Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: revote - 06.03.2012, 20:18:06
-
Heti alkuun sanon, pussihousut älkää vaivautuko kommentoimaan jos tämä tyyli ei ole just teidän makuun.
Tilasin omaan totteroon 8x19 vanteet, ET40. Tarkoitus olisi hakea spacereilla vanne ulos kaaresta (silleen sopivasti), kysymys kuuluu että millaiset spacerit tulisi eteen ja taakse, ja kuinka leveä rengas olisi hyvä jotta samalla tulisi vähän venyä?
Autossa on (tällä hetkellä ainakin) joku madallusalusta, en tiedä että minkä verran siinä on madallusta. Ostan mahdollisesti korkeussäädettävän alustan, kunhan ensin olen saanut kesärenkaat ostettua.
Kuvassa tottero 225/45R17-renkailla (klikkaamalla isommaksi):
(http://www1.garaget.org/archive/143/142621/268542/large_268542-2603320.jpg)
(toivottavasti tässä ei tarvitse lähteä kokeilulinjalle, tulee liian kalliiksi)
-
Ei ihan tällainen look ole haussa mutta tuosta saa hyvin suuntaa:
(http://users.skynet.be/racerken/special/volvo/volvo20.jpg)
(http://users.skynet.be/racerken/special/volvo/volvo09.jpg)
edessä 9x19 takana 10x19
kaaria rullailtu 1,5cm etu ja taka 3,5cm
En halua alkaa kaaria ainakaan isommin muokkaamaan.
-
Tokkopa taakse spacereita mahtuu ees, itellä oli 8,5x18 et42 235/40 kumein ni jo hipo nekin kiinni muovisiin sisäloksuihin joustoissa vakio korkuisella alustallaki.
Noissa ihan törkeen paksut ne loksujen pokkaukset+sisäloksu yhdistelmä.
No 8" jos venytystä haluu ni 205 kait se pitäis olla vai viel kapeempi..... 225 ei kyllä enää näytä venytetyltä 8":lla
-
En halua alkaa kaaria ainakaan isommin muokkaamaan.
Koskeeko tuo myös muovilokasuojaa/kaarta?
Ulkopellistä sisäänpäin olevaan muoviseen lokasuojaankin on metallia/pokkausta ~1cm ja sitä itse muovilokari ~2cm lisää, ainakin takana.
Edessä vähemmän.
Jos et kumpaakaan meinannut muokana niin voiko stancesta edes vähääkään puhua?
Mullahan oli toisessa topicissa samat mietinnät aikaisemmin (Spacerit / levikepalat (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10999.0)), takana 8.5" / 19" tuleva on ET 35 taakse koska renkaat on takana / \ <- tuollaisessa asennossa eli tosi sisällä kaaressa. Eteen ehkä 5mm palat jolloin ET 40, 225/35 kumilla tulee ~3mm päähän muovilokarista takana. Itse en ajatellut kaaria/loksuja muokata yhtään. Renkaissa on todella kaarevat/pyöreät olat muutenkin niin eivät kuivaharjoituksissa ottaneet kiinni. En lähtisti stancesta edes puhumaan tässä tapauksessa. Eteen 15mm ja taakse 25 niin sitten ois aika kaarien tasalla.
Eteen 5mm ja taakse 10mm palat. Sitten todella pyöreä olkaisia renkaita etsimään ja alusta tosi jäykäksi, jos et mitään meinaa muokata.
Sisäloksusta pois tai muokata niin eteen 10mm taakse 15/20mm palat. Hieman enemmän muokkaa niin voi hieman vielä leveämpää laittaa.
Pelkän spekulaation perusteella siis.
Venytyksen ongelma lienee ettei niin kapeaa kumia ole jolla venytys onnistuu ja renkaan kantavuus riittää. Tosin, jos silläkään ei ole merkitystä niin 215 leveä lienee ainoa vaihtoehto renkaaksi mutta ei se 8" vanteella näytä 'venytykseltä'.
Mullahan oli AWD-malli, en tiedä takapään alusta ratkaisut siis täysin verrannollisia / ihan samassa kohtaa.
-
Mullahan oli toisessa topicissa samat mietinnät aikaisemmin (Spacerit / levikepalat (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10999.0)), takana 8.5" / 19" tuleva on ET 35 taakse koska renkaat on takana / \ <- tuollaisessa asennossa eli tosi sisällä kaaressa. Eteen ehkä 5mm palat jolloin ET 40, 225/35 kumilla tulee ~3mm päähän muovilokarista takana.
Nyt menee pahasti mettään... Jos vanteen et on 35 ja laitat 5mm spacerit ni et on sen jälkeen 30 eikö suinkaan 40!!!!!
-
Nyt menee pahasti mettään... Jos vanteen et on 35 ja laitat 5mm spacerit ni et on sen jälkeen 30 eikö suinkaan 40!!!!!
Tuleva ET :facepalm: .. alkuperäinen on 45.
Taakse 10mm on ET 35 ja eteen 5mm on ET 40. ::)
-
Ookke. Käsitin vähä toisin
-
Tokkopa taakse spacereita mahtuu ees, itellä oli 8,5x18 et42 235/40 kumein ni jo hipo nekin kiinni muovisiin sisäloksuihin joustoissa vakio korkuisella alustallaki.
Sulla on ollut törkeen isot gummit, noi 235/40, siksi ne ovat raapineet.
No 8" jos venytystä haluu ni 205 kait se pitäis olla vai viel kapeempi..... 225 ei kyllä enää näytä venytetyltä 8":lla
Joo, tässä voi tulla juuri tuo vastaan, 8" vanne on turhan kaponen kun lähtee venyjä hakemaan. Renkaan pitäisi olla kooltaan jotain tyyliin 175-levyinen jotta se näyttäis joltain. Ja kun muistetaan että halkaisija on 19", ei taida löytyä.
Koskeeko tuo myös muovilokasuojaa/kaarta?
Ulkopellistä sisäänpäin olevaan muoviseen lokasuojaankin on metallia/pokkausta ~1cm ja sitä itse muovilokari ~2cm lisää, ainakin takana. Edessä vähemmän.
Hmm, jos sitä voi helposti muokata niin tottakai sen voin tehdä.
Jos et kumpaakaan meinannut muokana niin voiko stancesta edes vähääkään puhua?
Stance se on huonokin stance ;)
Mullahan oli toisessa topicissa samat mietinnät aikaisemmin (Spacerit / levikepalat (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10999.0)), takana 8.5" / 19" tuleva on ET 35 taakse koska renkaat on takana / \ <- tuollaisessa asennossa eli tosi sisällä kaaressa. Eteen ehkä 5mm palat jolloin ET 40, 225/35 kumilla tulee ~3mm päähän muovilokarista takana. Itse en ajatellut kaaria/loksuja muokata yhtään. Renkaissa on todella kaarevat/pyöreät olat muutenkin niin eivät kuivaharjoituksissa ottaneet kiinni. En lähtisti stancesta edes puhumaan tässä tapauksessa. Eteen 15mm ja taakse 25 niin sitten ois aika kaarien tasalla.
Eteen 5mm ja taakse 10mm palat. Sitten todella pyöreä olkaisia renkaita etsimään ja alusta tosi jäykäksi, jos et mitään meinaa muokata.
Sisäloksusta pois tai muokata niin eteen 10mm taakse 15/20mm palat. Hieman enemmän muokkaa niin voi hieman vielä leveämpää laittaa.
Pelkän spekulaation perusteella siis.
Pitää tutkailla, kiitos infosta.
-
S60:ssa on camperin säätö myös takana?
-
S60:ssa on camperin säätö myös takana?
Vahvalla MuTulla sanoisin ettei ole.
-
Ok, jos toi pitää paikkansa niin hyvän stancen saaminen on työn ja tuskan takana.
Voiko muovisesta sisälokarista rälläköidä materiaalia pois, se tosiaan on todella paksu ja jos sitä saisi ohennettua niin renkaan saisi sitten tulemaan ulommas.
-
Sitä vaan ku leikkelee ni lentää kyllä sonta sen jälkee kaikkiin sopukoihin siellä muovin takana. En tedä miltä näyttää muovin takana että voisko ne poistaa kokonaan ja ruiskuttais vaikka kiven isku massalla lokasuojan pelti pinnat.
-
(http://members.optushome.com.au/mobbarley/s60e1.jpg)
Tuossa kuvassa, tuo ensimmäinen pitkä ns. tukivarsi tai mikä oikealta nimeltä onkaan joka menee melkein puoliväliin asti auto, jos kiinnitys kohtaa vaihtaa (auton keskikohdan puolen kiinnitystä) tai muuttaa hieman sisemmäksi, kai ainoa tapa suoristaa (korjata negatiivista camberia) takapyörää rajun alusta laskun jälkeen.
AWD:hen löytyy IPD:stä camper korjaus palikkaa, 1.5 astetta pystyy säätämään tosin ei tässä tapauksessa auta. ::)
(https://www.ipdusa.com/uploads/images_newsletters/3919.jpg)
Voihan sen lokarin kokonaan poiskin ottaa ja vähän peltiä samalla, suuntana kunnon stance. ;)
Tai leikata vain reilusti pois ja keksi jotain tilalle.
-
No niin löytyi vielä jotain vanhoja niin sanottuja stance kuvia, niin laitetaanpas tänne :)
Eli 9,5x18 ET 35 Renkaat 225/40R18 Alusta H&R 35mm edessä vähän lyhennetyt jouset;)
Ja näissä kuvissa ei ole enää paikoillaan spacereita, joiden leveydet oli edessä 10mm ja takana 15mm per puoli ja ne paikoillaan
jopa ajettiin aikas pitkään ;)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg)
Ja sitten pari kuvaa miltä etupää näytti, kun paikoillaan oli 10mm spacerit :P
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg)
Omaan silmään tuo kompinaatio oli kyllä hyvä.
-
No niin löytyi vielä jotain vanhoja niin sanottuja stance kuvia, niin laitetaanpas tänne :)
Eli 9,5x18 ET 35 Renkaat 225/45R18 Alusta H&R 35mm edessä vähän lyhennetyt jouset;)
Ja näissä kuvissa ei ole enää paikoillaan spacereita, joiden leveydet oli edessä 10mm ja takana 15mm per puoli ja ne paikoillaan
jopa ajettiin aikas pitkään ;)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg)
Ja sitten pari kuvaa miltä etupää näytti, kun paikoillaan oli 10mm spacerit :P
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg)
Omaan silmään tuo kompinaatio oli kyllä hyvä.
Kuvaa ei löydy tai sinulla ei ole riittäviä oikeuksia sen katsomiseen.
-
Nyt pitäis toimia :)
-
No jopas, sehän oli kommee! Oliko kaaria muokattu? Hmmm, 9,5" vanne ja noinkin pieni ET, kaarien täytyy olla jotenkin modattu?
-
Vain sen verran takakaaria muokattu, että sitä 3-4cm sisäpokkausta hiottu pois jäljellä olevaan 5mm ;D
-
Onko siinä hiomisessa mitään kummallisempaa, mitä pitää tietää jos alkaa siihen hommaan? Oliko sulla sisäloksu irti?
-
Pistin rälläkkään sellaisen hiomapaperilaikan(sillain päällekkäin ladottu) ja annoin pikkuhiljaa kyytiä
sisäloksu paikoillaan ja homman jälkeen pensselillä alustamassaa vähän perään :)
-
Käsittämätöntä että siellä on noin paksusti turhaa materiaalia :) Bensankulutus pienenee ja kiihtyvyys paranee tuon modin jälkeen.
-
No niin löytyi vielä jotain vanhoja niin sanottuja stance kuvia, niin laitetaanpas tänne :)
Eli 9,5x18 ET 35 Renkaat 225/40R18 Alusta H&R 35mm edessä vähän lyhennetyt jouset;)
Ja näissä kuvissa ei ole enää paikoillaan spacereita, joiden leveydet oli edessä 10mm ja takana 15mm per puoli ja ne paikoillaan
jopa ajettiin aikas pitkään ;)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508852.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508853.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508854.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508856.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508857.jpg)
Ja sitten pari kuvaa miltä etupää näytti, kun paikoillaan oli 10mm spacerit :P
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508851.jpg)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3508850.jpg)
Omaan silmään tuo kompinaatio oli kyllä hyvä.
Vain sen verran takakaaria muokattu, että sitä 3-4cm sisäpokkausta hiottu pois jäljellä olevaan 5mm ;D
Kuvat eivät toimi enää, mutta tekstistä päätellen muovista sisälokasuojaa muokaten S60:een menisi 8,5x17" ET13 215/40 renkailla?
-
Kuvat eivät toimi enää, mutta tekstistä päätellen muovista sisälokasuojaa muokaten S60:een menisi 8,5x17" ET13 215/40 renkailla?
ehkä pitää muokata pelliä kans, se tulee lähes yhtä pitkälle kuin tuo muovin pokkaus
-
No voe perkkeles. Tai jos rengas olis kapeempi, ehkä menis sitten? Löysin ko paketin ja alkoi polttelemaan josko sellaisen saisi tähän istutettua. Ei vaan jaksa alkaa vielä erikseen renkaanvaihtoon :)
EDIT: jos ostais tuon setin ja kokeilis että paljosta se on kiinni, ja käyttäs sitten sorvissa. Varmaan muutama milli kestää ottaa pois...?
-
ET:stä ja leveydestä päätellen Super DTM:t?
Ostappa ja kokeile. Meitä on sitten monta entistä viisaampaa. ;D
-
Ei ole, en muista enää merkkiä mutta ihan merkkivanteet ne oli :) Hylkäsin jo ajatuksen niistä.
-
Älä hylkää :) Voisi olla aika passelit, kun hakee matalan näköistä...
Tässä taas muutama kuva, kun kokeilin velipojan 10,5x19 ET35 Lenson vanteita alle ;)
Onhan se vähän tollon näköinen noin korkeana(vakio alusta)
http://kuvaton.com/k/Y9En.jpg (http://kuvaton.com/k/Y9En.jpg)
Tässä vielä takarengas vähän kallellaan ulospäin, kun ei saanut kunnolla napaan kiinni :o
Jos olisi madallus niin se kallistuisi sisään.
http://kuvaton.com/k/Y9ED.jpg (http://kuvaton.com/k/Y9ED.jpg)
-
Miten toteutit ruostesuojauksen kerran otit myös peltiä pois?
-
Siihen voi vaikka sitä pensselimassaa sutia, jos haluaa. Mutta itsekkin olen aikonut jo monta vuotta sivellä(en ole saanut aikaiseksi) ja juuri kävin katsomassa sitä kaarta niin on vieläkin täysin ruosteeton ;D
-
pirun kauniit nuo lensot olis:) mahtaako 5x112 jakonen 18/8.5 ET 35 mennä? viisaammat kertokoon
-
No niin, aihe on taas ajankohtainen kun menin myymään kesävalssit eteenpäin :)
Meniskö tähän tällaiset vanteet --> 8,5x17 ET30 ja taakse 10x17 ET37? Meniskö venykumeilla ja takaa sisäloksua muokkaamalla?
-
Tässä olen vähän tuumaillut, noihan voisi mennäkin, takana ainoastaan voi tehdä tiukkaa.
Minulla oli nyt kesällä takana 8x19 ja ET35, ja toi 10" leveä vanne ET30:lla tulisi "vain" 2,59cm ulommas siihen verrattuna. Hyvä venykumi, ja tarvittaessa vähän sisäloksusta pois niin se vois olla siinä? Ja, jos vanteesta voisi ottaa sorvissa muutaman millin pois.
Perkkeles, mitenhän toi on? Pankari?
-
Aika jämpti istuvuus alkaa olemaan, ite testasin tuossa yks päivä taakse 9,5x19 et35 muistaakseni. Siinä hollilla että onko omaan makuun liian härski kun vierestä katottuna näytti tulevan enemmän ulos kuin kuvassa, tietty madaltamalla lisää saa myös pulskemman camperin. Mut ehkä tosta jotain osviittaa:
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/2012-10-29150346.jpg)
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/2012-10-29150413.jpg)
Rengas on 235/35.
-
Ei se helposti mene, mutta kyllä se sinne sopii ;) Renkaaksi 225/45 taakse niin hyvä tulee :)
-
Sehän olisi makoisa ;)
Ottiko tuossa V70:ssa kiinni kaareen?
-
Ei ottanut kun en ole ajanut noilla metriäkään :D Mut tuskimpa ottaisikaan kun KW jättää perspuolen niin ylös, pitäisi tiputtaa vielä varmaan 20-30mm. Täytyy kattoa keväämmällä miten saa istumaan, eteen on ihan 8" leveät mutta takana näköjään 9,5" alkaa olemaan siinä ja siinä.
Tuossa vielä sivummalta:
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/2012-10-29150323.jpg)
-
Jos S60 on samanlainen siinä mielessä että lokasuojat ovat "samassa kohtaa" suhteessa vanteeseen, niin mää laitan kans tuon levyiset vanteet :) Hyvältä näyttää!
-
Remes mitkä vanteet v70 alla? Heräsi mielenkiinto nuihin vanteisiin ;)
-
Remes mitkä vanteet v70 alla? Heräsi mielenkiinto nuihin vanteisiin ;)
TSW:n Sakata taitaa olla malli, en ostanut uutena niin piti googlen kuvahaulla toi malli arvailla. Kuitenkin jako on 5x110, sain epäkeskopultit vanteiden mukana.
-
TSW:n Sakata taitaa olla malli, en ostanut uutena niin piti googlen kuvahaulla toi malli arvailla. Kuitenkin jako on 5x110, sain epäkeskopultit vanteiden mukana.
Okei 8)
-
Aika jämpti istuvuus alkaa olemaan, ite testasin tuossa yks päivä taakse 9,5x19 et35 muistaakseni. Siinä hollilla että onko omaan makuun liian härski kun vierestä katottuna näytti tulevan enemmän ulos kuin kuvassa, tietty madaltamalla lisää saa myös pulskemman camperin. Mut ehkä tosta jotain osviittaa:
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/2012-10-29150346.jpg)
(http://i89.photobucket.com/albums/k218/muurala1/V70N/2012-10-29150413.jpg)
Rengas on 235/35.
Taitaa olla vähän pienemmät tilat v70 ja s60 ku tossa s80:sessä. Piru ku ei tajunu ottaa kuvia kun oli uudet vanteet alla.
Uudet on 8,5x19 et47 ja 9,5x19 et40.
-
Taitaa olla vähän pienemmät tilat v70 ja s60 ku tossa s80:sessä. Piru ku ei tajunu ottaa kuvia kun oli uudet vanteet alla.
Uudet on 8,5x19 et47 ja 9,5x19 et40.
Joo vähän on ujommin leveyttä näissä pienemmissä, pitää keväämmällä keskittyä enemmän että kuinka alkaa istumaan.
Äkkiähän niitä uusia käytät alla, eiku kuvia jakeluun :)
-
Onko eteen 9" leveä vanne jo liikaa? ET:stä ei tietoa, kysymys noin niinku yleisellä tasolla.
-
Ei ole :)
-
Ok, hyvä tietää. Nyt olisi kaksikin vaihtoehtoa tiedossa, 8,5 ja 9,5/19" ja sitten 9/18", siitäpä sitten pähkiä ja valita.
EDIT: tuolla jälkimmäisellä saisi auton matalemmaksi, mutta siinä sarjassa toi etunenkin on 9" mutta jos se kerran sinne sopii niin mikäs siinä.
-
Mulla oli V70R-00 9x17 et30 225/45-17 renkailla ja hyvin mahtu olemaan. et eiköhän ne mahdu
-
Nyt vasta huomasin etteihän se vain rajoita se etupään kynätolppa, kun itselläni oli normaali iskari ja madallusjousi
kompinaatio...
Kynätolppahan on hieman vakiota paksumpi vai onko? Ainakin BMW rajoittaa etuvanteen leveyttä.
-
Jaa-a, enpä muista vaikka ei ole pitkä aika kun uuden alustan vaihdoin. ET:stähän se on sit kiinni että ottaako tolppaan vai ei.
-
Joku varmasti tietää sanoa, jos ostais vähän leveemmät vanteet ja vieläpä sellaiset joissa ET on aika pieni, minkä verran matteriaalia pitäisi jättää navan ja pultin väliin?
Näissä mitä olisin ostamassa niin myyjä on mittaillut vannetta ja kertoo että "kiinnityspinnasta on mutteria vasten tulevan kartion alkuun noin 15mm tai karvan alle", joten uskaltaisko ottaa sorvilla 5mm pois, tai jopa 10mm?
Anyone, kokemuksia?
-
Laitan tännekin tiedoksi, jos jollain on suunnitelmissa laittaa S60:een vähän leveempää vannetta.
Eli sinne menee taakse 10/17" (ET20) ja eteen 8,5/17" (ET13) -kokoiset vanteet, kaaria pitää muokata mutta sopii kyllä.
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7363.jpg)
Takana ottaa kiinni aika reilusti:
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7349.jpg)
Edessä on väljempää:
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7357.jpg)
Kuvissa takana renkaina 235/40R17, ja lähden hieromaan stancea 225/45R17-kokoisilla, niillä tulee enemmän tilaa sekä ennen kaikkea reilummin venyä. Ja kuvassa on edessä 205/45R17 ja ehkä laitan sinne 195/45R17-kokoiset niin tulee sinnekin lisää tilaa ja venyä.
Kuvissa säädettävä alusta, takana säätö aivan tapissa (rengas lautojen päällä joten siksi se on lokasuojan sisässä), keulassa on vielä säätövaraa alemmas, mutta kun perä on koholla niin keulakin on hivenen koholla.
Edit: meni ET:t väärinpäin, korjasin
-
Joillakin merkeillä kantavuus riittää vaikka olisi taakse 205/45/17 -> reilumpi venytys :)
Mutmut... jos vain intoa riittää, niin kokeileppas taakse vakiokaarilla sitä 8,5x17" ET13 vanne-rengasyhdistelmää, että miten sopii :)
Ja jos vielä siitäkin intoa riittää, niin samantyyliset kuvat ois hyviä.
-
Luulen ettei noihin temppuihin riitä into, tympeää hommaa pelata lankkujen ja tunkin kans, toista se olis jos olis nosturi...
-
Juu näinhän se vähän on.
Toisaalta, tuosta etusen kuvasta voisi päätellä, että taakse menisi tuollainen 205/45/17 8.5x17 ET13-yhdistelmä.
Jos ei nyt aivan suoraan, niin melko pienellä muokkauksella...
-
Luulisin että menee, yllättävän "helposti" menee toi 10":nkin. Muistin muuten väärin noi ET:t, korjasin tuonne ylös.
-
stancesta lienee kysymys tässäkin? :)
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=259704 (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=259704)
-
Joo, jotain sellaista. Liikaa camperia, ja siks näyttää jo uunolta :)
-
Joo, 205/45 vaan taakse. 225/45 on melkeinpä enemmän pulla ku 235/40
235/40R17
(http://tyrestretch.com/cache/10_235_40_R17/10_235_40_R17_Bridgestone_3_595.jpg)
vs.
225/45R17
(http://tyrestretch.com/cache/10_225_45_R17/10_225_45_R17_Falken_FK452_3_595.jpg)
-
Et löytänyt kuvaa siitä 205/45-renkaasta? Entä jos se olis 205/40?
-
Et löytänyt kuvaa siitä 205/45-renkaasta? Entä jos se olis 205/40?
Kävinpä minäkin sitten tuolla saitilla katselemassa.
Tässä 205/45R17 10" vanteella. Tässä alkaa olla jo viilistä.
(http://tyrestretch.com/cache/10_205_45_R17/10_205_45_R17_Falken_Ziex_ZE912_595.jpg)
Tai sit 215/40R17
(http://tyrestretch.com/cache/10_215_40_R17/10_215_40_R17_Meteor_HP_Sport_2_595.jpg)
-
No. kuva minkä takaa löytyi nämä sivut... :o
http://www.driving-fun.com/images/artikelen/3227.jpg (http://www.driving-fun.com/images/artikelen/3227.jpg)
-
Alkaa mennä meininki jo sellaiseksi, että on aika muistuttaa ketjun aloituspostauksen pointista:
...Heti alkuun sanon, pussihousut älkää vaivautuko kommentoimaan jos tämä tyyli ei ole just teidän makuun.
...
-
Olikohan nää sit kuiteskin väärässä paikassa...
mun mielestä kuitenkin aikalailla huumorikuvia oli noi,
eli ei ollut tarkoitus mollata...olis kai pitänyt pistää camper topicciin...?
mulla itellä vähän samansuuntaista mielessä sikäli että rengas ja loksu samassa linjassa.
Tai siis ettei ainakaan silleen, että rengas olisi hirveen paljon sisempänä
(http://img838.imageshack.us/img838/9771/voolvo001.jpg)
(http://img838.imageshack.us/img838/4896/voolvo019.jpg)
amatööritouhuahan tää tietty on meikäläisen osalta...
kiinnostavaa kuitenkin :)
-
Aika hyvin tulee kaaren tasalle, oletko muokannut sisäloksua/kaaria mitenkään?
-
Näyttääpä hyvältä, mutta takaa tars saada vähän ulommas. Itekkin suunnitellut, että joskus kun on perhettä ja uudempi farkku pitää ostaa niin V70N jollain kivoilla leveillä vanteilla ja pussijousilla S*
-
En ole muokannut mitenkään, varmaan tarttis jos ulommas vielä tulisi. Oikealla puolella onkin tilanne sellainen, että siellä camber on keturallaan, jolloin näyttää että pyörä olisi sisempänä :(
Näissä kuvissa edelliset renkaat 17 tuumaisilla r-replikoilla
(http://img138.imageshack.us/img138/2517/vollesteri018.jpg)
(http://img525.imageshack.us/img525/3488/vollesteri019.jpg)
-
Jos tässä ei nyt ihmeitä tapahdu, niin kesällä totterossa on vanteet seuraavilla spekseillä: eteen 8x19" ja taakse 9,5x19"
Taakse tulee 225/35R19-renkaat, 9,5" vanteella tulee venyä ihan mukavasti joten kysymys kuuluu että mikä gummi eteen jotta renkaiden profiili olis suurinpiirtein samaa luokkaa? 205/40R19? tjt? :)
-
Jos tässä ei nyt ihmeitä tapahdu, niin kesällä totterossa on vanteet seuraavilla spekseillä: eteen 8x19" ja taakse 9,5x19"
Taakse tulee 225/35R19-renkaat, 9,5" vanteella tulee venyä ihan mukavasti joten kysymys kuuluu että mikä gummi eteen jotta renkaiden profiili olis suurinpiirtein samaa luokkaa? 205/40R19? tjt? :)
205/40/19 halkaisija 64,7cm ja ja ympärysmitta 203,2cm. Ja 225/35/19 64cm ja 201cm.
Eli aika samanlainen profiili taitaisi tulla, jos on numeroihin uskomista.
E: Vanteiden leveydessä on tietty 3,8cm eroa. Tiedä sitten kuinka paljon juuri siihen venyyn vaikuttaa, kun renkaiden leveydessä on vain 2cm.
-
Niin sitä takarenkaan venyä tässä itsekin mietin, et minkä verran se laskee halkaisijaa. Näyttääkö tyhmältä jos takana on matalampi kumi? Totterossa on korkeussäädettävä alusta, eli sen puolesta korin saa säädettyä mutta miltä se näyttäs rengastuksen osalta?
-
Ruuvaanhan pallerot alle, niin nähdään mten istuu...
-
Mä oon aina luullu, että leveämmät pyörät tulee vetävälle akselille pitojen toivossa..
Ole revote erillainen kuin muu nps sakki ja lyö ne 9,5" eteen ja 8" taakse nfs tyyliin.
(https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTKXLsJYJ4Dpy-cM7SfaOxPBQR4ktNgRPfr-VLz9EC-_j_dsjES)
O0
-
Heti alkuun sanon, pussihousut älkää vaivautuko kommentoimaan jos tämä tyyli ei ole just teidän makuun.
-
Kommenttini oli mielestäni kyllä kaukana pussihousuilusta.
Ps. tyyli on makuun.
-
Kuvia tulee kunhan jaksan sovitella vanteita autoon. Tänään varmistui että vien noi maalarille, puhallus + pulverimaalaus, voin nähdä jo sieluni silmin kuinka tuosta tulee hieno! Muokkaan kaaria siihen malliin että vanne ja rengas tulee kunnolla kaarelle.
-
Siihen voi vaikka sitä pensselimassaa sutia, jos haluaa. Mutta itsekkin olen aikonut jo monta vuotta sivellä(en ole saanut aikaiseksi) ja juuri kävin katsomassa sitä kaarta niin on vieläkin täysin ruosteeton ;D
Pankari, joko puskee kaaressa ruostetta?
Jättäskö sinne pokkausta muutaman millin verran, vai vetäiskö koko pokkauksen pois? Pellistä siis.
-
Laita niille kaseille 195/40 renkaat niin venyy nekin edes vähän? :)
-
Myöhäistä, renkaat ovat jo tulossa briteistä. Saa nähdä tuleeko noikaan vanteet tähän autoon, pulttijaon kanssa vähän haasteita.
EDIT: onkohan 19" edes tuollaisessa koossa...?
-
Laita niille kaseille 195/40 renkaat niin venyy nekin edes vähän? :)
Olisin 97% varma ettei moista kokoa ole, 195/40/19 meinaan.
EDIT: onkohan 19" edes tuollaisessa koossa...?
Eipä taida, ei myöskään 18" mutta 17" löytyy ja se taida niin paljon venyä. ::)
-
Pankari, joko puskee kaaressa ruostetta?
Jättäskö sinne pokkausta muutaman millin verran, vai vetäiskö koko pokkauksen pois? Pellistä siis.
Ei sinne näytä tulevan kyllä minkäänlaista elämää ;D Hyvästä pellistä tehtyjä autoja
nämä volvot ;)
-
Jätitkö yhtään pokkausta jäljelle, ja miten fiksasit sisäloksun reunan?
Nimim. "foto olis kiva"
Meinaan mulla pitää tehdä tilaa 25mm jaonmuutosadaptereille, edessä 8" ja takana 9,5" vanne, renkaat 225/35R19, vanteiden ET:t 30 tasossa. Onko tekemätön paikka?
-
Jätitkö yhtään pokkausta jäljelle, ja miten fiksasit sisäloksun reunan?
Nimim. "foto olis kiva"
Meinaan mulla pitää tehdä tilaa 25mm jaonmuutosadaptereille, edessä 8" ja takana 9,5" vanne, renkaat 225/35R19, vanteiden ET:t 30 tasossa. Onko tekemätön paikka?
eli et noin 5 ja noin leveä vanne,kyllä tulee ahdasta.itellä et 30 ja vanne 8,5x19,rengas 235/35.just mahtuu kun sisä lokkari vähän hioutui vähemäksi :D :D
-
Jätitkö yhtään pokkausta jäljelle, ja miten fiksasit sisäloksun reunan?
Nimim. "foto olis kiva"
Meinaan mulla pitää tehdä tilaa 25mm jaonmuutosadaptereille, edessä 8" ja takana 9,5" vanne, renkaat 225/35R19, vanteiden ET:t 30 tasossa. Onko tekemätön paikka?
2-3mm sinne jäi, yritän ottaa tässä kuvan niin selkenee paljon miltä matkalta tarvii ottaa...
Oliko ne uudet vanteet sitten 5x112 kun eikös ne käyneet edellisellä omistajalla paikoillaan autossa ???
Minulla oli siis 15mm spaceri 9,5" ET35 että voihan se tiukkaa tehdä, mutta se riippuu paljon myös madalluksesta ja jäykkyydestäkin ;)
-
Oli ne joo paikallaan, ja nyt kun mittasin niin jako on noissa 5x112, ja sitä vähän ihmettelen koska nyt kun kävin kokeilemassa takavannetta niin en prkl saanut epäkeskopultteja natsaamaan... Voi toki olla että en osannut, mut meni järki lopulta niin luovutin.
Mut, totesin että ei olisi mennyt millään 25mm adapterin kanssa paikalleen, joten lähtivät myyntiin.
-
Savolainen kansallis-sankari esiintyi siis jälleen, eli Vituiksmän. Noh, eikun uutta matoa koukkuun, vielä on kuitenkin aikaa kevääseen..
-
Laitan tännekin tiedoksi, jos jollain on suunnitelmissa laittaa S60:een vähän leveempää vannetta.
Eli sinne menee taakse 10/17" (ET20) ja eteen 8,5/17" (ET13) -kokoiset vanteet, kaaria pitää muokata mutta sopii kyllä.
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7363.jpg)
Takana ottaa kiinni aika reilusti:
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7349.jpg)
Edessä on väljempää:
(http://i440.photobucket.com/albums/qq129/revote/Silver%20Arrow/DSC_7357.jpg)
Kuvissa takana renkaina 235/40R17, ja lähden hieromaan stancea 225/45R17-kokoisilla, niillä tulee enemmän tilaa sekä ennen kaikkea reilummin venyä. Ja kuvassa on edessä 205/45R17 ja ehkä laitan sinne 195/45R17-kokoiset niin tulee sinnekin lisää tilaa ja venyä.
Kuvissa säädettävä alusta, takana säätö aivan tapissa (rengas lautojen päällä joten siksi se on lokasuojan sisässä), keulassa on vielä säätövaraa alemmas, mutta kun perä on koholla niin keulakin on hivenen koholla.
Edit: meni ET:t väärinpäin, korjasin
Muistinpa vaan tän mun edellisen kokeilun, menisköhän sittenkin noi 19" adapterien kanssa? Kaarimankeli, kääntääkö se pelkän pokkauksen vai pullistaako se kaarta samalla?
-
Olisin 97% varma ettei moista kokoa ole, 195/40/19 meinaan.
Niin joo, voi olla hankala löytää. :D
Ei tarvii unelmoida noin perkeleellisistä kiekoista takavedossa, niin en tullut ajatelluksi. :)
-
Ennen mankelointia joutuu sen muovin varmasti ottamaan pois tieltä, koska se antaa vain periksi ja pelkkä kaaripeltihän tulee
mankeloijasta riippuen ilman halkeamia ehkä 5mm-> jopa 20mm
-
Eli voisi sopiakin! Ainakin takana...
-
2-3mm sinne jäi, yritän ottaa tässä kuvan niin selkenee paljon miltä matkalta tarvii ottaa...
Oliko ne uudet vanteet sitten 5x112 kun eikös ne käyneet edellisellä omistajalla paikoillaan autossa ???
Minulla oli siis 15mm spaceri 9,5" ET35 että voihan se tiukkaa tehdä, mutta se riippuu paljon myös madalluksesta ja jäykkyydestäkin ;)
Sulla on ollut siis takana 9,5" ja ET20. Millainen rengas? Mulle tulisi ET10 (ja rengas on 225/35), ja jos mankelimies saisi hommattua 10mm niin sehän olisi siinä.
Mites edessä?
EDIT: oliko sulla edessäkin 9,5" vanne..?
Eli 9,5x18 ET 35 Renkaat 225/40R18 Alusta H&R 35mm edessä vähän lyhennetyt jouset;)
Ja näissä kuvissa ei ole enää paikoillaan spacereita, joiden leveydet oli edessä 10mm ja takana 15mm per puoli ja ne paikoillaan
jopa ajettiin aikas pitkään ;)
-
Netistä löysin laskureita joiden mukaan 8" ET7 on sama kuin 9,5" ET25, joten jos sulla Pankari on ollut tollaset 9,5" edessä ja ET25 niin mahtuu noi sit mullekin :) JES!!!!
-
Oli 9,5 myös edessä ja ei mitään ongelmaa.. renkaina oli 225/40 R18 Nankang ns-2
-
Aivan mahtavaa, alan tilaamaan adaptereita!!!! Ja säästän rahaa mankelimiehelle!
-
Tässä parina päivänä kokeiltu kans kesävanteita alle:
10x18 ET 37 ei sovi (ainakaan nelivedossa), kun ottaa takana sisälle kiinni pitkittäistukivarteen (taimikäsenytonkaan).
Spacereilla haettu nyt vanteen kohtaa paremmaksi, ja ET 31 ainakin menee. (Jää 5mm rako sinne tukivarteen).
Onneksi löytyi sopiva adapteri, niin ei tarvitse vannetta alkaa muokkaamaan. :D
-
Hyvä hyvä, alkaa tulla ens kesäksi näitäkin Volvoja vähän erikoisemmalla rengastuksella ;)
-
Hyvä homma jos saat menemään noi s60:iin vaikka jaon kanssa tulikin yllätys. Suattaa tulla kohtuu härski luukki 8)
-
Joo ei tuo vielä ihan 100% varma ole, riippuu mankeloijan taidoista. Mulla tulee matalammat kumit kuin pankarilla niin se voi edesauttaa sopivuutta.
-
Mistäs tilaat adapterit ja eikö saanu minini 20mm sitten?? Jos joskus hukkaat ne niin ainakin
yksi ostaja löytyy heti ;)
-
Vannetukusta tilaan, 25mm on siellä ohuin, 30eur/kpl. En tiedä laadusta, mut tähän saumaan pakko-ostos kun rahaa palo puskuriin ja valoihin yms...
-
No niitähän se minäkin olen mietiskellyt, mutta on niin sekavasti siinä myynti ilmoituksessa
noista kerrottu niin en ole uskaltanut tilata... Sitten taas hyviä kuviakin ostoksista.
-
Mä laitoin sinne mailia, joten en osta ihan sokkona.
EDIT: soittelin tänään mankelimiehelle, meinasi että sitä pokkausta ei kannata mennä rälläköimään, koska sillon se heikentää lokasuojaa, pistehitsit tjt irtoaa sieltä?
Ja meinasi kans, että kaaren pullistus halkoo maalit, joten edessä voi olla sit lokasuojien maalaus. Että sellasta, mitenhän tässä sit oikein käy. en ala mihkään maalauspuuhiin joten kaaren pullistukset ainakin jää kaiketi tekemättä...
Mitä sä oot mieltä Pankari tosta pokkauksen poistamisesta?
-
Juu älä poista sitä peltistä pientä pokkausta, mutta muovit edestä pois ja voi haljeta maalit tai ei... se on tapauskohtaista
ja yleensä se selviää vain mankeloimalla ja tietenkin todella vähän kerrallaan ;)
Itse en ole koskaan mankelia pyörittänyt, mutta olen sivusta useammin seurannut ja jopa nähnyt ahnehtimisen tuloksetkin :-[
Kerran olen ollut kaverina, kun kaveri levitti bemarista takakaaria pikkuhiljaa pullotunkilla , eikä halennut :D
-
Puhutaankohan me nyt samasta asiasta, minä tarkoitan sitä noin 3cm siivua, joka on 90 asteen kulmassa lokasuojaan nähden. Se siivu, joka kääntyy sinne auton keskelle päin?
-
Minun muistikuva on, että kaaressa on ulkoa sisään päin ensin peltinen pokkaus ja muovinen sisälokari tulee siihen päälle
jonkin verran ja sitä on ainakin sen 3cm... Nyt olisi kyllä havainnekuva paikoillaan :)
-
Nyt olisi kyllä havainnekuva paikoillaan :)
Paljon siinä on romua (isompi kuva click, vaikka vähän tummakuva onkin).
(http://img.photobucket.com/albums/v626/Terrordr/78dd1c57.jpg)
-
Onhan siellä tavaraa mut pointti onkin että kestääkö ne kaikki sieltä leikata pois? Koska jos noi rullaa niin varmaan jää vähemmän tilaa sillai.
-
Draama jatkuu, renkaat tuli ja vein setin rengasliikkeeseen että kiepasee vanteille. Pyysin mittaamaan pulttijaon, ja mittari näytti jotain 5x110 ja 5x112 välillä! Niin se asentaja meinasi että noi EIVÄT ole 5x112-jakoiset. Päästin ihan ääneen riemunkiljahduksen, tuntu niin hyvältä kaiken tämän jälkeen. Saan alkuviikosta setin pois, jolloin pääsen noita sovittelemaan vielä kerran.
Olis pikkasen hienoa jos noihin ei tarvis adaptereita. Mietin vaan että kerran siellä on niin paljon tilaa niin vaikka 10mm spacerithan noihin joskus tarvis ;)
-
Draama jatkuu, renkaat tuli ja vein setin rengasliikkeeseen että kiepasee vanteille. Pyysin mittaamaan pulttijaon, ja mittari näytti jotain 5x110 ja 5x112 välillä! Niin se asentaja meinasi että noi EIVÄT ole 5x112-jakoiset. Päästin ihan ääneen riemunkiljahduksen, tuntu niin hyvältä kaiken tämän jälkeen. Saan alkuviikosta setin pois, jolloin pääsen noita sovittelemaan vielä kerran.
Olis pikkasen hienoa jos noihin ei tarvis adaptereita. Mietin vaan että kerran siellä on niin paljon tilaa niin vaikka 10mm spacerithan noihin joskus tarvis ;)
Jos tähän sais sen legendaarisen "tykkää"-painikkeen niin painaisin. Toivotaan että olisi jako josta on alun perin ollut puhe :)
-
Kyllä ne 100% varmuudella menee ilman adaptereita, koska kesän pyöriny mun S80:sen alla :)
-
Ahdistiko pultit paljonkin kun pyörittelit paikalleen?
-
kyllä ne jonkun verran ja voit pikkasen sipasta reiästä et ei kanita. keskireikä keskittää, et ei haittaa vaikka ottaa.
-
Hyvä hyvä, alkaa tulla ens kesäksi näitäkin Volvoja vähän erikoisemmalla rengastuksella ;)
Mielestäni tämä ei ole ollenkaan hyvä.. Koska kohta madallettu & vanteistettu volvo ei poikkea massasta enää olleskaan.. :(
-
Ei näitä pyöreäposkisia näy varmastikaan ikinä liiaksi asti. Kenkälaatikoita kyllä.
-
Hommaa epäkesko pultit niin ei tarvii vannetta veistellä. Ei tuokaan ratkaisu hyvä oo mut parempi ku normipulttien kanitus tai vanteen veistely. Parin millin jako eroon riittää noikin.
-
Joo tiedän että epäkeskoilla saa 5x110-jaon menemään, ja mulla on epäkeskopultit. Kun kokeilin niin ne ahisti mielestäni epäilyttävän paljon, kun vertasin mitä olen aikaisemmin epäkeskoja käytellyt.
-
Ei näitä pyöreäposkisia näy varmastikaan ikinä liiaksi asti. Kenkälaatikoita kyllä.
Eh, kyllä täällä päin noita tontitettuja palloposkia liikkuu enempi, kuin " kenkälaatikoita" :) V:>
-
Ok, voi olla, täällä en ole nähnyt yhtään.
-
Siksi noissa ahdistaa se reikä kun volvossa on 14mm pultti, eikä normaali 12mm. 12mm pultilla ei ahdistaisi yhtään.
-
Ok, toi oli hyvä lisätieto. Meinasit että vanteesta pultinreikää vähän isommaksi?
-
Voi niitä reikiä vähän isontaa joo. Sit menee pultit nätisti paikalleen.
-
Pääsin tänään testaamaan (renkaat on nyt vanteilla) ja hyvinhän ne sinne meni :juhau: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: Pikkasen hyvä fiilis kaiken taistelun jälkeen ;) Pyörittelin pultit paikalleen ohuemman hylsän kanssa, ja sinnehän ne upposi. En isontanut pulttien reikiä.
Setti sopii pyörimään nähdäkseni ihan sellaisenaan, taakse haluaisin hommata 5-10mm spacerit että tulis kunnolla ulos. Edessä melkeen sama homma, mut en tiedä että voisko siellä kaaria muokata. Rullata voisi ainakin, siellä näytti olevan vähän pelivaraa.
-
Pääsin tänään testaamaan (renkaat on nyt vanteilla) ja hyvinhän ne sinne meni :juhau: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: :nälkä: Pikkasen hyvä fiilis kaiken taistelun jälkeen ;) Pyörittelin pultit paikalleen ohuemman hylsän kanssa, ja sinnehän ne upposi. En isontanut pulttien reikiä.
Setti sopii pyörimään nähdäkseni ihan sellaisenaan, taakse haluaisin hommata 5-10mm spacerit että tulis kunnolla ulos. Edessä melkeen sama homma, mut en tiedä että voisko siellä kaaria muokata. Rullata voisi ainakin, siellä näytti olevan vähän pelivaraa.
Ei näy kuvia, edes showroomissa :(
-
Nyt on kuvia, ja tässä linkki jos joku myöhemmin aprikoi että mitenkä sopii s60-volvoon 8 & 9,5x19" vanteet 225/35R19-kumeilla. Vastaus on että hyvin, ja spacerien kanssa stance on vielä parempi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11287.msg567623#msg567623
-
Pankari, olikos sulla minkälaiset ne spacerit aikoinaan?
OCF:llä yks meinasi, että tuollaiset ohuemmat keskittävät limput, tyyliin 10-13mm, niitä ei voi käyttää ilman että laikkaisi navasta huulloksen pois?
-
Edessä oli Heicon 10mm spaceri per puoli ja navan huullos meni spacerin sisään ja spaceristä
tuli uusi huullos vanteeseen ja takana 15mm sama homma...
-
Onkohan noissa sit eroja, kun moista väitti? Tai, onkohan Volvon napa ja sen huullos, lyhyempi?
-
Eihän sitä kyllä paljoa ole, jotain 6-10mm ehkä... Jos sitä sitten muista löytyy enemmän tosiaan.