Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Jarrujen parantaminen => Aiheen aloitti: Mata76 - 30.09.2014, 00:33:09
-
Moroo
Osaako kukaan sanoa että korvaako tuo pedal box jarrutehostimen?
Rakantelen tuollaista 142:sta ja siinä on nyt sellainen ongelma että jarrutehostin ei enään mahdu paikalleen :(
Ajattelin että oisin laittanut tälläisen paketin siihen tilalle:
http://janicolracing.fi/tuote/rmd-yleismallinen-pedal-box-konehuone-1205
Riittääkö tuossa jarruteho vai pitääkö lisäksi olla tehostin?
-
Ei se korvaa tehostinta, mutta jarrutehon riittävyyden näkee sitten käytännössä, riippuu käytettävistä jarruista ja reisi/pohjelihasten voimasta...
Mikä ettei tehostaja sovi?
-
Katsoin telkkarista, olikohan se autojen ensiapu ohjelmaa. Kaksi tyyppiä korjaa ihmisten klassikkoautoja.
Yhdessä jaksossa omistajalla oli heikot jalat eikä voinut ajaa autolla kunnolla. Laittoivat jarrulle ja kytkimelle tehostimet. Mutta ne tehostimet olivat etuvalon takana! Polkimilta tuli vain letkut niihin ja sieltä sitten lähti jarrulle ja kytkimelle.
Sellaisella voisit sijoittaa tehostimen vaikka konttiin ;D
-
Mikä ettei tehostaja sovi?
Tämän takia :/
http://kuvaton.com/k/yWo7.jpg
Sitä siis mietin että saaakohan katsastettua ilman tehostinta, jossaki foormuilla oli että saa ja jotku puhuu ettei saa :/
-
Tehostin ei ole pakollinen, mutta poljinvoima ei saa kasvaa liian suureksi, muistaakseni maks. 500 N on sallittu. Polkimelta pääsylinterille menevälle tangolle uusi reikä polkimen varteen hieman ylemmäksi, tarvittava voima pienenee, mutta poljin liikkuu pidemmän matkan. Hydroboosteri on sitten ratkaisu jos haluaa kevyet jarrut ja alipainetehostinta ei saa sopimaan.
-
Ok,tämä selvitti asian :)
-
Sitten, joissain italianihme-pikkukuorkeissa on sellaista jarrupääsylinteriä jota käytetään jarrunesteellä. Eli kytkinsylinterin kaltainen sylkky polkimelle, siitä linja tuolle tehostin/pääsylinteripaketille ja tehostin+varsinainen pääsylkky voi olla vaikka peräkontissa. Ainakin Fiat/Iveco (NC)50 löytyy tuollaista.
-
Nostellaas... Tämä aihe itteäki kiinnostais. 744sesta tekis mieli heivata tehostaja vitoseen ja ostaa pedal box.. Jokseenkin paikallinen katsuri ei tykänny ideasta, että ottais tehostajan pois.
Osaako joku kertoa ja valaista tästä nyt mustaa valkosella..? :D Itellä luetun ymmärtäminen vaikeeta noista trafin lapuista kun ne on niin kierrelen ja kaarrellen kirjoteltu =D
-
Tehostin ei ole pakollinen, mutta poljinvoima ei saa kasvaa liian suureksi, muistaakseni maks. 500 N on sallittu. Polkimelta pääsylinterille menevälle tangolle uusi reikä polkimen varteen hieman ylemmäksi, tarvittava voima pienenee, mutta poljin liikkuu pidemmän matkan. Hydroboosteri on sitten ratkaisu jos haluaa kevyet jarrut ja alipainetehostinta ei saa sopimaan.
Muistelet ihan oikein. Tosin kuinka reuman runtelema pitää olla ettei takajalasta irtoa 500N voimaa? :D