Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Larppa69 - 25.11.2014, 20:57:51

Otsikko: Besalinjat 940
Kirjoitti: Larppa69 - 25.11.2014, 20:57:51
Morjesta!

Tässä rupesi mietiskelemään kun on tuo 940 bensa projektina ja nyt häätys saaha nuo bensalinjat kondikseen.
Eli tankin sisään on ostettu 400l/h pumppu ja siitä pitäs nyt sitte jatkaa eteenpäin. eli alkuperänen tankki pysyy tässä projektissa mutta nyt ois murheena se kerääjäsäiliö. Pitääkö tommonen normaali letkuliitännöillä oleva kerääjäsäiliö? poksahtelleeko ne letkut irti siitä jos semmosen laittas nyt ensalkuun? myöhemmin ois sitten tarkotus laittaa bensalinjat kokonaan uuestaan.?

Kiitos!
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Xuppo - 25.11.2014, 21:15:47
Mihin tarvitset kerääjä säiliötä ?
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Chall - 26.11.2014, 09:10:43
Eihän se pumppu sitä painetta nosta, paineensäädin suutintukissa määrää paineen. Ihan hydrauli liikkeistä saa letkua mikä kestää.. Esim itse hain Dunlop Hiflexiltä E85 + 10 bar kestävää letkua. tais olla 5e/metri? motonetissä jo yli 20e 1½m...
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: siipiveikko - 26.11.2014, 09:39:36
Vakio bensalinja AEM etanolipumpulla tankissa riittää ainakin 500hv tehoihin ilman mitään kerääjäsäiliötä, miksi sinne pitäisi sellainen laittaa?
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Larppa69 - 26.11.2014, 13:30:37
Ikävähän se on josse alkaa pätkimään kun polttoaine hölskyy tankissa... Saattaahan tuo olla että ensin kokkeilen vaan pelkillä pumpuilla että josse ei pääse pätkimään ku tankissa hölskyy polttoaine..
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Chall - 26.11.2014, 13:44:33
Sitähän varten siellä on loiskelevyt. Onko tää nyt sitten alkupään ysi missä 2 pumppua...? Selkeyttäs vähän
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Xuppo - 26.11.2014, 18:05:47
Joo kyllä 7/9 satkun tankissa on sen verran hyvä loiskekaukalo pumpulla että ei siellä ihan pienillä g-voimilla pumppu tyhjää korahda.
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: volgaman - 05.04.2018, 17:14:28
Jatkan tätä viä, mulla ois 940 95vm ja vain yhdellä pumpulla, niin voisko ton tankinpumpun jättää vakioksi ja heittää pohjaan viä lisäksi 044. Sitten ois keruu säiliö jonka vois kans laittaa ku auto tulee driftinki käyttöön.(onkohan tarpeellinen)
Tähän tulee noin 400hv
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: sekokupu - 05.04.2018, 18:12:18
Joo kyllä 7/9 satkun tankissa on sen verran hyvä loiskekaukalo pumpulla että ei siellä ihan pienillä g-voimilla pumppu tyhjää korahda.

Ei muuten tee autuaaks, ite saan pumpun korahtamaan tyhjää helpostikkin pihan mäkeen ajaessa kun siitä heittää kaasulla lukon avittamana etuakselin ympäri 180 astetta parkkiruutuun.
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: volgaman - 05.04.2018, 23:33:06
No mites piisaako vakio pumppu + 044
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: 745 TIC - 21.04.2018, 11:59:11
Tarkoitus olis 740 b230ft päivittää etanolille. Yhtenä vaihtoehtona  olen miettiny auton alle painepumpuksi AEM (http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/suurituottoinen_polttoainepumppu_400_l_h_3_bar_340_l_h_5_bar_sisanmenossa_m18x1_5_ulostulo_m12x1_5_mukana_takaiskuventtiili_ja_asennusohje-p-722620-21/ ) E85 kestävää pumppua ja vakio siirtopumppua.
Tuo pumppu käy suoraan nykyisen  bilteman "044" paikalle niin sen vuoksi sitä olen miettinyt. Tuottohan siinä on aika kova. Mietityttää vaan tuo siirtopumpun etanolin kesto. Yksi vaihtoehto tietysti olisi korvata siirtopumppu painepumpulla. Millainen homma olisi? Onko täällä joku sellaisen tehnyt?Molemmille pumpuille on omat sulakkeet. Pääpumpulle tulee 1.sulakkeesta ja siirtopumpulle 11.  1. sulakkeelta menee myös eculle sähköt. Onkohan haittaa jos otan virrat uudelle pääpumpulle tuosta siirtopumpun johdoista vai onko parempi että uusii johdot sulakerasialta asti?
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: vippe - 23.04.2018, 08:09:44
Tarkoitus olis 740 b230ft päivittää etanolille. Yhtenä vaihtoehtona  olen miettiny auton alle painepumpuksi AEM (http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/suurituottoinen_polttoainepumppu_400_l_h_3_bar_340_l_h_5_bar_sisanmenossa_m18x1_5_ulostulo_m12x1_5_mukana_takaiskuventtiili_ja_asennusohje-p-722620-21/ ) E85 kestävää pumppua ja vakio siirtopumppua.
Tuo pumppu käy suoraan nykyisen  bilteman "044" paikalle niin sen vuoksi sitä olen miettinyt. Tuottohan siinä on aika kova. Mietityttää vaan tuo siirtopumpun etanolin kesto. Yksi vaihtoehto tietysti olisi korvata siirtopumppu painepumpulla. Millainen homma olisi? Onko täällä joku sellaisen tehnyt?Molemmille pumpuille on omat sulakkeet. Pääpumpulle tulee 1.sulakkeesta ja siirtopumpulle 11.  1. sulakkeelta menee myös eculle sähköt. Onkohan haittaa jos otan virrat uudelle pääpumpulle tuosta siirtopumpun johdoista vai onko parempi että uusii johdot sulakerasialta asti?

Itellä vastaava projekti ollut suunnitelmissa, meinasin vetää painepumpun johdot tankille ja tarvittaessa suurentaa niitä.  jätän siirtopumpun pois kokonaan. ainakin AEM (ja muut) 320 pumput oli samat mitoiltaan kun yksipumppuisen painepumppu, tarkoitus apinoida siitä vanhempaan tankkilaitteeseen kiinnitys.
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: Turbo940ic - 13.06.2018, 23:59:54
Jatkan tätä viä, mulla ois 940 95vm ja vain yhdellä pumpulla, niin voisko ton tankinpumpun jättää vakioksi ja heittää pohjaan viä lisäksi 044. Sitten ois keruu säiliö jonka vois kans laittaa ku auto tulee driftinki käyttöön.(onkohan tarpeellinen)
Tähän tulee noin 400hv
Onko tähän löytynyt ratkaisua?
Otsikko: Vs: Besalinjat 940
Kirjoitti: volgaman - 14.06.2018, 11:56:32
No tankin sisäinen pumppu jää vakioksi ja alle tulee 044. Keruu säiliö jää kans pois ku yhen tutun 740 drifteris oli 600hp ja ei ongelmia ollut sopan saannissa kunhan vaan piti yli 10l tankis.