Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Raptilez - 27.07.2014, 01:34:40
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/muut/heinakuu%202014/WP_20140712_003.jpg)
27.7.2014
Tällanen ikuisuusprojekti tuli hankittua foorumilaiselta yksinäisen nipponin kaveriksi talouteen pari viikkoa sitten ja ensinmäinen laatuaan. Tarkoitus olisi saada kulkine ensin leimalle ja jokapäiväiseen käyttöön. Jonka jälkeen jonkun ajan päästä haaveena olisi vaiheittain hivuttaa hv lukemia ylöspäin vielä tietämättömälle tasolle ja ehostaa ulkonäköä.
Auto on ollut viimmeksi liikenteessä 2007, joten aikaan nähden leimalle saantiin ei vaadita kovinkaan paljoa taistelua. Etupyörän kotelot ja etujarrut laahaavat.
Etupyörän koteloissa pienet reiän alut. Etujarrujen kanssa taas lähdetään heti alusta asti vähentämään edes vähän omistajan tulevien tuskien määrää ostamalla lähes kaikki osat jakotukilta jarruille uutta, paitsi satulat, jarrupalat ja jarrulevyt. Jarrupalat ja levyt ovat entisen omistajan ajalta lähes käyttämättömät.
Varusteisiin kuuluu
- Gemini aluvanteet
- 403 Silver green metallic väritys
- sähköikkunat ja peilit
- sähköinen kattoluukku
- puolinahka penki
- manuaali lmastointi
- keskuslukitus
"Stage 1" hankintalista
Sopiva kartaaniM90 askiSRE 763 astelema siihen levyKiertokagetHydraulikytkimen hilppeetAlakerran tiivisteet ja laakerit
stage 2 Hankintalista
TurboPakosarjaDumppiHukkaporttiAhtoputkiaSilikonimutkiaCooleriPakoputki
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20140728_002.jpg)
Pesty ja katsastettu.
-
Ja tämä ei meinannu kelvata millään kellekkään... vaikka mitä olis antanu kaupantekijäisinä ;)
Onneksi nyt päätyi kotiin, jossa luultavasti "seiskan" elämä jatkuu onnellisena pitkään, koska auto tykkää kun sitä ajetaan/näprätään/jnpp
Ennustan myös, notta jahka moottoripuolta aletaan kutittelemaan, tämä ketju siirtynee projektipuolelle (not sure)
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20140727_004.jpg)(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20140720_003.jpg)
(http://i57.tinypic.com/35d3out.jpg)(http://i57.tinypic.com/2qbggb9.jpg)
Jarruremonttiin upposi sopivasti koko viikonloppu kaikkine ahdistuksineen ja saatiinpa vielä reiätkin umpeen lokareista.
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20141122_001.jpg)
Vähä jotaki pikkunippeliä (kardaani jne) irti nii sais nostaa koneen "huollettavaksi" :idiot2:
Edit:
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20141123_006.jpg)
lähtihän se sieltä vaikka ei ensi meinannu :)
-
Seuraavaksi lähdetään purkamaan moottoria paloihin vahvempien kankien asentamiseksi. Samalla alakerta huolletaan täysin laakereiden ja tiivisteiden ohelta, kun myös jakopää.
Samalla asennetaan ZF4HP22 automaattiaskin tilalle järeämpää kalustoa. M90 vaihdelaatikko ja SRE763 asetelma ja 850 kytkinlevy.
-
Moottoria purkaesssa ei säästytty yllätyksiltä. sylinterit jouduttiin hoonata, lohkon pinta oikasta ja kampiakseli kiillottaan. Nähtävästi joskus ajettu vedet ja öljyt sekasin.
(http://i61.tinypic.com/v7tfll.jpg)
Lohko saatiin koneistamolla ja samalla vietiin kansi työstettäväksi. Viikonloppu menikin lohkoa maalatessa ja muita osia putsaillessa.
(http://i60.tinypic.com/2e0pa29.jpg)(http://i60.tinypic.com/2d8bae.jpg)(http://i57.tinypic.com/a0geom.jpg)
Eipä se kivaa olisi jos ei tulisi vastaan yllätyksiä. Seuraavaksi päästäänkin kasaamaan alakertaa valmiimpaan suuntaan.
-
Kellari ois niputettu, seuraavaksi konetilan pesua, putsausta, maalausta, loodan sovitus koneen jatkoksi ja kone paikalleen. Kai sillä kesällä viimeistään taas ajetaan :D
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20141214_001.jpg)
-
Joulun alla tapahtui tallin vaihdos vähän parempaan. Suurin osa vapaa-ajasta meni tavaroita muuttaessa. Ehdittiin siinä vähän konehuonetta tiskailla. Yllätyksiltä ei sieläkään säästytty. Moottorin hydraulisista tukikumeista toinen antautunut ja revennyt kelvottomaksi. Tilalle tulossa normi kumit ja niihin korvat.
Tämänhetkinen kuva on vaiheesta ennen tiskausta. Monia kuvia jäi ottamatta suuren vitutuksen takia :tickedoff:
Hommat jatkuvan jahka saadaan laatikon ja vaihdekepin välille tehtyä "shift rod".
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20141221_001.jpg)
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20150111_006.jpg)
Sielä möllöttää. Huomenna turbo paikalleen, putkeen lambdan paikka ja sitte vois sähköjä alkaa katteleen jos vaikka ensviikonloppuna hörähtäis.
-
(http://i57.tinypic.com/2mrh2cn.jpg)(http://i57.tinypic.com/14wxgd1.jpg)
Lohkon jatkeeksi tosiaan tuli M90H2 laatikko 763 kytkimellä. Kartaanin työstö tapahtuu lapualla. eroa ZF ja m90 laatikon pituudella oli lopuksi 15cm.
-
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20150201_003.jpg)
Tänään otettu savut megalla 8) Ensviikolla loput hilut kii, nesteet koneeseen ja vähä tyhjäkäynnin seoksia vois laihentaa käryn perusteella :D
Suuttimet menee vaan vaihtoon viel ku yks vuotaa alapäästään bensaa imusarjalle, liekö ottanu osumaa johonaki välis ku tavaroita on siirrelty.
https://www.youtube.com/watch?v=x0WajuIjvi8 (https://www.youtube.com/watch?v=x0WajuIjvi8)
-
Mä palkkaan teirät tänne kjoelle sitte tu tatekkii pitää asentaa :hello:
-
Onko oma ykk anturi käytössä? Olis itelläkin megan laitto edessä kesäksi ja ajattelin protopartsilta ostaa valmiiks kasatun boksin ja siihen johtosarja aihion. Oliko toi sellanen paketti kans?
-
LH-jetin anturi ja vauhtipyörä käytös, tais olla protopartsin valmiiks kasattu ku tuli käytettynä vastaan.
-
Oliko minkälainen sovitus tuo SRE-kytkin tuohon vakio pottapyörään? Mitä levyä käytitte?
-
Oliko minkälainen sovitus tuo SRE-kytkin tuohon vakio pottapyörään? Mitä levyä käytitte?
Tuo 763 on bolt on ainakin 8mm paksun sintterin kanssa. Kiristyy aikalailla asetelman jäykimpään kohtaan.
-
Onko oma ykk anturi käytössä? Olis itelläkin megan laitto edessä kesäksi ja ajattelin protopartsilta ostaa valmiiks kasatun boksin ja siihen johtosarja aihion. Oliko toi sellanen paketti kans?
Mulla on juurikin protopartsin ms2v3.0 volvon omalla lh:n anturilla ja 60-2 pyörällä. Hyvin tuo tuolta tallista sillä starttailee.
-
(http://i62.tinypic.com/23uu904.jpg)(http://i60.tinypic.com/14aa53q.jpg)
Uutta suutinta kehiin. Jos nämä Boschin EV14-1100-L suuttimet riittäis omiin tarpeisiin.
Konehuone alkaa näyttää valmiilta. vielä imuilman lämpöanturin työstö putkeen ja hakea putsarikotelolle pätkä putkea.
-
Viimmesiä osia koneistamolta. Kartaani jatkettu, tasapainotettu ja uusi tukilaakeri samaan rytäkkään. Jos se ens viikonloppuna liikkuisi :o Samalla tuli tehtyä heräteostoksia.
(http://i62.tinypic.com/f9fcwj.jpg)(http://i59.tinypic.com/2v2bmo0.jpg)
-
Aamulla tapeltu kytkimen ilmauksen kans, sen jälkeen ajeltu säätöjä vähä sinne päin.
Taitaa toimia jo vähintään yhtä hyvin ku motronicilla :D
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20150307_001.jpg)
-
Nähtävästi hydraulikytkin myös joutuu koville noin jäykällä asetelmalla. Työsylinterin ja pääsylinterin putkien välillä oleva perstaantunut kumiletkun pätkä pullistelee vaarallisen paljon kytkintä painaessa :D
Ilmeisesti pullistelusta johtuen kytkin pitää polkea palopeltiin asti irrottaakseen levyn.
Asia otettava käsittelyyn ja vaihtaa letkun pätkä uuteen, josko sitten kytkin toimisi helpommin.
-
Mulla oli myös samaa ongelmaa, jäi uuden omistajan huoleks mutta ilmeisesti oli korjaantunut kun oli laittanu kytkinhaarukan alle vähän prikkoja, mulla oli myös pidempi työsylinterin tappi, kun vakio oli liian lyhyt+tuli kytkintä polkaistessa haarukan läpi ;D Kato että sulla ei oo samaa vaivaa.
-
Mulla oli myös samaa ongelmaa, jäi uuden omistajan huoleks mutta ilmeisesti oli korjaantunut kun oli laittanu kytkinhaarukan alle vähän prikkoja, mulla oli myös pidempi työsylinterin tappi, kun vakio oli liian lyhyt+tuli kytkintä polkaistessa haarukan läpi ;D Kato että sulla ei oo samaa vaivaa.
Sielä on työsylinterin ja tapin välissä lukkomutteri väliaikaisena ratkaisuna :D
-
(http://i59.tinypic.com/vfl3jq.jpg)(http://i57.tinypic.com/301n7za.jpg)(http://i60.tinypic.com/23l1g6.jpg)
Työkiireiden alla saatu jotain aikaankin. Pakosarja alkaa oleen valmiimpaan suuntaan. Hukkaporttille pitää vielä hakea paikka ja laipat oikasta.
-
Hyvän näköinen pakosarja. Käytä tuo kunnolla lämpimänä ennen laippojen oikaisua ni ei mee heti mutkalle sen jälkeen. Jos saat ni joku 400-500 astetta ja useampi tunti. Jos ei oo sellaista uunia käytössä ni ohan vaikka pullauuniin ja antaa olla ihan reilun aikaa lämpimässä. Ainaki 4h. Mielellään pitemmän aikaa.
-
Mikä firma Lapualla tuon kardaanin muutoksen teki? Antelo & Järviluoma kenties?
-
Mikä firma Lapualla tuon kardaanin muutoksen teki? Antelo & Järviluoma kenties?
Kyllä juurikin tuo kyseinen Suomen Hiomopalvelu Antelo & Järviluoma.
-
Vähän ujoa sovittelua. Pakosarjaa sovitettu konehuoneeseen ekaa kertaa vasta kasaan kolvaamisen jälkeen. Jännitti vähän meneekö koko kyhäelmä ollenkaan omalle paikalleen. Nätisti istui. Ohjaustehostimen letku oleilee vaarallisen lähellä kakkosen putkea. :D Pitänee keksiä joku innovaatio asiaan.
Huomenna hommat jatkuu välijäähdyttimen merkeissä.
(http://i59.tinypic.com/302lv1w.jpg)
-
Päivitellääs tätäkin taas kun on aikaa muullekkin kun työlle. Elikkäs auto käy ja kukkuu pääpiirteittäin, mitänyt muutamia pikkuvuotoja ahtoputkissa. Auto penkitettiin heinäkuun alussa seinäjoella AJ techillä ja lopputulos 282hp yhden kilon ahdoilla. Varaa siis on nostaa ahtoja. Ehkä nokkakin kannattaisi vaihtaa kireämpään, kun A nokkaan.
Pari viikkoa sitten vaihdelaatikko halusi sanoa itsensä irti ja kolmos vaihde katosi. Tänään harjoiteltiin laatikkojumppaa ja kyseinen arpakuutio avattiin ja havainnollistettiin vika. Rattaat ja synkrot ovat ehjiä, mutta kulissilevystä on kynsi murtunut irti. Onko Åke ruotsinmaalta kaahannut tukkaputkella entuudestaan jollain 940 ja siinä ottanut laatikko osumaa.
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20150526_004.jpg)(http://i.imgur.com/5SHy2WE.jpg)
-
Kosmeettisia kohennuksia. Spoileri ostettu ja maalattu auton sävyyn. Laatikkokin saatiin kuntoon hitsaamalla. Talviteloille jos louskun seuraavaksi siirtäisi ja alkaisi keskittymään ruostevaurioiden hoitoon.
(http://i.imgur.com/SzvLDqf.jpg)(http://i.imgur.com/dupBJwN.jpg)(http://i.imgur.com/eZmv1il.jpg)(http://i.imgur.com/fN0I8wG.jpg)(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/WP_20151002_001.jpg)
-
Moottorista löytyy yllätyksiä
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/kesa%202016/IMG_20160609_163516.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/kesa%202016/IMG_20160613_212609.jpg)
(http://fjoni.kapsi.fi/kuvat/Raptilez%20volvo%20740%20-88/kesa%202016/IMG_20160613_222317.jpg)
-
Oijoi...
Onko tämän kulkineen elämä nyt päättynyt?