Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Mibbos - 23.07.2018, 11:19:35

Otsikko: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Mibbos - 23.07.2018, 11:19:35
Terve!

Autona Volvo S60 vm. 2006

Vika ilmeni ensimmäistä kertaa kuumana päivänä (+30) kesken ajon. Punainen varoituskolmio syttyi ja näytölle tuli teksti: "Jarruvika, pysähdy varoen" ja ABS-valo syttyi.

muita häiriöitä mitä ilmaantui samalla:

-Vakkari kytkeyti pois
-nopeusmittari meni nollaan
-trippimittari näytti viivoja
-polttoaineen kulutus näytti viivoja

pysähdyin ja kiersin navat läpi, kaikki näytti olevan kunnossa.  Virrat pois ja päälle,kaikki OK
hetken vielä ajoin ja teksti: "moottorijärjestelmä vaatii huoltoa" ilmestyi.

varasin ajan vikakoodien lukuun.. tulos:

dtc:

940C - polkimen tunnistin, analoginen signaali, liian suuri - jatkuva

00B0 - unknown fault code
00A00 - unknown fault code
0700 - unknown fault code

jarru (ABS(BMC) - mark 25)
0100 - yhteys, CAN suljettu - katkonainen

mittaristosta ei DTC vikakoodeja tullut.

Vika ilmenee kesken ajon ja vaikuttaa muutaman minuutin, jonka jälkeen poistuu itsestään taas hetkeksi.
(https://thumb.ibb.co/feY91y/IMAG0295.jpg) (https://ibb.co/feY91y)
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 24.07.2018, 09:48:23
Näillä oireilla alkoi ilmoittelemaan omassa s80 -98 cem-vika. Lopuksi oli kaikkenlaisia sähkövikoja. Sercap-huolto uudisti cem-boksin ja nyt viat pysyneet poissa kolme viikkoa. Sinulla ilmeisesti uudemman mallinen cem. En tiedä, onko siinä samoja oireita.
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: OpaOpa - 24.07.2018, 14:42:23
Tämän ikäisissä Volvoissa ABS- ohjainboksin piirilevyn liitokset murtuu/haurastuu. Tulee kuntoon, kun boksi irrotetaan, avataan ja liitokset
kolvataan elikkäs tinataan kuntoon. Itse maksoin projektista 150 €. Sinänsä helppo homma.
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Axu85 - 24.07.2018, 16:19:40
Tämän ikäisissä Volvoissa ABS- ohjainboksin piirilevyn liitokset murtuu/haurastuu. Tulee kuntoon, kun boksi irrotetaan, avataan ja liitokset
kolvataan elikkäs tinataan kuntoon. Itse maksoin projektista 150 €. Sinänsä helppo homma.

Ääni tälle,  mut voi se hammaskehä olla poikki ja sen takia herjaa. Näkee vain ottamalla sen käteen ennen ku se hajoittaa anturin.
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Mibbos - 08.08.2018, 06:43:13
Päivittelyä!

Purkaamolta tilasin toimivan abs-yksikön ja vaihdoin. Ei muutosta mihinkään suuntaan.

Aamulla mittaristoon ilmesty jälleen uusi vikakoodi: "ajonvakautus vaatii huollon"
Lieneekö samaan ongelmaan kuuluva..?

Seuraavaksi taitaa kyllä lähteä tuo CEM-yksikkö vaihtoon.

Mielipiteitä?

(https://thumb.ibb.co/dDqBDz/IMAG0341.jpg) (https://ibb.co/dDqBDz)
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Jorma - 08.08.2018, 12:25:25
Oliko nuo koodit ihan virallisella Volvolla luettu? Vähän ihmettyttää koodien ulkoasu ja tuntemattomiksi jääneet koodit.
Oletko huomannut tuleeko jarruvika kun auton nopeus ylittää esim. 80km/h tai ylipäätään muuta kuin taajamanopeus?
Jos ABS kehä on poikki, siihen tulee keskipakoisvoimien vaikutuksesta rako ja pulsseja puuttuu raon vuoksi.
Kehän katkeamisen näkee kun ottaa pyörän ja ABS-anturin pois ja katsoo anturin reikään ja pyörittää napaa.
Volvo koodinlukija osaa kertoa missä pyörässä ongelma on.
 
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: jp_olli - 08.08.2018, 13:57:59
Kunnollinen vikakoodien luku voisi tosiaan selventää asiaa.

Mittaa tuleeko seraaville CEM-yksikön sulakkepaikoille sähköt 1, 2, 15, 16, 29, 30
Jos paikoillaan oleville sulakkeille ei tule virrat päällä sähköä, on CEM viallinen. Tarkasta myös pienempi harmaa CEM-liitin tuulilasikaukalon puolelta. Toisinaan sinne pääsee vettä ja tekee tuhojaan.

Meillä onnistuu CEM L ja H korjaukset, kloonaukset ja tehdastilaan laittaminen. Ota yteyttä niin selvitellään vikaa.
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Mibbos - 09.08.2018, 07:22:41
Kunnollinen vikakoodien luku voisi tosiaan selventää asiaa.

Mittaa tuleeko seraaville CEM-yksikön sulakkepaikoille sähköt 1, 2, 15, 16, 29, 30
Jos paikoillaan oleville sulakkeille ei tule virrat päällä sähköä, on CEM viallinen. Tarkasta myös pienempi harmaa CEM-liitin tuulilasikaukalon puolelta. Toisinaan sinne pääsee vettä ja tekee tuhojaan.

Meillä onnistuu CEM L ja H korjaukset, kloonaukset ja tehdastilaan laittaminen. Ota yteyttä niin selvitellään vikaa.

Sulake paikalle 15 ei tule mitään.. Liittimissä ei merkkejä korroosiosta.
(https://thumb.ibb.co/kRMwFp/IMAG0344.jpg) (https://ibb.co/kRMwFp)

George Gascoigne poems (https://poetandpoem.com/George-Gascoigne/poems)
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: jp_olli - 09.08.2018, 07:49:52
Eihän siinä ole sitten muuta kuin korjata vika yksiköstä ulos.  :)
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: Mibbos - 16.08.2018, 17:57:14
Päivittelyä!

Sercapilla pistettiin CEM kuntoon.. (iso kiitos ripeästä toiminnasta! )
Asensin paikalleen ja ei muutakun koeajolle.

Jarruvika ilmoitus ja mittariston ongelmat ovat hävinneet, mutta teksti "Ajonvakautus vaatii huollon" edelleen näytöllä..

Liekö viallisen CEM:in aiheuttama?
Auttaisiko vikakoodien nollaus?
Otsikko: Vs: S60 "Jarruvika, pysähdy varoen"
Kirjoitti: jp_olli - 16.08.2018, 23:00:03
Koodin luku voisi auttaa. Aiheuttaja voi olla ohjauskulma-anturin kalibrointi.