Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: J2K - 06.11.2015, 12:37:38
-
Pidemmän aikaa miettinyt nesteen lämmitystä. Eilen laitoin youtubeen haun ja löysin tämän idean. https://www.youtube.com/watch?v=NYgXvyx4SOg
Tein omasta vähän paremman. Ostin kolme metriä jarruputkea, 1.5m polttoaineletkua (koska tämä sopi kooltaan paremmin),yhden jatkon ja yhden takaiskun. Putken kiersin ensin rullalle putkea apuna käyttäen.
Pesurilta 20cm:n päästä letku poikki. Vedin sitten ulos lokasuojasta ja toin rullalle.
Piti vähän supistaa että sai pujotettua paikoilleen.
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Tuulilasin%20pesunesteen%20l%C3%A4mmitin./20151106_103451.jpg/_full.jpg)
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Tuulilasin%20pesunesteen%20l%C3%A4mmitin./20151106_103623.jpg/_full.jpg)
Folioteippiä päälle
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Tuulilasin%20pesunesteen%20l%C3%A4mmitin./20151106_103930.jpg/_full.jpg)
Vulkanointiteippiä päälle
(http://tjarppa.kuvat.fi/kuvat/Tuulilasin%20pesunesteen%20l%C3%A4mmitin./20151106_110314.jpg/_full.jpg)
-
Itse ajattelin joskus käyttää paisarin pikkuletkua kuparikierukalla pesunestesäiliössä.
Vähän niinkuin mersussa.
-
Sellainen oli myös itsellä mielessä, kunnes näin tämän idean.
-
Valaiskaapas nyt hieman että miksi.... ???
-
Valaiskaapas nyt hieman että miksi.... ???
Laimeamman liuoksen käyttö (menee jäähän)...? ???
-
Laimeamman liuoksen käyttö (menee jäähän)...? ???
Vai olisiko syynä että on laitettu liian väkevää nestettä pesunestesäiliöön. Sitä kun lämmittää niin pesunesteestä haihtuu kaikki pakkasta kestävät ominaisuudet todella nopeasti kun ne ovat matalassa lämpötilassa höyrystyviä aineita...
-
Minusta erittäin yksinkertaisen kaunis ja hieno toteutus!
Tekisn heti itsekkin, jos minulla ei olisi aina väh. -20 kestävåä nestettä säiliössä talvisin (yleensä -30/-40).
Mutta minä laittaisin tuon kuparikierukan (heh eheh...) sisäkennon letkuun. Tällöin lämmittäisi vain, kun on kylmä ja sisälämpö on päällä.
-
Yksinkertainen on kaunista ;)
Itselläkään tietoa tuon toimivuudesta. Nesteet kestäneet aina talven jäätymättä. Olettamus on että hieman paremmin pesee lasin räpäskäkelillä.
Esim. kun ajaa suolatulla tiellä ja auto on kauttaaltaan harmaana siitä moskasta.
Nopeastihan se sitten jäähtyy lasilla.
-
Kuumaa nestettä jääkylmälle lasille, poks sanon minä.
-
Kuumaa nestettä jääkylmälle lasille, poks sanon minä.
kuuma ja lämmin on kaks eri asiaa :idiot2: :hello:
-
Tuskimpa sanoo noin. Netistä olisi löytynyt kertomuksia siitä. Myydään myös sähköisiä lämmittimiä jotka kuumentavat veden 30s starttauksen jälkeen. Jos se ei hajoita lasia, niin tuskimpa tämäkään kun lasi jo lämmennyt ajaessa.
-
Näitähän oli silloin 90 luvulla ihan hyllyssä myytävänä.
Eli taisi olla joku 16mm putkenpätkä n.10cm missä juotettuna pientä putkea päällä, kierteellä.
Asennettiin lämppärin letkuun.
Täytyy kaivella, jossain pitäisi yksi vielä olla jemmassa :)
-
Niissä lämpötiloissa missä yleensä lasinpesua tarvitaan pakkasilla -5 astetta , pesuvesi pysyy jo tosi laimelalla sekoituksella sulana. Teitä ei juurikaan suolata enään jos pakkanen laskee 5 asteen kylmemmälle puolelle ja silloin tiet ovat kuivia ei paljoa kura lennä. Itse ajan n 50thkm vuodessa pääteitä joissa kura lentää melkoisesti. Itse tehdyllä sekoituksella Lasolilla 1/4 Lasolia ja 3/4 vettä pärjää näillä leveysasteila talvessa 10 litran pönikällä melkein koko talven. 40 litraa pesuvettä joka kestää -15-18 asteen pakkasen. Sen 35e takia ei moisia virityksiä ei paljoa viitsi rakennella.
Paljon vaikuttaa myös pissapojan käyttöön kuinka lähellä ajaa edellä menevää. 50-100m väli vähentää jo huomattavasti pesun tarvetta.
-
Itse miettinyt että pitäisi laittaa jotain siihen suuttimelle että pysyy sulana.
Ongelma harvoin on pesunesteessä, mutta suuttin menee jäähän.
Eli käytön jälkeen nesteestä höyrystyy ne sulana pitävät ainesosat, ja sitten on suutin jäässä...
Jos laittais suuttimen läpiviennin alle kuparisen prikan jossa sopiva pätkä kuparijohtoa ::)
-
Lidlin myymä pesuneste on aikas hyvää,ei jätä kalvoa, ja hyvän hajuista, ja on 60asteista. :hello:
-
Onhan nuita lämmityksellä olevia suuttimia ainakin vw ja mb vehkeissä jos niistä askartelee.
-
Onhan nuita lämmityksellä olevia suuttimia ainakin vw ja mb vehkeissä jos niistä askartelee.
On aika suolasen hintaisija...
-
Kyllähän volvo on mainostanut iänkaiken "lämmitettäviä" pesusuuttimia.
Ja onhan noi jo ollut jonkinlaisena "lämmityksellä", ainakin 850:stä asti.
Eli suuttimet alaosat paljaana konehuoneen puolella = moottori hieman lämmittää niitä.
Näkee ihan pienellä pakkasella, kun hetken käynnissä auto, niin heti sulaa siitä ympäriltä.
-
Paljaana jos joku joskus nyppinyt muovitpeitteet edestä pois. Täällä tallella, mutta vois jättää poiskin.
-
Ei näitä lämmittimiä sen takia käytettä että se neste jäätys vaan, että kun sitä räntää tulee taivaan täydeltä nii se ei jäädy pyyhkijän sulkiin kiinni ja lämpimällä nesteellä se saadaan sulateltua tuulilasilta poispoikkeen.
-
Ei näitä lämmittimiä sen takia käytettä että se neste jäätys vaan, että kun sitä räntää tulee taivaan täydeltä nii se ei jäädy pyyhkijän sulkiin kiinni ja lämpimällä nesteellä se saadaan sulateltua tuulilasilta poispoikkeen.
Yes.
-
Kuumaa nestettä jääkylmälle lasille, poks sanon minä.
Eipä tuo lasi helpolla hajoa.
https://youtu.be/yvOMY361Uw8