Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: juhahoo - 30.11.2017, 17:00:18

Otsikko: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: juhahoo - 30.11.2017, 17:00:18
Olen tän uusimman rojektin tiimoilta tutustunut Fosforihappoon ja sen ominaisuuksiin. Mulla oli vaikea paikka sisälokarin pinnan kanssa joka on ruosteessa, hiekalla ei pysty puhaltaa koska on ohutta peltiä, niin putsasin pinnan fosforihapolla sillai, että ensin ilmanpaine teräsharjalla irtoskrapa irti, senjälkeen ilmanpaine lamelliraspilla vielä enempi ruostetta pois, nyt jo puhdas pelti alkaa näkymään. Sitten raakaa fosforihappoa pintaan pariksi päiväksi jonka jälkeen ruosteet on tipotiessään ja pinta kivan musta.
Nyt tuo kysymys: Onko ehdottomasti tuo pinta pestävä pois vedellä ja kuivatettava vai saako tuo fosforihappo jäädä pelliin lopullisesti?. Aine meinaan kuivuu kivasti peltiin ja tekee ikäänkuin suojakuoren,"maalin", tuohon pintaan.
Jos tuon päälle heittää alustamassan niin onko tuo pitävä ratkaisu, irtoaako tuo fosfori tuosta pellistä joka ainakin mun mielestä pysyy siinä aika kovasti, ei sitä kynnellä raapimalla irti saa.
Happopohjamaaleissa tuota fosforihappoa käytetään joten tämä on ikäänkuin jo maalia.
Mielipiteitä/kokemuksia ?
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 30.11.2017, 18:34:59
Kuumailmapuhaltimella pinnan kuivaus ja siihen maali päälle, mitään ei pestä tai pyyhitä pois.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: mulugren - 30.11.2017, 23:51:18
On kyllä mahtiainetta tuo fosforihappo. En enää ala ruostepaikkoja maalaamaan ilman. Automaalaamon jäljiltä suojankaari kukki 2v päästä ja kun sen sitten itse repareerasin huolella hioen, hapottaen, happopohjamaali alle ja vielä hiomaväri, väri ja 2K lakkkaa paksusti niin..kyllä alkoi kestämään.

Eikä edes ollut kunnon myrkkyä vaan sitä Anitrolia. Silläkin sai kaikki orkoset puhtaaksi kun jaksoi värkätä. On vaan severta pahaa ainetta että kantsii varoa hengittämästä

Edit: taisin puhdistaa ja kuivata pinnan vedellä hapotuksen jälkeen. Mutta happopohjamaali tulikin vedettyä sitten siihen päälle luokkaa 15min sisällä
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Orlov - 01.12.2017, 00:04:15
Ikh:lta löytyy 85%:sta Viima tuotemerkillä. Sopii joihinkin tilanteisiin paremmin ja sitä voi tietysti laimentaa tarvittaessa. 29,90€ näkyy olevan litrahinta
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 01.12.2017, 06:42:00
Ja mikäli paikka on semmoinen, ettei saa hiottua juurikaan/pintakorroosiota on enempi, voi apuna käyttää elmukelmua.
Reilusti pinta märäksi haposta ja lähmii kelmua siihen päälle (niin ettei pääse haihtumaan ja kuivumaan) ja jättää vaikka yön yli muhimaan. ;)

En itsekkään ala enään mitään ruosteita maalailemaan ilman happoja.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: juhahoo - 01.12.2017, 22:58:18
Mä käytin fosforihappoa joka on lähes laimentamatonta. Ei sitä paljoa tarvii laittaa. 7€ 250ml purkki. Tuolla olen putsannut nyt peltiä jo pari neliötä ja puolet jäljellä. Kokeilin tota laimennettua mutta ääh.. kyllä tää on jytkyä tää kunnon tavara. Kun kohdetta lämmittää kunnolla ja sivelee hapot niin kyllä alkaa kuhina. Jätin vielä lämmittimen puhaltamaan peltiin yön yli niin avot !
Alumiinista häviään oksidit ja sinkki häviää sitten ihan kokonaan... Eli tarkkana pitää olla. Tuohon Annitroliin olen heittänyt joitain ruosteisia vaikeita osia muutamaksi päiväksi liottumaan ja kyllä niistä puhtaita tulee. Tosiaan kelmua osien pintaan  niin ei kuivahda nopeesti.
Sitten pitää huomioida että hitsaaminen ei enää onnistu peltiin jos happoa siinä on vaan räkii pirusti. Pitänee pestä huolella jotta hapot saa pois jos meinaa hitsailla.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: juhahoo - 01.12.2017, 23:00:23
Ikh:lta löytyy 85%:sta Viima tuotemerkillä. Sopii joihinkin tilanteisiin paremmin ja sitä voi tietysti laimentaa tarvittaessa. 29,90€ näkyy olevan litrahinta
Kiitos vinkistä. Oon käyttänyt Motonetin CRChappoa 250ml 7€.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Orlov - 02.12.2017, 00:09:27
Saahan sieltä annitroliakin, 14,90€ litra, pitää vaan tiskiltä pyytää :)
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: juhahoo - 05.12.2017, 09:45:50
Taitaa olla vähän jytkympää kamaa :D
Meinaan rikkihappo taitaa vaan ruostuttaa...
Astiakoko ois meinaan aika messevä... Hintakin kohdillaan kun meinaa 30/egeä/litra-hintoja.

https://www.hankkija.fi/Maatalous_ja_metsa/elainten-hoito/karjatarvikkeet/hapanpesuaine-cidmax-60-l/
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 05.12.2017, 10:37:10
Saahan sieltä annitroliakin, 14,90€ litra, pitää vaan tiskiltä pyytää :)

Säälittävää mehua jolla ei tapahdu mitään :D taisi olla 14% tuon vahvuus. Laspekilta saa 85% 1l pulloissa hintaan 20e
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Orlov - 05.12.2017, 14:23:28
28-35% fosforihappoa on Annitrol .
Laspek ei toimita alle 10L erissä 85%:sta fosforihappoa.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 05.12.2017, 15:12:52
Laspek ei toimita alle 10L erissä 85%:sta fosforihappoa.

Jännästi multa kuitenkin löytyy 3 litraa 85% tavaraa, jotka on tilatty nimenomaan Laspekiltä..  ::) Eikä ole mikään jäänne suuremmasta erästä, vaan nimenomaan tilasin 3l ja sen ne myös toimitti ilman mitään kummallisuuksia.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Orlov - 05.12.2017, 16:34:53
Mielestäni aika selkeä teksti

(https://thumb.ibb.co/hFWVhw/image.png) (https://ibb.co/hFWVhw)

free image hosting (https://fi.imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 05.12.2017, 17:08:05
Mielestäni aika selkeä teksti

(https://thumb.ibb.co/hFWVhw/image.png) (https://ibb.co/hFWVhw)

Melkoisen tuore teksti tuntuu olevan. Viimeksi huhti-toukokuussa tilailin tuolta ja ei ollut ongelmaa.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: sekokupu - 05.12.2017, 21:47:36
Säälittävää mehua jolla ei tapahdu mitään :D taisi olla 14% tuon vahvuus. Laspekilta saa 85% 1l pulloissa hintaan 20e

Ihan hyvää matskua kyllä, tapahtuu. Siinä kun on vähän muutakin matskua matkassa.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.12.2017, 09:09:18
Kyllä se Annitrolikin tekee tehtävänsä, kun ohjeen mukaan tekee.

Esim. helpapeltiä hapottaessa välillä hinkuttaa teräsharjalla hiukan ja sivelee taas.


Se yhden litran pullo on ihmeen riittoisaa kamaa. Volvosta käsittelin molemmat helmat sillä viisi kertaa, pullosta on vielä puolet jäljellä.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Huikkoster - 06.12.2017, 09:14:01
Miksi vasta nyt kuulen tästä? Olisi ollut käyttöä enemmänkin kun classicin hitsaushommia tein? Vai oonko kuullu mutta unohtanut :idiot2:?
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.12.2017, 09:59:04
Miksi vasta nyt kuulen tästä? Olisi ollut käyttöä enemmänkin kun classicin hitsaushommia tein? Vai oonko kuullu mutta unohtanut :idiot2:?
Olit minun kanssa hapottamassa tuota meidän volvoa :facepalm:
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: sekokupu - 06.12.2017, 11:12:54
Miksi vasta nyt kuulen tästä? Olisi ollut käyttöä enemmänkin kun classicin hitsaushommia tein? Vai oonko kuullu mutta unohtanut :idiot2:?

Ja siinähän sitä olis pari purkkia notkunut hyllyssä  ;D Tosin aikaa sen aineen kanssa kannattaa (ja pitää) käyttää.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 06.12.2017, 11:31:15
Onkos ihmiset kokeilleet elektrolyysiä? Interwebbiä kun on tässä vakoiltu, niin menetelmä antaa erittäin hyviä tuloksia. Itsellä on "pieni" kokeilu tulossa ko. menetelmän kanssa ::)

Eli elektrolyysi on ruosteen poistoa sähkövirran avulla. Pönttö täyteen vettä, jonne kidesoodaa hieman (parantaa sähkönjohtavuutta), akkulaturilta tai ylimääräisen akun miinusnavasta johto puhdistettavaan kappaleeseen ja plussa uhrikappaleeseen. Osat eivät saa koskettaa toisiaan. Jos halutaan poistaa ruosteet normaalista raudan palasta, niin silloin uhripalaksi tavan raudan pala. Harjateräs on pop.

Sitten vaan ihmettelemään kuohuntaa :) sitätiloissa tuota ei passaa tehdä runsaan vedyn muodostuksen takia.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Pekko-poika - 06.12.2017, 11:43:08
Yhdessä proggiksessa käytin fosforihappoa sanomalehdenriekaleisiin imeytettynä, ja töpöttelin palaset pintaan kiinni pensselillä. Ikäänkuin tapettia liisteröis :) Ei haihdu hapot ihan niin nopeasti sitten
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.12.2017, 13:43:51
Onkos ihmiset kokeilleet elektrolyysiä? Interwebbiä kun on tässä vakoiltu, niin menetelmä antaa erittäin hyviä tuloksia. Itsellä on "pieni" kokeilu tulossa ko. menetelmän kanssa ::)

Eli elektrolyysi on ruosteen poistoa sähkövirran avulla. Pönttö täyteen vettä, jonne kidesoodaa hieman (parantaa sähkönjohtavuutta), akkulaturilta tai ylimääräisen akun miinusnavasta johto puhdistettavaan kappaleeseen ja plussa uhrikappaleeseen. Osat eivät saa koskettaa toisiaan. Jos halutaan poistaa ruosteet normaalista raudan palasta, niin silloin uhripalaksi tavan raudan pala. Harjateräs on pop.

Sitten vaan ihmettelemään kuohuntaa :) sitätiloissa tuota ei passaa tehdä runsaan vedyn muodostuksen takia.
Toimii, en ole itse tehnyt, mutta kaveri museovehkeeseen kunnosti jarrusatulat ja alatukivarret edm. tavalla.

Auton helmapellin elektrolyyttinen valohoito voi vain vaatia hiukan kekseliäisyyttä. ;D
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 07.12.2017, 12:31:21
Auton helmapellin elektrolyyttinen valohoito voi vain vaatia hiukan kekseliäisyyttä. ;D

Ei se tarvi kuin tarpeeksi suuren altaan niin saa koko auton mulautettua sinne kerralla :D
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: kalkkis - 07.12.2017, 19:58:26
Onkos ihmiset kokeilleet elektrolyysiä? Interwebbiä kun on tässä vakoiltu, niin menetelmä antaa erittäin hyviä tuloksia. Itsellä on "pieni" kokeilu tulossa ko. menetelmän kanssa ::)

Käytin projektissani. Hyvin lähtee töhnät jos välillä ottaa ylös ja näyttää teräsharjaa. Isommissa osissa vanha akkulaturi työntää niukasti virtaa, eli ei toimi isoissa osissa niin hyvin. Uhrimetalliksi ei suositella rosteria, se kun tekee jotain ihmeellisiä yhdisteitä. Mutta ei tartte sitä toista puoltaa vaihtaa. Akkulaturilla vedyn tuotto oli niin vähäistä että ei ollut huolta isommassa tallissa.
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Amanssi - 08.12.2017, 15:19:33
Elektrolyysiä on tullut käytettyä jonkin verran. Viime talvena putsasin yhden veekasin.

Jakopään koppa elektrolyysissä. Katodina tuommonen kulmarauta, vai anodinako se... En mie termejä muista  :D Kulmaraudan tilalla olisi saanut olla joku vähän isompi rautakappale, niin olisi ollut tehokkaampi.

(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSC_0788_zpstim8n4tf.jpg)

Parin tunnin jälkeen:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSC_0789_zps7hms1caq.jpg)

Vartti teräsharjaa:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/DSC_0793_zpsvcv9zqzz.jpg?1483143328660&1483143331703&1483143341744&1483143344059)

Lohko 12h kylvyn jälkeen:
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Mercury/DSC_0847_zpss0eahwkz.jpg?1484586553131&1484586555979&1484586568159&1484586581681&1484586606416)

Väristä päätellen jotain tais irrota lohkostakin... Mukavasti vesitiloistakin lähti paska liikkeelle.
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Mercury/DSC_0849_zpsi93xocq9.jpg?1484586553132&1484586555979&1484586568159)
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: razori - 08.12.2017, 19:01:25
Mitenkäs tuon lohkon putsasit? Painepesurilla? ???

Jostakin lukenut, että tuo elektrolyysi jättää jälkeensä sellaista mustaa mähnää, joka pitää putsata pois
Otsikko: Vs: Fosforihapon käyttö ruostesuojauksessa.
Kirjoitti: Amanssi - 09.12.2017, 12:48:35
Mitenkäs tuon lohkon putsasit? Painepesurilla? ???

Jostakin lukenut, että tuo elektrolyysi jättää jälkeensä sellaista mustaa mähnää, joka pitää putsata pois

Ulkopuolelta teräsharjalla. Vesitiloista putsasin paineilmalla ja rautalangalla sörkkimällä. Loput jäi lohkon sisälle mitä jäi, ei se musta ole niin vaarallista kuin ruoste  ::) Elektrolyysi tuntui mukavasti "pehmentävän" semmosen paksun ruostepaskakerroksen vesitilojen pohjalta, mitä on päässyt reilun 50v aikana sinne kertymään. Sylintereihin en sen ihmeemmin koskenut, bräkleenillä vaan hinkkasin, lohko meni poraukseen niin siinä lähti lastun mukana töhnät mäkeen.

Kasauksen jälkeen ei näkynyt jäähdytinnesteen seassa mitään ihmeellistä. Auto tosin jo myyty, tiiä häntä miten uudella omistajalla  :D