Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: Pekko-poika - 16.02.2014, 16:24:57

Otsikko: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 16.02.2014, 16:24:57
Tuli mieleeni tuohon omaan projektiin liittyen jarrupäivityksen osalta muutama juttu.

Eli nuo orggisjarrut lähtee tuosta 855:ta kierrätykseen heti kun nykyset kuluvat on loppu. Orggis-etulevyhän on se 280mm, ja suunnitelmissa oli suurentaa levyt joko 302mm tai 330mm kokoisiksi.

Satuloiksi tulee todennäköisesti Wilwoodin superlitet, joita saa muutamilla eri spekseillä.

Kysymys koskeekin nyt tuota jarrulevyn kokoa. Hintaeroahan noilla levyillä ei ole kuin nimeksi, joten se on sivuseikka. Lähinnä se, että laittaako samalla vaivalla 330mm levyt kilkkeineen, vai jäädäänkö 302mm kokoon?
Ainoa itselle mieleen tuleva "haitta" on se että kovin pieniä vanteita ei noilla jarruilla käytetä. Ja 330mm levy on hieman 302mm levyä painavempi, mutta ei merkittävästi.

Mikään kilpa-auto tästä ei ole tulossa, mutta niin monet vakiojarrut "polttaneena" tekee mieli laittaessa laittaa sellaiset, jotka sitten kestääkin.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: JuHaU - 16.02.2014, 17:58:50
Mulla oli edellinen auto S40 -11 ja siinä oli 330 mm levyt edessä. Oli kyllä hyvä hidastuvuus. Itse laittaisin niin suuret levyt kuin vain käytössä olevat vanteet sallii tai haluaa laittaa alle. Omaan V70 hommasin R:n jarrut ja minimi vannekoko on nyt 17".
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 16.02.2014, 18:23:21
Niin, kun noita adaptereita joutuu jarruille joka tapauksessa tekemään niin tekee sitten samalla 330mm jarruille. Ja kun noihin Wilwoodin satuloihin kuitenkin mahtuu 354mm levy. Ja vannekoko ei kuitenkaan omassa käytössä pienene alle 17":n

Onkohan kellään mitään tuntumaa 302mm vs. 330mm jarrujen "kestävyydestä", tai lähinnä erosta? Huomaako sitä muualla kun mutkaradalla kattonopeuksissa? :)
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: donnari - 17.02.2014, 09:32:48
Mahtuuko tosiaan 17" vanne 330mm levylle??riippuu toki paljonkin satulan koosta,mutta epäilen...
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: sjos - 17.02.2014, 09:46:10
Kannattaa kyllä tarkoin harkita ja mittailla noin isojen jarrujen laittamista/hyötyä.

"R" jarrujen kanssa tais mennä 17" koossa ainakin volvolaisia vanteita, pegasukset.
Monet tarvike vanteet ei mene, eli vaatii jo vähintään 18"

Tiedä sitten wilwoodien fyysisestä koosta.

Kyllä nuo 302mm aika pitkälle piisaa, kunhan satulat on kunnossa ja kunnon levyt, palat ja letkut.
Noita orkkis satuloita on sitten useammalla mäntäkoolla, ainakin 2 ellei kolme.
Itseltä löytyy 57mm ja 60mm mäntää.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Make - 17.02.2014, 11:17:50
S60R:ään menee tarviikeena muutamat 16" vanteet.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 17.02.2014, 15:48:16
Tätä vähän tässä hainkin. Kyllähän suuremmalla laikalla saa enemmän pinta-alaa ja sitäkautta vähemmän lämpenemistä, mutta onko ero niin merkittävä pykälää pienempään?

Tosissaan kesäpyörät on tällä hetkellä 18" Pegasus-replicat, ja talveksi jää orggis 17" Titanit. Noiden 18" sisään pitäisi kyllä 330mm levyt mennä helpostikin, mutta miten käy noiden Titanien kanssa...

Wilwoodit ei pitäis olla sen suuremmat fyysisiltä mitoiltaan kuin Volvon omat S60R/V70R-satulat. Niitä vaan sattuu saamaan sopivasti, ja onhan ne hienon näkösetkin sitte  :pomo:
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: sjos - 17.02.2014, 18:24:09
S60R:ään menee tarviikeena muutamat 16" vanteet.

Epäilen, kun 302 levyilläkään ei satulan ja vanteen väliin juuri tilaa jää.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: AtAi - 17.02.2014, 20:40:23
Suuremmilla levyillä saa myös lisää jousittamatonta ja pyörivää massaa, kumpikaan ei oo hyväks jos meinaa ratailla.

Vakio 280 levyt riittää jo pitkälle oikeilla paloilla ja alutötteröillä mitkä ohjaa ilman sinne jarruille. 302mm on varsin hyvä koko jossei olla mitään kilpuria rakentamassa. :hello:

Nimimerkillä jarruissa ohi 280mm jarruilla monesta muusta laitteesta.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 17.02.2014, 22:09:27
Joo ei oo tarkotus mitään kilpuria värkkäillä, mutta jos kerran tekee ni tekee samalla hieman paremman...

Tota jousittamatonta massaa olen uusien autojen kanssa värkätessä monesti ihmetellyt, että miten se tuntuu aina vuosi vuodelta lisääntyvän? Jo ammattikoulussa opetettiin sen olevan pahasta, ja niin olen näin jälkikäteenkin ymmärtänyt sen edelleen olevan :)
Tässä sitä levyjen suurenemisesta lisääntyvää massaa taas kompensoi satuloiden vaihtuminen valurautaisista takoalumiinisiin versioihin.

Täytyykin vissiin ihan sovitella vakiosetupilla satula irrallaan mihin kohtaan se satula asettuu, ja minkä kokoinen vanne kunkin kombon päälle mahtuu.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Ribbe - 18.02.2014, 07:31:16
Jousittamattoman massan saat satuloilla kompensoitua, mutta raskaampi levy vaikuttaa myös kiihtyvyyteen koska pyörivä massa on suurempi. Itse pitäytyisin siinä 302mm koossa ja laittaisi oikeasti hyvät levyt, tarvittaessa reijitetyt ja uritetut hyvillä paloilla.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Make - 18.02.2014, 10:58:56
Epäilen, kun 302 levyilläkään ei satulan ja vanteen väliin juuri tilaa jää.
Hyvä huomio tarkoitin 17" tarvikkeita ja niitäkin on vain muutama. Omassa R:ssä oli aikoinaan 17" alla.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Likonen - 18.02.2014, 23:43:56
Kyllä aika varmasti mahtuu melkeen mitkävaan 17" vanteet superliten ja 330mm levyn kanssa.. R satulalla ja 330mm levyllä ei mahdu kaikki 17" vanteet.

Superlite on pirun "matala" satula. Esimerkiksi nimimerkki J0nza tossa juuri rakentelee jarruja 200sarjalaiseen ja Superlite+300mm levy kombolla menee näiltänäkymin vielä etuvedon 15" peltivanne  ::) Ja nuo satulathan on pirun kevyet (ovat taottua alumiinia) joten jousittamatonta massaa lähtee niiden suhteen monta kiloa vrt. orkkis-satula. Tossa 330mm äRrä levyssähän kannattaa huomioida että se on 32mm paksu joten sen myötä myös paino lisääntyy vrt. pienempiin levyihin jotka ovat esim. 28mm paksuja.. Itselle tulee tod näk 320x28mm levyt eteen joita on ollut mm. S80 98-06 & S60 00-12 jne..

Sitten on vielä vaihtoehtoja esim.
-328x30 (XC60)
-336x28 (S80 06-12 , V70 07-12)
Mutta näissä kahdessa em. levyssä on pienempi keskireikä joten sorvihommiksi menee jos tuon kokoiset laikat laittaa vanhempaan..

EDIT: Ja vielä huomionarvoinen seikka joka itselläni vaikuttaa valintaan että noita kaikkia em. levyjä saa esim. EBC:ltä uritettuina ja/tai rei-itettynä. Siis 320x28, 328x30 ja 336x28 levyjä. äRrän 330mm levyjä ei saa esim Ebc:ltä. Eli jos uria/reikiä halajaa niin kannattaa ottaa joku muu kun 330mm äRrä levy.. Ellei sitten itse tee/teetä jyrsimällä noihin äRrän levyihin uria (niinkuin Bamse teki)..
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Leo - 19.02.2014, 10:51:46
Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Likonen - 19.02.2014, 13:07:27
Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.

Huonontuuhan se, mutta otetaan huomioon että kyseessä on ilmeisesti kumminkin käyttöauto millä ajetaan kadulla jne.. niin missä tuo pikkasen isomman levyn tuoma kiihtymisen puute sitten tuntuu? Kauppamatka ajassa? En jaksa uskoa että persdynossa tuntuu maltillinen levyn kasvatus. Nyt ei puhuta kumminkaan mistään 400x36mm levystä minkä kokoluokan levyjä nuo rata immeiset käyttää.. Vaikkakaan teholla ei voida suoraan kompensoida pyörivää/jousittamatonta massaa niin jos kiihtymisen puutetta tuntuu levyn vaihdon jälkeen niin laittaa sitten 0,05bar lisää ahtoa.

Tai sitten jos jää pyörivät massat pyörimään uniin niin hommaa kevyemmät vanteet. Itse hommasin n.7kg painavat vanteet jotka on pääpiirteittän samankokoluokan perusvanteita n. 3-5kg /kpl kevyempiä (17x10")..
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 19.02.2014, 18:26:36
Superlite on pirun "matala" satula. Esimerkiksi nimimerkki J0nza tossa juuri rakentelee jarruja 200sarjalaiseen ja Superlite+300mm levy kombolla menee näiltänäkymin vielä etuvedon 15" peltivanne  ::) Ja nuo satulathan on pirun kevyet (ovat taottua alumiinia) joten jousittamatonta massaa lähtee niiden suhteen monta kiloa vrt. orkkis-satula.

Tuon keveyden ja koon takia niihin päädyinkin. Ja myös siksi että uusilla Wilwoodeilla on vähemmän hintaa kuin käytetyillä R-satuloilla. R-satulat on myös tosissaan melko massiiviset fyysisiltä mitoiltaan...

Tuo R:n 330mm laikka on myös unohdettu tästä projektista juuri tuon paksuutensa takia. Paksuin levy mikä menee vielä Wilwoodin satulaan on 1,25" eli 31,75mm ja se R-levyhän oli 32mm...  :P

Ja tarkoitus oli ostaa "blankko" laikat ilman mitään reikiä tms. kuitenkin, ja koneistaa ne niihin jälkikäteen. Olen vaan kuullut huonoja kokemuksia valmiiksi rei'itetyistä "halvoista" laikoista. Monella alkaneet halkeilemaan rei'istä jo hyvissä ajoin vaikka levy olisi muuten käyttökelpoinen. Tosin käyttö ollut jo siinä vaiheessa jotain muuta kuin vihannesten noutoa Prismasta :)
Muutenkin on jotenkin sellainen käsitys että jäähdytetty laikka jäähtyy jo sellaisenaan ilman rei'itystä kunhan ilmavirta ohjautuu oikein. Umpilaikka onkin asia erikseen. Näihin olikin tarkoitus jyrsiä jyrsimellä uria jarrupalojen puhdistumista ajatellen. Reiätkin toki putsaa palan pintaa jossain määrin, mutta uskoisin että läpi kitkapinnan ulottuva ura tekee ko. asiaa paremmin.

Vaikka suurempi levy olisi samanpainoinen kuin pienempi niin inertia kasvaa ja kiihtyvyys huonontuu, koska lieriön säde on suurempi.
Sama inertiahan vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?

Itselle tulee tod näk 320x28mm levyt eteen joita on ollut mm. S80 98-06 & S60 00-12 jne..
Tuo levyhän vaikuttaisi aika hyvälle vaihtoehdolle omaankin proggikseen  :o Menee Wilwoodin sisään, ja halkaisijaakin on sopivan reilusti
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Leo - 19.02.2014, 22:52:47
Sama inertiah vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?
No kiihtyvyyttähän se jarruttaminenkin on eli siis tarkoitin kiihtyvyyttä kumpaankin suuntaan. Hyrrävoiman vaikutus auton vakauteen voisi arvella olevan vielä vähemmän vaikuttava tekijä. Tietysti kovassa nopeudessa vakaus kasvaa, mutta varmaan kompensoituu auton alustan ominaisuuksien sekaan.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 20.02.2014, 17:13:02
Tuli mieleen vielä noista jarrusatuloista... R-satuloissahan on 42/38mm kokoiset männät, ja Wilwoodin satulaa saa vaikka minkä kokoisilla männillä. Jarrupalan pinta-alahan näissä kaikissa on kuitenkin sama.

Onko kellään vertailutietoa jarrujen tehoeroista eri kokoisilla männillä? Selväähän on että jos männän/mäntien pinta-ala kasvaa, niin tehoa/puristusvoimaa löytyy tiettyyn pisteeseen asti enemmän, pääsylinterin pysyessä orggiksena. Ja riittääkö orggis pääsylinteri miten pitkälle?

Moottoripyörässä orggiskokoinen pääsylinteri ainakin käyttää vielä hyvin kolminkertaistunutta mäntäpinta-alaa...
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Likonen - 20.02.2014, 17:59:03

Tuo R:n 330mm laikka on myös unohdettu tästä projektista juuri tuon paksuutensa takia. Paksuin levy mikä menee vielä Wilwoodin satulaan on 1,25" eli 31,75mm ja se R-levyhän oli 32mm...  :P

Ja tarkoitus oli ostaa "blankko" laikat ilman mitään reikiä tms. kuitenkin, ja koneistaa ne niihin jälkikäteen. Olen vaan kuullut huonoja kokemuksia valmiiksi rei'itetyistä "halvoista" laikoista. Monella alkaneet halkeilemaan rei'istä jo hyvissä ajoin vaikka levy olisi muuten käyttökelpoinen. Tosin käyttö ollut jo siinä vaiheessa jotain muuta kuin vihannesten noutoa Prismasta :)
Muutenkin on jotenkin sellainen käsitys että jäähdytetty laikka jäähtyy jo sellaisenaan ilman rei'itystä kunhan ilmavirta ohjautuu oikein. Umpilaikka onkin asia erikseen. Näihin olikin tarkoitus jyrsiä jyrsimellä uria jarrupalojen puhdistumista ajatellen. Reiätkin toki putsaa palan pintaa jossain määrin, mutta uskoisin että läpi kitkapinnan ulottuva ura tekee ko. asiaa paremmin.
Sama inertiahan vaikuttaa myös jarrutettaessa, eli hidastettavaa pyörimistä on enemmän. Mutta tässä proggiksessa tavoitteena on enemmänkin painon vähennys. Moottoripyörissä ainakin reilumpi inertia/hyrrävoima tms. lisää vakautta, mutta miten on autoissa?

Tuo levyhän vaikuttaisi aika hyvälle vaihtoehdolle omaankin proggikseen  :o Menee Wilwoodin sisään, ja halkaisijaakin on sopivan reilusti

Luulisi että tuo 31,75mm levylle tarkotettu satula menisi vielä tuon 32mm levyn kanssa.. Eikai ne _niin_ hienosovitteita koskaan ole? No tiedä siitä sitten. Sellanen mutu tuntu vaan on että porukka olisi käyttänyt 32mm levyjä tuon satulan kanssa.

EBC levyt ei kuulu näihin "halpis" sporttilevyihin missä on läpiasti poratut reiät. EBC:n rei-itetyissä levyissä ei ole reiät läpi asti joten tuskin rupeavat niistä halkeilemaan? Itsellä lähinnä vaikutti se että takalevyinä on jo nuo EBC uritetut ja rei'itetyt levyt niin haluan eteen samanlaiset ettei ole ihan sekasikiö tuo jarruosio. Ja taakse tuli hommattua tosiaan ne levyt reikien kanssa kun olivat samanhintaiset kun pelkät uritetut.. Mutta se siitä

Ja tosiaan itsellä on tilauksessa juuri nuo 320x28 levyt. Tuntuu hyvältä kompromissiltä pitkien pähkäilyjen jälkeen.


Tuli mieleen vielä noista jarrusatuloista... R-satuloissahan on 42/38mm kokoiset männät, ja Wilwoodin satulaa saa vaikka minkä kokoisilla männillä. Jarrupalan pinta-alahan näissä kaikissa on kuitenkin sama.

Onko kellään vertailutietoa jarrujen tehoeroista eri kokoisilla männillä? Selväähän on että jos männän/mäntien pinta-ala kasvaa, niin tehoa/puristusvoimaa löytyy tiettyyn pisteeseen asti enemmän, pääsylinterin pysyessä orggiksena. Ja riittääkö orggis pääsylinteri miten pitkälle?

Moottoripyörässä orggiskokoinen pääsylinteri ainakin käyttää vielä hyvin kolminkertaistunutta mäntäpinta-alaa...

Varmaa tietoa ei nyt tietysti ole mutta tuntuu että kyllä tuo vakiosylkkäkin melko pitkälle riittää.. Ja noita superlitejä 28mm levylle saa mäntäkokoja 35mm, 41mm ja 44,5mm. Voisi äkkiseltään kuvitella että tuo 41mm olisi sopiva vaihtoehto. Nuo 35mm rupeaa olemaan jo melko pienet männät ja sitten taas 44,5mm voi mennä jo liian isoksi? Itse en ole vielä satuloita tilannut mutta tuo 41mm on mielessä ollut.
Otsikko: Vs: Jarrujen suurentamisesta/suurentamisen haitat
Kirjoitti: Pekko-poika - 20.02.2014, 19:48:59
Varmaa tietoa ei nyt tietysti ole mutta tuntuu että kyllä tuo vakiosylkkäkin melko pitkälle riittää.. Ja noita superlitejä 28mm levylle saa mäntäkokoja 35mm, 41mm ja 44,5mm. Voisi äkkiseltään kuvitella että tuo 41mm olisi sopiva vaihtoehto. Nuo 35mm rupeaa olemaan jo melko pienet männät ja sitten taas 44,5mm voi mennä jo liian isoksi? Itse en ole vielä satuloita tilannut mutta tuo 41mm on mielessä ollut.
Näyttäis olevan 31,75mm männilläkin tuota satulaa sekä 44,5/48mm männillä.

Nuo 31,75mm ja 35mm mäntäkoot menee joo aika pieniks, melkein jo moottoripyöräkokoon :) Yhdellä tutulla toki on rallicross-Starletissa moottoripyörän levyt edessä satuloineen, ja siinä käytössä pelaa oikein hyvin. Auto tosin ei ole painoltakaan Volvo-luokkaa, ja ajo poikkeaa normi maantieajosta aika tavalla :D

Ne orggis-R-satulat toimii ilmeisen hyvin vakiopääsylinterillä, joten tuo 41mm voisi olla melko sopiva. Silläkin tosin menee mäntäpinta-alat jo hieman R-satulaa suuremmiksi. Ei paljoa, mutta kuitenkin.

Suunnittelin tuossa Brembon sileitä laikkoja + itse jyrsityt urat, mutta niillekin tulee kuitenkin hintaa yhtä paljon kuin valmiiksi uritetuille. + omat työt päälle. Kuulin myös että urien jyrsiminenkään ei ole ihan "sinnepäin" hommaa, alkavat halkeilemaan jos jää teräviä kulmia tms. potentiaalisia halkeaman alkuja.

Joten tällä hetkellä vahvin vaihtoehto on Wilwoodin satula sopivalla mäntäkoolla, EBC Ultimax-jarrulevyt + Yellowstuff-palat. Varmaan tässä vielä matkalla muuttuu kun sinne asti päästään  ::)