Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Aetheries - 21.12.2013, 00:15:57

Otsikko: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 21.12.2013, 00:15:57
Parolannummi 1\14, elikkä parin viikon päästä alkais sitten se vaihe elämästä että lähetään leikkimään sotaa. Tästä johtuen laitan tuon seiskan seistontaan mökille, kylmään "talliin" eli saunan yhteydessä olevan lautaseinäinen varasto. Mitähän tulisi ottaa huomioon kun jättää auton vuodeksi seisomaan kylmään tilaan ? Öljyt ja suotimet aattelin vaihtaa kun muutenkin kaipaa jo sitä, ja saa lyyä sitten vuoden päästä uusilla öljyillä käyntiin.
Neuvokaa tyhmää että onko jotain ihan perus juttuja mitä kannattais hoitaa ennenkun jättää talviunille :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.12.2013, 00:31:18
Parolannummi 1\14, elikkä parin viikon päästä alkais sitten se vaihe elämästä että lähetään leikkimään sotaa. Tästä johtuen laitan tuon seiskan seistontaan mökille, kylmään "talliin" eli saunan yhteydessä olevan lautaseinäinen varasto. Mitähän tulisi ottaa huomioon kun jättää auton vuodeksi seisomaan kylmään tilaan ? Öljyt ja suotimet aattelin vaihtaa kun muutenkin kaipaa jo sitä, ja saa lyyä sitten vuoden päästä uusilla öljyillä käyntiin.
Neuvokaa tyhmää että onko jotain ihan perus juttuja mitä kannattais hoitaa ennenkun jättää talviunille :)

Kosteudenpoisto pallukka (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/605313/0) ehkäiseen kosteusvauriot sisällä. Jos ei ole mahdollisuutta laittaa pölkkyjen päälle, niin ehkä reilusti painetta kumeihin, jotteivät mene soikeaksi / lommolle.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: jogiin - 21.12.2013, 01:06:41
Kosteudenpoisto pallukka (http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/605313/0) ehkäiseen kosteusvauriot sisällä. Jos ei ole mahdollisuutta laittaa pölkkyjen päälle, niin ehkä reilusti painetta kumeihin, jotteivät mene soikeaksi / lommolle.
tai sitten ettii alle jotkut ajokelvottomat kumit mitkä seisottamiseen kelpaa kuitenkin  :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Pyssy - 21.12.2013, 03:31:58
Tankki täyteen.  Lämpötilan muuttuessa muuttuu bensiinin höyrynpaine, ja tankki hengittää.  Sitä enemmän, mitä enemmän on ilmatilaa.  Ilman mukana tankkiin joutuu vettä.  Bensiinihöyryn mukana vesi ei poistu.  Tankkiin voi lorauttaa bensiininsäilytysainetta.

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyys pitää olla riittävä.  Pissapoika tyhjäksi, tai vahvat liemet, ettei jäädy.

Akku ylläpitolataukseen, tai lainaksi autoon, joka on käytössä.  Akunjohto irti.  Tyhjä akku turmeltuu parissa kuukaudessa käyttökelvottomaksi.  Vm. 1995 uudemmissa pitää selvittää, saako akku olla vuoden irti.  Koskee myös äänentoistoa ja muita lisälaitteita, esim. navigaattoria.

Kun (ei "jos") auto tiputtaa alleen, pitää tippumiskohtaan laittaa sanomalehti.  Jos oikein paljon tiputtaa, sanomalehden alle muovi.  Lehti vaihdetaan riittävän usein.

Auto pitää pestä ennen säilytystä.  Vuoden seissyt lika imeytyy maalin läpi peltiin asti.  Auton päälle voi heittää vaikka lakanakankaan, niin pöly ei laskeudu auton päälle.  Ei muovia eikä tekokuitua.  Muovin pehmitinaine pehmittää maalin, ja väriaine tunkeutuu maalipintaan.

Kaikki tavara pois autosta.  Vuoden samassa paikassa lojuva esine voi jättää jäljen, joka ei lähde millään konstilla, ei vaikka itkis ja runkkais.

Käyttöönoton yhteydessä ei kannata pitää kiirettä ruiskumoottoria startatessa.  Virta päälle, ja pieni odotus, että siirtopumppu saa järjestelmän täyteen. 

Kaasutinkoneessa kannattaa kaataa ryyppybensat kurkkuihin.  Moottori hörähtää, kohokammio täyttyy.  Ilman ryyppybensaa pitää kohokammio täyttää starttimoottorilla, ja akku tyhjenee ennenkuin kohokammio täyttyy.

Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: s73 - 21.12.2013, 06:08:15
Pesu alustaa myöten, vahaus. Säilytys talvellla ilman peittoa, ettei maalipinta vaurioidu.
Kesäksi mieluiten auton koko peitto, linnun jätökset pestävä aina pois ja mahdollisimman pian. Laittaisin jotain levyä tms. Jottei alta nousisi kosteutta. ??? Kromikaaret pois jos sellaiset on, takapyörien kaarien pesu, sieltä pitää tulla kirkasta vettä . Mihinkään sisustaan ei saa jäädä vettä, peräkontti kuiva yms. ???
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 21.12.2013, 10:23:02
Voiko sitä akkua pitää vuoden putkeen ylläpito latauksessa ?
Täytyy heittää viimekesäset kesärenkaat alle kun ne on muutenkin ihan loppu.
Aluvanteet ei varmaa mee mikskää ?
Täytyypä käydä noita kosteudensyöjiä hakemassa muutama :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: jaskajokunen - 21.12.2013, 11:02:03
Unohtui se bensan säilytykseen tarkoitettu lisäaine. Ilman sitä täysi tankillinen bensaa saattaa mennä piloille . Jalostamot eivät takaa kuin 3kk säilyvyyden
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: SirBBa - 21.12.2013, 12:56:24
Hyviä vinkkejä täällä, ite vaan ottaisin sen akun kotiin sisälle, lämpöseen.

Ja tosiaan huolellinen pesu ja lokarit puhtaaksi, puutarha letku taipuu hyvin sinne renkaan ja kaaren välistä, (ellei ole asiallista madallusta :) ) ja sillä kunnolla puhtaaksi.

Ja kun käy vaikka kerran kuussa kattomassa että kaikki OK, niin hyvin pärjää. :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: s73 - 21.12.2013, 13:31:41
Akkuun  lisää vettä tarvittaessa ja älylaturilla lataa sen. ???
Tosiaan, tasalämpöisessä säilytys.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Kulmamies - 21.12.2013, 15:57:42
Veteraanien FAQ:sta löytyi seuraavanlainen linkki.

http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html (http://puosu.kvy.fi/~kerappo/cars/auton.seisonta.faq.fin.html)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Vollemies - 21.12.2013, 16:00:35
Kosteudensyöjänä toimii hyvin esim. luonnonkuidusta valmistettu täkki, sängyn peitto tai vaikka räsymatto. Sanomalehdistäkin voi vaikka sitoa pienen paalin ja laittaa sen jalkatilaan. Nämä kun kuivaa sisällä uunin päällä tai kuivassa huonetilassa, niin imevät itseensä ulkona 10% painostaan vettä ja estävät säätilan vaihteluiden aiheuttaman hikoilun. Tuota kosteutta imevää materiaalia saisi olla melko paljon, vähintään 10 kg ja se olisi hyvä kuivata talviaikaan kuukauden tai parin välein. Arvelisin olevan tehokkaampi kuin nuo kosteudensyöjät.

Ratti ja muovipinnat kannattaa pyyhkiä puhtaaksi ja auto imuroida puhtaaksi varsinkin kaikesta sokerista, pullanmuruista yms. Alkavat helposti kasvaa hometta. Kaikki ikkunat ja ovet visusti kiinni jotta hiiret ja ampiaiset eivät pääse autoon.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: D5GT - 21.12.2013, 16:26:18
Ja tosiaan huolellinen pesu ja lokarit puhtaaksi, puutarha letku taipuu hyvin sinne renkaan ja kaaren välistä, (ellei ole asiallista madallusta :) ) ja sillä kunnolla puhtaaksi.

Tohon pieni täydennys - aja pesun jälkeen vähän että jarrulevut tms. kuivaa. Lähteehän ruoste jarruttelemalla, mutta turhaan sitä levyihin kerää.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 21.12.2013, 16:57:31
Hyviä vinkkejä täällä, ite vaan ottaisin sen akun kotiin sisälle, lämpöseen.

Ja tosiaan huolellinen pesu ja lokarit puhtaaksi, puutarha letku taipuu hyvin sinne renkaan ja kaaren välistä, (ellei ole asiallista madallusta :) ) ja sillä kunnolla puhtaaksi.

Ja kun käy vaikka kerran kuussa kattomassa että kaikki OK, niin hyvin pärjää. :)
Juu kyllä mä ajattelin akun ottaa mukaan kaupunkiin, tarviiko sitten pitää laturissa jos pitää lämpimässä varastossa ?
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: MikkoY - 21.12.2013, 17:13:35
Juu kyllä mä ajattelin akun ottaa mukaan kaupunkiin, tarviiko sitten pitää laturissa jos pitää lämpimässä varastossa ?
Välillä lataat. Ite olen muutaman kerran talvessa ladannut ja lämpimässä säilyttänyt, niin hyvänä ovat pysyneet.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: hama - 21.12.2013, 17:48:46
Parhaiten säilyy ku pidät ajossa. Kaverille tai muulle tutulle veroja yms muita maksuja vastaan. Tai ajelet ite inttiin ja takas lomille. Ei kyllä varmasti parane seisottamalla. Mutta jos päädyt säilöntään niin altapäintuleva kosteus on pahasta. Eli jos ei ole asfaltti pohja millä seisotat niin pohja kärsii. Oiskos tuohon joku muovi alle sitte hyvä ratkasu. En tiedä.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Pyssy - 25.12.2013, 15:46:25
Voiko sitä akkua pitää vuoden putkeen ylläpito latauksessa ? ...

Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon sattuessa.

Joskus minulla oli talven ajan Bilteman moottoripyörälaturi (€ 10,90) ja pistorasiaan painettava ajastin.  15 min latausta vuorokaudessa riitti pitämään akun täynnä, eikä keittänyt akkua kuivaksi.  Hyvin starttasi Oldsin pikkulohkon keväällä.  Älä liitä moista pikkulaturia tyhjään autonakkuun.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/)
(http://www.biltema.fi/ProductImages/37/medium/37-707_m.jpg)

Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: VT86 - 25.12.2013, 15:50:22
Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon sattuessa.

Joskus minulla oli talven ajan Bilteman moottoripyörälaturi (€ 10,90) ja pistorasiaan painettava ajastin.  15 min latausta vuorokaudessa riitti pitämään akun täynnä, eikä keittänyt akkua kuivaksi.  Hyvin starttasi Oldsin pikkulohkon keväällä.  Älä liitä moista pikkulaturia tyhjään autonakkuun.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/)
(http://www.biltema.fi/ProductImages/37/medium/37-707_m.jpg)

Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.

Ei pidä paikkaansa ainakaan Ctek:in kohdalla tai sitten se ladattava akku on täysin kuollut. Ctek pitää muistinsa akusta saatavalla virralla jos se irroitetaan verkkovirrasta.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sheiggi - 25.12.2013, 16:20:15
Ei pidä paikkaansa ainakaan Ctek:in kohdalla tai sitten se ladattava akku on täysin kuollut. Ctek pitää muistinsa akusta saatavalla virralla jos se irroitetaan verkkovirrasta.

Näinpä. Itsekin ostin Ctekin juuri tuosta syystä kun tolppaan saa virtaa vain kahdeksi tunniksi. Saa virtaa akulta että muistaa mikä ohjelma päällä. :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sjs - 26.12.2013, 01:44:07
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: järviin - 26.12.2013, 01:49:01
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
Kokeileppa huomenna iltapäivästä ajatuksen kanssa.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sjs - 26.12.2013, 06:13:46
Kokeileppa huomenna iltapäivästä ajatuksen kanssa.
Kerroppa mikä on vikana?

"Uusissa" autoissa vaihdetaan valmistajan vaatimuksista öljyt jos ovat seisseet yli 1v ennen kun luovutetaan asiakkaalle!

järviin ei ole tainut omistaa tai ajaa "uutta" autoa koskaan?

Ja tottakai jos ei järki sano, niin rasvatut jarrulevyt/rummut putsataan tottakai ennen ajoa... vai onko joku oikeasti niin tyhmä että ajaa rasvatuilla levyillä??? ::)

Ja alkoholi homma oikeasti toimii. Venepiireissä testattu homma!

Löytyy myös "diesel-säilytysaine", mutta bensapeleihin toimii alkoholia tankkiin, eli masinol, E85 tms.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Kaziganth - 26.12.2013, 07:17:51
Itse jos seisottaisin, EN vaihtaisi öljyjä/filsuja, etenkään jos vuoden seisoo.

Öljyt menevät seisoessaan moottorin sisällä PILALLE, koska ilman kosteus pilaa ne. Tässä syy "longlife" öljyjen 2v vaihtosuositukseen 1v sijaan, koska kestävät kosteutta paremmin. Öljyt säilyvät paaaaljon paremmin suljetussa kanisterissa autotallissa (miel. tasaisessa huoneenlämmössä, kuivassa ja auringonvalolta piilossa) kun auton "avonaisessa" moottorissa.

Mahdollisimman huonot renkaat alle, tai sitten joku 3bar rengaspainetta, etteivät mene "litteiksi". Näin autotehtaatkin tekevät uusille autoille, siltä varalta että jäävät varastoon.

Pakkasnesteet ja pissapojan nesteet joko veke tai sit tarpeeksi pakkaskestoa.

Jarrunesteet vaihtoon!

Jarrujen rasvaus (liukutappien ja mäntien rasvaus) ennen siesontaanpanoa. Miel vaikka vaseliinit levyjen päälle, ettei pääse ruostumaan, tai sit muovikalvot vanteiden peitoksi tms. jos avonaiset aluvanteet.

Moottorin käydessä öljyä imusarjaan, että pyttyihin jää rasvakerros, ettei männänrenkaat jumittele. Ei hirveitä öljymääriä katti/lambda pelehin ettei katti/lambda(t) vaurioidu!

Akku irti tai ainakin piuhat ja akku lämpimään. Lataus sekä irtiotettaessa että takaisin laitettaessa, miel. 5-20asteiseen varastoon säilöön.

Säilityksen jälkeen öljyt+nesteet+filsut vaihtoon, mielellään koko autosta.

JOS auton alusta on rutikuiva (siis ettei ole satanut tms.) ni öljyä palkkien sisään, koko pohjaan. Vanha moottoriöljy tippakannulla tai paremmin öljypaineruiskulla.

Kosteussieppari autoon, ja oven ikkunat pikkiriikkisen raolleen, ainakin jos ei ole kosteussiepparia ja tila on edes suht tiivis.

BENSATankkiin alkoholia, E85, spriitä, masinol TMS joka "syö" kosteuden. Voi myös täyttää, mutta sit siellä oleva bensa voi olla huonoa vuoden jälkeen. Eli joutuu ehkä tyhjentään tankin kuiteskin. Muovitankkiautossa ihan sama onko tyhjä vai täynä, kunhan sielä olis mahd. paljon alkoholia.
Ite laittaisin ennemmin tulppien rei'istä ja pyöräyttäisin muutaman kerran kampuran päästä.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: estate - 26.12.2013, 10:55:39
Akku säilyy paremmin kylmässä, on vain huolehdittava, että on ladattu täyteen. Kilpureihin on joskus jäänyt akut talveksi paikoilleen eikä ole vielä yksikään akku mennyt pilalle ja kaikki ovat lähteneet ilman apuvirtaa/latausta keväällä käyntiin. Ylläpitolatureitakaan ei ole ollut käytössä, syksyllä vaan ajettu pihan reunaan parkkiin ja unohdettu talveksi :D

Merisuola toimii kosteudensyöjänä, eivätpä ne varaosaliikkeiden myymät tosin maksa juurikaan enempää kuin 25 kg suolaa maatalouskaupassa.

Vanhaa moottoriöljyä ei pidä mennä käyttämään ruostesuojana, jäteöljyssä on syövyttäviä epäpuhtauksia ja saattaa keväällä odottaa palkiton/pohjaton kiesi kun menee jäteöljyllä sotkemaan.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: s73 - 26.12.2013, 11:29:57
Jos on hyvä ylläpitolaturi, niin hyvin voi olla muutaman vuoden ylläpitolatauksessa.  Ei saa olla painonapeilla ohjelmoitava, koska se unohtaa asetukset 0,1 sec, tai pitemmän sähkökatkon
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/ (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-37707/)
(http://www.biltema.fi/ProductImages/37/medium/37-707_m.jpg)

Jos olet vielä löytänyt jostain ei-huoltovapaan akun, vesitä se oikeaan pinnankorkeuteen.
Mikäli siellä ei ole kalsium-akkua tai vastaavaa hömpötystystä, akkuun voi lisätä vettä ja ladata normaalisti. Huoltovapaa akku on vain myyjien hömppää myynnin edistämiseksi. :smoke: :smoke:
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sjvirt - 26.12.2013, 11:39:09
Et kai sentään sotaan ole lähdössä, joten lomat pyörivät kohtuullisen mukavasti..

Usko pois, kyllä inttiaikanakin ehdit välillä ajamaan lämmittelylenkin autolla. Tekee hyvää, jos edes pari kertaa kesässä käyt reilulla ajelulla. Auto ei ole tehty seisomaan ja vanhassa autossa liian pitkä seisottaminen on vain ongelmien kerjäämistä.

Vakuutukset ja verot tietysti poikki liikennekäytöstä poistamisella ja sitten vaan nettipalvelusta takaisin voimaan kun lähdet ajelemaan.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Vollemies - 26.12.2013, 12:35:16
Minulla on yksi auto säännöllisesti seisonnassa talvella. Akun olen ladannut syksyllä ja yhden kerran talven mittaan. Melkein kyllä sanoisin, että tuo uusintalataus ei ole välttämätön, sillä ei siihen sähköä ole koskaan kelvannut kuin 5-10 minuuttia niin laturi ilmoittaa että se on täysi mutta parempi vara kuin vahinko. Hyvin on kestänyt jo 8 vuotta. Kunhan akku on vain täyteen ladattu, se säilyy ja varmasti paremmin kuin käytössä olevana.

Lämmin paikka ei ole akulle hyvä. Paras paikka on kellarissa mutta jos se on varmasti ladattu, niin pakkanen vain parantaa sen säilyvyyttä. Huonoin mahdollinen säilytyspaikka on kuuma pannuhuone tai vastaava.

Se kenkä kannattaa tietty irrottaa, että mikään pieni kulutus (esim. kello) ei akkua tyhjennä.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: moikki - 26.12.2013, 13:02:52
Autolle pesu, testaa että nesteet kestää pakkasta ja parkkiin  :)
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sjs - 26.12.2013, 14:40:10
Merisuola toimii kosteudensyöjänä, eivätpä ne varaosaliikkeiden myymät tosin maksa juurikaan enempää kuin 25 kg suolaa maatalouskaupassa.

Vanhaa moottoriöljyä ei pidä mennä käyttämään ruostesuojana, jäteöljyssä on syövyttäviä epäpuhtauksia ja saattaa keväällä odottaa palkiton/pohjaton kiesi kun menee jäteöljyllä sotkemaan.
Merisuola toimii tosiaan hyvin kosteuden syöjänä, MUTTA merisuola + pelti = ruostetta. Siksi parempi laittaa vaikka sanomalehtiä tai vielä paremmin kosteussieppari tms. "pallo". :)

Vanhaa moottoriöljyä on ruikittu viimeiset 22 vuotta 340DL -86 volvoon, eikä ole tarvinnut hitsata yhtään! Mittarissa 350tkm. Yleensä nuo autot ovat olleet paalissa 12v ikäisinä koska kynnykset ja ovenreunat ovat ruostuneet puhki. Tässä hyvin hyvin vähän ruostetta, ja sekin aiheutunut R-sport helmojen raapimisesta oven reunoihin. Ja kuten sanottua, olen purkanut about 10kpl 300 sarjan autoa, yhteistä niillä on ollut suht pieni kilometrilukema (200-250tkm) ja se että helmat ja ovet ovat lähes kaikissa olleet kunnostuskelvottomia, koska ei ole ruostesuojattu. Yhden kolaroidun ruostesuojatun olen purkanut, siinä kotelot olivat siistit. :)

Samaa metodia käytetty S90 viimeiset 8v, siinäkään ei löydy juuri mitään ruostetta (ruosteetonta autoahan ei ole sitten olemassakaan, siksi en väitä sitä).

Meinaan, parempi sinne koteloon on ruikkia moottoriöljyä joka muodostaa tiiviin kalvon, kun jättää ruiskuttamatta, ja kosteus pääsee saumoihin ruostuttamaan. :)

Ja tosiaan, auton pesu ei ole haitaksi säilytystä ennen (maalipinta kiittää), mutta katso että auto pääsee kuivumaan sitten ennenkun jätät seisomaan, ettet ole esim. saanut jotain koteloa täyteen vettä, ja sitten se vesi pääsee tekemään pahojaan säilytyksen aikana.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 26.12.2013, 15:21:19
Et kai sentään sotaan ole lähdössä, joten lomat pyörivät kohtuullisen mukavasti..

Usko pois, kyllä inttiaikanakin ehdit välillä ajamaan lämmittelylenkin autolla. Tekee hyvää, jos edes pari kertaa kesässä käyt reilulla ajelulla. Auto ei ole tehty seisomaan ja vanhassa autossa liian pitkä seisottaminen on vain ongelmien kerjäämistä.

Vakuutukset ja verot tietysti poikki liikennekäytöstä poistamisella ja sitten vaan nettipalvelusta takaisin voimaan kun lähdet ajelemaan.

Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?
Kävi kans mielessä että pitäsin ajossa mutta ei noilla päivärahoilla oikeen autoa pidetä, plus lisäksi helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Elk - 26.12.2013, 15:23:40
Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?
Kävi kans mielessä että pitäsin ajossa mutta ei noilla päivärahoilla oikeen autoa pidetä, plus lisäksi helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..
Pistä vaan seisontaan, se auto on joka tapauksessa ajokiellossa kun leima vanhenee niin turha kikkailla noiden poistojen ja käyttöönottojen kanssa.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Vollemies - 26.12.2013, 18:04:31
helmikuussa katsastus jota varten vähän laiteltavaa enkä kerkee niitä laittaa ennen 6.1 ..

Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: kenppi - 26.12.2013, 19:01:51
Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.
Näin juuri. Jos on kasko autossa niin se ei sitten katkea vaikka auton poistaa liikennekäytöstä. Itsellä ei ole tuo kasko ollut koskaan hirveän kallis (reilu 100e), niin olen pitänyt tuon voimassa myös seisonnan aikana. Korvaapahan vakuutus sitten jos joku sattuu varastamaan ja polttamaan auton.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: sjvirt - 26.12.2013, 19:15:32
Käykö se muka niin että takasin liikenteeseen, ja sitten voi taas poistaa uudestaan, mitäs maksuja siitä menee ?

Liikennekäytöstä poistaminen tai takaisin käyttöön ottaminen maksaa 4 euroa laaki. Homma hoituu pankkitunnareilla Trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekaytostapoisto

Liikennekäytöstä poisto katkaisee ajoneuvoverot (käyttömaksu + mahdollinen dieselvero) ja liikennevakuutuksen. Ne tulee sitten tietysti maksuun niiltä päiviltä, kun auto käytössä.

Tuo on varusmiesystävällistä hinnoittelu jos jokin..
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 27.12.2013, 07:21:18
Liikennekäytöstä poistaminen tai takaisin käyttöön ottaminen maksaa 4 euroa laaki. Homma hoituu pankkitunnareilla Trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/tieliikenne/asiointi/henkiloasiakkaalle/sahkoiset_palvelut/liikennekaytostapoisto

Liikennekäytöstä poisto katkaisee ajoneuvoverot (käyttömaksu + mahdollinen dieselvero) ja liikennevakuutuksen. Ne tulee sitten tietysti maksuun niiltä päiviltä, kun auto käytössä.

Tuo on varusmiesystävällistä hinnoittelu jos jokin..
Eli jotain muutamia eetuja, ehkä kymppejä tulee hintaa kun käyttää liikenteessä ?
Täytyy tossa kesällä joskus viikonloppu lomilla tulla vaikka bussilla mökille ja koittaa fiksailla katsuri kuntoon ja siirto kilvillä riksuun ja sitten syksyllä tehä joku reissu sillä niin että laittaa viikonlopuks liikenteeseen :) ta sitten pitää anoa hsl:ää autonrakenteluun ;)
Mites tossa joku sano aikaisemmin siitä polttoaineesta että voi olla menee kuitenkin pilalle, vaikka on tankki täynnä ja lisäaineet seassa ?
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Aetheries - 27.12.2013, 07:23:05
Tuonne kitukonttorille vientiä varten ei sitten ole tarpeen ottaa liikennekäyttöön, kun varaat ajan etukäteen. Näin ainakin jos se auto on vain normaalissa seisonnassa ja siinä on rekisterit. Samalla kun varaat ajan, on hyvä kysyä jos käytännöt sattuu muuttumaan.
Siirtoläpyköillä ?
Vai tarviiko niitäkää enää tänä päivänä ?
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: estate - 27.12.2013, 10:39:06
Ei tarvii siirtotarroja katsastusta varten, katsastusaika pitää olla varattuna jos miliisit sattuu pysäyttämään sekä vakuutukset voimassa ja käyttömaksut maksettuna, ja auto tietysti liikennekäyttöön otettuna. Eikä tosiaan saa ajaa kun sinne leimalle omilla kilvillä jos leima on menny vanhaksi, konttorilta saa ajaa korjaamolle tai kotiin jos sattuu tulemaan hylsy. Mökiltä kotiin ajoa varten pitäisi ottaa ne siirtolaput, mutta jos uskaltaa ottaa riskin niin omilla kilvillä, mutta vakuutukset ja verot maksettuna, tulee kalliiksi jos miekkasedät pysäyttää tai sattuu jotain ja ei ole vakuutukset/verot maksettu
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Dmies - 27.12.2013, 15:11:58
kaveri käytti tässä joku aika sitten oldsia katsastuksessa ja se meinas, että ei tarvi olla liikennekäyttöön otettuna tai tarrakilpiä aika vaan pitää olla varattuna, kun kyselin oman auton katsastusta ajatellen, kun siitä on katsastus myöhässä
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Make - 27.12.2013, 15:23:48
Useamman vuoden kokemuksella kun olen autoa eristämättömässä peltitallissa säilyttänyt niin ikkunat pikkuisen raolleen niin ei ole kosteus / home ongelmia auton sisällä. Konetta olen käytellyt 1-2kk välein.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: TVS - 27.12.2013, 17:47:48
Ei tarvii siirtotarroja katsastusta varten, katsastusaika pitää olla varattuna jos miliisit sattuu pysäyttämään sekä vakuutukset voimassa ja käyttömaksut maksettuna, ja auto tietysti liikennekäyttöön otettuna. Eikä tosiaan saa ajaa kun sinne leimalle omilla kilvillä jos leima on menny vanhaksi, konttorilta saa ajaa korjaamolle tai kotiin jos sattuu tulemaan hylsy. Mökiltä kotiin ajoa varten pitäisi ottaa ne siirtolaput, mutta jos uskaltaa ottaa riskin niin omilla kilvillä, mutta vakuutukset ja verot maksettuna, tulee kalliiksi jos miekkasedät pysäyttää tai sattuu jotain ja ei ole vakuutukset/verot maksettu
Konttorille saa ajaa ilman että auto on otettu liikennekäyttöön.

Ja sanoisin että aika paljolti huhupuheita nuo että bensa yhdessä talvessa menee niin huonoksi ettei ne tuossa härvelissä pala. Mulla on jääautona palveleva 240 seissyt 2007 alkaen eri suulien päädyssä kesät, yleensä mittari punaselle ajettuna, ja joka talvella kun se on lapiolla kaivettu metrin hangesta esiin niin täysin LH:lle normaali keu-keu-keu-HÖRrrrrr. Pahimmillaan samat bensatilkat vietti melkein kaksi vuotta tankissa ja hienosti pelasi silloinkin, ellei bensan loppumista lasketa. Parempi toki olis säilöä tankki täynnä, sillai ei ole ilmatilaa josta sitä kosteutta muodostuis.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: D5GT - 27.12.2013, 18:00:59
Hartsiintuminen on ainakin aito ongelma nykybensoilla - lämpimässä vuosi riittää, kylmästä ei ole kokemuksia.. Tankki mahdollisimman tyhjäksi ja käynnistäessä uutta bensaa. Jos bensa säilyisi ilman kikkailuja valmistajat varmasti kertoisi sen, eikä varoittelisi hartsiintumistaj ja ominaisuuksien heikkenemisestä?
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: ata - 27.12.2013, 18:33:47
Pienkonebensiini auttaa bensan säilymisessä. Siitä ei jää sellaista valkoista jauhetta jäljelle niinkuin normibensasta sen kuivuessa. (Se jauhe tukkii suuttimia etenkin kaasuttimissa.) Tokikaan siitä ei hintansa vuoksi viitsi koko tankkia täyttää, ja konetta pitää käyttää lisäyksen jälkeen että hyöty ei jää vain tankkiin.

Puhtauteen kannattaa kiinnittää huomiota ettei home ala kasvamaan. Ratti ja vyöt homehtuvat helposti jos ei ole kosteudensyöjää tai ikkunat kiinni.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: D5GT - 27.12.2013, 18:52:26
Pienkonebensalla mylly ei käy kunnolla, eli ei kannata tankkia täyttää... säilöntään pienkonebensa on ilmeisesti parempi kuin lisäaineet?
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: ata - 27.12.2013, 19:10:08
Pienkonebensalla mylly ei käy kunnolla, eli ei kannata tankkia täyttää... säilöntään pienkonebensa on ilmeisesti parempi kuin lisäaineet?
Astiallinen (4 litr) tankilliseen on laitettu. Puolta vuotta pidemmissä seisokeissa on käytetty. Käynnissä ei ole huomattu eroa. Kaasarivehkeet lähtee paremmin käyntiin, joskin seosta on varaa laihentaa.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Kulmamies - 27.12.2013, 20:21:13
Tämä talvisäilytysprosessi taitaa olla jokaisella omanlaisensa. Toiset tekee kaikkensa, että auto säilyisi ja toiset eivät laitta tikkua ristiin ja siitä huolimatta auto säilyy ihan hyvin :D

Itsellä ei ole tapana tehdä pesua kummempia temppuja talveksi. Autot ovat kylmän navetan vintillä marraskuusta huhtikuuhun peiton alla piilossa. Akun otan aina talveksi irti ja säilytän autotallissa. Ikkunat pidän kiinni ja tankissa sen verran bensaa, kun siellä on sattunut olemaan. Keväällä akku kiinni, auto käyntiin ja kotiin. Kertaakaan ei ole talvi jättänyt autoon merkkiäkään, paitsi jossain konehuoneen alumiiniosissa on ollut joskus jotain hapettumia, mutta niille ei oikein voi mitään, jos on pakko kylmässä säilyttää.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: Vollemies - 27.12.2013, 21:28:22
konehuoneen alumiiniosissa on ollut joskus jotain hapettumia, mutta niille ei oikein voi mitään, jos on pakko kylmässä säilyttää.

Tuonkin voisi välttää jos ruiskuttaisi jonkun silikonin, öljyäisi tai ruikkaisi jonkun suojavahan. Kaikki öljyt tietty sitten kesällä keräävät pölyä, ellei niitä pestä pois.
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: jaskajokunen - 27.12.2013, 21:51:06
Jos koko konehuoneen ja auton ulkopinnan käsittelisi US. Coast Guardin luokittelemalla LPS3 kemikaalilla olisi korroosion ja hapettuman vaara vältetty  :nohnoh

Joku järki tuohon suojaamiseenkin.  Tuulettuva tila, ikkunat raollaan, "koeteudenpoistopallo" sisällä, menetettävät renkaat kunnon paineilla, sekä tankissa polttoaineen säilytysainetta ja akku sisällä riittää normaali oloissa auton säilytykseen.

Kaikki hiirien napostelemissen käyvä tietysti pois kyydistä ( joku suklaapatukka oli kerran jäänyt aman takajalkatilaan ja oli talven jäljiltä hiiren paskaa takapenkillä reilusti )  :idiot2:
Otsikko: Vs: Auton seisotus kylmässä tallissa
Kirjoitti: tomimikael - 29.12.2013, 12:53:27
Johan on neuvoa kerrakseen! Eikös tässä ollut talven yli säilytyksestä kyse? Joistain viesteistä päätellen autoa balsamoidaan seuraavalle vuosituhannelle..   ;D ;D

Renkaiden vaihtoa helpommalla pääsee mielestäni kun tunkkaa auton pöllien/pukkien päälle. Samalla auto nousee maasta lisää=ilma kiertää paremmin.

Mutta juu, akunkenkä irti ja akkuboosteri tai apuakku varuiksi mukaan kun keväällä startataan.   8)