Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2

  • 245 Vastauksia
  • 59017 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Kebakon 142 Sport | 2022 : stroker pt.2
« : 10.04.2018, 05:57:38 »
Tässä esittely omasta harraste-, käyttö- ja kesäautosta. Kyseessä on  142 Sport vuosimallia 1970. Moottorina siis B20 B kahdella SU HS6 kaasuttimella jonka jatkeena pitkäkeppinen m40. Värikoodi on 46 ja sisusta on 619-644 harmaa.

Ostin auton heinäkuun viimeisenä päivänä vuonna 2017. Tarkoitus oli saada auto ajoon siihen mennessä, että saan ajokortin eli aikaa oli n. 3kk :o parhaimmillaan tallissa tuli vietettyä 100 tuntia 9 päivän aikana  eli välillä yöunet ja muu elämä jäivät vähäisemmälle :idiot2:, mutta työ tuotti tulosta ja auto oli jälleen katsastettu 3.11.2017! Täysin valmiita nämä eivät kai ole koskaan, tähänkin on tulossa vielä monenlaista kuten roiskeläpät, uusi puskuri koska nykyisessä on lommoa havaittavissa jonka näkee kuvastakin, uusi (tietysti alkuperäinen samanlainen) ratti ja yksityiskohtia kuten maskin vaihto parempaan, kuskin etuvilkun kuvun uusiminen, keulan listat yms. Mitään suurempaa ei ole enää tulossa joten projektiosioon tämä ei kuulu. Kuvat ovat heikkolaatuisia johtuen siitä että ovat käyneet monessa eri palvelussa jotta ne saatiin linkitettyä tähän. Itse olen erittäin tyytyväinen ja mainittakoon vielä että oli ensimmäinen kokonainen automaalaus jonka tein.

2020




13.10.2018


Pienemmillä 14” talvirenkailla 2018 keväällä.






Ostokunto















Kempin käyttö oli tuttua kun toista projektia (244) liimannut useita satoja tunteja kasaan. Huomattavasti enemmän mätää oli kuin mitä kuvissa näkyy korjattuna (seissyt 10v)


Rapsakkaa


uusi palkki


Uusia oikean mallisia lokasuojia ei löytynyt ajoissa joten piti improvisoida. Huhujen mukaan 70 vuosimallissa kuuluisi olla suurella pyöränkaarella oleva lokasuoja, mutta kertokoon jos jollain on varmaa tietoa. Vanhat lokasuojat olivat niin pahat että edes minä en niitä parsinut kasaan.


Ihan vähän vaan piti pakkeloida ::) Maalaus ja pohjatyöt olikin eniten aikaa vievä operaatio kun halusin senkin tehdä omassa tallissa.


Maalattua








Kasausta, "remontointoitu" ja maalattu moottori. Mitään ihmeellistä moottori ei siis tarvinnut. laakerit, männät, veivit, sylinterit ja muut olivat hyvässä kunnossa. Kannesta oli yksi pakoventtiili palanut ja se vaihdettiin.


Uudet tietysti itse tehdyt matot


Ensimmäinen koeajo joka oli ihan pieni ympyrä pihassa.


Ja konttorin pihalla odottamassa tuomiota. Ensimmäisellä läpi! Ainoa huomautettava asia oli rekisterikilven valot jotka jäivät kytkemättä kun loppui tunnit yössä kesken kun katsastus oli klo 9.00. Ja kyllä, lokasuoja ei istunut vielä tässä vaiheessa kunnolla.


Lisää tulossa sitten kun ehtii tekemään. Kiitos ja kumarrus kaikille ketkä lukivat :hg:
« Viimeksi muokattu: 10.04.2022, 03:42:00 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #1 : 10.04.2018, 07:02:23 »
Ison työn olet tehnyt ja lopputulos näyttää tosi hienolta!
Kyllä -70 mallissa on etuloksuissa isot kaaret ja pikku vilkut.

Hienoa että joku muukin näitä satasarjalaisia arvostaa!
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #2 : 10.04.2018, 07:52:18 »
Ison työn olet tehnyt ja lopputulos näyttää tosi hienolta!
Kyllä -70 mallissa on etuloksuissa isot kaaret ja pikku vilkut.

Hienoa että joku muukin näitä satasarjalaisia arvostaa!

Kiitos tiedosta eli siis annetaan olla tuollaisten lokasuojien! Luultavasti vaihdettu vanhemmat lokasuojat pienellä pyöränkaarella sen takia kun jossakin elämänvaiheessa autoa kolhittu.

Ja tottakai ruotsalaista laatutyötä pitää arvostaa. Omasta mielestä sata sarja on yksi hienoimmista volvoista. On ainakin nykypäivänä massasta erottuva nimittäin aina kun pysähtyy paikalliselle huoltoasemalle vanhat miehet tuijottavat huuli pyöreänä autoa ja tulevat juttelemaan ;D ei ihan tavanomaisin ensiauto :idiot2:
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4066
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #3 : 10.04.2018, 08:10:52 »
Näitä 100-sarjalaisia ei tosiaan liikaa näy, hienoa harrastamista O0

Nuo lokasuojat on vissiin alunperin 73-74 mallisesta koska iso kulmavilkku ollut?
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #4 : 10.04.2018, 08:16:38 »
Ja samassa vaihdettu nokkapelti vanhemmasta jossa tuo volvo merkki...

Minun ensi auto oli samanlainen.
144-70

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #5 : 10.04.2018, 09:19:30 »
Näitä 100-sarjalaisia ei tosiaan liikaa näy, hienoa harrastamista O0

Nuo lokasuojat on vissiin alunperin 73-74 mallisesta koska iso kulmavilkku ollut?

Joo. Noita isolla vilkulla olevia lokareita oli tarjolla järkevän kuntoisia mutta pienellä vilkunreiällä olevia ei ollut kenelläkään vaikka useasta firmasta ja purkuosina yksityisiltä kyselin ja ostoilmoitus oli foorumilla pari kuukautta niin päätin että ostan isolla vilkunreiällä olevat lokarit ja niistä teen pienelle vilkulle sopivat.

Konepellin merkistä ei itsellä ollut kyllä tietoa, luulin että kuuluu -70 malliin :-\ toisaalta tiedän autosta vain että se on -70 vuonna käyttöönotettu. Kuitenkin se merkki saa siinä olla vaikkei oikeasti -70 malliin kuuluisi :)

Ps. Onko kenelläkään tietoa kuinka paljon näitä sportteja on valmistettu 2-ovisena. 4-ovisia kyllä näkyy myynnissä silloin tällöin mutta 2-ovisia ei?
« Viimeksi muokattu: 10.04.2018, 09:27:47 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #6 : 10.04.2018, 22:52:55 »
144-70

Poissa kalkkis

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 321
  • Budjettipussihousu
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #7 : 11.04.2018, 12:15:51 »
Ostin auton heinäkuun viimeisenä päivänä vuonna 2017. Tarkoitus oli saada auto ajoon siihen mennessä, että saan ajokortin eli aikaa oli n. 3kk :o parhaimmillaan tallissa tuli vietettyä 100 tuntia 9 päivän aikana  eli välillä yöunet ja muu elämä jäivät vähäisemmälle :idiot2:, mutta työ tuotti tulosta ja auto oli jälleen katsastettu 3.11.2017!

Aika huikea suoritus kolmessa kuukaudessa laittaa kymmenen vuotta seisonut läpimätä raato tuohon kuosiin. Ei tule toista mieleen.
Wilma: 445 sportswagon w/o sports, Wimppa: Uushankinta 445, Joonas: Amazon budget sport, välillä elvytellen

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #8 : 11.04.2018, 12:26:55 »
Upean näköinen, melkoinen työmaa ollut. :o
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #9 : 11.04.2018, 16:49:19 »
Kiitos paljon kommenteista :)

Kyllä sitä kolmessakin kuukaudessa paljon saa aikaan kun on tarpeeksi intoa ja kannustavia kommentteja kuten että ”ei sitä voi saada siihen mennessä valmiiksi”  ::) Toki kun aikataulu on rajallinen kaikkea ei pysty huomioimaan varsinkin kun yksin tekee ja montaa työvaihetta ensimmäistä kertaa. Pohjatöitä mm. Täytyy vielä harjoitella, läheltä katsottuna on paikkoja joille olisi pitänyt vielä antaa vähän huomiota ei kuitenkaan mitään pahoja. Takakyljet oli ensimmäinen maalauskohde ja niitä maalatessa oli säädöt vielä hukassa joten ei tullut yhtä tasaista pintaa kuin oviin ja luukkuihin. Em. Osia maalatessa viisastuin ja teippasin kunnon ison pahvin seinälle johon kokeilin säätöjä paremmin kuin yhden pienen vedon. Myllyttämällä varmaan saisi maalipinnasta yhtä tasaisen kaikkssa osissa mutta sekin tarvisi ensin opetella >:( Loppujen lopuksi täytyy kuitenkin olla tyytyväinen, tuskin kukaan täydellisesti on onnistunut ensimmäisellä kertaa ja kuvissa näkyvissä olosuhteissa eli pölyisessä tallissa ilman kunnon ilmanpoistoa.

Kuvia täytyy lisätä heti kun joutaa selaamaan kansioita että mitä kuvia tänne olisi järkevä laittaa esille.
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #10 : 11.04.2018, 17:45:40 »
Melkein ihan se ja sama onko jotain kauneusvirheitä jos 3kk aikana saa raadosta asiallisen käyttöauton :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #11 : 11.04.2018, 20:44:42 »
Pakko tykätä kun 140-sarjalainen pelastetaan ja laitetaan takaisin loistoonsa  S* Iso peukku ja hatunnosto täältä  O0 :hg:

Niin ja knoppitietona että tuossa "ostokunto"-kuvien ylimmässä kuvassa näkyy olevan -68 tai vanhempi etulokari paikallaan. Sen jälkeen kaaren muoto nousi ylemmäs.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018, 20:48:15 kirjoittanut Juhizz »

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #12 : 12.04.2018, 17:55:20 »
Tänään pesin (niinkuin joka päivä), vahasin ja imuroin auton. Vähän turhan aurinkoinen keli oli kuvata, mutta tässä kuitenkin pari ruutua vähän lähempää autoa. Kamerana tällä kertaa ihan oikea järjestelmäkamera mutta silti kuvien laatu heikkenee kun ne lisää imgur:iin :facepalm:









Moottoritila tällä hetkellä, aikalailla sellainen kuin ollutkin eli johdot yms menee suunnilleen sieltä mistä alunperinkin. Edes releille ei ole liitintä vaan jokainen johto oli kytketävä erikseen. Puuttuva pelti syylärin "edestä" on tulossa. Kävi sellainen vahinko että unohtui maalata ja vasta kun olin kasannut auton melkein kokonaan muistin sen :-[ Kaasuttimet huolsin kasausvaiheessa, johan oli tyyris hinta muutamalle tiivisteelle ja neulaventtiileille, pitkälti yli 100e :uglystupid2: Ps. 240 pääsylinteri sopii suoraan paikoilleen eikä tarvi tulpata mitään, vähän vain taivuttaa toista jarruputkea eri asentoon.


Sisustasta en saanut sitten mitenkään järkevää kuvaa nykytilanteesta, täytyy siitä päivittää kun saa kuvattua. Tässä kuitenkin kuva millainen oli ostaessa. Alkuperäiset kumiset lattiamatot olivat aivan koppuroita ja riekaleina joten ne tein uudet, muuten sisältä oli niin hyvässä kunnossa että vain puhdistus ja tietysti silikonispraylla kiillotin kaikki mustat osat, Ratin kehällä juuri sitä miltä se näyttää, siksi uusi ostoslistalla (ratti on myös linkussa eli ei ole väärinpäin) Hienon puuhatason on joku asentanut ja sopii kojelaudan muotoihin hyvin, onkohan joku volvon lisävaruste vai vaan joku yleismalli?

« Viimeksi muokattu: 12.04.2018, 20:17:37 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #13 : 12.04.2018, 17:59:19 »
on järkyttävän hieno laite!! ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Kebakon 142 Sport
« Vastaus #14 : 12.04.2018, 20:31:39 »
Tällaiset renkaat alle orkkisvanteille  ;)

https://www.vannetukku.fi/na-1-valkosivu-p-64946.html

 

Samppasport  Futurez