Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: v70volvo04 - 15.10.2018, 15:22:05
-
Jonkin aikaa jo oireillu auto. Alkaa kabiinissa tuntuun tärinää 60kmh ja suunnilleen 70kmh rauhottuu hieman ja jatkuu taas nopeuden kasvaessa. Vasemmalle on nyt vaihdettu koko vetoakseli ja etupyörän laakeri.
Pahiten ääntä pitää käsijarrukahva ja täriseekin ehkä eniten, mutta tärinän tuntee kaasupolkimessakin hyvin.
Outoa on että myös oikealle kääntyessä tärinä helpottaa hieman, vasemmalle kääntyessä ei ollenkaan.
Voiko vika olla laatikossa tai oikea vetoakseli, väljää ei ole tuntunut renkaissa ainakaan.
Auto on kakkoskoppanen bensa v70 ja automaattivaihteisto
-
Mikään vanne ei kuumene, pyörät pyörii yhtä kevyesti ja jarrut ei laahaa ja käsijarru on kunnossa? Takarenkaissa ei ole pattia?
-
Jumittava jarrusatula? Iskari loppu?
-
Jumittava jarrusatula? Iskari loppu?
Mulla jumputti kans iskari. Oli vasta katsastuksessa testattu mutta vähän sen jälkeen alkoi. Paljastui kun tolppa kastui. Tosin Focuksessa. Oli vielä muuten aika normaali ajaa.
-
Veikkaan pyörän laakeria ja takimmaiset, ehkä oikea. Kantautuu kässärin vaijeria pitkin sisään.
-
Veikkaan pyörän laakeria ja takimmaiset, ehkä oikea. Kantautuu kässärin vaijeria pitkin sisään.
Sitä oikeaa takarengasta en kyllä ookkaa vie heilutella ollenkaan, silti tuo kaasupolkimen tärinä jotenki häiritsee siinä.
-
Mikään vanne ei kuumene, pyörät pyörii yhtä kevyesti ja jarrut ei laahaa ja käsijarru on kunnossa? Takarenkaissa ei ole pattia?
Koitin reilun 10kilometrin ajon jälkeen kaikkia vanteita, eikä mikään tuntunut erityisen lämpimältä muihin verrattuna. Käsijarrun toimivuudesta en ole varma muuten kuin, että se pitää autoa ainakin paikoillaan vapaalla. Täytyy tässä vielä katsella auttaako talvirenkaiden vaihto asiaa, jos olisikin renkaissa tai vanteissa vain vikaa.
-
Omassa kun värinöitä tulee kaasupolkimesta niin moottorin tukikumien kuluma tulee jotenkin siitä mieleen. Auto resonoi kylmänä tyhjäkäynnillä muutenkin. Vauhdin mukaan muuttuvat ajotärinät on tähän mennessä olleet pyöristä, kesällä oli tipahtanut melkein irti pari painoa vanteesta niin motarilla sen todellakin huomasi.
-
Täältä vahva veikkaus oikeanpuoleiselle pitkälle vetarille. Sitähän et ole vielä vaihtanut? Minulla se paljastui syypääksi vuosia sitten kakkoskoppaisessa seitenkymppisessä.
Vanteet eivät kuumene keskiöstään vaikka laakerit olisi huonossa kunnossa. Tämä myytti tuli murrettua kaksi viikkoa sitten, kun epämääräisen äänen lähteeksi paljastui vasen pyöränlaakeri edestä. Se aiheutti pientä värinän tunnetta jo rattiinkin.
-
Täältä vahva veikkaus oikeanpuoleiselle pitkälle vetarille. Sitähän et ole vielä vaihtanut? Minulla se paljastui syypääksi vuosia sitten kakkoskoppaisessa seitenkymppisessä.
Onko tuo vetarivaiva jotenkin tarkistettavissa? Vai lotolla vaihto?
-
Hi
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa tuo vetari,sitä ei voi testata.
minkähän verran tuolla kärryllä on ajettu? ja miten vetarin suojakumit on olleet ok?
-
No onko hajonneessa vetarissa muuta vaivaa kuin tärinä?
-
Onko tuo vetarivaiva jotenkin tarkistettavissa? Vai lotolla vaihto?
Voi sen testata. Eli auto nosturille, ja heilutat vetaria ylös alas. Siinä ei pitäisi tuntua välystä käytännössä yhtään. Akselin pituussuunnassa välystä kuuluu ollakin. Noin se todettiin minultakin silloin aikanaan korjaamolla. Vaihtohomma on kohtuullisen helppo tehdä itsekin, varsinkin jos on joku kaverina tukivartta kangottamassa. Automaattivaihteisessa ei tule edes vaihteistoöljyä ulos.
-
Vaihtohomma on kohtuullisen helppo tehdä itsekin, varsinkin jos on joku kaverina tukivartta kangottamassa. Automaattivaihteisessa ei tule edes vaihteistoöljyä ulos.
Eikös näissä ollut jotain kuulia jotka voi vetaria irroittaessa tipahtaa joita on vaikea saada takaisin paikoilleen.
-
Eikös näissä ollut jotain kuulia jotka voi vetaria irroittaessa tipahtaa joita on vaikea saada takaisin paikoilleen.
Automaatissa(ja uudemmissa manuaaleissa) on tripod-mallinen sisänivel jossa ei ole kuulia.
Normaalisti rikkinäinen sisempi nivel oireilee eniten vedättäessä. Mitä kovempi kiihdytys, sitä kovempi tärinä.
-
Eikös näissä ollut jotain kuulia jotka voi vetaria irroittaessa tipahtaa joita on vaikea saada takaisin paikoilleen.
Lankun kommentti pitänee paikkansa, itse en osaa sanoa. Minä olen aina hirttänyt sähköjohdolla vetarin niin, ettei se pääse venähtämään ja tiputtamaan sieltä niitä kuulia kumin sisään siltä varalta jos niitä siellä on.
-
Nojuu sen verra hauska juttu tuli huomattua, kun vaihteli talvirenkaita alle ja jokaista rengasta vielä heilutteli välyksen toivossa, että vasemmassa etupyöränlaakerissa on huomattava välys, vaikka se laakeri tosiaan tuli vaihdettua ennen vetaria ehkä n. 5tkm sitten tai allekin. :-[ voikohan jokin muu kuin pielessä olevat ohjauskulmat vaikuttaa laakerin menemiseen, vai tulikohan motonetista vain huono yksilö :idiot2:
-
Vanteet eivät kuumene keskiöstään vaikka laakerit olisi huonossa kunnossa. Tämä myytti tuli murrettua kaksi viikkoa sitten, kun epämääräisen äänen lähteeksi paljastui vasen pyöränlaakeri edestä. Se aiheutti pientä värinän tunnetta jo rattiinkin.
Juu ei mullakaan kyllä vasemman etupyörän vanne kuumennu mistään, vaikka välystä nyt sattuiki olemaan
-
Kyllä kuulostaa oudolta. Tarkistitko että kaikki pultit on kunnolla kiinni eli laakerin ja napapultit.
-
Motonetin laatu vaihtelee. Reilu kaks vuotta takaperin vaihdoin takapyörän laakerit. Toinen kesti vähän yli vuoden, nyt menee toinenkin vaihtoon. Km jälkimmäisellä n 60t.
-
Motonetin laatu vaihtelee. Reilu kaks vuotta takaperin vaihdoin takapyörän laakerit. Toinen kesti vähän yli vuoden, nyt menee toinenkin vaihtoon. Km jälkimmäisellä n 60t.
Minkä valmistajan laakereita? Itse ostin skf:t motonetistä ja hyvin nuo kesti ainakin minulla. Autossa oli papparenkaat ja alusta
-
Minkä valmistajan laakereita? Itse ostin skf:t motonetistä ja hyvin nuo kesti ainakin minulla. Autossa oli papparenkaat ja alusta
Ne vähän halvemmat ostin, mut lähinnä sen takia et näkeekö voiko vika olla siinä laakerissa, mutta ei sillon vaihdon jälkee huomannu mitää eroo tärinässä. Täytyy kyllä panostaa tuoho skf:n, jos on laakeri menny rikki eikä oo kiinnityspultit löysällä
-
Minkälaiset vanteet ja renkaat?
-
Emännän auto täristeli 80-110 vauhdissa. Ei mitään ylimääräisiä ääniä ajossa ja jarrutuksetkin toimi ihan ok ilman ääniä. Kuitenkin aiheuttajaksi paljastui kuvan takajarrupala tai ainakin palat uusimalla ja liukutapit rasvaamalla vaiva katosi.
(https://thumb.ibb.co/mfA92f/jarrupala-small.jpg) (https://ibb.co/mfA92f)
-
Parin kuukauden jälkee hyvä palata asian äärelle edelleen yhtä tyhmänä :idiot2: auto käytetty nyt katsastuksessa ja nätisti meni läpitte eli ei vissiin alustassa väljää. Toki puhuttiin samalla kyseisestä viasta siinä katsurin kanssa, niin siihen tulokseen tultiin, että vaihtoon menee nyt lähipäivinä oikeanpuolen etulaakeri ja sen jälkeen vetoakseli O0
Ja aikaisempaan vielä, että kertaalleen vaihdetusta laakerista sai hyvityksen, kun oli väljistynyt. Tilalle otin nytten sen "alkuperäislaatuisen" vähän kalliimman laakerin, joka sitten tuleepi oikealle puolelle. :P
-
Parin kuukauden jälkee hyvä palata asian äärelle edelleen yhtä tyhmänä :idiot2: auto käytetty nyt katsastuksessa ja nätisti meni läpitte eli ei vissiin alustassa väljää. Toki puhuttiin samalla kyseisestä viasta siinä katsurin kanssa, niin siihen tulokseen tultiin, että vaihtoon menee nyt lähipäivinä oikeanpuolen etulaakeri ja sen jälkeen vetoakseli O0
Ja aikaisempaan vielä, että kertaalleen vaihdetusta laakerista sai hyvityksen, kun oli väljistynyt. Tilalle otin nytten sen "alkuperäislaatuisen" vähän kalliimman laakerin, joka sitten tuleepi oikealle puolelle. :P
Tärinäjahdissa palaa rahaa ilman takeita onnistumisesta. Suosittelen harkitsemaan jokaista askelta ettet haaskaa rahaa. Itse tosiaan vaihtelin kaikenlaista, muun muassa molemmat vetarit. Ei sitten niin mitään vaikutusta
-
Vika olikin vain pelkästään etulaakerissa ja kulki taas kuin unelma ;D