Ateho  Elekma

D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa

  • 36 Vastauksia
  • 16297 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #15 : 26.01.2011, 16:32:47 »
No -25 käynnistys ei vielä täytä millään muotoa "extreme" -määritelmää, ellei tankissa ole kesänaftaa..

Kyllä D5 -25 asteesta käyntiin lähtee ilman mitään lämmittimiä, mikäli akku, suuttimet, hehkut ym. ovat kunnossa. Edes 10minuutin ennakointi ardicilla lämmittää jo mukavasti moottoria.

Paikalla Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #16 : 26.01.2011, 17:28:11 »
Mun käsittääkseni nykydieseleiden käynnistymistä rajoittaa lähinnä se että korkeapainepumppu ei kykene kehittämään tarpeeksi suurta painetta kun on paikat niin kohmeessa. Kone pyörii startin avulla, mutta suuttimesta ei tule naftaa.

Lämmin akku lienee se tehokkain tapa saada koneet tulille jos lämmitys keinot ovat rajalliset. Sitä en sitten osaa sanoa mitä sähköaivot tykkää jos tempaiseee akun yöksi sisään.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #17 : 26.01.2011, 18:00:55 »
Lyhyemmästä irrotuksesta ei näkyvästi kärsi kuin kello.

Tapahtuuko jotain, jos  akku on irti 24h /viikon / pidempään?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #18 : 26.01.2011, 21:02:57 »
Mun käsittääkseni nykydieseleiden käynnistymistä rajoittaa lähinnä se että korkeapainepumppu ei kykene kehittämään tarpeeksi suurta painetta kun on paikat niin kohmeessa. Kone pyörii startin avulla, mutta suuttimesta ei tule naftaa.

Siinähän se on nokka-akselin päässä ja reserviä riittävästi vaikka startti pyörittäisi vähän hitaammin. Kun toivottavasti ei mikään paikka vuoda, niin kai se paine melko nopeasti tulee.  Luultavasti alle kierroksella. Sähköinen paineensäätökin siinä on. Mikäli siihen ei riitä virtaa, ei riitä muuallekaan. Mutta jos olisi tilanne vajaasta ruiskutuspaineesta, niin vajaapaineisena ruiskutetun dieselin syttyvyys on huonompi.

Sellainen automatiikka kyllä olisi toivottavaa, että valot, puhallin ja kymmenet muut laitteet aktivoituisivat vasta kun moottori on käynnistynyt. Pakkasella akun kuin akun varaus on huono. Kuitenkin iso ja laadukas akku lienee paras varmistus että yleensä starttaa isommalla pakkasella.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #19 : 27.01.2011, 10:55:19 »
Yksi lisäkysymys; noiden laitteiden "irtikytkeminen" ei olisi temppu eikä mikään, nykyvehkeissä. Olisko hyöty liian pieni tai peräti haitaksi. Herättääkö noi akkua?

Ullkolla kylmässä on varashälytin, joka pakkasella lauettessaan kerää selvästi voimia muutaman sekunnin. Jonka jälkeen huutaa kylmilläkin pattereilla kuin kesäaikaan.

Itse sammutan valot kun pakkasella starttaa -poikkeuksena toi uudempi "nappistartillinen". Onko sammutuksesta hyötyä, tiedä sitten. Niin isä opetti, silloin kun akut ja dieselit ei vielä olleet näin hienoja.

Lasseter

  • Vieras
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #20 : 31.01.2011, 15:34:35 »
Hieman vanhempaa tekniikkaa olevassa tdi-koneessa tuplahehkutuksesta on selvää hyötyä. Useamman kerran juuri näin olen sahannut omani käyntiin mm työreissuilla kun lämpöapuja ei ole ollut saatavilla.

Nykyään kontissa kulkee kovemmilla pakkasilla myös täyteen ladattu vara-akku ja kaapelit. Tuon akun vielä jos saa yöksi lämpimään niin kyllä tuon käyntiin saa.

Toki D5 on common rail -kone ja niksit varmaan osin erilaiset. Mutta ton tuplahehkun vaikutuksen varmaan voi iihan testata?

Monessa "vanhempaa tekniikkaa olevassa" koneessa ne hehkut on pikatyyppiä. Jos tuplahehkutus testaajan mielestä vaikuttaa asiaan, niin veikkaanpa, että osa hehkuista on silloin rikki tai vaihtokunnossa. Kokeileppa vaihtaa hehkut ja yllätyt.

Lasseter

  • Vieras
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #21 : 31.01.2011, 15:38:05 »
Lyhyemmästä irrotuksesta ei näkyvästi kärsi kuin kello. Tapahtuuko jotain, jos  akku on irti 24h /viikon / pidempään?

Tapahtuu. Periaatteessa moottorinohjausyksikön muisti perustuu yleensä kondensaattoriin tms ja kun siitä loppuu "höty", niin ECM ajaa itsensä tehdastilaan. Ei siitä sen kummempaa seurausta ole kuin että aivan ensimmäiset kilometrit ECM hakee säätöjä uudestaan.

Akulle pitkä seisotus taas ei tiedä hyvää. Nämä nykyakut ovat pikku hiljaa itsepurkavia, eli vaikka ne olisivat irtikin, ne tyhjenevät. Lisäksi ne sulfatoituvat pikkuhiljaa eli vähintään 6 kk:n välein ne pitäisi ladata desulfatoivalla laturilla (esim. CTEK).


Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #22 : 14.02.2011, 14:18:39 »
Tänäaamuna sitten oli vissiin extreme olosuhteet täälläkin ;): Mittarissa -29°C. Piti lähteä äkkiä liikkeelle ja kokeilin käynnistystä pelkällä hehkuttamisella. Kumpikaan pihalla olleista d5:sta ei lähtenyt käyntiin. Akun varaus tuntui molemmissa varsin olemattomalta ja starttaus oli senkuuloista vaikerrusta, ettei kauan kannattanut edes yrittää. 10 minuuttia lämmitystä ardicilla auttoi. Samalla pidin 25A pikalaturia saman ajan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #23 : 15.02.2011, 11:22:31 »
Ilman lähellä olevaa virtaa akku irti lämpimään ja sitten ardicin lämmityksen jälkeen käyntiin? Siis jos laturia ei olisi ollut.

Poissa J-A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #24 : 19.02.2011, 12:13:56 »
Vanhemmilta karpaaseilta kuultua, että jos polttoaine on jo jähmettynyt niin sinoli auttaa. Entinen 740td laitettiin kerran sinolin kera käyntiin kun nafta oli jo vähän kankeaa. Tämähän ei tietenkään ole ehkä viisain vaihtoehto, mutta joskus ainut. Mitähän nuo uudemmat ruiskutuslaitteet tykkää tuosta sinolista?

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #25 : 19.02.2011, 12:31:55 »
Sitten välikommenttina semmoinen että jos sattuu näitä kunnon pakkasia alkutalvelle niin noissa polttoainetoimttajien toimintatavoissa on eroja. Nesteellä kun tuntuu olevan tapana alkutalvesta välilaatu ja talvilaatu kilvet mittareihin mutta kesälaatua siellä on, firmassakin oli ekoilla pakkasilla taas pari tapausta että aineet jääti vaikka oli tankattu talvilaatua jo kuukausen verran. Tankit ajetaan aina melkein tyhjiksi eli pelkkää talvilaatua tankissa piti olla mutta kyllä sieltä FH:n tankin imuputkesta Semmonen "kynttilä" löyty. Tää tuntuu olevan ongelma ainakin nesteellä, isä-ukko on raskaaseen kalustoon liittyvässä firmassa töissä ja melkein kaikki alkutalven jäätämiset oli yllättäen tulosta nesteen polttoaineiden käytöstä. En sitten tiedä että onko toimintatapa eroja nesteellä pien asemien ja D-pisteitten kesken.
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #26 : 19.02.2011, 16:31:50 »
Kait sinoliakin voisi vähän lorauttaa, jos sitä johonkin saisi -muuta kuin tankkiin. Kait se aiemmin mainittu pieni eetterisuihkaus pelittää hätätapauksessa.

Polttoaine asia. Mitä enemmän nafta kestää pakkasta,sen kalliimpaa se on tehdä ja sitä vähemmän se sisältää energiaa = kulutus kasvaa. Sen takia arktista ei huvikseen laiteta pyttyihin, varsinkaan raskaalle kalustolle.

Eikä auta vaikka kesädieselin sekaan lorauttaa arktista, jos lämpö on kesädieselin samepisteen alapuolella. Ei sekoitu kunnolla ja suodattimen tukkoon meneminen on vain ajan kysymys.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2011, 16:36:41 kirjoittanut D5GT »

Paikalla Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #27 : 19.02.2011, 17:08:22 »
Polttoaine asia. Mitä enemmän nafta kestää pakkasta,sen kalliimpaa se on tehdä ja sitä vähemmän se sisältää energiaa = kulutus kasvaa. Sen takia arktista ei huvikseen laiteta pyttyihin, varsinkaan raskaalle kalustolle.

Joskus ynnäiltiin tuota että montako tuntia kannattaa antaa auton olla käynnissä kesälaadulla ennemmin kuin tankata talvilaatua ja sammuttaa yöksi. Muistaakseni tultiin siihen tulokseen että jos autolla ajetaan 2 vuorossa, niin vaaka on ihan selkeästi käyntiinjättämisen puolella. Luonnollisesti myös päivittäinen ajosuorite vaikuttaa tuohon.

Poissa nmmake

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #28 : 20.02.2011, 10:42:11 »
Mitenkäs tuollaista uusikorista D5-Volvoa pystyy hehkuttamaan? Joskus taksihommissa sitä pähkäilin ja tulin tulokseen, että se hehkuttaa automaattisesti, mutta alkaako se jo ovenavaamisesta vai siitä, kun pulikka työnnetään kitusiin?

 ::)
Nykyinen: V70 TDI AT vm.1997

Entisiä:Corolla, S204 220cdi, S80 TDI, W124, 240 B230F, 240 B200K, Jetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5:n käynnistysvinkit "extreme"-oloissa
« Vastaus #29 : 22.02.2011, 06:55:21 »
Mitenkäs tuollaista uusikorista D5-Volvoa pystyy hehkuttamaan? Joskus taksihommissa sitä pähkäilin ja tulin tulokseen, että se hehkuttaa automaattisesti, mutta alkaako se jo ovenavaamisesta vai siitä, kun pulikka työnnetään kitusiin?

 ::)

Jos haluat ennen starttausta hehkuttaa useammin kuin kerran, työnnä palikka sisään, paina start-nappia pitkään koskematta polkimiin, sytytysvirta kytketyy, samoin hehkutus.  Kun hehkun valo sammuu, paina start nappia lyhyesti, edelleen koskematta polkimiin, nyt on virta pois ja sitten virta uudelleen päälle, taas hehkuttaa, sitten vaat normaalisti käynnistät.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo