Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15793 Vastauksia
  • 3334447 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9060 : 18.11.2015, 20:16:08 »
Jos se on musta boksi, ja autossa on a-pilarissa hälyttimen mokkula, niin se voi olla hälyttimen ohjausboksi.

Nyt tuli mieleen, että vuosia sitten itsellä tipahti tuolta ylhäältä ko. boksi, tarkkaan en osaa sanoa missä kohdin se on ollut kiinni.
Makoilee itsellä potkumuovin päällä, kun en ole löytänyt sille alkuperäistä paikkaa.

Tuossa linkkaamassani kuvassa se boksi näkyy epätarkkana, vasemmalla etualalla.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9061 : 18.11.2015, 20:28:55 »
Jos se on musta boksi, ja autossa on a-pilarissa hälyttimen mokkula, niin se voi olla hälyttimen ohjausboksi.

Nyt tuli mieleen, että vuosia sitten itsellä tipahti tuolta ylhäältä ko. boksi, tarkkaan en osaa sanoa missä kohdin se on ollut kiinni.
Makoilee itsellä potkumuovin päällä, kun en ole löytänyt sille alkuperäistä paikkaa.

Tuossa linkkaamassani kuvassa se boksi näkyy epätarkkana, vasemmalla etualalla.
Ei ole hälyä.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9062 : 18.11.2015, 21:39:00 »
Kävin mittauttamassa tänään jarrunesteen vesipitoisuuden, molemmat mittarit näytti punaista.. Tarvii i ilmeisesti käyttää huollossa?

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9021
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9063 : 18.11.2015, 21:47:12 »
Kävin mittauttamassa tänään jarrunesteen vesipitoisuuden, molemmat mittarit näytti punaista.. Tarvii i ilmeisesti käyttää huollossa?

No vaihtaminen suositeltavaa mutta tekeehän tuo itekin jos yhtään viittii tunkata.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9064 : 18.11.2015, 22:01:31 »
Kävin mittauttamassa tänään jarrunesteen vesipitoisuuden, molemmat mittarit näytti punaista.. Tarvii i ilmeisesti käyttää huollossa?
Kyllä.

Toisin sanoen jos jarruja joutuu käyttämään paljon, ja välissä eivät ehdi jäähtyä, niin jarrutusteho häviää.

Omasta Volvosta kävin testauttamassa viime lauantaina, kun tarjottiin, niin oli teatteri näytti keltaista/oranssia ja vettä joukossa sen mukaan 2 - 4 prosenttia.
Itse kyllä olen huomannut jarruissa sellaista ominaisuutta, että kun pidempään ajelee kaupungissa (useamman kymmentä kilometriä), ja vähän väliä nopeuden vaihteluita sen verran, että jarruja joutuu paljon käyttämään, niin saattaa esiintyä pehmeyttä jarrutuntumassa.

Automaattivaihteisto, niin moottorijarrutus on olematon, ja jarruja joutuu senkin takia enemmän käyttämään, jolloin lämpenevät nopeammin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9065 : 18.11.2015, 23:09:50 »
Kävin mittauttamassa tänään jarrunesteen vesipitoisuuden, molemmat mittarit näytti punaista.. Tarvii i ilmeisesti käyttää huollossa?
Eikös se myös ruostuta jarruosia? Itelläkin ihan mustaa litkua. >:(
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9066 : 18.11.2015, 23:38:14 »
Eikös se myös ruostuta jarruosia? Itelläkin ihan mustaa litkua. >:(
Oikeassa olet.

Pari kertaa olen todistanut tapauksia, missä on valiteltu omituista jarrutuntumaa, ja kokeiltu sitten ilmata lääkkeeksi jarruja, niin ruosteen väristä nestettä tullut ulos, vaikka jarrunestesäiliö olisikin näyttänyt kirkkaalta.
Tosin nuo olleet jo muutenkin aika pienellä ajolla ja huollolla olevia, että oli niissä jarruputket ulospäinkin kovasti hapettuneet.

Mutta tosiaan ei se vesi kuulu sinne, ja suurin osa vanhempien autojen kuljettajista laiminlyö koko jarrunesteen vesipitoisuuden tarkistuksen, eikä välttämättä edes tiedä sen tärkeyttä, jos autossa on "toimivat jarrut".


Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9067 : 19.11.2015, 07:52:39 »
No siinä on yksi aika hyvä syy miksi esimerkiksi käsijarrulla varustetut satulat, tai oikeastaan niiden männissä oleva räikkämekanismi, jumittuvat vanhuuttaan kun ei nesteitä ikinä vaihdella. Ja se että säiliössä on mitä on, niin mitä se neste onkaan vaikka siellä satulassa sitten..

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9068 : 19.11.2015, 19:31:20 »
Millaisia kilometrejä kestää alkuperäiset bensapumput?
Tuosta <== vissiin pumppu menossa,  alkoi kuulumaan outo ääni melkio tyhjällä tankilla.
Mitä kannattaa varata pumpun vaihdon yhteyteen, tiivisteitä, letkua?
Bendix regina kyseessä.  :-[

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9069 : 19.11.2015, 21:56:24 »
Millaisia kilometrejä kestää alkuperäiset bensapumput?
Tuosta <== vissiin pumppu menossa,  alkoi kuulumaan outo ääni melkio tyhjällä tankilla.
Mitä kannattaa varata pumpun vaihdon yhteyteen, tiivisteitä, letkua?
Bendix regina kyseessä.  :-[

Reginoissa taitaa olla aika yleisesti siinä 300 tkm hujakoilla. Mitä nyt oma kokemus ja kuullut jutut.

Omassa losahti noin 310 tkm kohdalla.

Ainakin tankkilaitteen tiiviste kannattaa ostaa tiskiltä.
Osanro. 1367623. Bilia näyttää hinnaksi 13,97€.

Itsellä alkoi vuotamaan sen jälkeen, kun olin 3. pumpun saanut kiinni ja paikalleen.

Paineputken L -liittimen kanssa kannattaa olla myös tarkkana, koska se muovi saattaa olla todella kovettunutta, ja halkeaa helposti.
Itsellä kävi farkussa, niin että liitin lähti irti, ja bensaa lensi kaaressa, kun pumppu ehti pyöriä pari sekuntia, ennen kuin kuulin helvatan moisen lorinan.

Piti tehdä patentti, ja lyhentää tankkilaitteen kannen läpi tulevaa painepuolen putkea, jotta letkun saa suoraan siihen klemmarilla kiristettyä, ilman että se on rutussa.
Ellen väärin muista, niin sedanissakin on samanlainen liitin painepuolella.

Bendix Reginan pumppu on alunperin Pierburgin valmiste.

Alle 100e tarviketta en välttämättä suosittele, vaikka itsellänikin, merkitön noin 65€ pumppu kesti 3 vuotta.
Paine oli kyllä jotain muuta kuin pitää olla.

Nykyään on Airtexin pumppu, joka kustansi noin 130€ ja se on nyt reilu vuoden pelittänyt oikein hyvin.

 




s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9070 : 19.11.2015, 22:12:19 »
Mihin tulee paineputken L-liitin ja osanumeroa sille?
Entä takaisku venttiili, onko tarvetta?
Saattaa olla 380tkm. takana tuolla pumpulla.

Tuli mieleen pumppu vika kun alkoi melko tyhjällä tankilla kuulumaan outo ääni,
eikö se ole yleinen oire?

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9071 : 19.11.2015, 22:30:40 »
Mihin tulee paineputken L-liitin ja osanumeroa sille?
Entä takaisku venttiili, onko tarvetta?
Saattaa olla 380tkm. takana tuolla pumpulla.

Tuli mieleen pumppu vika kun alkoi melko tyhjällä tankilla kuulumaan outo ääni,
eikö se ole yleinen oire?

Mielestäni sitä painepuolen liitintä ei enää saa Volvolta uutena, kun sitä yritin silloin metsästää.

En nyt suoraan sanoisi, että tarvitsee takaiskua uusia.
Tai ainakaan itsellä ei ole vielä ollut ongelmia sen takia, vaikka tuolla farkulla on ajettu vähintään 415 tkm.

Tosin kun auto on jo 24 vuotta sitten kasattu, niin ei ole kyllä pahaksikaan vaihtaa, jos yhtään epäilyttää.

Tuolta jotain (tosin 940, kun ei tunnusta 740:stä, mutta samoja osia siellä on kuitenkin pitkälti ollut):
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=239592&ukey_make=865&ukey_model=20180&modelYear=1992&ukey_category=7862&ukey_driveLine=394



 

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9072 : 19.11.2015, 23:01:07 »
Onko L-liitin tuossa linkin kuvassa osa numero 7?
Kyseinen osa on ilmeisesti tankin läpiviennin päällä?

Poissa VolvoRJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9073 : 19.11.2015, 23:24:26 »
Onko normaali ,että D24 moottori hehkuttaa sen 30s ?  Olen kuullut ,että noi vanhemmat moottorit hehkuttaa pitkään ,mutta mitä mieltä olette ? Hehkutuksen jälkeen lähtee hyvin käyntiin eikä muita ongelmia ole.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2015, 23:26:10 kirjoittanut VolvoRJ »

Niko_S

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9074 : 20.11.2015, 01:06:44 »
Onko L-liitin tuossa linkin kuvassa osa numero 7?
Kyseinen osa on ilmeisesti tankin läpiviennin päällä?

On ja ei, koska kuvat ovat suuntaa antavia.
Itse liitin on kyllä samanlainen kuin kuvassa.

Sijaitsee tankkilaitteen kannen päällä.
Painepuolen liitin on kiinni putkessa joka tulee tankkilaitteen kannen läpi, ja tankin puolella putkessa on letku.

Painepuolen L -liittimessä on alunperin vastakappale, joka lukitsee liittimen.
Itse liittimessä pitäisi olla kaksi o-rengasta omissa urissaan, liittimen sisäpuolella.

Omassa tosiaan oli se vastakappale halki, ja pelkät o-renkaat jaksoivat pitää muutaman sekunnin, ennen kuin 3 bar tuotto teki tehtävänsä, ja letku oli irti.

Tähän hätään ei ole kuvaa laittaa tankkilaitteen läpiviennistä.  :(


Itse tankkilaitteen irroituksesta tämän verran vinkkejä:

- Muovinen kiristysrengas on hyvin todennäköisesti tiukassa, ja suosittelen avittamaan pykälöistä esim. jatkovarrella ja vasaralla.

- Kiristysrenkaan ottaa sivuun, ja kiinnittää vaikka nippusiteillä täyttöletkuun.
  Seuraavaksi paluuletkun ja ja L -liittimen irroitus.
  Paluuletkussa on läpiviennin läpi putken pätkä, ja klemmarillamilla siinä putkessa kiinni, mutta lähtee irti nysväämällä. 

- Täyttöletku täytyy siirtää sivuun.

- Tankkilaite nostetaan kokeillen ja käännellen tankista.
  Suoraan vetämällä ei tule ulos, vaan tankkilaitteen mutka pitää olla aika lailla sivulle. En nyt suoraan muista kummin päin tuli helpommin,
  mutta saa ulos kun kääntelee tarpeeksi.

Alunperin polttoainepumpun johdot ovat suoraan kiinni pumpun navoissa.
Tarvike pumpuissa on liitin, ja kytkentää varten mukana tulevat liitin ja johdon pätkät.


 

Elekma  Autoracing