Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: MakeV70D - 21.05.2022, 22:34:45
-
Semmonen omituisuus että poljin on kova, eikä jarruteho ole hääppöinen. Talvella toin auton trailerilla kotiin, niin silloin ei muutaman metrin ajolla huomannut asiaa. Tehostin ei suhise, ja auto käy samalla tavalla oli alipaineletku kiinni tehostimessa tai tulpattuna, letku irralllaan imusarjasta kierrokset nousee. Onko tehostin sökö, vai männät jumissa? Ohjauksessa on aika paljon löysää, voiko sitä kiristää jostain? Eli autolla vaarallista ajaa kun ei jarruja ja ohjaus seilaa :idiot2:
-
Oletan, että kyse 2-piirijarruilla varustetusta autosta? Tehostimet menee 50 vuodessa semmoseks, ettei tehosta ollenkaan.. Uus tehostin niin jarrut on todella hyvät. Ohjausta voi simpukasta säätää, mutta yleensä ne on jo niin kuluneita, että jos väljät saa keskialueelta pois, niin reunoilla ahdistaa. Melkein veikkaan, että simpukan joutuu vaihtamaan.
-
Käykö jonkin toisen auton tehostin, 2 piiriset jarrut on, vm. 68. Poljin ei tosiaan painu kuin pari senttiä. Mistä ohjaussimpukoita?
-
Uusia tehostimia saa esim. V-palvelusta. Voi jonkun toisenkin auton tehostin sopia, mutta miksi ei laittaisi samanlaista kuin vanha, niin kaikki sopii toisiinsa, eikä tarvi soveltaa.
Kokeile nyt ensin säätää sitä simpukkaa, päällä on lukitusmutteri ja säätöruuvi. 1/4 kierros kerrallaan kireämmälle ja kokeile käännellä ohjausta välillä. Jos muuttuu tahmeammaksi niin se 1/4 kierros takaisinpäin. Ihan pieni väljä keskelle todennäköisesti jää. En tiedä saako uusia mistään, käytetyn ok kuntoisen voi löytääkin.
-
Tuolta löytyy uusi simpukka.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/steering/steering-rack/steering-rack/1022659/ (https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/steering/steering-rack/steering-rack/1022659/)
Tuolla hyvä video simpukan huollosta ja säädöstä.
https://www.youtube.com/watch?v=TwqFLOxVYs0 (https://www.youtube.com/watch?v=TwqFLOxVYs0)
-
Uusia tehostimia saa esim. V-palvelusta. Voi jonkun toisenkin auton tehostin sopia, mutta miksi ei laittaisi samanlaista kuin vanha, niin kaikki sopii toisiinsa, eikä tarvi soveltaa.
Kokeile nyt ensin säätää sitä simpukkaa, päällä on lukitusmutteri ja säätöruuvi. 1/4 kierros kerrallaan kireämmälle ja kokeile käännellä ohjausta välillä. Jos muuttuu tahmeammaksi niin se 1/4 kierros takaisinpäin. Ihan pieni väljä keskelle todennäköisesti jää. En tiedä saako uusia mistään, käytetyn ok kuntoisen voi löytääkin.
Säätöruuvi on jumissa, oisko se syy ettei ole edellinen omistaja kiristäny sitä. Onko hyviä keinoja jumin aukasuun, niin ettei hajota koko keksintöä?
-
Kokeile nyt ensin säätää sitä simpukkaa, päällä on lukitusmutteri ja säätöruuvi. 1/4 kierros kerrallaan kireämmälle ja kokeile käännellä ohjausta välillä. Jos muuttuu tahmeammaksi niin se 1/4 kierros takaisinpäin. Ihan pieni väljä keskelle todennäköisesti jää. En tiedä saako uusia mistään, käytetyn ok kuntoisen voi löytääkin.
[/quote]
Irrotusöljyä yöksi niin tänään aukesi. Mutta eipä tuo paljon auttanu, ruuvi oli jo kiristetty pohjaan tai ainakaan ei mene yhtään kireämmälle, prkl. Onko jotain kikkakuutosta? Vai onko vaan alettava hakemaan jostain parempikuntoista?
-
Juu, yleensä jos joutuu säätään, niin ne on jo kuluneita, ja jos edellinen säätäjä ei oo tiennyt mitä tekee, niin on kiristänyt liikaa ja sitten se onkin jo pilalla. Ei muuta kun paremman metsästykseen vaan.
-
Tehostin oli ihan kaput kun eilen vaihdoin uuden tilalle, nyt toimii. Ja ehjä ohjaussimpukka tulossa postissa, jospa tässä kohta uskaltais leimalle. EN ymmärrä miten edellinen omistaja on saanut tähän leiman 2 vuotta sitten, autolla ei kuitenkaan ole juurikaan ajettu sen jälkeen. ::)
-
Tehostin oli ihan kaput kun eilen vaihdoin uuden tilalle, nyt toimii.
Hyvä homma