Jarruremontti viimein tehty. Kiitoksia kaikille vinkeistä - valitettavasti lopulta yksikään ei tuottanut tulosta. Niin kuin tuossa edellä viitattiin, auto on ollut liki seisonnassa melkein kaksi vuotta, mikä jollain mystisellä tavalla tuntuu pahentavan korroosiota. Kuumentamalla sain toisen puolen satulan liittimen irti - "avain" jolla sai riittävän otteen oli bilteman knipex-kopio, joka tosin teki selvää jälkeä liittimen muterista. Toisella puolella hyvältä näyttävä konsti ei toiminut toivotulla tavalla - liitin halkesi siten, että kierre jäi satulaan ja mutteri irtosi.
Koska mikään muu liitin ei auton alla suostunut edes liikahtamaan (en ole ihan eilisen teeren poika näissä - ne olivat lähes käsittämättömän jumissa) alkoi näyttämään siltä, että putkisto on uusittava ABS:lta alkaen. Tähän väliin sellainen tieto, että biltemassa ei ole noita pitkiä putkia ja Motonetissäkin vain oikeanpuoleinen, vasuriin kuuluu 12mm kierre ABS:lla.
Lopulta noita pitkiä putkia ei sitten tarvittu - onnistuin pelastamaan ne. Tämä takajarruhomma sujui kohdallani näin.
-Katkaisin puukkosahalla ensimmäisen liitoksen vasemman takarenkaan edestä siten, että sahasin korikiinnikkettä sivuten ja letkun puolelta. Tämä siksi, että sahaus putken puolelta olisi voinut vahingoittaa kartiota. Tältä puolelta sahattuna letku jää vielä tuon letkun 14mm "mutterin" olakkeen varaan kaniin, joten rälläkällä nysän reunoja hiomalla ja putkea heilutellen/taivutellen (ja itse kiinnikettä runnoen) sain putken irti. Nyt putken, jossa on vielä pala letkun kierreholkkia kiinni voi taivuttaa auton vierelle -> ruuvipenkkiin -> rälläkällä hiomaan sivusta siten, että putken liittimen kierteiden harjat paistaa läpi. Nyt liitos on sen verran löysä, että putkareilla/jakarilla nysän sai kierrettyä irti ja tuo pitkä putki jäi täysin ehjäksi. Sama toiselle putkelle.
-Toista liitosta en ruvennut auton alla irroittamaan. Sen korikiinnike on yhdellä 6mm pultilla kiinni pyöränripustuksessa. Otin korikiinnikkeen irti jolloin tämä osuus on irroitettavissa kun vasen satula ja oikealle menevät putket on irti. Korikiinnike irroitetaan letku/putkiromusta sahaamalla letkut tällä kertaa putken puolelta.
Seuraavaksi kävin taka-akselin päällä olevan letkun kahden liitoksen kimppuun. Letkun oikeanpuoleisen liitoksen saa sahattua alta etupuolelta ja koska nyt ei ollut tarvetta säästää jarruputkea niin sahasin putken puolelta kiinnikettä. Letku oli sitten verrattain helppo lyödä irti kiinnikkeestä. Letkun toinen - tulosuunnan puoleinen - kiinnike oli ongelmallisempi. Puukkosaha ei tankin ja änenvaimentimen takia mahtunut sahaamaan. Tämä korikiinnike on poikkeuksellisesti muovinen - teoriassa lienee mahdollista irroittaa tämä kiinnike akselista, mutta ruuvi, jolla se oli akselissa oli ruostunut/tiukassa. Yritin siis avata liitosta käsin ja ongelma ratkesi yllättäen - kiinnike katkesi ja sekä letku että putki oli sylissä.
Nyt kaikki osat olivat irti ja aloitin kokoamaan uusilla osilla:
-Ensin etummaisin liitos - uudet letkut ABS:lta tulevien putkien päihin korikiinnikkeessä vas. takarenkaan edessä. (putkenpäät kannattaa taivuttaa tarkasri reiän suuntaan, on helpompi saada ahtaassa paikassa kierteelle.
-Uudet satulat paikalleen.
-Sitten toisen liitoksen kahta letkua pitelevä korikiinnike kiinni akseliin 6mm pultilla.
-Oikealle menevän putken muotoilu ja kiinnitys oik.letkuun em. korikiinnikkeessä.
-Vas. takasatulan putken muotoilu ja asennus.
-Vas. letkun kiinnitys vas. satulan putkeen em. korikiinnikkeessä (hain muuten biltemasta uudet jouset putken ja letkun väliin). Vas. puoli valmis.
-Oik. putken muotoilu ja asennus satulaan.
-Keskimmäisen letkun asennus akselin metalliseen korikiinnikkeeseen äsken asennetulla oik. putken liittimellä.
-Keskimmäisen letkun ja vasemmalta tulevan putken liittäminen (kiinnike oli siis rikki, joten jäi tältä osin "ilmaan")
Ilmaus ja silleen ja katsastuksen kautta ajoon. Remontti tehty kalliomurskealustan antaessa akupunktuurihoitoa.