Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: tero 84 - 09.10.2011, 21:32:53

Otsikko: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 09.10.2011, 21:32:53
Nyt rupean rakentamaan uutta kilpuria rallisprintin ss säännöillä. Bemariin on tarkoitus laittaa tuosta rokkiralli volvosta tuttu turbo kone hieman lisää kiristettynä nokalle. 240 luopumisen jälkeen oli ankara mietintä mistä korista teen seuraavan ja alun perin mietinnässä oli Volvo s40 mut tietyjen sääntäjen puitteissa kun pitää rakentaa niin päädyin BMW:n e36 coupeen. Siihen saa sopivan paino pisteen ilman tuliseinän siirtoa. Kutosen tilalle kun heittää volvon nelos koneen niin etu akselin etu puolelle ei jää paljoa painoa roikkumaan. S40 volvossa olisi kone jäänyt liian eteen ja vaihdelaatikko tunnelinkin olisi joutunut rakentamaan. Bemari tuli hommattua eilen ja nyt se odottaa talliin pääsyä ja uusia osia. Porttikivi racingiltä on tilattu etu ja taka puskurit, konepelti ja takaluukku. Lähtö pisteen kuvat löytyy tästä http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/)
Bemari on vuosimallia 92 ja on tuonti auto mikä on ollut suomen kilvissä. Vasempaan etukulmaan on sitten tullut pikku pusu mut mitään isompaa ei ole tapahtunut. Etu iskari tolppa on hieman kääntynyt mut oikeaa kyllä koritunkilla. Onneksi on pitkä talvi edessä ja paikka missä rakennella.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 10.10.2011, 21:42:43
Kuvia päivitetty tämän illan tekemisistä. Sisustusta on nyt purettu ja lattiat  on saatu kuivumaan. Lattia verhoilu olikin todella märkä varsinki kuskin jalkkotilasta ja sieltä myös löytyi ruostetta ja yksi reikä. Mikä on muuten tällä hetkellä ainut reikä minkä olen löytänyt. Moottori ja vaihteisto olisi myytävänä jollekkin tarvitsevalle. Moottorin/tarvittavat sähköt ja vaihteiston saa 500€. Nyt tarkempien mittauksien jälkeen näyttää siltä et volvon koneessa ykkös sylinterin keskilinja tulee etunapojen taka puolelle hieman eli paino piste tulee jäämään aika taakse. Hiacen lukollinen taka akseli on kanssa tullut homattua mut sitä joutuu kaventamaan hieman et saa sopimaan hyvin tuonne bemarin alle. SS korttikin tuli tilattua tänään ja saapuu joskus. Tässä vielä linkki kuva galleriaan http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 01.11.2011, 21:56:48
Pariin viikkoon en kerennyt mokomaa vehjettä nykimään mut nyt taas pajassa työn alla. Viime viikolla tuli kuitu osia konepelti,takaluukun kansi, etupuskuri ja takapuskuri molemmat mallia M3. Osien yhteis paino oli matkahuollon mukaan muoveihin pakattuna 11kg eli aika mukavasti saa noilla pois painoa. Kuva takaluukusta http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-11-01+19.29.23.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-11-01+19.29.23.jpg) muitakin kuvia on lisätty galleriaan. Tekniikka on vielä paikallaan mut jos sen viikon loppuna saisi sieltä pois.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 05.11.2011, 15:45:29
Nyt on moottori pois nokalta ja myyty jo seuraavalle omistajalle joka ilmoitti työtävänsä sen vanhan kuplan nokalle. Se on kyllä sille koneelle ihan oikea kohtalo. Kaveri mallaili jo volvon vena kopan kanssa et miltä volvolainen näyttäisi bemarin kone huoneessa.http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-11-05+12.24.14.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-11-05+12.24.14.jpg) Tänään myös käytiin toinen varaosa kori missä on etu runko suora joten siitä saa tuon hieman rutussa olevan kuskin nurkan osat. Muuta suoraa kohtaa ei kyllä siinä korissa ollutkaan.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: sheiggi - 09.11.2011, 17:33:51
Nyt on moottori pois nokalta ja myyty jo seuraavalle omistajalle joka ilmoitti työtävänsä sen vanhan kuplan nokalle...

 :o teit tahallas että joku tohon tarttuu..  :juhau:  ;D Asiallinen projekti on kyllä, tosin eräällä toisella foorumilla varmaa on fanaatikoita jotka jo lynkkais..  ::)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 10.11.2011, 20:36:18
Joo arvaan kyllä mitä mieltä ovat bemarin raiskaamisesta volvon koneella ja hiacen taka-akselilla. Toi hiacen akseli on tuntunut olevan se kovin pala nieltäväksi noiden bemari harrastajien keskuudessa. Taka akseli muutosta ja pyörän koteloiden isontamista aloitettiin tänään ja muutama kuva on galleriassa jo siitä kun on vähän taka päätä avarrettu. Iskarit tilasin myös tällä viikolla ja alumiinisen pohjapanssarin joka on 6mm paksua alumiinia.http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/0-2011-11-10+19.09.36.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/0-2011-11-10+19.09.36.jpg)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 13.11.2011, 18:46:41
Kuvia päivitetty galleriaan viikon lopun tekemisistä. Lähinnä pyörän kotelo muutoksesta ja takapuskurikin kerkesi käydä mallina paikallaan helpottamassa ajatus työskentelyä.http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 24.11.2011, 21:34:54
Nyt on vaihdettu ruttuinen etu kulma luovutus osa autosta ja etu tolpan paikat on nyt yhden millin sisässä risti mitaltaan. Taka-akseli kävi myös hiekka puhalluksessa kaverin työpaikalla ja pasalan paroni teki vetoakseleihin sovituksen bemarin jarru levyille ja muutti myös bemari jaon vetareihin kiitokset siitä. Nyt on sitten päästy sovittamaan akselia paikoilleen ja katsomaan et mahtuuko se sinne kaventamatta ja kyllähän se mahtuu. Linkkien korvallisia ruvettiin myös tekemään ja linkkitankoja mitattiin sen verran et niistä tulee noin 70cm pitkät. Linkki tankoon tulee 240 volvon panhard tangon rungon puoleinen pusla etu päähän ja taka päähän 20mm uniball. Akseliin tulee myös ihan normaali panhard ratkaisu koska en näe tarpeelliseksi ruveta rakentamaan wat linkkiä.Kuvia lisätty galleriaan http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 04.12.2011, 21:09:49
Tallille tuli nyt uudet kuitu lokarit ja kiina cooleri. Lokarit ovat muuten ihan hyvän näköiset mut ovat hieman liian paksut koska eivät ole tarkoitettu kilpa-auton osiksi alun perin. Linkki tangon osat saatiin tänään sorvattua ja huomenna ne pitäisi heppailla kasaan. Korissa ja akselissa on korvalliset hepattu paikoilleen. Kuvia lisätty galleriaan. http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 06.12.2011, 20:49:52
Linkit on nyt saatu paikoilleen ja bemari on nyt taas rullaavassa kunnossa iskareita odotellaan et päästään sitten tekemään niille kiinnikkeitä. Volvon koneesta otin tänään laatikon ja kytkimen pois. Sintteri näyttää sen verran kuluneelta et palat joutuu vaihtamaan ennen kasausta uudestaa. Koneen nostin nyt moottori pukkiin kiinni niin on helpompi liikutella tallissa. Käytin konetta myös bemarin konehuoneessa ja melko hyvin sen sinne saa asettumaan ainoastaan pakosarjaa joutuu vähän muokkaamaan. Kuvia on taas lisätty galleriaan http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 15.12.2011, 21:17:26
Iskarit saapuivat tänään pajalle ja päästiin suunnittelemaan iskari kiinnikeitä akseliin ja koriin. Täytyy myöntää että etu iskarit näyttää aika jämäköiltä kun vertaa siihen mihin olen aikaisemmin tottunut http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-12-15+18.00.04.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/2011-12-15+18.00.04.jpg) Kuvassa vertailun vuoksi 240 volvon etuiskarin patruuna. Kuvia on muutenkin taas lisätty galleriaan.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Spoileri - 17.12.2011, 15:21:08
 Ehä se iskari varsinaisesti sen ihmeellisempi, se patruuna on vaan siinä tolpassa ylösalasin. Mut nythän panostetaan, kun oikein Reigeriä menee alle. P>
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: jake74 - 18.12.2011, 00:38:46
Ehä se iskari varsinaisesti sen ihmeellisempi, se patruuna on vaan siinä tolpassa ylösalasin.

näin on. voi olla jopa ohuempi varsi ku vakioiskarissa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 18.12.2011, 09:42:06
Joo eihän se perus idea iskarissa olekaaan mihinkään muuttunut mut noin päin varmaan kestää paremmin eikä väänny niin helposti. Nyt tuli sitten vähän panostettua noihin iskareihin kun on pikkuinen haave ajaa joskus sellaisella autolla millä ei tarvitsisi hirveästi höllätä hyppyihin ja saattas jopa olla muutenkin parempi ajaa. Alusta kokooon pano tulee olemaan seuraava: Taka-akseli on hiace välitys tällä hetkellä 4,3 mut luultavasti vaihtuu 5,28, Nelilinkit, Normaali panhard tanko, reigerin iskarit. Taakse tulee redbaronin veitsi vakaaja joka oli aikaisemmin mun 240 volvossa, Eteen jää näin aluksi Bemarin oma vakaaja, e30 bemarin hammastanko nopealla ohjauksella tehostuksen hoitaa Corsan sähköisesti tehostettu ratti akseli et näillä mennään mut en tiedä mihin mennään?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Ribbe - 18.12.2011, 10:27:51
tyhmä kysymys. Eikö bemarin omilla akseleilla olisi saanut paremman alustan aikaan kuin Volvon akseleilla?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: jake74 - 18.12.2011, 14:27:17
tehostuksen hoitaa Corsan sähköisesti tehostettu ratti akseli et näillä mennään mut en tiedä mihin mennään?

onko sulla tehostimen ohjauspoksi ohjaukseen? kaverilla ei ollut ja tuli vahinkoo ku ei ohjaus toiminukkaa nopeessa vauhdissa. corsa meni kylki edellä puuhun.
ainakin etuvetosessa meni ohjaus totaallisesti jumiin ku vetopäällä koitti ohjata. hitaassa vauhsissa toimi.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 18.12.2011, 14:41:41
tyhmä kysymys. Eikö bemarin omilla akseleilla olisi saanut paremman alustan aikaan kuin Volvon akseleilla?


Eteen jää ihan bemarin oma akselisto ja etu tolpat on juuri tähän autoon tarkoitettu. Taka-akseli on sitten Toyota Hiacen ei volvo. Jäykän akselin laitan sen takia et siihen saa pienemmällä työllä paremman lähtö pidon. Autollakun on tarkoitus ajaa super rokkia rallisprinttiä ja Jääradan sm kisat olis kanssa mukava käydä kokeilemassa joskus. Sprintissäkin on tarkoitus ajaa soraa ja asfalttia et sellainen jokapaikan auto olis tarkoitus tehdä.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 18.12.2011, 14:46:37
onko sulla tehostimen ohjauspoksi ohjaukseen? kaverilla ei ollut ja tuli vahinkoo ku ei ohjaus toiminukkaa nopeessa vauhdissa. corsa meni kylki edellä puuhun.
ainakin etuvetosessa meni ohjaus totaallisesti jumiin ku vetopäällä koitti ohjata. hitaassa vauhsissa toimi.

Kyllä on se lisä poksi et saa sen portaattoman säädön koelautaan. Kyseinen paketti oli jo viime kesän kokeilussa mun entisessä rokkiralli volvossa ja toimi ihan moitteettomasti. Siitä oli myös se hyöty et enää ei lyönyt kynsille oikeastaan ollenkaan kuten aijemmin ilman tehostus. Tuossa kokoon panoshan tehostus on kokoajan saman lainen se ei muutu ajo nopeuden tai moottorin kierroksien mukaan kun ei ole mitenkään kytköksissä toisiinsa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: NRP-JP - 18.12.2011, 17:16:28
Eteen jää näin aluksi Bemarin oma vakaaja

Sitten kun testaamaan pääset niin koitappa huvikses jättää vakaaja edestä pois... En usko jotta tarvitsee... vaikuttaa kumminki lähtöön tuokin... iskareita naksuttamalla saat kumminki siitä hyvän??? Jollet aivan kammo löysiä jousia hommaa??? ja muutenki jarrutus ja mutkaankääntö niin edesauttaa korikallistumaa jotta saat uloimalle renkaalle hyvän pidon, ilman vakaajaa!!!?? Samahan se takanakin.. hiekkapito heikkenee aina mitä enemmän vakaajaa... nää vaan mun mielipiteitä... testeihin on vielä jonkun matkaa..  ;) sit pistät bemmin poistumaan  :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: jake74 - 18.12.2011, 20:48:35
Sitten kun testaamaan pääset niin koitappa huvikses jättää vakaaja edestä pois... En usko jotta tarvitsee... vaikuttaa kumminki lähtöön tuokin... iskareita naksuttamalla saat kumminki siitä hyvän??? Jollet aivan kammo löysiä jousia hommaa??? ja muutenki jarrutus ja mutkaankääntö niin edesauttaa korikallistumaa jotta saat uloimalle renkaalle hyvän pidon, ilman vakaajaa!!!?? Samahan se takanakin.. hiekkapito heikkenee aina mitä enemmän vakaajaa... nää vaan mun mielipiteitä... testeihin on vielä jonkun matkaa..  ;) sit pistät bemmin poistumaan  :3/4 jättää sen:

aika monessa äffäläisessä ralliautosta puuttuu etuvakaajat mutta tä asia selvii kokeilemalla miten se kuskin kans toimii. itse ajan myös etu ja takavetoautoilla ilman vakajaa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 18.12.2011, 21:49:44
Kiitos vinkeistä. Testeihin menee ehkä vielä hieman aikaa mut tässä rakennus vaiheessa pitää yrittää ottaa kaikki asiat huomioon niin on sitten helppo testata erilaisia asioita kun on sitten niitä säätö mahdollisuuksia. Täytynee varmaan varata kansio mihin kirjoittaa kaikki muutokset ylös ja sitten et mitä on tapahtunut säädön jälkeen ajettavuuteen.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 21.01.2012, 16:11:05
Nyt on projektia saatu eteen päin jonkun verran mut en vain ole päässyt päivittämään sivuja pienien teknisten ongelmien takia. Kuvia on lisätty taas galleriaan ja tässä linnki http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/0-IMG_3345.JPG Perä välitys ja toinen lukko on nyt hommattuna valmiiksi. Joten on helppo vaihdella koko murikat aina kun on 4.3 ja 5.28 välitykset. 5.28 menee eka paikalleen ja jos driftinkiä käy ajamassa niin laittaa toisen sitten. Takapään rakennelmat rupeaa olemaan valmiit ja turva kaaria päästään ehkä ensi viikolla asentamaan paikalleen. Moottoriin on nyt hommattu eaglen h profiili veivit ja kansi on huollossa PJK-kansityöllä. Alakerta pitäisi myös purkaa ensi viikolla ja tutkia mitä kaikkea pitää tehdä ainakin kampiakseli tasapainoitetaan hihna ja vauhti pyörän kanssa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: jukka300 - 21.01.2012, 16:48:45
todella mielenkiintoinen rojekti.. ja todella siistiä ja hyvää jälkeä tulee, jatka samaan malliin   O0
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 29.01.2012, 18:52:06
Kerrankin on AKK:ssa päättäneet jotain niin päin et meikäläinenkin hyötyy siitä. Viime viikolla selvisi et uusien SRC autojen ikä on laskettu takaisin vuoteen 1998 elikkä bemarilla pääsee ajamaan sitäkin lajia kunhan vain tekee toisen koneen. Kannen sain pois huollosta eikä siinä tällä kertaa ollut vaurioita. Alakertaan pitäisi tilata osat heti kun saa euroja lisää. Moottoria ei nyt parannetakkaan niin paljoa kuin mitä oli aluksi suunnitelmissa vaan se kasataan kiertokankia lukuun ottamatta saman laiseksi kuin se oli volvon nokallakin. Tällä moottorilla on tarkoitus ajaa ainoastaan ensi kesä ja silloinkin vain joitakin sprinttejä ja rokkirallin superia. Ensi talvena sitten ruvetaan tekemään isompaa vaparia missä on sitten venttiileitä riittävästi.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: jukka300 - 16.02.2012, 23:32:06
onkos täällä tapahtunut mitään ihmeenpiä ??
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 17.02.2012, 10:02:18
Turvakaaret on nyt sovitus vaiheessa ja siitä on jokunen kuva lisätty galleriaan. Konetta ruvettiin kasaamaan eilen mut muuten on ollut aika hiljaista kun on pitänyt sairastaa vähän itse.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 23.02.2012, 22:43:20
Kone on nyt kasattu paremmilla kiertokangilla ja se odottelee nyt et päästäs jossain vaiheessa sovittamaan sitä paikalleen. Turvakaaret saatiin tänään valmiiksi ja auto pitäisi nyt laskea takaisin pyörilleen mutta joku paikka on hitsatessa muuttanut linkkien osalta paikkaansa ja linkit ei käy paikalleen jos kaikki tankot on saman mittaiset niin kuin niiden pitäisi olla. Ens viikko menee sitten mittaillessa linkien korvallisia et mikä paikka pitää korjata et saadaan linkki toimimaan kun tällä hetkellä linkkijä ei voi pistää yhtään leikkaamaan vaan tangot pitää olla saman suuntaisesti et joustot toimii. Jos linkit pistää leikkaavaksi niin akseli liikkuu ylös ja alas herkästi mutta eipä kallistu juuri yhtään vaan menee täysin jumiin aika hieno homma taas.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: NRP-JP - 24.02.2012, 07:24:01
Sehän se ikuinen ongelma nelilinkin kanssa... :-\
Muokkaat vielä sinne korvan 3-linkille niin ei tuu onkelmia liikkumisen kanssa...
Ja ei muutaku vaparia keulille ja kahnaamaan rossikisoihin.  :sundaydriver:
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 24.02.2012, 18:37:28
Taitaa olla ollut sitten muillakin vastaavia ongelmia nelilinkin kanssa. Kolme linkki olis varmasti helpompi säätää ja saada toimimaan mut en uskalla tehdä sitä näinkin tehokkaaseen autoon mitä tästä on tulossa. Vapari kone tulee jossakin vaiheessa nokalle mut aluksi ajelen tuola ahto koneella sprinttiä ja rokkirallia. Ehkä jos raha tilanne antaa periksi niin olisi mukava ajaa jääradan SM sarja läpi vielä tuolla turbo koneella. Miten tuo SRC:n luokitus menee et kannattaisiko tuolla minun autolla ajaa jo ensi kesänä joku kisa jonkun laisella koneella et se sitten tulevaisuudessa varmasti kelpaa sinne.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: NRP-JP - 25.02.2012, 13:39:04
Ei kiirusta..Eiköhän vm.98-sääntö päde vielä muutaman vuoden... pitäähän muidenkin päästä rakentaa 900-volvo kun se kerta kulkee sekin... :pomo: Meinaatko jättää etupään geometrian original vai tehä muutoksia?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Spoileri - 25.02.2012, 16:06:53
Ei kai sulla ole linkkitankojen molemmissa päissä uniballeja?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 26.02.2012, 21:48:29
Ei kai sulla ole linkkitankojen molemmissa päissä uniballeja?

Ei ole rungon puoleisessa päässä on umpikumi pusla joka on alun perin 240 volvon banhardin pusla.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 15.03.2012, 20:35:52
Linkkijä on nyt vähän säädelty ja mittailtu ne nyt toimii sitten miten toimii kesällä näkee sitten paremmin. Korin kimpussa on nyt sitten oltu aika ahkeraan ja kuvia on lisätty galleriaan http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW%20Projekti/)
Ensi viikolla olisi toiveissa saada auto kokonaan väriin ja loput korin osat paikalleen
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 24.03.2012, 20:23:22
Nyt olisi kori maalattu ja ensi viikolla pitäisi ruvetaa sovittamaan moottoria ja vaihde laatikkoa paikalleen. Onneks ei meinaa edes tulla kiire neljän viikon päästä pitäisi olla eka kisa ajettu ja auto on vielä aika pahasti kesken. Pieniä osa puutteitakin on vielä kuten nopean ohjauksen osat ja vesi linjat taakse. Nyt sitten pitää aloittaa kilpa juoksu aikaa vastaan taas ja katsoa kuinka käy. Kuvia on lisätty galleriaan.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 17.01.2013, 21:42:39
Pitääpäs tähän projektiin vetästä pikku yhteen veto kun jäi erinäisistä syistä tänne kirjoittelematta rakennuksen loppuvaiheessa. Elikkä bemari saatiin nippuun kesällä volvon vino koneella joka jätettiin maltillisiin 303hv ja 396nm tehoihin. Tehoa ja vääntöä oli välillä enemmänkin mutta se ei ollut hyvä ajaa jyrkästi nousevalla vääntökäyrällä. Bemarilla on nyt muutama kilpailu ajettu ja muutama pyttykin on saatu hyllyyn muistoksi. Muistoihin jäi myös auton rakennus ajalta 2001 toyota avensis mikä vaihtui iskareihin, Vaimo sillä ei saanut vaihdettua mitään ja asuntokin meni. Nämä pikku seikat vaikuttivat hieman motivaatioon ja näiden sivujen päivitys hieman häiriintyi kun eihän mulla ollut enää tietokonettakaan. Kuvia auton rakennuksesta kuitenkin löytyy sivulta http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/ (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/)

Seuraava päivitys pitäisi autoon tehdä vaihdelaatikon osalta ja vaihtaa 262 cr getrag vinokoneen jälkeen. Getragkiin on tarkoitus sovittaa volvon kytkin koppa välilaipalla ja samalla joutuu vaihtamaan perävälityksen 4.3 koska tässä laatikossa on suora vitonen ja vanhassa 260getragissa se oli ylivaihde. Melkein kaikki tarvittavat osat minulta jo löytyy mut pitää ajella ensin talven kisat ja toivoa et vanha laatikko kestäisi ne vielä. Videoita voi halukkaat käydä katselemassa talven testeistä täältä http://www.youtube.com/user/Tero454?feature=mhee (http://www.youtube.com/user/Tero454?feature=mhee)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tikkku - 19.02.2013, 18:43:13
asiallinen projekti  :P

pisti naurattamaan kun itsellä on menossa e36:sen tekniikka 7kantti volvoon (taisiis on jo)
näkyyhän tuo swappi käyvän toistekkin päin  :2funny:
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 04.03.2013, 17:01:44
Kyllä se volvon tekniikka aika helposti kävi bemariin ja on myös osoittautunut aika toimintavarmaksi. Kävin myös viikonloppuna kokeilemassa rokkirallia pitkästä aikaa ja hyvin tuntui toimivan koko kalusto. linkit päivän tapahtumiin

alkuerä https://www.youtube.com/watch?v=Noo1ZAmOQ8w (https://www.youtube.com/watch?v=Noo1ZAmOQ8w)

Semifinaali https://www.youtube.com/watch?v=i4ByCTVgijU (https://www.youtube.com/watch?v=i4ByCTVgijU)

A-finaali https://www.youtube.com/watch?v=GkX1Lih5Qzc (https://www.youtube.com/watch?v=GkX1Lih5Qzc)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: volovo mies - 04.03.2013, 17:17:07
kevyen näköisesti kulkee pemari volvon koneella -H-
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 07.03.2013, 12:38:00
Mitä tässä on etuja siihen nähen että on Volvon kone eikä M50B25. Onko koneessa paljoki voimaa? Eikä pemarin koneesta sais melko helposti sitä potkua kans jos laittas ahtimen ja mekaruutan?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Likonen - 07.03.2013, 13:11:00
Mitä tässä on etuja siihen nähen että on Volvon kone eikä M50B25. Onko koneessa paljoki voimaa? Eikä pemarin koneesta sais melko helposti sitä potkua kans jos laittas ahtimen ja mekaruutan?

Varmaan etuja on ainakin luotettavuus, moottorin yksinkertaisuus ja etenkin keveys +moottorin koko jolla saadaan säädettyä painopistettä paremmin kuin isolla M50 koneella. Voimakysymykseen löytynee vastaus kun selaa kokonaista 4viestiä ylöspäin. Saishan siitä m50 koneestakin voimaa mutta mihin rallihommissa mitään järjettömiä huipputehoja tarvitsee? Ja sellanen ahdettu m50 rupee olemaan jo aika jäätävän painoinen ja kokoinen paketti.

Siltikin osittain aika poikkeuksellinen konevalinta, mutta hyvin tuntuu toimivan ja kulkevan joten projekti lienee onnistunut  O0 Ilmeisesti näyttää aika hyvin tulevan sijoituksia  8) Onhan se kunnioitettavaa että ajetaan montaa eri lajia ja silti auto ja kuski taipuu koviin suorituksiin  P>
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: 00JONE00 - 08.03.2013, 03:42:27
Kyllä se volvon tekniikka aika helposti kävi bemariin ja on myös osoittautunut aika toimintavarmaksi. Kävin myös viikonloppuna kokeilemassa rokkirallia pitkästä aikaa ja hyvin tuntui toimivan koko kalusto. linkit päivän tapahtumiin

alkuerä https://www.youtube.com/watch?v=Noo1ZAmOQ8w (https://www.youtube.com/watch?v=Noo1ZAmOQ8w)

Semifinaali https://www.youtube.com/watch?v=i4ByCTVgijU (https://www.youtube.com/watch?v=i4ByCTVgijU)

A-finaali https://www.youtube.com/watch?v=GkX1Lih5Qzc (https://www.youtube.com/watch?v=GkX1Lih5Qzc)

Onnee Terolle voitosta!!! Niin vaan jäi "hopeellee" c kadetilla vaik kuin on löylyy!  ;D  ;D  ;D
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Kari Takaeilola - 08.03.2013, 11:57:12
Joo videot katoinki aikasemmin ja liukkaastihan tuo liikku :D Ilmeisesti M50 on meleko kierroskone ku vinokone vääntää koko kierrosalueelta
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 14.03.2013, 00:00:08
Tässä projektissa kone oli ensin siihen vain valittiin sitten sopiva kori missä se saadaan riittävän taakse ilman tuliseinän siirtoa. Tuli seinää ei siirretty sen takia että voidaan ajaa myös rallisprinttiä. Bemarin kutosesta olis varmaan saanut enemmän voimaa mut sitten olisi jäänyt aika paljon huonompi paino jakauma kun kone tulee niin paljon etuakselin etu puolelle. Nyt painojakauma on noin 50/50 voi olla et taka akselilla on hieman enemmän painoa kuskin kanssa. Lisäksi toi volvon kone on kestänyt todella hyvin kasassa kun se ei kierrä kuin 6500rpm ja jäällä ajo kierrokset on noin 4000-5800rpm et ei joudu kovin tiukalle.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Joni145 - 14.03.2013, 14:16:46
Joo videot katoinki aikasemmin ja liukkaastihan tuo liikku :D Ilmeisesti M50 on meleko kierroskone ku vinokone vääntää koko kierrosalueelta


Näin ne isot pojat on kehunu, että volvossa väännöt paremmalla alueella ja sit tosin tuo painojakauma. mm rallicrossissa paljon two valve evo koneita ja 16v vinokoneita. evo koneesta en itse osaa sanoa onko kuinka paljon (lue vähän) yhteistä on perus vinokoneen kanssa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: 00JONE00 - 15.03.2013, 16:12:14
Tässä projektissa kone oli ensin siihen vain valittiin sitten sopiva kori missä se saadaan riittävän taakse ilman tuliseinän siirtoa. Tuli seinää ei siirretty sen takia että voidaan ajaa myös rallisprinttiä. Bemarin kutosesta olis varmaan saanut enemmän voimaa mut sitten olisi jäänyt aika paljon huonompi paino jakauma kun kone tulee niin paljon etuakselin etu puolelle. Nyt painojakauma on noin 50/50 voi olla et taka akselilla on hieman enemmän painoa kuskin kanssa. Lisäksi toi volvon kone on kestänyt todella hyvin kasassa kun se ei kierrä kuin 6500rpm ja jäällä ajo kierrokset on noin 4000-5800rpm et ei joudu kovin tiukalle.

Saaks sen verran udella et minkä verran pemari painaa? Se meijän superin sedani e36 paino jotain 1180kg ja oisko ollu etupyörät 300kg kpl. noin 45 litraa tankissa ja vakio tankki.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 15.03.2013, 23:31:53
Kyllä mun autoista saa udella ihan mitä vain ei ole mitään salaisuuksia. Bemari on tällä hetkellä ihan sprintin luokkapainoissa 1250kg on minimi paino ja mulla toi painaa vähän yli 1260kg. Rokkiralliin saisin aika helposti painon 1200kg mut ei jaksa kikkailla noiden painojen kanssa. Jos rupee tuntumaan et ei kulje riittävästi niin on helpompi noistaa painetta koneeseen ;D
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 16.03.2013, 18:32:37
Tänään tuli sitten käytyä vielä jäällä ajamassa testiä ja nyt se moottori teki sen mitä se ei ole vielä viiteen vuoteen tehnyt. Koneesta karkasi harmaa voima savu eikä enää vedä kunnolla. Kansi tai kannen tiiviste on siis todennäköisesti menneitään. Nyt sitten ruvetaan odottelemaan motivaatiota koneen huolto toimen piteisiin.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 17.03.2013, 20:54:37
Motivaatio löytyi jo tänään kun sain vähän apuja talliin. Otettiin sitten kansi porukassa pois ja kannentiivistehän sieltä oli pettänyt. Onneksi oli kansi jäänyt ehjäksi, tai ainakin näyttää siltä. Nyt tästähän on hyvä jatkaa koko moottorin huoltotoimenpiteisiin ja viedä kansi huoltoon PJK-kansityölle. http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/Tallien+tapahtumia./2013-03-17-471.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/Tallien+tapahtumia./2013-03-17-471.jpg)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 25.03.2013, 20:49:55
Nyt on kansi taas pajalla ja kaikki tarvittavat osat moottorin huoltoon. Kansi oli jäänyt ehjäksi ja samalla kun se nyt oli irti niin tilattiin 46mm imuventtiilit ja vanhat imu venttiilit pieneni 37mm pakoventtiiliksi. Kierrättäminen pitää toteuttaa tässä koneessa tällein kun se ei muuten kierrä. Saa nähdä miten toi parannus auttaa. Jossain vaiheessa pitäisi vaihtaa toi vakio kaasu läppä 65mm läppään kunhan jostain sellaisen halvalla löydän.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 01.04.2013, 11:29:24
No eipä mennyt tämäkään huolto niin kuin suunnittelin. Männät otettiin ylös et vaihdetaan samalla nyt ne männän renkaat ja kiertokangen laakerit niin eikös kakkosen mäntä ollut päässyt vähän sulamaan. Onneks kaverilta löytyi samanlainen kolmen männän sarja joten saan siitä yhden ehjän männän. Nyt kun ei satu olemaan euroja ostaa taas uusia mäntiä niin pitää mennä tälläisellä keräily erällä.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 25.05.2013, 08:55:20
Nyt on taas tämäkin vehje saatu kilpailu kuntooon. Eilen illalla sain kaikki osat ja säädöt kohdalleen ja tänään pitäisi käydä kokeilemassa kerimaan rallisprintissä miten auto toimii. Kokeilemaan en ole autoa päässyt muualla kuin tehopenkissä missä siitä nyt lähti 348hv ja 461nm. Pientä parannusta siis on havaittavissa saa nähdä miten paljon ajettavuus muuttui tuon tehon lisäyksen johdosta.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Ristus - 25.05.2013, 09:08:47
Kierrättämisessä ei ole mitään väärää...

Typerää jättää täysin ehjiä osia käyttämättä  ;) toki uusi on uusi mutta vähän käytetty on jo todettu toimivaksi... recycle racing rulez OK  O0
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 27.05.2013, 21:23:27
NO niin hän siinnä kävi et koko sprintti päivä oli yhtä häsläämistä. Eka lähdössä kone ei suostunut pyörimään yli 4000rpm:n alku pätkällä ja loppu pätkällä minkä pyöri niin oli sytkän ennakot jossain 0 tietämillä. Syy löytyi sitten kun laitoin läppärin kiinni megaan ja siellä näkyi et pyörimänopeus tieto elää ihan omaa eläämäänsä. Hall anturin johtoja heiluteltiin ja vedeltiin etemmäksi päävirta johdosta mut sillä ei ollut vaikutusta. Sit meni hermo ja löin aika voimakkaasti puolen tuuman räikällä anturin kulman ruttuun. Sit se prkl toimi ihan normaalisti. No sit seuraavaan lähtöön ja yrityksenä parantaa ekan lähdön nelos sija. Auto toimi minä en vedin sen sitten käsijarrulla yhteen risteykseen sammuksiin ja olin luokkani kolmas häviten voittajalle 1.62sekunttia. Toisen lähdön video materiaaliin pääsee tästä.http://www.youtube.com/watch?v=LOn8-GNy8OQ (http://www.youtube.com/watch?v=LOn8-GNy8OQ)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Spoileri - 30.05.2013, 14:00:23
No sit seuraavaan lähtöön ja yrityksenä parantaa ekan lähdön nelos sija. Auto toimi minä en vedin sen sitten käsijarrulla yhteen risteykseen sammuksiin ja olin luokkani kolmas häviten voittajalle 1.62sekunttia. Toisen lähdön video materiaaliin pääsee tästä.http://www.youtube.com/watch?v=LOn8-GNy8OQ (http://www.youtube.com/watch?v=LOn8-GNy8OQ)

Siinä on joku vika tossa ysikympissä, multa katkes vaihekeppi siinä pari vuotta sitten.  :D Ja tuosta risteyksestä vedetään sitten laatta lattiassa varikon kulmalle asti, eikä pumppailla siellä.  :nohnoh  Ei muuta kun parempaa tuuria seuraaviin kapinoihin.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 31.05.2013, 07:54:20
Siinä on joku vika tossa ysikympissä, multa katkes vaihekeppi siinä pari vuotta sitten.  :D Ja tuosta risteyksestä vedetään sitten laatta lattiassa varikon kulmalle asti, eikä pumppailla siellä.  :nohnoh  Ei muuta kun parempaa tuuria seuraaviin kapinoihin.


Ei ihan pää pidä vetää lappu lattiassa tolla vehkeellä varikon kulmalle asti. Pitäs ruveta ajamman jollain suzuki altolla niin ehkä sitten. Juhannuksena pitää taas kokeilla sprinttiä iso-syötteellä.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 02.11.2013, 20:42:07
Nyt on taas uutta tullut konehuoneeseen. Koneeseen tuli enemiltä k15 turbo nokka ja Harri K kanssa istutettiin nissan skylinen 45mm läppä rungot vakio imusarjaan. Penkissä käytiin testaamassa mut apulaite hihnojen pettämisen takia ei saatu penkitettyä loppuun mut 1barin paineella saatiin takarenkaalta 337hv ja 435nm. Penkitetään taas joskus lisää kunhan keretään mut tänään piti ihan bemari miesten kiusaksi tehdä tälläinen
http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131102_201054.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131102_201054.jpg)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 11.02.2014, 12:47:45
Nyt on saatu taas kaikki pelaamaan ja uudestaan käytyä penkissä. Uudet lukemat olikin jo sitten ihan tyydyttävät.http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131123_131911.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131123_131911.jpg)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: REX - 11.02.2014, 15:27:25
Nyt on saatu taas kaikki pelaamaan ja uudestaan käytyä penkissä. Uudet lukemat olikin jo sitten ihan tyydyttävät.http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131123_131911.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/20131123_131911.jpg)

No nyt alkaa olla melko messevät tehot :) Oletko kerinnyt ajamaan tuon päivityksen jälkeen? Miltä se tuntuu verrattuna aikaisempaan?
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 11.02.2014, 22:19:32
Olen kerennyt sitä testata aika vähän ekan kerran testasin sitä vähän paremmin rantasalmen sprintissä missä tuli luokka voitto. Entiseen verrattuna on parempi ajaa kun moottori venyy pitemmälle ja isommilla vaihteilla tuntus etenevän aika kivasti. Jäällä pito rupee löytymään hyvin vasta 4 ja 5 vaihteella mut pienimmillä vaihteilla pystyy passaamaan kaasulla.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: AUH - 11.02.2014, 22:49:08
Tossa kattelin nuo jäärata videot. On kyl hienon näköstä meno! Meinaakko jussina olla syötteellä viivalla? Ja toki nyt näyttää tuota voimaaki olevan siihen malliin et taitaa kulkua piisata!  8)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 12.02.2014, 20:55:32
Jäärata videot on viime talvelta tänä talvena ei olla päästy jäälle kuin kerran ja sillonkin satoi vettä ja räntää niin ei kehdannut kameraa kastella. Viime syötteen reissu jäi vähän kaivelemaan hampan koloon et jos vain auto ja lompakko on kunnossa niin ehkä olen viivalla. Nyt tänä vuonna olis tarkoitus ajaa vakio liukueste luokassa jäärata sm:ssä. mutta kelit ei ole vielä antaneet järjestää kisoja. Jalasjärven kisa on siirretty 8.3 ja raahe 22.3 saa nähdä kuinka käy.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Joni145 - 14.02.2014, 20:05:41
Jalasjärvelle täytynee melkein lähtiä kattomaan.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 03.03.2014, 17:36:38
Jalasjärven kilpailu on siirtynyt Ähtäriin huonon jää tilanteen takia. Jääradan suomen mestaruus ratkaistaan myös samassa kilpailussa koska muita kisoja ei pysty järjestämään.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 08.03.2014, 15:42:26
On se vaan hemmetin hauska ajaa kun voima ei lopu kesken. Loppu tulos Sm 7. Nyt taidan ottaa pienet siivet.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Joni145 - 08.03.2014, 15:52:14
Hyvin näky kulkevan. Todella näyttäviä linjoja  :)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: Joni145 - 08.03.2014, 16:50:41
Ja ny ajettiin autonkuljetus transiitilla ohi vähän vaajakosken abc:n jälkeen.  :)
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 08.03.2014, 17:37:14
No niin selvis sekin. Ihmetelinkin ketkä soittaa torvea kun tyhjensin tankkia.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 09.03.2014, 21:19:11
Tässä kisoista hieman videonpätkää:

http://www.youtube.com/watch?v=_XE475p7MCw

http://www.youtube.com/watch?v=o7XlVbHOBQw

http://www.youtube.com/watch?v=wBgQvRLxly0

A-finaalin lähtö meni pieleen, koska puotin lähtökierrokset liian alas ja kone kyykkäs.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: RokkiHedgehog - 10.03.2014, 03:18:13
 :) Komiaa menoa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 10.03.2014, 16:23:21
http://www.youtube.com/watch?v=uQuc1oQDV04 (http://www.youtube.com/watch?v=uQuc1oQDV04)

Tuommonen näky löytyvän kanssa.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 14.03.2014, 22:15:27
Tänään tuli otettua 262cr getrag pois auton alta ja huomenna olisi ohjelmassa sovittaa saman lainen takaisin mutta suora kytkentä mallia oleva. Vanha laatikko olisi joutavana sitä tarvitsevalle.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 03.11.2016, 07:16:48
Niin siinä kävi et edellisen kirjoituksen jälkeen tuli totaalinen kyllästyminen kilpa-autoiluun ja bemari meni osina myyntiin. Viime talvena kumminkin syttyi pieni kipinä kilpa-autoihin ja tuli ostettua vanha 242 f-ryhmän kori sekä vanha kilpamoottorini takaisin. Moottorin huolto on aloitettu nyt ja on tällä hetkellä tallissa osina odottelemassa uusia palikoita sisäänsä. Tosin Volvo vaihtoi meidän perheessä omistajaa kun tuli itselle polte käydä hakemassa myös vanha bemarini kori rullaavana takaisin omaan talliin http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/IMG_20160930_163826.jpg (http://holeheadracing.kuvat.fi/kuvat/BMW+Projekti/IMG_20160930_163826.jpg) Bemari on nyt kuvan mukaisessa kunnossa ja odottaa taas hellää huolen pitoa. Nyt vaan tarviaa taas alkaa ostelee sopivia osia ja parantaa edelliseltä kerralta mieltä painamaan jääneet virheet. Eikä volvokaan ilman konetta jäänyt sinne pitäisi istuttaa Audin 4,2 V8. Volvosta tulee kuvia myöhemmin.
Otsikko: Vs: BMW/Volvo
Kirjoitti: tero 84 - 15.10.2018, 21:08:21
Taas meni hetki ennen kuin päivitin tänne projektin kulkua. Ensin en millään meinannut saada motivaatiota päälle mutta sitten kun sain niin en ole kyllä koneelle kerennyt. Nytten bemari on saatu kilpailu kuntoon ja pari testi kisaa allekkin. Sama vanha Volvon kone löytyi pellin alle takaisin ja tehoa löytyi nytten 426hv ja 538nm vääntöä. Eka kisa oli nytten uudelleen kasauksen jälkeen Leppävirran SM Rallispint. Auto saatiin kasaan Torstai iltana ja lauantaina sitten Testattiin Eka lähdössä mitenkä vehkeet pelaa ja mies reilun neljän vuoden tauon jälkeen. Ekankierroksen aika riitti kolmanteen sijaan luokassa 13 ja pytty kotiin. Sitten auto talliin ja uusi idea lähteä ajamaan Harrasteralli Nivalaan 13.10 sieltä kotiin tuomisina proto luokan kakkos pytty. Muuten meni kisa hyvin mutta heti ek1 alussa halkesi bensan paineen säätimen letku ja saman letkun kautta toimi myös hukkaportin ohjaus. Ajettiin sitten se ykkönen vähän rauhallisemmin. ek2 siellä katkesi toinen apulaitehihna joka vei mennessään dumpin ohjaus letkun. loput ek.t ajettiin sitten hienosti turbo sakkaillen.
Tässätä linkistä kuvia autosta nyt.https://tc.kuvat.fi/Teron+kuvat/BMW/ (https://tc.kuvat.fi/Teron+kuvat/BMW/) projekti kuvatkin jäi jostain syystä aika vähiksi.

Meidän tiimin toimintaa vois myös seurata Facebookissa nimellä Metsärinne Racing.