Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: JuHaU - 19.11.2010, 08:33:05
-
Tähän topicciin voisi kertoa kokemuksia / tietoja kokoonpanoista, joissa vakioporauksella ja männillä on saavutettu "vähän" enemmän tehoa.
Jos tiedät kokoonpanosta myös muita tietoja, kuin alakerran kokoonpanon, niin kerro ne myös.
Nyt ei tarvitse kinastella mikä olisi paras lohko tai parhaat männät unelmamoottoriin, vaan kerätään tietoa mitä vakioalakerralla paremmillla kangilla saa aikaan.
Eli tämän topicin alakerran kokoonpano olisi seuraava.
B230FK/FT lohko vakioporauksella (kunnossa oleva käytetty lohko)
B230FK/FT vakiomännät
H-profiilikiertokanget
Suotavaa olisi, jos kone olisi pysynyt nipussa enemmän, kuin yhden penkityksen. Mitään endurancemoottorin kestoa ei nyt kuitenkaan haeta.
Lisätiedoksi vielä se, että tässä moottorissa ei tarvitse miettiä muiden palikoiden riittävyyttä.
Oletetaan vaikka, että oletetussa kokoonpanossa olisi
* ohjelmoitava ruisku riittävän kokoisilla suuttimilla (oikein säädettynä)
* isojen poikien ahdin, keulan kokoisella coolerilla
* kansi portattu 531 / 16v
Heikoin lenkki tuossa paketissa taitaa olla nuo vakiomännät
Yksi esimerkki voisi olla Tonin vakioalakerralla penkittämä 403 hv / 573 nm (tässä paketissa vielä vakiokanget)
http://ex.parcomp.com/syren/volvo/turbo/B19FT_B230FT/osa5/b230ft531garrett_s5.htm
Tähän sitten lisämausteena vielä ver 2.
Lisätään iskua 4 mm ja sorvataan vakiomännistä noin 2 mm pois reunoilta ja laelta. Kuinka käy - tuleeko mäntäpistiäinen kylään - jos niin missä vaiheessaa.
-
Kirjoitti: 164€
Omista kokemuksista ensimmäinen ongelma on että vakio männät rupee kiinnileikkaamaan puristusrenkaan yläpuolelta. Laki turpoaa liikaa ja jos poraus on tiukka niin tämä ongelma vain lisääntyy. Mulla on ollut käytössä B230ET männät ja niissä oli leikkauma jälkeä ja samoin oli B230K männissä käynyt. Siis nämä männät oli minulla ehjänä ensin koneesta ulkona ja käytön jälkeen (noin 200km) oli leikkaumaa havaittavissa. Sitten oli männät joista oli 0,10mm otettu kyljestä pois, leikkaumaa ei enää tullut... En väitä että tämä on jokaisen ongelma mutta näin ainakin mulla kävi.
Luulen että originel männillä päästään todella pitkälle, kun kaikki on kohdillaan... On niitä takomäntiäkin sulanut.
Kirjoitti: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.
E85 polttoaineella kestää 1,55bar ahtoa ainakin nakuttamatta, ahtimena 58/54mm kiinalainen, ja auto liikkuu nopeaan. Kilometrejä koneella takana about 4000 ilman ongelmaa.
Kirjoitti: JuHaU
Lainaus käyttäjältä: SJS
Lohko nyt ei ole B230FT/FK, mutta B230penta (no ihan samahan se on periaatteessa), ja sisällä 3mm madalletut B230FT männät (86mm isku). Puristus about 10:1, kankina kiinalaiset H-profiili, vakio "Paksummilla" kangillakaan ei ollut ongelmia.
Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.
Kirjoitti: SJS
Lainaus käyttäjältä: JuHaU
Eikös sulla kuitenkin yhdet männät mennyt renkaiden väleistä murusiski.
Menihän SE, kun sytytysennakko oli jotain 20astetta pielessä, ja 1.pytyn (josta mäntä meni) suutin oli "tukossa". Ja se oli vaan se 1.pytyn mäntä joka meni, ja siihen tuli ihan reilu reikä, eikä mitään "renkaiden välistä". Ahtoa oli tapahtumahetkellä about 0,1bar ja kierroksia 4000rpm...
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?action=view¤t=23042009331.jpg
Kirjoitti: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Harrasteautossa ajoineen noin 100 vuotta jos kone vielä tehty niin ettei tarvi ihan kolmatta kiloa ahtaa 400 heposeen. ;D Siis hyvin kestää.
Kirjoitti: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv
Kirjoitti: JuHaU
Nyt on ensimmäinen oma kokemus vakioalakerran kestosta.
Kyseessä siis vakio -96 vuoden B230FK alakerta ja 531 kansi. Koneella ajettu noin 230 tkm.
Keväällä konetehoa oli noin 350 hv / 530 nm 1.25 bar ahdoilla. Loppukausi ajettiin 1.4 bar ahdoilla.
Koneella ajettiin reilu 15 varttilähtöä (paras 60 ft 2,03 s) ja muutama tuhat km cruisailuja ja siirtymiä.
Nostin kannen pois viikolla ja mäntien laet olivat täysin ehjät eli ei ollut edes päässyt nakuttamaan isolla
kuormalla. Kanget taitaa vielä olla suorat, kun sen verran keposesti kone pyörii.
Lainaus käyttäjältä: 164€
Jos kone ei nakuta ja seos pysyy hieman paksulla. Niin tuommoinen kestä 400hv helposti, veivit sieltä vääntyy ensimmäisenä ja kipuraja on tuo 400hv
Kone on tosiaan käynyt ahtoalueella paksulla.
Eli kone avattiin täysissä voimissa olevana.
Kirjoitti: Eikka
Lainaus käyttäjältä: tboic
mitä mahtaa kestää n. 400hv moottori, olettaen, että seokset on kohdallaan,ei nakuta. Auton käyttö normaalia arkiajoa, ei repiviä paikaltaanlähtojä?
Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause "voi olla" yleensä kostautuu.
Kirjoitti: mau
Lainaus käyttäjältä: Eikka
Niin jokatapauksessa H-profli kanget syytä laittaa. Varmuudeksi. Voi olla mahdollista että kestää niillä paksummilla vakiokangillakin. Virittäminen ja lause "voi olla" yleensä kostautuu.
Samaa mieltä. Toimivan 400 heppaisen vinokoneen rakentamiseen menee jokatapauksessa rahaa, niin on mielestäni väärä kohta säästää noissa kangissa. Nykyään noita ns. vahvoja kankia saa kaupattua 100-150e/sarja hintaan ja h-profiilit maksaa sen n. 400e/sarja. Ei siinä älyttömästi jää enää hintaa mielenrauhalle. Tältä osin siis.
Kirjoitti: mise
Ajoin pari vuotta tuolla mun vakiokuntoisella B230FT moottorilla ilman ongelmia. Tehoa mitattiin 326 hv/488 Nm, varttimaili katurenkain 13,3/173. Viime kesän ajoin samalla moottorilla mutta ahtimeksi vaihtui H1E 65/58 #14. Varttimaili parani tohon 12,1/181. Talvella kun vaihdoin kantta huomasin että männät on alempana kuin pitäisi. Kaikki neljä kankea oli mutkalla.
E: siis paksuillla kangilla
Kirjoitti: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?
Kirjoitti: usu
Laittakaa myös nuo ajokilometrit näkyviin jos sellaisia voi laittaa.
Ensi kesänä laitan omia kokemuksia yhdistelmästä B230FK, 531, GT37 ja MS. Auto tulee saamaan kenkää huolella, sääliä ei tunneta.
Kirjoitti: mise
Lainaus käyttäjältä: tboic
Mise, mitä tuolla oli oli kilometrejä takana, siis tuolla teholla?
Joku 10-15 tkm.
-
Tuossa viime kesänä tuli rakennettua tuollaisesta b230fk:sta pienimuotoinen viriviri.
Eli edessä oli vain kansipahvin vaihto (kilometrit oli silloin noin460km), mutta sitte iski ajatus että voisihan tämä olla vähän nopeampikin.. Vakioalakerta siis männille ei tarvinnut tehdä mitään, yllätyin miten hyvässä kunnossa oli. Ei kulumaa nimeksikään. ns. "vahvat veivit" annoin olla, mutta runkolaakerit ja kiertokankien laakeroinnin tein. Loppujen lopuksi niitäkään ei olisi ollut vielä pakko vaihtaa(runkolaakerit virheettömät). Enivei, kannen hain varkaudesta päin valmiina n.10tkm ajettuna ja virtaustodistuksen mukaan 32% 530-kantta paremmin virtaa. Nokka tällähetkellä enemin v16 (268/108/12,2/1,5). Tällä puristuspaine tippui 8bar hujakoille. Vakio pakosarja ja mitsu 18T varmistavat suuren pakopaineen. 550cc siemens dekat, vikingin lastu, malpassi fse bp-säädin, 3"downpipe ja 2,5" loppuränni yhellä läpivirtaavalla pöntöllä, ilmanotto muokattu, muokatut ahtoputket ja 450x300x76 kuuleri. cometic 3kerros teräskanstiiviste.
dynossa saatiin 286hv/398nm sutivin renkain ja 1,2bar ahdoilla. 4tonnin jälkeen heräs ahdin. Vika löyty hukkaportista.. kellon murtuneen jalustan takia hukkis horotti auki.. nyt herää noin 2700rpm kohdalla ja ahtoja 1,4bar..
EDIT1. Kokoonpanolle kertynyt kilsoja nyt 22tkm. Mitään vikoja en ole havainnut. Mut varmaan noi H-profiilit alkais olla paikallaan, liikaa rahaa kiinni näille palkoille :idiot2:
-
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
-
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
Kyllä mun mielestäni, eikä varmaan tarvii ees metallitiivistettä jos seokset pysyy oikeina. Eikähän se metallitiiv. mitään pelastakaan jos laihalle vetää, päinvastoin, tavallinen pahvi saattaa vielä toimiakin sulakkeena.
-
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
h-kanget koneeseen, soppaa ja ilmaa perkeleesti ja vakio kannentiiviste niin hyvä tulee. et tarvi metallista tiivistettä.
e: olin hidas
-
300-350hp tehoihin ei tarviste välttämättä kankiakaan vaihtaa.
-
siis oletteko sitä mieltä että B230FK kestää 300-350hp pelkästään vahvistamalla kanget (h-kanget) ja metallinen kannentiiviste?
Ei tarvitse vaihtaa kankia tuohon tavoitteeseen. Kansipahviksikin piisaa ihan tavallinen massatiiviste.
-
nii että 13mm kanget kestää helposti?
edit. mitess männät tarviiks niihinkää koskee? (300hp) vai onko puristussuhde liikaa vakiona, mitä se nyt onkoaa vakiona 9,8:1 (ei kai)
-
nii että 13mm kanget kestää helposti?
edit. mitess männät tarviiks niihinkää koskee? (300hp) vai onko puristussuhde liikaa vakiona, mitä se nyt onkoaa vakiona 9,8:1 (ei kai)
Puristussuhde 9,3:1. Ei tarvitse koskea mäntiinkään. Kunhan lastut bensa ja sytkäpuolella niin ei mitään ongelmaa. Jos joku tiukka nokka tulee niin venttiilijousien vaihto jäykempiin.
edit. kannattaa muuten vähän vaivautua ja etsiä, näihin on moni jo tyhjentävästi vastannut.
-
Puristussuhde on muuten vakiona 8,7:1.
-
Puristussuhde on muuten vakiona 8,7:1.
Vais niin. Mistähän mulle on jääny päähän toi 9,3:1 :idiot2:
-
En tiä.
http://www.volvoosad.com/Manuals/940_1993.pdf
-
Ruotsissa käsittääkseni penkitetty jopa yli 500hv tehoja noilla 13mm veiveillä, Vääntöjä ei nyt tähän heti löydy, mutta nuiden kankien pitäisi kestää 400hv jos kaikki muu on kunnossa... (Eli ei nakuttele tms.)
-
B230 16v kone. Alakerta vakio lukuun ottamatta kiertokankia ja liekki rengastusta. 1,5-1,6 bar ahdoilla 504hv ja 567nm.
Nyttemmin koneella ajettu 25 000km ilman ongelmia.
-
Ruotsissa käsittääkseni penkitetty jopa yli 500hv tehoja noilla 13mm veiveillä, Vääntöjä ei nyt tähän heti löydy, mutta nuiden kankien pitäisi kestää 400hv jos kaikki muu on kunnossa... (Eli ei nakuttele tms.)
Voihan noilla 13mm veiveillä penkittää vaikka mitä, mutta ei ne tapaa kauhean pitkään käytössä kestää 400hp+ vehkeessä. Niistä tulee ajan mittaan banaanit. Se hyvä noissa veiveissä on, että ne aika usein menee vaan kieroiks eikä heti katkea, joten voi säästyä totaalituholta.
-
Minkä paksuset kanget mahtas olla 95 vuosimallisessa 940:ssä, jossa on b230fk.
Koitin käyttää hakuakin, mutta ei löytynyt..
E: kiitos, elintenluovuttaja löytynyt ja huomenna hakemaan. :pomo:
-
Eikös noissa uudemmissa ole poikkeuksetta vahvat kanget..?
-
Eikös noissa uudemmissa ole poikkeuksetta vahvat kanget..?
On.
-
Oman kokemuksen kautta opittuna Volvoista(940fk,850tdi) on se, että vakio osilla (kone, turbo, suuttimet) on turhaa yrittää konetta särkeä, jos siis säädöt on edes vähän siellä päinkään. Bensa vehkeissä kun muistaa, että ei nakuta, niin vot! Dieseliä ei kannata edes yrittää hajalle... :D Jos taas hajoamista pelkää, kun alkaa virittämään, niin suosittelen muita harrastuksia, kuten puutarhan hoitoa tai virkkaamista :2funny:
-
Kyllä se haravan varsiki katkeaa,ku on liikaa woimaa ;D
-
vähän ot mutta mitenkäs nuo kuuluisat linnunluut kestää?vakio b200et alakerta .eikös ne antaudu jossain 200hp jälkeen?
-
Olikos ne veteen piirretyt viivat että linnunluut 250hp ja vahvat kanget 400hp. Toki molempia on tiettävästi hajonnut jo ennen noita tehoja. Myöskin kestäneet enemmän. Sarjatuotantoa joten heittoja on.
-
mitenkäs tuo mäntien kesto? onko kukaan noita FK/FT mäntiä teholla vielä rikkonut, kun näköjään +500hp koneitakin noilla männillä? Vähän ot mutta mites sitten F:n männät kestää? onko kukaan noilla edes 400hp konetta tehnyt? muistelin että joku puhunut että männän laki ei ole niin vanha kun turbon männissä?
-
On.
Ja aina sumut. :pupu:
-
mitenkäs tuo mäntien kesto? onko kukaan noita FK/FT mäntiä teholla vielä rikkonut, kun näköjään +500hp koneitakin noilla männillä? Vähän ot mutta mites sitten F:n männät kestää? onko kukaan noilla edes 400hp konetta tehnyt? muistelin että joku puhunut että männän laki ei ole niin vanha kun turbon männissä?
On tehnyt monikin. F männissä 2,2mm monttu ja turbon noin 4,4mm vai mitä se oli. Lakipaksuus muistini mukaan kuitenkin samaa luokkaa.
-
On tehnyt monikin. F männissä 2,2mm monttu ja turbon noin 4,4mm vai mitä se oli. Lakipaksuus muistini mukaan kuitenkin samaa luokkaa.
Lakipaksuus koskemattomana on samaa luokkaa, mutta jos F:n mäntää aikoo kaivaa niin se ohenee äkkiä liikaa. En muista mittoja mutta tämä tuli tarkastettua tuossa talvella.
-
Lakipaksuus koskemattomana on samaa luokkaa, mutta jos F:n mäntää aikoo kaivaa niin se ohenee äkkiä liikaa. En muista mittoja mutta tämä tuli tarkastettua tuossa talvella.
Totta tuo, mutta ei kaiva vaan etanool. Ja janicol motorsportilta sai äffä mäntää halvalla ;)
-
Totta tuo, mutta ei kaiva vaan etanool. Ja janicol motorsportilta sai äffä mäntää halvalla ;)
kyllähän äffän männillä voi ihan 98llakin ajaa :) kokeiltu on ainakin 1 bar asti ilman nakuttelija. toimii kunhan on säädöissä. 8) mutta osaako kukaan sanoa jotain tehorajaa mihin asti noilla vakio FT/FK männillä pääsee? ainakin samoihin mihin kiina h-profiilit lupaa eli +650hp?F:n männät varmaan riittää ainakin samoihin mihin 13mm veivit?
-
kyllähän äffän männillä voi ihan 98llakin ajaa :) kokeiltu on ainakin 1 bar asti ilman nakuttelija. toimii kunhan on säädöissä. 8) mutta osaako kukaan sanoa jotain tehorajaa mihin asti noilla vakio FT/FK männillä pääsee? ainakin samoihin mihin kiina h-profiilit lupaa eli +650hp?F:n männät varmaan riittää ainakin samoihin mihin 13mm veivit?
Empä lähtis koittamaan ihan noin kovilla tehoilla.. 400hp on ollu ns veteen piirretty viiva, mutta moni on saanut kestämään enemmänkin. Eikai ne sen lujemmat nuo ft/fk männät ole, puristus vaan saadaan pienemmäksi.
Eikai nyt kukaan enää käytä peruspensoo virirasseissa jos kasivitosta saatavilla paikkakunnalta? ;)
-
Eikai nyt kukaan enää käytä peruspensoo virirasseissa jos kasivitosta saatavilla paikkakunnalta? ;)
Jyväskylä taitaa olla näistä "isoista" kaupungeista ainoo jossa on huono saatavuus viinalle. palokassa asti ainoo asema, eikä sinne ikinä oikeestaan asiaa. olis kiva jos noi vähän yleistyis täälläpäin.
-
Jyväskylä taitaa olla näistä "isoista" kaupungeista ainoo jossa on huono saatavuus viinalle. palokassa asti ainoo asema, eikä sinne ikinä oikeestaan asiaa. olis kiva jos noi vähän yleistyis täälläpäin.
Niin ei se täälläkään helppoa ole kun kuopiossa(kotipaikalta 40km) lähin toimipiste ja sekin auki vaan kymmeneen asti..
-
Etanolin saatavuus keskustelut E85 topikkiin.
Mulla oli STD FK alakerralla 1.2 bar HX40 ahtimella noin 350 hv. Ei ongelmia myöskään 1.4 bar ahdoilla.
B230ET:n männät oli 2.3 16v koneessa ja voimaa otettiin mun setupilla noin 400 hv ja nykyään samasta koneesta otettu noin 500 hv samoilla osilla (tässä h-profiilit).
Nakutuksen kun saa pidettyä pois, niin vakiomäntä kestää yllättävän paljon.
Naku rikkoo männänrengasvälit näistä todella helposti.
-
Onko b230F ja FT:n männissä eroa muuta kuin monttu? FT:ssä 4,5mm ja F:ssä vissiin ~3,3mm montun syvyys. Miten lakipaksuudet? Janicolracingillä halvalla F mäntäsarjaa, on vaan tarvis pidemmästä iskusta ja ahtamisesta johtuen sorvata mäntiä matalammaks n~3mm, jos sorvaa samaan mittaan entisten FT mäntien kanssa niin monttua pitäis syventää se 1-1,5mm, mutta kestääkö männän laki sen leikin?
-
Muistelisin omien mittailujen perusteella että vaparin männästä ohenee laki turhan paljon jos sorvaa ft-mittoihin. Siksi tuohon omaankin hommasin ft-männät vaparin mäntien tilalle.
-
Tätä vähän pelkäsin... liekkö siniseltä saa pelkkiä mäntiä, ilman renkaita ja tappeja? ??? Mitä pyttyjä mitattiin niin aika nami välys olis std porauksen männillä...
-
2,2mm äffämännän monttu minun muistaakseni.
-
Mistä lie sitten ollu se mäntä mistä mitattiin tuo reilu 3mm....
-
Vähä päälle 7mm oli muistaakseni f-männän lakipaksuus, pitäs tarkistaa koneelta.
Sorvattiin 1,2mm kuoppaa syvemmäks, laskujen mukaan puristukseks tulis 9.3.
Ohan nuo ft-männät paremmat, mut 300 hepan koneeseen riittää varmasti sorvatut f-männätkin.
-
omassa pajassa tällä hetkellä kaksi rikottua lohkoa ja 3 sarjaa kankia solmussa osa katkennut. kaikki moottorit ollut vakio ahtimella ja bensa ja sytkä lastuilla 3"putkistolla isommilla suuttimilla. tehot sillä +200. nakutusta ei havaittu eikä jälkiä siintä. eipä ne ihmeitä kestä.
-
Paljonko ahto- ja pakopaineet? Jokuhan ne koneet on rikkonu ja tolla kokoonpanolla äkkiseltään tulis mieleen että vakioahdin ollu siellä pullonkaulana ja pakopaineet on rikkonu koneen..
-
Olen ajanut omalla b230ft koneellani nyt n.96tkm kaikki enemmän tai vähemmän viritettynä.lastu hommattiin kaksi päivää auton omistettuani,sitten oli pari kinuski ahdinta nyt on viimeiset +30tkm ollut holset kiinni ja ahtoja ollut koko ajan1,5-1,6 bar tehoja ehkä + - 350hv .kenkää on saanut muttei mitään sikapoljentaa sre + m90 on varmaan rajoilla että kestää.
Haagassa asutessa oli skabaa melkein joka aamu turunväylän alkupäässä bemareiden,audien ym kanssa.
Mittarissa on nyt 441tkm,uskon että moottori on avaamaton,vesipumppu on vaihdettu 300tkm tienoilla.
Kyllähän tuo jo hieman huohottaa muttei kolise eikä vie liikaa öljyä.
Olen kyllä erittäin tyytyväinen autoon mitään ei oikeastaan ole hajonnut vaan normaalia kulumaa ollut.
Että parhaimmillaan kestävät erittäin hyvin :)
Nyt tietenkin hajoaa heti kun tuli kehuttua :'(
-
Päivee...
Yleensäkkin onko se viisasta paljon ajettu konetta ruuvata ahtoja ylemmäs vaikka olisi soppa puoli ym muut kunnossa.
Viritys ilman viisasta mootorinohjausta? Laajakaista seosmittari kertoo asiat kunnossa vain onko jossain sylinterissä kaikki pielessä.....
Vanhat kansipahvit pettää, öljypumppu vetelä ei voitele. Turbo öljyn saanti mitä lie tai liikaa.
Täyspaska on vielä alkuperäinen öljynlaihdutin FK ainakin (jäähtytin neste kierto) öljyt kiehuu.
Toimii hyvin/kestää 0.35-0,5barilla mille suunniteltu, mutta siitä ylöspäin ei takuu mitään.
Oli tuo FK 310tkm.
Paineet nostolla 1.0bariin ja Coswort Garrett.
Vajaa vuosi meni hyvin mutta sitten turbot rupes hajoamaan, mistä lienee johtuvan. 1cm pitkittäis välystä kumpaankin.
Ja rupe huohottaaman vitusti. Aivan omituisia häiriöitä vedon jälkeen. Ne paskat immut. Uusi tilalle sama homma.
Nyt asiasta ehkä viisastuneena:
B230 tulee uusilla kamppeilla, paremmin virtaava pakosarja. Moottorinohjaus. Jne paljon muuta köyhän rahat menevät pohjattomaan kaivoon....
Tää on mielipide vain omasta kannasta!
-
Ainakin itsellä kesti nuo uudet vaparin männät sen reilun neljäsataa hummaa sikapoljentaa ja rataa. Muut oireet hajoittivat moottorit.
-
Päivee...
Yleensäkkin onko se viisasta paljon ajettu konetta ruuvata ahtoja ylemmäs vaikka olisi soppa puoli ym muut kunnossa.
Viritys ilman viisasta mootorinohjausta? Laajakaista seosmittari kertoo asiat kunnossa vain onko jossain sylinterissä kaikki pielessä.....
Vanhat kansipahvit pettää, öljypumppu vetelä ei voitele. Turbo öljyn saanti mitä lie tai liikaa.
Täyspaska on vielä alkuperäinen öljynlaihdutin FK ainakin (jäähtytin neste kierto) öljyt kiehuu.
Toimii hyvin/kestää 0.35-0,5barilla mille suunniteltu, mutta siitä ylöspäin ei takuu mitään.
Oli tuo FK 310tkm.
Paineet nostolla 1.0bariin ja Coswort Garrett.
Vajaa vuosi meni hyvin mutta sitten turbot rupes hajoamaan, mistä lienee johtuvan. 1cm pitkittäis välystä kumpaankin.
Ja rupe huohottaaman vitusti. Aivan omituisia häiriöitä vedon jälkeen. Ne paskat immut. Uusi tilalle sama homma.
Nyt asiasta ehkä viisastuneena:
B230 tulee uusilla kamppeilla, paremmin virtaava pakosarja. Moottorinohjaus. Jne paljon muuta köyhän rahat menevät pohjattomaan kaivoon....
Tää on mielipide vain omasta kannasta!
-LH 2.4 riittää jonnekkin 350-400hp nurkille vähintään.
-Isommalla ahtimella 45min kuminpolttoa ja vartin vetoja (+23c ulkona). Sain öljyt nousemaan 130c, normisti siinä 100-110c. Ettei se öljyjäähdytin ihan mikään paska ole.
-Fefe immu kestää, ei mee lanka poikki.
Mitkä lastut sulla oli?
Kuullostais et ois nakuttanut sulla, varsinkin tuo immujen syönti ihmetyttää oliko ilman bypass..?
-
Päivee...
Yleensäkkin onko se viisasta paljon ajettu konetta ruuvata ahtoja ylemmäs vaikka olisi soppa puoli ym muut kunnossa.
Viritys ilman viisasta mootorinohjausta? Laajakaista seosmittari kertoo asiat kunnossa vain onko jossain sylinterissä kaikki pielessä.....
Vanhat kansipahvit pettää, öljypumppu vetelä ei voitele. Turbo öljyn saanti mitä lie tai liikaa.
Täyspaska on vielä alkuperäinen öljynlaihdutin FK ainakin (jäähtytin neste kierto) öljyt kiehuu.
Toimii hyvin/kestää 0.35-0,5barilla mille suunniteltu, mutta siitä ylöspäin ei takuu mitään.
Oli tuo FK 310tkm.
Paineet nostolla 1.0bariin ja Coswort Garrett.
Vajaa vuosi meni hyvin mutta sitten turbot rupes hajoamaan, mistä lienee johtuvan. 1cm pitkittäis välystä kumpaankin.
Ja rupe huohottaaman vitusti. Aivan omituisia häiriöitä vedon jälkeen. Ne paskat immut. Uusi tilalle sama homma.
Nyt asiasta ehkä viisastuneena:
B230 tulee uusilla kamppeilla, paremmin virtaava pakosarja. Moottorinohjaus. Jne paljon muuta köyhän rahat menevät pohjattomaan kaivoon....
Tää on mielipide vain omasta kannasta!
Lastuilla ja barin ahdoilla ajettu päälle 100tkm, nyt vielä 1.4 bar ajeltu 6tkm siihen päälle, ja yhteensä koneessä 482tkm. Kansi käyty läpi ja uusi ahdin nyt tietenkin, mutta alakerta vakio, eikä ongelmaa.
-
omassa pajassa tällä hetkellä kaksi rikottua lohkoa ja 3 sarjaa kankia solmussa osa katkennut. kaikki moottorit ollut vakio ahtimella ja bensa ja sytkä lastuilla 3"putkistolla isommilla suuttimilla. tehot sillä +200. nakutusta ei havaittu eikä jälkiä siintä. eipä ne ihmeitä kestä.
Samassa autossa ollut kaikki? :2funny:
-
-LH 2.4 riittää jonnekkin 350-400hp nurkille vähintään.
-Isommalla ahtimella 45min kuminpolttoa ja vartin vetoja (+23c ulkona). Sain öljyt nousemaan 130c, normisti siinä 100-110c. Ettei se öljyjäähdytin ihan mikään paska ole.
-Fefe immu kestää, ei mee lanka poikki.
Mitkä lastut sulla oli?
Kuullostais et ois nakuttanut sulla, varsinkin tuo immujen syönti ihmetyttää oliko ilman bypass..?
Toni bensalastu on/oli Bybass liipasin mäkeen koska ainasia käynti sekoamisia vedon jälkeen.
OLi lanka immujakin käytössä.....
Se vesikierto lauhuri vuoti öljyä/jvettä aina vaikka uusin letkut siksi vaihtuu sekin.
Fb alakerta tulossa koneistamosta uusilla ylikoon mänillä, myöhemmin muut hilut.
Eikä ikinä enää LH:ta uuteen koneeseen koska ei se edes ymmärrällä ahdoista mitään ei siinä Mappia ole, lyö soppaa saatanasti mutta väljä kone ei edes jaksa/kerkee polttamaan kaikkea ja sitten loput palaa putken päässä liekkinä?
-
Toni bensalastu on/oli Bybass liipasin mäkeen koska ainasia käynti sekoamisia vedon jälkeen.
OLi lanka immujakin käytössä.....
Se vesikierto lauhuri vuoti öljyä/jvettä aina vaikka uusin letkut siksi vaihtuu sekin.
Fb alakerta tulossa koneistamosta uusilla ylikoon mänillä, myöhemmin muut hilut.
Eikä ikinä enää LH:ta uuteen koneeseen koska ei se edes ymmärrällä ahdoista mitään ei siinä Mappia ole, lyö soppaa saatanasti mutta väljä kone ei edes jaksa/kerkee polttamaan kaikkea ja sitten loput palaa putken päässä liekkinä?
Viallinen bypass aiheuttaa ongelmia, ehjä ei.
Sekä miksi sen tarvitsisi tietää paljon imusarjassa on painetta, kun se tietää ilmamassan?
-
Toni bensalastu on/oli Bybass liipasin mäkeen koska ainasia käynti sekoamisia vedon jälkeen.
OLi lanka immujakin käytössä.....
Se vesikierto lauhuri vuoti öljyä/jvettä aina vaikka uusin letkut siksi vaihtuu sekin.
Fb alakerta tulossa koneistamosta uusilla ylikoon mänillä, myöhemmin muut hilut.
Eikä ikinä enää LH:ta uuteen koneeseen koska ei se edes ymmärrällä ahdoista mitään ei siinä Mappia ole, lyö soppaa saatanasti mutta väljä kone ei edes jaksa/kerkee polttamaan kaikkea ja sitten loput palaa putken päässä liekkinä?
LH ymmärtää ahdoista tasan tarvitun määrän, koska IlmaMassanMäärä kertoo kaiken tarpeellisen.
Jos sopat menevät rikkaalle, on vika kartoissa, eli lastussa! :facepalm:
Toisin sanoen, hanki kunnollinen polttoainelastu! :pomo:
Katso tästä ero meikäläisen nykyisen soppakartan ja vakion väliltä, niin ymmärtänet yskän? ::)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg907260#msg907260
Viallinen bypass aiheuttaa ongelmia, ehjä ei.
Sekä miksi sen tarvitsisi tietää paljon imusarjassa on painetta, kun se tietää ilmamassan?
Juurikin näin! :hello:
-
En tiedä onko sopivin mahdollinen topic, mutta ootteko testannut paljon nuo b200k männät kestää?
nykyisin on vaan hankala löytää enää kohtuu kuntoisia ja kohtuu hintaisia b230 lohkoja. hinnoissa ei mitään järjeä, 500tkm ajettu b230f alakerta 300e... :idiot2:
200-300tkm ajettuja b200k moottoreita saa hakupalkalla.
-531 päälle ja viinaa tankkiin ja kunnolla painetta niin varmaan unohtuu se että on 3 desiä liian pieni moottori?
-
Samaa tavaraa ne männät on, ei kestoissa hirveitä eroja ole konekokojen välillä.
Omaan korvaan tosin kuulostaa kummalta, että jos lähtee hakemaan tehoja, ja 300-alakerrasta on liikaa (joka kannattaisi kuitenkin vähintään laakeroida ja rengastaa), onko budjetti ihan kohdillaan kyseistä toimenpidettä kohtaan..?
Ehkä tarpeetonta jeesustelua, mutta tuommoinen ajatus heräsi.
-
Puhumattakaan kestävyydestä. Eikös tuossa oo aika suuri ero noiden lohkojen välillä kun aletaan voimaa ottamaan ulos. +se seikka, että mikä ero on moottorin käytöksessä?
-
ymmärrän että tietenkin 230 alakerta fiksumpi vaihtoehto mutta ne alkavat pikkuhiljaa olemaan kaikki käytössä/rikottu. ja paljon ajetuissa koneissa kuitenkin rappu sylinterien yläpäissä, että koneistukseen menee. sitten onkin mennyt jo jonkinmoinen nippu rahaa ::) ja uskoisin että huipputehossa ei suurta eroa ole, vaan siinä väännössä?
-
ymmärrän että tietenkin 230 alakerta fiksumpi vaihtoehto mutta ne alkavat pikkuhiljaa olemaan kaikki käytössä/rikottu. ja paljon ajetuissa koneissa kuitenkin rappu sylinterien yläpäissä, että koneistukseen menee. sitten onkin mennyt jo jonkinmoinen nippu rahaa ::) ja uskoisin että huipputehossa ei suurta eroa ole, vaan siinä väännössä?
Pöh en minä ainakaa oo rikki saanu niitä :buck2: Ei pikku rappu mitään meinaa :) Mieluummin ottas sen 230-lohkon varsinkin öljysumuilla. Tehoa ainakin uskaltaa ottaa enemmän.
-
ymmärrän että tietenkin 230 alakerta fiksumpi vaihtoehto mutta ne alkavat pikkuhiljaa olemaan kaikki käytössä/rikottu. ja paljon ajetuissa koneissa kuitenkin rappu sylinterien yläpäissä, että koneistukseen menee. sitten onkin mennyt jo jonkinmoinen nippu rahaa ::) ja uskoisin että huipputehossa ei suurta eroa ole, vaan siinä väännössä?
Tuut hakeen 945:n ja laitetaan B230-alakerta takaluukkuun ;)
-
En tiedä onko sopivin mahdollinen topic, mutta ootteko testannut paljon nuo b200k männät kestää?
nykyisin on vaan hankala löytää enää kohtuu kuntoisia ja kohtuu hintaisia b230 lohkoja. hinnoissa ei mitään järjeä, 500tkm ajettu b230f alakerta 300e... :idiot2:
200-300tkm ajettuja b200k moottoreita saa hakupalkalla.
-531 päälle ja viinaa tankkiin ja kunnolla painetta niin varmaan unohtuu se että on 3 desiä liian pieni moottori?
"Pikkulohkossa" sama teho saadaan korkeammilla kierroksilla kuin isossalohkossa.
Max vääntö jää pienemmäksi (säästää voimansiirtoa eli rahaa) joka kompensoidaan tiuhemmalla perävälityksellä
Hait multa syylärin, tuu hakeen sen takana oleva B200k
-
Jos pihassa olis kaksi 240 Turboa joissa toisessa olisi B19ET ja toisessa B21ET, niin en miettisi sekuntiakaan kummalla lähtisin liikenteeseen. Jopa se 1,5dl on merkittävä ero, vaikkei sitä äkkiseltään uskoisi. Tälläinen tilanne olikin melkein, mutta B19 korvattiin sitten B230 -pohjaisella moottorilla.
-
Jos pihassa olis kaksi 240 Turboa joissa toisessa olisi B19ET ja toisessa B21ET, niin en miettisi sekuntiakaan kummalla lähtisin liikenteeseen. Jopa se 1,5dl on merkittävä ero, vaikkei sitä äkkiseltään uskoisi. Tälläinen tilanne olikin melkein, mutta B19 korvattiin sitten B230 -pohjaisella moottorilla.
Noista B19ET. Tehtaalta takomännät. Saa varmasti enemmän tehoa kuin B21ET:stä, josta männänrengasvälit alkavat pettää 400 hv tienoilla viimeistään.
-
Nyt olikin puhe vakiomoottoreista. ;)
-
Noista B19ET. Tehtaalta takomännät. Saa varmasti enemmän tehoa kuin B21ET:stä, josta männänrengasvälit alkavat pettää 400 hv tienoilla viimeistään.
Entäs se lohkon kesto? Eikös b19ssa sylinteriseinämä ollut heikko kohta vai oliko se vasta jos porataan ylikokoon? Mihin tahansa saa ne takoromut.
-
Löytyi sopivalla otsikolla valmiiksi joten kysellääs täällä.
Uskaltaako vakio b230fk alakerta + koskematon 530 kansi yhdistelmällä nostaa puristusta? 98 tankissa ja ahdot siellä baarin luokkaa ehkä pikkasen nostetaankin vielä.
Onko 9.0 jo liikaa nakuriskin kannalta?
Paljonko vakiokorkuisesta kannesta pystyy turvallisesti pyyhkiä ja tarvinneeko tässä vaiheessa jo säädettävän nokkapyörän jotta saa jakopään merkit jälleen kohdilleen?
-
Vakio moottorinohjaus ja ahdin ja jos on niin mikä nokka?
Oon itse kaivanut vakiokokoonpanolla ja T nokalla semmosen 215 hp, penkeissä tietenkin on eroja mutta on tuon muutkin tehneet.
A nokasta en tykänny kun sillä häipyi se ristikoita murskaava alavääntö. :D eikä tehoissa ole merkittävää eroa.
Oma tuntuma olis että ei kannata nostaa vaikka olis sitten mitkä lastut kiinni. Jos sytkälastukin on niin lopputulos voipi olla vaan vähemmän tehoa kun syttyä pudotetaan.
Ahtojen nosto tuosta särkee vaan paikat kun ei pikkumitsusta mee kaasut läpi. Se on muuten kiva ropina kun naku alkaa. :buck2:
On korkeammalla rutullakin ajettu mutta kestääkö ahtoja niin paljoa jne.
-
Vakio palikoita on kaikki paitsi nokka on A. Penkissä irtosi 196hp. Luulisin silti että vakio suuttimilla ja 13c saisi enemmän vielä kaivettua irti, mutta on se varmaa viisaampaa ettei tuolta puristuksista lähde niitä kaivamaan. Toimii kyllä niin pirun hyvin muuten. Tuossa vaan kesällä huomasin kun rajapaineventtiilin levitessä ahdot pääsi karkuun. Ihmettelin kun kulki nii perhanasti ja kun ahtomittariin vilkasin näytti 1,5-1,6bar ja kiloon se oli ollut säädettynä. Mulla ei vielä laajakaistaa ole mutta varmasti käynyt laihalla noilla baareilla ja näillä lastuilla, mutta tästä heräsikin ajatus että jos rakentais 3" imm niin riittäs kartat pidemmälle, voisikohan vielä vakio 337cc suuttimillakin ajella esim. 1,2-1,3ahdoilla. Tarvii toki uuden bensalastun.
-
Minä en ota tuohon mitään kantaa jos ahdin pysyy alkuperäisenä.
Eikö siihen halvalla löytyis joku 15g tai 16t?
-
Oma vakio FK kävi aiemman omistajan toimesta penkissä, silloin rajoittavaksi tekijäksi nimettiin suuttimet, 205hp ja 0.9bar.
Tuosta mulla ei mitään todisteita, ostotilanteessa vain kerrottua juttua.
En kyllä itse lähtisi vakio mitsulla hakemaan mitään sen kummosempia numeroita, pulttaa sinne jonkun isomman kuten 15g tjsp. jos haluaa enempi, samalla ne suuttimet vaihtoon.
Tällähän ei sit ollut mitään FT/FK max kestojen kanssa tekemistä, nämähän kyllä kestää varsin hyvin tämä ruottinmaan maatilarengin viritykset eli isoin TD04HL mitsu, ärrä sumut, 3" immu ja lastut.
-
Nojuu, kukin tekee tyylillään. Ajattelin kuitenkin vielä niin kauan kun tuo lähes ilmaiseksi saatu 13c puhkuu, kiusoitella sitä vähän koska mulla ei ole ainakaan vielä aikomuksena ottaa mitään hurjia lukemia. Tulee muutenkin ehkä kokeiltua joitakin asioita jotka moni muu on skipannut suosiolla.
Ja sillä mä tätä otsikkoa lähinnä lainasin koska kyllä se kannen laskeminen ja nakuriski menee yhtälailla mekaaniselle puolellekin kun tuonne turbo-osioonin. Kiitos vastanneille!
-
Kestää se nakuttamatta 9.7 purkalla ts. F männillä 1.5bar ysikasilla jos säädöt on OK ja ahdin semmonen että pakopaine ei ole tolkuton, ts ei pikkumitsulla. Nakutusriski näissä on yllättävän pieni kunhan pakopuoli hengittää yhtään, ja tuo turbon puristussuhde on aivan naurettavan matala vakion romppeilla.
-
Kestää se nakuttamatta 9.7 purkalla ts. F männillä 1.5bar ysikasilla jos säädöt on OK ja ahdin semmonen että pakopaine ei ole tolkuton, ts ei pikkumitsulla. Nakutusriski näissä on yllättävän pieni kunhan pakopuoli hengittää yhtään, ja tuo turbon puristussuhde on aivan naurettavan matala vakion romppeilla.
Tulisikohan toimiva kokoonpano F männillä ja 531 kannella. F männät nostaa paineet tuonne 9,7 ja 531 laskee niitä takasin päin vrt. 530 jos koskematon.
-
Tulee. Sen nimi on B230FB.
-
Tulee. Sen nimi on B230FB.
Ahdettunakin hyvä? Lueskelin niin 531 kannella ja F männillä puristuksiksi tulisi 9,3. Pitäs siis kestää baarin paineet vielä hyvin tai 1,2bar ennenkuin tulee naku. Kokeilemalla selviää ;D
-
Kun tuohon nakuu vaikuttaa edelleenkin muutkin asiat kuin puristukset ja ahdot, mm. pakopaine, löpön laatu sekä määrä ja sytkä ennakko.
Se joka ropisee barin paineilla pikkumitsulla ja vakio sumuilla saattaa imasta 1.5bar kevyesti jos pakosarja, turbo sekä suuttimet mitoitettu ja säädetty oikein, wiinalla varmaan viel enempi pelivaraa.
Mutta ilmeisesti kysymys oli kestääkö FB tyylinen kokoonpano ahtamista vakio 13c mitsulla ja FT/FK suuttimilla, ja toki onnistumis mahdollisuudet kasvaa matalemmilla puristuksilla niin taisit jos vastata siihen itse, kokeilemalla se selviää.
En vain näe suurta järkeä purkaa koko moottoria ja ryhtyä mäntien sekä 531 kannen asennushommiin mihin kuitenkin palaa euroja ihan kohtuu määrä, sitten pultata se vakio FT sarja mitsuineen kylkeen, kun hieman avarrettu vakio pakosarja, isommat sumut ja parempi ahdin, vaikka olisikin vain käytetty isompi mitsu, maksaisi vähemmän ja tuottaisi enemmän tehoa ::)
Toki jokainen omalla tyylillään, tylsäähän tämä olisi jos jokainen ajaisi samalla setupilla ja ehkä tässä ei olekkaan tavoite saata mahdollisimman monta pollea per euro vaan selvittää se 13c ja vakiosumujen absoluuttinen raja :)
-
vaan selvittää se 13c ja vakiosumujen absoluuttinen raja :)
Sanoisin vahvalla mutulla, että 220 hv. Tämän verran irtosi reilu 13 vuotta sitten, kun oli päivitetty perinteisen reiät ilmanputsarikoteloon, vaihdettu alucooleri ja parannettu putkistoa (vakio takapönttö ahdistaa yllättävän paljon).
15g ja vakio sumut kombolla pääsee jonkin verran pidemmälle, mutta kauanko se kone sitten kestäisi sitä todella laihalla ajamista olisi vain ajan kysymys.
-
Toisaalta ymmärrän halun pysyä "perusvirissä", kun sen pikkuahtimen ja suutinten rajan kun ylittää niin joutuu aika lailla laittamaan euroja. Oma vuoden stoori "Lyytin" kanssa on mennyt abt. : Ostettaessa oli 16t , vakiosuuttimet ja n. 0,6 bar ahtoja, eli varmaan se FT koneen vakioteho 165 heppaa ? Eli joku on jo sovitustyön etuvedon ahtimelle tehnyt, ei mennyt siihen rahaa.
No toki sen 16t potentiaalin halusin ottaa, eli isot suuttimet, 3" IMM ja lastut,pakoputkisto ja ahdot reiluun kiloon " Hei, täähän heräilee".
Jaa, kytkin ei pidä, pottapyörä, levy ja SRE, ei oo halpaa. Alucooleri koska vakio ilmeisesti ahdistaa ja olisi ollut vain ajan kysymys koska menee. Nyt päivitin 19t kylmäpään ahtimeen ja kai se nyt alkaa olla aikalailla se mitä helposti on pois otettavissa tehoja. Kaikki lähes bolt-on kamaa tähän asti eikä isoja, kalliita kustomhommia.
Tästä eteenpäin tehoissa sitten menisikin oikeestaan kaikki uusiksi ja rahan meno olisi huimaa.
Rahaa meni tuohonkin jo mutta potkii melko erilailla nyt ja nyt sitten tarttis torsenia perään.
-
Hyviä pointteja kaikilta O0
Ei ole ongelma koneen purku ja F mäntien ja kannen jälkeen konehan on valmis järkevämällekin setupille esim se 16t ja isommat sumut jolloinka saa alakerrasta ja kannesta hyötyykin enemmän. Muiden kokemuksien perusteella isommalla mahdollisella mitsulla ja hyvällä vakiosarjalla pääsee niilläkin jo reilusti yli 300hepan jos kaikki natsaa joten en ymmärrä miksi se 35holsetti sinne pitää laittaa eteenylös pakosarjalla ja kalliilla erillisellä hukkiksella ja sitten penkitetään 280hp ;D on kai ne kestävämpiä silti.
-
Kestosta niin tiedä mutta kyllä toi 16t vetää aina vaan tuolla 300hp nurkilla. Ei oo kajahtanu vaikkei uus olekaan.
Pitää vaan pässin kunnossa niin no problemo.
https://youtu.be/pguoA3GtIng
-
Kestosta niin tiedä mutta kyllä toi 16t vetää aina vaan tuolla 300hp nurkilla.
Eiköhän se 300hp ole 16t:llä tiukassa jo neliventtiilikoneissa niin en oikein jaksa uskoa että se sellaisia lukemia puhaltaa otsikon mukaisissa moottoreissa.
-
Joo no puhuin tinakoneesta mutta noi tehot tulee vaivatta kun nyt oli juttua ahtimesta tähän väliin. Tottakai ärrän pumpulla paremmin mutta kun ei mulla ookaan viritetty vaan softattu. :juhau:
-
16T ja 300hp vaatii aika vahvaa optimismia.
-
Menee taas ohi aiheen mutta itse puhuin softatusta teevitosesta jossa tuo 16 on ja sillä saa tinakoneesta sen 300.
Vakiona on 250 eikä oo tiukilla.
Kysäsepä vaikka volvotdi:ltä onnistuuko tommonen vai onko vaan optimismia?
-
Menee taas ohi aiheen mutta itse puhuin softatusta teevitosesta jossa tuo 16 on ja sillä saa tinakoneesta sen 300.
Vakiona on 250 eikä oo tiukilla.
Kysäsepä vaikka volvotdi:ltä onnistuuko tommonen vai onko vaan optimismia?
Volvotdi voi toki tulla kertomaan niin 4- kuin 5-sylinterisistä tinakoneista (mitatuista) 300hp ylityksistä 16T:llä.
-
Volvotdi voi toki tulla kertomaan niin 4- kuin 5-sylinterisistä tinakoneista (mitatuista) 300hp ylityksistä 16T:llä.
Nojoo, ei se BSR lupaa tuosta sitä 300 vaan 299. :D Ei kato kannata vakiorojuilla yrittää enempää kun jotkut on vakionakin noita särkeneet.
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/1553/volvo-s60-t5-250hp-2001-b-5234-t3
Mutta kun sinä varmaan oot niitä mittaillu niin olkoon sitten niinkuin sanot. :)
-
Tämän ketjun aihe on neloskone ei vitoskone.