehdä käyttötilille turhaan siirtoa ja odotella vuorokautta maksun saapumista. Tätä esimerkkiä lukuunottamatta aina maksanut luoton kerralla pois kun lasku on tullut.

Muokataas vielä vastausta itse kysymykseen johon en alkujaan edes vastannut:
Kun lainalla ostin alle 10v vanhan mersun,niin muutama kaveri kyllä jaksoi vähän huomautella asiasta että nytkö menee noin hyvin yms... mutta nyt 4 vuotta/200tkm myöhemmin on sama auto vaikka tulot ovat nousseet samassa ajassa noin 20-25%. Auton arvo on vähintään puolittunut,rahaa on mennyt huoltoihin ja korjauksiin,mutta kertaakaan ei ole jäänyt töihin menemättä autossa olevan vian takia.

Mutta kyllä aika monella tuntuu autokin kallistuvan tulojen nousun myötä. Ja kyllä itsekin ostaisin mielellään 20k auton kun olisin muuten velaton. Toisaalta nykyisillä pärjää hyvin,vaikka 3-4 noista allekirjoituksen autoista onkin tarkoitus myydä tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2019, 18:21:56 kirjoittanut sukka »

 

Ateho  Elekma