Kulkukoira  Proturbo

PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..

  • 22 Vastauksia
  • 7718 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #15 : 12.10.2015, 10:44:53 »
Jos kerran kaikki on uutta ja oikein kehitty niin jarrurumpujen oltava liian isot.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #16 : 12.10.2015, 11:50:16 »
Miksi toisesta kengästä puuttuu 1/3 kitkapinnasta? ???

Johtuu rumpujarrujen itsetehostusominaisuudesta joka toisella kengällä on suurempi. Eli näin hihnat mm. kuluu tasaisemmin.
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

Poissa Ramazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #17 : 12.10.2015, 17:43:38 »
Tuosta toisesta jarrukengästä näyttää (ainakin kuvasta katsoen) puuttuvan liian iso pala kitkapintaa itsetehostuksen kompesoimiseen.
Volvo hörhö ... since 1987... alkaa vissiin mennä vakavaksi :)
PV51 -38 mr, PV 544 Sport -64 mr (11234 E)
Ramazon -69 ("134351 S"), Amazon -69 (131341 S)
745 -88 B230FT + AW71 (USA) RIP, V70 2,5T -00

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #18 : 13.10.2015, 11:51:42 »
Jarru kengien väli oli toi 102mm mullakin kun kokosin sen.Kuvassa on suurin piirtein millain männät ovat sylinterin sisällä kun se on paikoillaan kengien välissä


Kiitti tiedoista, kengät sitten ainakin tarpeeksi lähellä ja männätkin ovat suurin piirtein samoissa asemissa...

Tuosta toisesta jarrukengästä näyttää (ainakin kuvasta katsoen) puuttuvan liian iso pala kitkapintaa itsetehostuksen kompesoimiseen.

Kummasta kengästä ja mistä kohtaa..?

Poissa azu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #19 : 17.10.2015, 18:12:47 »
Korjaamokäsikirjasta löytyy mitta kitkapinnan päästä jarrukengän päähän, joten ei tarvitse arvailla. Laitoin sivun toviksi tänne.

Poissa Ramazon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #20 : 17.10.2015, 18:45:10 »
Taitaa tuo taaempi (kuvassa oikeanpuoleinen) jarruhihna kumminkin olla tehtaan mitoissa, kun sitä vertaa tuohon AZU:n linkittämään kuvaan. Dementia näköjään vaivaa, kun muistelin tuon lyhemmänkin hihnan ylettyneen tuon jousen kiinnityskoukun päälle/yli.

Eräs pitkän linjan PV Volvo harrastaja kertoi että sillä oli mennyt kaikki jarrujen kumiosat vaihtoon, kun oli vaihtanut aikanaan (veikkaan 80-luku) myyjän suosittelemat hienot uudet silikoni pohjaiset jarrunesteet. Noiden silikoni pohjaisten nesteiden piti kuulemma paremmin vastustaa kosteuden imetymistä jarrunesteeseen.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että noissa tämän päivän jarrukumeissa ja jarrunesteissä nyt enään olisi mitään yhteensopivuusongelmia.

Öljyä tai normivaseliinia noihin jarrukumeihin ei saa joutua missään tapauksessa, mutta siitä ei nyt varmaankaan voi olla kyse.
Volvo hörhö ... since 1987... alkaa vissiin mennä vakavaksi :)
PV51 -38 mr, PV 544 Sport -64 mr (11234 E)
Ramazon -69 ("134351 S"), Amazon -69 (131341 S)
745 -88 B230FT + AW71 (USA) RIP, V70 2,5T -00

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #21 : 17.10.2015, 19:58:52 »
Taitaa tuo taaempi (kuvassa oikeanpuoleinen) jarruhihna kumminkin olla tehtaan mitoissa, kun sitä vertaa tuohon AZU:n linkittämään kuvaan. Dementia näköjään vaivaa, kun muistelin tuon lyhemmänkin hihnan ylettyneen tuon jousen kiinnityskoukun päälle/yli.

Eräs pitkän linjan PV Volvo harrastaja kertoi että sillä oli mennyt kaikki jarrujen kumiosat vaihtoon, kun oli vaihtanut aikanaan (veikkaan 80-luku) myyjän suosittelemat hienot uudet silikoni pohjaiset jarrunesteet. Noiden silikoni pohjaisten nesteiden piti kuulemma paremmin vastustaa kosteuden imetymistä jarrunesteeseen.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että noissa tämän päivän jarrukumeissa ja jarrunesteissä nyt enään olisi mitään yhteensopivuusongelmia.

Öljyä tai normivaseliinia noihin jarrukumeihin ei saa joutua missään tapauksessa, mutta siitä ei nyt varmaankaan voi olla kyse.


Lisätty Motonetin dot 4 synteettistä jarrunestettä joka purkin mukaan olisi sekoitettavissa dot 3 ja dot 4 nesteiden kanssa..?
Eikä tuo dot 4 neste ole toisessa saman ikäluokan laitteissa komplikaatioita aiheuttanut vanhojen normi jarruneste jämien kanssa..

http://www.motonet.fi/fi/tuote/605962/Jarruneste-1l-DOT4

Olin lukevinani että ainakin moottoripyörän jarrukumeja tuo silikooni/tavallinen koktaili olis vielä tänäkin päivänä laittanut vaihto kuntoon...??

Tiedä sitten mitä nestettä on pv:n jarruissa aiemmin käytetty, mutta tuskin kuminkaan silikooni pohjaista..
Tosin sopisi kyllä noihin oireisiin kun ilmannut vain tuota oikean puolen sylkkyä niin voi olla ettei nesteet ole vielä muissa pyörissä päässeet sekoittumaan ja pehmentämään kumeja..? Mutta luulisi että olis jo nyt nuo pääsylkyn kumitkin pehmentyneet ja oireilis jollain lailla..?
« Viimeksi muokattu: 17.10.2015, 20:13:31 kirjoittanut pertsa »

Poissa kimisetä

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: PV etu rumpujarrun nesteen karkailu mysteeri..
« Vastaus #22 : 17.10.2015, 20:52:28 »
Taitaa tuo taaempi (kuvassa oikeanpuoleinen) jarruhihna kumminkin olla tehtaan mitoissa, kun sitä vertaa tuohon AZU:n linkittämään kuvaan. Dementia näköjään vaivaa, kun muistelin tuon lyhemmänkin hihnan ylettyneen tuon jousen kiinnityskoukun päälle/yli.

Eräs pitkän linjan PV Volvo harrastaja kertoi että sillä oli mennyt kaikki jarrujen kumiosat vaihtoon, kun oli vaihtanut aikanaan (veikkaan 80-luku) myyjän suosittelemat hienot uudet silikoni pohjaiset jarrunesteet. Noiden silikoni pohjaisten nesteiden piti kuulemma paremmin vastustaa kosteuden imetymistä jarrunesteeseen.
En kyllä oikein jaksa uskoa, että noissa tämän päivän jarrukumeissa ja jarrunesteissä nyt enään olisi mitään yhteensopivuusongelmia.

Öljyä tai normivaseliinia noihin jarrukumeihin ei saa joutua missään tapauksessa, mutta siitä ei nyt varmaankaan voi olla kyse.

Jos jarrujen kumiosat uusitaan kaikki (ja huuhdellaan vanhat nesteet systeemistä pois)  niin itse laittaisin silikoninesteet järjestelmään. Jos järjestelmässä on vanhoja glykolipohjaisessa nesteessä uitettuja kumiosia niin ne tuppaa turpoamaan piloille vaihdettaessa silikoninesteet ja vuotoja syntyy.

Tämä on vain oma mielipide mutta vaikuttaa siltä, että työsylinterissäsi on vikaa vaikka uusi onkin.

« Viimeksi muokattu: 17.10.2015, 20:58:39 kirjoittanut kimisetä »
Volvohistoriaa vuodesta -83
144 DL -73, 145 express -71, amazon favorit -68, 360 GL -88, 360 GLT -88, 240 DL jenkkifarkku -88, 440 -94, Amazon -62 edelleen, PV544 -62, V40 -00
Ja pasha 142 museoauto

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo