Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: Acke - 25.01.2018, 07:44:39

Otsikko: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Acke - 25.01.2018, 07:44:39
YLE: Nuorten traktoriautot tulevat ensi vuonna – On melko todennäköistä, että niitä viritetään, arvioi Trafi (https://yle.fi/uutiset/3-10039322)
Linkissä YLEn uutinen, sieltä löytyy myös Trafin julkaisu 4/2018 aiheesta. Voisi olla ihan mielenkiintoinen muutos. Traktoriauto on varmasti turvallisempi kuin mopoauto, mutta samalla leveämpi ja ehkä lievästi vaikeampi ohittaa. Tosin 60km/h rajoitus vähentäisi varmaan ohitustarpeita joissain määrin.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 07:47:30
Tosin 60km/h rajoitus vähentäisi varmaan ohitustarpeita joissain määrin.
Eilen kuulin uutisissa tästä ja heti tuli mieleen, että 60km/h olisi vielä hyvä rajoitus. Tavallaan auttaa paljon siihen nykyiseen 45km/h nopeuteen verrattuna (joka vakiolla nokimopolla jää 40km/h), mutta 60km/h on vielä semmoinen nopeus, että on aikaa reagoida eikä ihan hirveää vahinkoa tapahdu esim. ulostautuessa.

Tietenkin sitten, kun ne isin ja äitin pikku kullannuput alkavat tuommoisilla ajamaan, toivon aktiivista liikennevalvontaa poliisilta. Etteivät sitten vetele menemään "sallittu mopoille" -kevytväyliä pitkin 60km/h...
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Maxxxed - 25.01.2018, 07:50:18
Itse näen tämän turvallisempana vaihtoehtona niille kuitulaatikoille.

Yhtälain näistä ohipääsee jos pääsee traktoreista ym. 60km/h rajoituksella ei tarvitse edes ohitella.

Myös tuo että on fyysisesti auton kokoinen toisi jo auto ikään hiukan hahmotusta.  :)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 07:56:35
Myös tuo että on fyysisesti auton kokoinen toisi jo auto ikään hiukan hahmotusta.  :)
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Maxxxed - 25.01.2018, 07:58:27
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet

Noita unohtamatta  :)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 17:15:27
Suoraan vaan 80 lätkällinen auto 16 vuotiaana, ylinopeudesta rangaistava tuntuvasti tuloista riippumatta.
60 ja matalemmat nopeudet tuottaa vaan turhaa jonoa ja ohittamisen tarvetta :buck2:   Taajamassa taas ihan sama mihin raja laitetaan ja maantiellä nyt kuka vaan täysjärkinen pystyy sen 80 ajamaan turvallisesti ???
Ja voishan tuossa tietenkin rajata tehokkaimmat autot pois jollain sopivalla teho/paino rajalla.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 17:30:31
Suoraan vaan 80 lätkällinen auto 16 vuotiaana, ylinopeudesta rangaistava tuntuvasti tuloista riippumatta.
Tuo ei vain toimi sellaisten kakaroiden kohdalla, joiden sakot yms. maksaa "ylläpito" (tunnetaan myös nimellä iskä ja äiskä, tai vaihtoehtoisesti mutsi ja faija).

Mutta tietysti, saahan kevarikortinkin 16-vuotiaana ja kevarilla saa rajoituksen puitteissa ajaa sen mitä vehkeet kulkee (eli suomessa 120km/h). Ehkä voisi ollakkin tosiaan fiksuinta heivata koko mopoauto-systeemi kuuseen ja tarjota tuota 16-kesäisten pikkuauto-vaihtoehtoa.

Tosin, mopoauto on edelleen todella monelle vanhukselle ihan järkeenkäypä ja käytännöllinen kapistus sinne 2km:n päähän kauppaan asiointiin. Tosin, käyttökulut ylittää taksin ihan helposti, joten ei järkeä.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 17:34:38
Tosin, mopoauto on edelleen todella monelle vanhukselle ihan järkeenkäypä ja käytännöllinen kapistus sinne 2km:n päähän kauppaan asiointiin. Tosin, käyttökulut ylittää taksin ihan helposti, joten ei järkeä.

Miuluummin kohtaan ne vanhukset kun ovat taksin kyydissä, on sen verran hurjia tullut nähtyä kun papat on liikkeellä ja riittävä näkö+kuulo on ollut jo 15-vuotta tuntematon käsite. :nohnoh
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Wolvis - 25.01.2018, 17:34:56
Unohtamatta soveltuvuutta talvikäyttöön. Ne mopoautojen pikkudiisselit eivät juuri lämpöä tee ja ikkunat on lumisella/kylmällä kelillä kokoajan ummessa.

Sitten vielä nämä (nykypäivänä):
- Turvavarusteet
- Ajohallinta-avusteet
Tuulilasi/TM/tjsp teki kestotestin tommosella muovipurkilla, suulakkeesta saattaa lämpimähköä hönkiä mutta kylmällä se on jääkaappi.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 17:37:26
Miuluummin kohtaan ne vanhukset kun ovat taksin kyydissä, on sen verran hurjia tullut nähtyä kun papat on liikkeellä ja riittävä näkö+kuulo on ollut jo 15-vuotta tuntematon käsite. :nohnoh
Niin, no, kun tässä on juuri tämä minkä takia en itsekkään kannata ko ajatusta. ;D

On se kyllä hazardia nähdä esim. 4-tiellä kun mopoauto ajaa kello 15-17 välillä liki keskellä tietä ja ratissa istuu vanhus. :-\ Nuoret sentään pysyvät likimain oman kaistan keskellä/oikeammassa reunassa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 25.01.2018, 18:09:54
Tämä on varauksella hyvä juttu. Paljon riippuu miten tämä traktoriluokka toteutetaan.

Minä olisin myös nähnyt parempana b-kortin myöntämisen poikkeusluvalla ja erikoisehdoin. 80 km/h kattonopeus ja esim. alueellinen ja kellonaikarajoitus. Ja esim. että autossa saa olla yksi matkustaja. Ja tiukka peli, kahdesta rikesakosta tai yhdestä pahemmasta rikkeestä heti poikkeuslupa pois.

Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 18:42:19
Yhtälain näistä ohipääsee jos pääsee traktoreista ym. 60km/h rajoituksella ei tarvitse edes ohitella.
Kyllä se oikea traktorikin tuntuu aika haasteelle ohittaa joillekin autoilijoille ja aiheuttaa panikointia.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 25.01.2018, 20:32:28
Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.

Yhdyn.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: pomo - 25.01.2018, 20:41:37
Tämä on varauksella hyvä juttu. Paljon riippuu miten tämä traktoriluokka toteutetaan.

Minä olisin myös nähnyt parempana b-kortin myöntämisen poikkeusluvalla ja erikoisehdoin. 80 km/h kattonopeus ja esim. alueellinen ja kellonaikarajoitus. Ja esim. että autossa saa olla yksi matkustaja. Ja tiukka peli, kahdesta rikesakosta tai yhdestä pahemmasta rikkeestä heti poikkeuslupa pois.

Mutta tällä mennään. Parempihan tämä on kuin noi kusilaitukopit.
Taavin kans samoilla linjoilla.
Mutta tuohon virityspelkoon pitää ottaa Ruotsista mallia, ja tehdä kalustolle samoin kuin katukisaajien kalustolle. Paaliin ja sanktiot päälle. Saattas hiukan hillitä viritysintoa. Samaan syssyyn pitkä ajokielto.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: The moose - 25.01.2018, 21:31:34
Ruotsissahan epa vehkeissä on jousittamaton taka-akseli. Trafi tekee tästä 4olutpelotteen kaltaista mörköä. Viritetään mut ei pystytä ajamaan kun pomppii tieltä pois.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 21:34:25
Kuudenkympin rajoitinkin vähän hankala toteuttaa jossain vähänkään vanhemmassa diisselissä, onko järkeä välityksilläkään pelata. :idiot2:
Tietenkin jokin gps tai nopeusloggeri mutta mutta.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 22:23:23
Viritetään mut ei pystytä ajamaan kun pomppii tieltä pois.
Ei se ole kauhean mukavaa ajaa vanhemmalla traktorillakaan jäykillä akseleilla missään vähänkään epätasaisella, kuten kuoppaisella asfaltilla/hiekkatiellä. On aikamoista rytyyttämistä ajo. Uudemmissa on kopissa jousitukset ja joissakin myös etuakselissa,  niillä voi mukavasti ajaa sen 50km/h huonollakin tiellä.

Pystyyhän vanhemmissa dieseleissä rajoittamaan moottorin kierroksia, vaikka governoria muokkaamalla jakajapumpusta ja rivipumpullisessa vaihtamalla työkonepumppu/kierros-säädin max. 2800-3000rpm kierroksilla. Tosin viritys onkin sitten yhtä helppoa vaihtamalla auto version osat pumppuun tai pumppu ;D

TDI/Commonrail voisi ehkä ohjelman vaihtamalla rajoittaa tehoa.

Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 22:24:48
Ihmettelen suunnattomasti, jos ei ole keksitty sinetöintiä, joka yksinkertaisesti hajoaa siihen kajotessa... ::)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 22:27:28
Ihmettelen suunnattomasti, jos ei ole keksitty sinetöintiä, joka yksinkertaisesti hajoaa siihen kajotessa... ::)
Onhan vanhoissa syöttöpumpuissakin sinetti syöttöruuvissa, mikä pitäisi katsastuksessa katsoa tietääkseni, mutta jostain syystä se on kadonnut pumppua säädettäessä/korjatessa :P

tietysti tuollaiseen traktoriautoon jos laittaisi sinetit pumppuun ja sen puuttuessa tulisi sakot.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: hessu80 - 25.01.2018, 22:34:59
Kuudenkympin rajoitinkin vähän hankala toteuttaa jossain vähänkään vanhemmassa diisselissä, onko järkeä välityksilläkään pelata. :idiot2:
Tietenkin jokin gps tai nopeusloggeri mutta mutta.
Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 22:35:49
Onhan vanhoissa syöttöpumpuissakin sinetti syöttöruuvissa, mikä pitäisi katsastuksessa katsoa tietääkseni, mutta jostain syystä se on kadonnut pumppua säädettäessä/korjatessa :P

tietysti tuollaiseen traktoriautoon jos laittaisi sinetit pumppuun ja sen puuttuessa tulisi sakot.
mitäpä sillä sinetillä siinä pumpussa tekee, helppo vaihtaa vaikka koko pumppu normaali huoltotöissä ja ruuvaamattakin löytyy se satakunta hevosta.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 22:36:39
Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
varmaan huolii, jos sen saa kulkemaan hienosti ilman rajoitinta ja kukapa nyt ei softasta rajoitinta poista pikku guuglauksen jälkeen
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 22:43:25
mitäpä sillä sinetillä siinä pumpussa tekee, helppo vaihtaa vaikka koko pumppu normaali huoltotöissä ja ruuvaamattakin löytyy se satakunta hevosta.
Ei löydy sitä 100hv vaikka W124 200D, Seat/Skoda 1.9D tai 1.9SDI koneilla, vaikka ruuvaisi. Tuskin kaikki tuollaista pumppua noin vaan osaa vaihtaa, niin että se sen jälkeen lähtee käyntiinkin ja ennakon kohdalleen. Vanhassa Pajerossa/L200 taida olla 100hv vakionakaan, vaikka 2.5 turbodiesel välijäähdyttimellä.

Moottorinohjaukset ovat tainneet olla sähköisiä jo parikymmentä vuotta. Ei nuoriso mitään nuhaisia rivipumppuvehkeitä huoli muutenkaan. Nopeuden rajoitin on siis helppo hoitaa softalla, mutta maksaa satasia.
TDI koneita sähköisellä VP-pumpulla oli Volvoissakin jo -90 luvun alussa. Eipä noista vanhoista TDI-koneista varmaan ole läppärillä+tuning softalla hankala ohjelmaa muuttaa, sama juttu vanha commonrail+obd portti.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 22:43:47
On siihen rivipumppuunkin tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.

Samaten softattaviin autoihin. OBDII-porttiin sinetti, jonka saa vaihtaa vain:
- Katsastaja
- Valtuutettu huoltoliike/korjaamo

Tästähän tulisi tietysti heti kitinää "miksei kaikki saa!?", mutta suomalainen kiertää säännön jos voi.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 22:48:02
On siihen rivipumppuunkin tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.
Yleensä kaikissa syöttöpumpuissa on ollut tehtaan jäljiltä sinettejä, oli se jakaja tai rivipumppu. Monessa traktorinkin/muun työkoneen pumpussa on sinetit.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.01.2018, 22:50:48
Yleensä kaikissa syöttöpumpuissa on ollut tehtaan jäljiltä sinettejä, oli se jakaja tai rivipumppu. Monessa traktorinkin/muun työkoneen pumpussa on sinetit.
Kirjoitinkin, että on tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 22:52:29
Kirjoitinkin, että on tehtävissä sinetit, jotka hajoavat kajotessa.
Tuossa on hyvä kuva sellaisesta sinetistä, eli tuo "rautalanka" luukun päällä 2 ruuvin välissä.
(https://www.kiertokanki.com/verkkokauppa/images/TE20/MFUSY1-001A_LRG.JPG)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Acke - 25.01.2018, 22:56:09
Trafin mukaan traktoriautojen käyttöönotto hidastaisivat liikennettä, etenkin jos olisivat 45km/h rajoituksella. Se täällä ehdotettu 80km/h rajoitus 16-vuotiaana voisi olla ihan hyvä lisä. Vaikka lisätunneilla tai ajokokeella. A1 tehoinen prätkä kulkee jo reilusti kovempaa. Auton massa on tietenkin eri luokassa. En yllättyisi jos vain CAN väylällisiä autoja saisi muutettua (paremmat päästöluokkat ja helpompaa valvontaa) . Trafin tekstistä poimittua:
"Rajoitin maksaisi arviolta 200-300 euroa ja muutostyö joitakin satoja euroja. Käydyn keskustelun pohjalta jotkin rajoitinvalmistajat (ainakin Kaha Oy ja Lindgaard Pedersen A/S) kehittävät jo ns. mopoautorajoitinta. Mopoautorajoitin katkaisee autonkaasupolkimen yhteyden moot-torinohjaimeen, mikäli rajoitin ei saa käyttöjännitettä tai yhteyttä CAN väylään. Lisäksi johtosarja ja keskusyksikkö ovat fyysisesti suojattuja siten, että niiden ohittaminen ilman näkyviä jälkiä on mahdotonta."
Hauskana huomiona trafin julkaisussa mietitään taas GPS nopeusvalvontaa  :D
"Nopeutta voitaisiin valvoa paitsi tavanomaisella tienvarsivalvonnalla, myös GPS-perusteisesti, mahdollisesti pilottitapauksena etävalvonnasta."
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 22:59:20
Ei löydy sitä 100hv vaikka W124 200D, Seat/Skoda 1.9D tai 1.9SDI koneilla, vaikka ruuvaisi. Tuskin kaikki tuollaista pumppua noin vaan osaa vaihtaa, niin että se sen jälkeen lähtee käyntiinkin ja ennakon kohdalleen. Vanhassa Pajerossa/L200 taida olla 100hv vakionakaan, vaikka 2.5 turbodiesel välijäähdyttimellä.
TDI koneita sähköisellä VP-pumpulla oli Volvoissakin jo -90 luvun alussa. Eipä noista vanhoista TDI-koneista varmaan ole läppärillä+tuning softalla hankala ohjelmaa muuttaa, sama juttu vanha commonrail+obd portti.
pointti tais vilahtaa kaukaa ohi  ;D Mitä millään sinetillä tekee, jos tehot riittää vakionakin reippaasti yli satasen vauhteihin, siinähän koittavat asentaa rajoittimiaan sammutinsolenoidiin.
60km/h syötölläkään hankala rajata turvallisesti
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 23:03:09
Trafin mukaan traktoriautojen käyttöönotto hidastaisivat liikennettä, etenkin jos olisivat 45km/h rajoituksella. Se täällä ehdotettu 80km/h rajoitus 16-vuotiaana voisi olla ihan hyvä lisä. Vaikka lisätunneilla tai ajokokeella. A1 tehoinen prätkä kulkee jo reilusti kovempaa. Auton massa on tietenkin eri luokassa. En yllättyisi jos vain CAN väylällisiä autoja saisi muutettua (paremmat päästöluokkat ja helpompaa valvontaa) . Trafin tekstistä poimittua:
"Rajoitin maksaisi arviolta 200-300 euroa ja muutostyö joitakin satoja euroja. Käydyn keskustelun pohjalta jotkin rajoitinvalmistajat (ainakin Kaha Oy ja Lindgaard Pedersen A/S) kehittävät jo ns. mopoautorajoitinta. Mopoautorajoitin katkaisee autonkaasupolkimen yhteyden moot-torinohjaimeen, mikäli rajoitin ei saa käyttöjännitettä tai yhteyttä CAN väylään. Lisäksi johtosarja ja keskusyksikkö ovat fyysisesti suojattuja siten, että niiden ohittaminen ilman näkyviä jälkiä on mahdotonta."
Hauskana huomiona trafin julkaisussa mietitään taas GPS nopeusvalvontaa  :D
"Nopeutta voitaisiin valvoa paitsi tavanomaisella tienvarsivalvonnalla, myös GPS-perusteisesti, mahdollisesti pilottitapauksena etävalvonnasta."

Näin, olispa helppo vaan liimata tarra konttiin :idiot2:

Osuispa puhelimella tuohon muokkaa painikkeeseen :facepalm:
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 23:06:14
Kuinkahan noita voidaan soveltaa vanhempiin ei CAN-väylä autoihin, vai pitääkö se traktoriauto olla joku uusi 15Teur-20Teur kottero ?. Halvemmaksi tulee ostaa oikea 50km/h kulkeva traktori silloin ja pitää arvonsakin paremmin.

pointti tais vilahtaa kaukaa ohi  ;D Mitä millään sinetillä tekee, jos tehot riittää vakionakin reippaasti yli satasen vauhteihin, siinähän koittavat asentaa rajoittimiaan sammutinsolenoidiin.
60km/h syötölläkään hankala rajata turvallisesti
Eikös tuolla selvästi mainittu noin että ruuvaamatta lähemmäs 100hv, vauhdista ja tehoista ei mainittu mitään, kyllä 60hv dieselissä sinne 100km/h riittää. Solenoidi toimii vain on/off periaatteella niin voisi olla aika nykivä kyyti:

mitäpä sillä sinetillä siinä pumpussa tekee, helppo vaihtaa vaikka koko pumppu normaali huoltotöissä ja ruuvaamattakin löytyy se satakunta hevosta.
Tosin näiltä näkymin nuo traktoriautot ovat vain noita uudempia CAN-väylä laitteita.

Tosin monen vanhan esikammion hinnalla saa jo TDI, CDI tai Commonrail koneellisenkin auton.

esim. CDI C-mersu 600€: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/9208065
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 25.01.2018, 23:19:49
Kylläpä kyllä taas :)


Mietitty rajoitin rajais potikka kaasullisiin obd2 autoihin tai muuten pääsee testaamaan kohta henkilöautoihinkin pakotettavaa gps valvontaa  ::)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 23:23:32
Taavin kans samoilla linjoilla.
Mutta tuohon virityspelkoon pitää ottaa Ruotsista mallia, ja tehdä kalustolle samoin kuin katukisaajien kalustolle. Paaliin ja sanktiot päälle. Saattas hiukan hillitä viritysintoa. Samaan syssyyn pitkä ajokielto.

Onko Ruotsissa noin toimittu vai onko pelkkää kuulopuhetta? Eli paaliin kalusto ja sanktiot päälle?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.01.2018, 23:25:39
Eikö briteissäkin takavarikoida auto hölmöilystä/maksut maksamatta, ja jos ei lunasta sitä tietyssä ajassa menee se romuksi.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 23:33:20
Eikö briteissäkin takavarikoida auto hölmöilystä/maksut maksamatta, ja jos ei lunasta sitä tietyssä ajassa menee se romuksi.

Yhtäkkiä mitään Brittien tavoista ja käytännöistä tietämättä tuntuisi aika epätodennäköiseltä että hölmöilen tahallaan törkeästi siellä Rolls Roycella en halua maksaa lunastusmaksua piheyteni takia ja se Rolssi sitten paalattaisiin kun sen hinta olisi vaikka 400 000€, edes halvempien ollessa kyseessä en allekirjoita kovin äkkiä näillä luuloillani paalausjuttuja. Mutta jos ne Traktori autot Suomeen tulee niin siinä on minulle ihan kelpo bisnes kun alan paalata niitä pakkolunastettuja pelejä. :2funny:
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 25.01.2018, 23:46:11
kyllä 60hv dieselissä sinne 100km/h riittää.

Erittäin hyvin.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: gubbe - 26.01.2018, 08:16:27
Onko Ruotsissa noin toimittu vai onko pelkkää kuulopuhetta? Eli paaliin kalusto ja sanktiot päälle?

Kyllä ruotsissa Streetrace-autot voidaan ottaa ja romuttaa. Tästä on hovioikeuden päätös.

https://www.expressen.se/motor/trafik/hovratten-streetrace-bil-for-280-000-ska-skrotas/
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 26.01.2018, 09:07:41
Se nyt on selvää, että mitään rajoitinta ei voida teknisesti tehdä siten, etteikö sitä voitaisi myös suht. helposti ohittaa.

Olennaista mun mielestäni olisi, että kiinnijäämisen todennäköisyys ja siitä seuraavat sanktiot ovat tarpeeksi suuret. Jolloin vain harva lähtee sitä edes yrittämään.

Jos muistan oikein mitä aiemmin tästä teemasta oli puhuttu, niin nämä traktoriautot tulisivat olemaan myös pieniä autoja. Ilmeisesti jokin koko/painorajoitus tulisi. Ja lähtökohta olisi, että rajoittimen purkaminen on järkevillä kustannuksilla mahdollista eli auto on muutettavissa takaisin normaaliksi henkilöautoksi.



Edelleen minusta tämä olisi parempi toteuttaa soveltamalla vaikkapa moottoripyörän harjoituslupaa. 16v voisi saada autokoulun 1-vaiheen käytyään b-kortin harjoitusluvan kahdeksi vuodeksi. Se olisi rajoitettu maantieteellisesti, esim. oman kotikunnan ja naapurikuntien alueelle (tai jokin muu aluerajaus). Harjoituslupa ei olisi voimassa öisin esim. klo 23-05. Maksiminopeus 80 km/h, osoitetaan lätkällä / kolmiolla tms. ajoneuvon perässä. Ajoneuvossa ei saa olla kuin maksimissaan yksi matkustaja. Luvan menettäminen todella pienellä kynnyksellä, kaksi rikesakkoa tai yksi isompi moka riittää siihen että lupa lähtee eikä takaisin saa kuin 18v.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ribbe - 26.01.2018, 09:41:27
Olennaista mun mielestäni olisi, että kiinnijäämisen todennäköisyys ja siitä seuraavat sanktiot ovat tarpeeksi suuret. Jolloin vain harva lähtee sitä edes yrittämään.
Vähän sama kuin polttoöljyllä ajo. Kun pelote on tarpeeksi suuri niin ei sitä tehdä vaikka todennäköisyys kiinni jäännille on pieni.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 26.01.2018, 09:54:07
Toivottavasti näitä ei tule liikenteeseen:

Eli sun mielestä liikkumisenvapaus, valitsemallaan kulkuneuvolla, ei kuulu kaikille?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.01.2018, 10:47:06
Eli sun mielestä liikkumisenvapaus, valitsemallaan kulkuneuvolla, ei kuulu kaikille?
Ei niin, ajokortti ei voi olla kansalaisoikeus.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 26.01.2018, 11:04:30
Joka tapauksessa nämä traktoriautot olisivat selkeä parannus "täällä maalla" tilanteeseen, jossa kakarat ajelevat ja rallaavat noilla helkutin isoilla traktoreilla. Veikkaan myös ettei ihan kaikista ole maksettu päivämaksua vaippa löpöä on tankissa ja ihan äkkiä tuosta ei saa maatalousajoa kun 5 kersaa hytissä pyöritetään rinkiä kylällä.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ribbe - 26.01.2018, 11:34:39
Joka tapauksessa nämä traktoriautot olisivat selkeä parannus "täällä maalla" tilanteeseen, jossa kakarat ajelevat ja rallaavat noilla helkutin isoilla traktoreilla. Veikkaan myös ettei ihan kaikista ole maksettu päivämaksua vaippa löpöä on tankissa ja ihan äkkiä tuosta ei saa maatalousajoa kun 5 kersaa hytissä pyöritetään rinkiä kylällä.
Maalla en tiedä, mutta veljenpojalla Kokkolassa on Massikan tankissa verollista dieseliä.  C:-)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.01.2018, 11:50:18
Vaikka traktoriautoja kannatakin niin sääliksi käy jalankulkijoita ja pyöräilijöitä noiden suojatieonnettomuuksissa. Olen jo mopoauto vs. pyöräiljä-onnettomuuden nähnyt.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 26.01.2018, 11:56:38
Vaikka traktoriautoja kannatakin niin sääliksi käy jalankulkijoita ja pyöräilijöitä noiden suojatieonnettomuuksissa. Olen jo mopoauto vs. pyöräiljä-onnettomuuden nähnyt.

Suosittelen lukemaan uutisen tarkemmin, sillä traktoriautot olisivat ihan normaaleja autoja, joihin asennetaan rajoitin.

Kun kyseessä on normaali ajoneuvo, joka muutetaan, niin turvallisuus noissa tilanteissa vähintäänkin paranee, sillä ajoneuvo on varustettu esp, abs sun muilla jo kauan pakollisilla olleilla varusteilla. Hyvässä lykyssä jos auto on oikeasti uusi, niin siinä saattaa olla ajateltuna myös jalankulkijat tuulilasiin konepeiton alta tulevalla turvatyynyllä, mikäli törmäys uhkaa.

Mm. Volvot on varustettuna moisella turvavarusteella.

Mopoautoissa ei ole edes abs:iä.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.01.2018, 12:06:00
Ei auta uudelleen lukeminen, kun meinaan että auton massa + havainnointivirhe tai asenneongelma ja luulen että nuo autot on niin vanhoja että automaattijarrutusta ei vielä ole.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 26.01.2018, 12:08:48
Ei auta uudelleen lukeminen, kun meinaan että auton massa + havainnointivirhe tai asenneongelma ja luulen että nuo autot on niin vanhoja että automaattijarrutusta ei vielä ole.

Tällä logiikalla sinä olet vaarallisempi liikenteessä, kuin nykypäivän mopoautoilija
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 26.01.2018, 12:10:58
Ei auta uudelleen lukeminen, kun meinaan että auton massa + havainnointivirhe tai asenneongelma ja luulen että nuo autot on niin vanhoja että automaattijarrutusta ei vielä ole.

Vähän veikkaan, että tuo rajoitintekniikka tarkoittaa, että autosta pitää löytyä standardin mukainen obdII-liitin. Tällöin rajautuu aika lailla nuo vanhat pois.

Mutta tämä siis on vasta minun mutuiluani, ei muuta.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.01.2018, 12:18:01
Ei minuakaan kiinnosta inttää tästä, kunhan ei omaisiin osu, tilastothan sen totuuden lopulta kertoo. 2000-luvun bensa-autoissa lienee riittävä obd-tuki kaikissa?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 26.01.2018, 12:21:30
Ei minuakaan kiinnosta inttää tästä, kunhan ei omaisiin osu, tilastothan sen totuuden lopulta kertoo. 2000-luvun bensa-autoissa lienee riittävä obd-tuki kaikissa?

Ei tässä ole mitään inttämistä.

Mopoauto painaa vähän ja kulkee vähän. Henkilöauto painaa enemmän ja kulkee enemmän, joten näinollen henkilöautolla saa aikaan pahempaa jälkeä, eli tuon sinun logiikkasi mukaan niin sinä kuin minäkin olemme liikenteessä vaarallisempia kuin tämänhetken mopoauto.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: pomo - 26.01.2018, 15:48:44
Onko Ruotsissa noin toimittu vai onko pelkkää kuulopuhetta? Eli paaliin kalusto ja sanktiot päälle?
Kyllä ruotsissa Streetrace-autot voidaan ottaa ja romuttaa. Tästä on hovioikeuden päätös.

https://www.expressen.se/motor/trafik/hovratten-streetrace-bil-for-280-000-ska-skrotas/
Kyllä se vaan noin menee. Ja todistusmateriaaliakin löytyy, joten luulis tuollaisen tepsivän.
Todiste (https://www.youtube.com/watch?v=w5z2rAjYxtA) kys Mustangin tuhoamisesta!!
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.01.2018, 16:28:23
Mopoauto on melko heikko rakenteinen, joten periaatteessa jalankulkija (ainakin minunlainen läski) on "vahvoilla". Toisaalta taas, rakenteita ei ole suunniteltu/testattu jalankulkijaa tai yhtään mitään munakoria isompaa varten.

Tuossa pihalla seisoo vuoden 2004 Renaul Megane II. Sen keulan rakenteita kun katselee, niin tajuaa mitä se jalankulkijan huomioonottaminen tarkoittaa jo tuon ikäisessä. Keula on todella pyöreä ja puskuri, lokasuojat, konepelti, katto on muovia, joka myötää todella helposti. Konepelti/puskuri antaa helposti 10cm periksi palautuen muotoonsa, kuten kattokin.

Vaikka EPAna suosittuun kardaanivolvoon jos vertaa.... noh. 700/900 srj. jalankulkijaturvallisuutta voi verrata samankokoiseen tiiliskiveen (vaikka ainakin 940 konepelti antaa kyllä periksi, vaikkakin vähän).
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 26.01.2018, 16:58:36
Tuossa pihalla seisoo vuoden 2004 Renaul Megane II. Sen keulan rakenteita kun katselee, niin tajuaa mitä se jalankulkijan huomioonottaminen tarkoittaa jo tuon ikäisessä. Keula on todella pyöreä ja puskuri, lokasuojat, konepelti, katto on muovia, joka myötää todella helposti. Konepelti/puskuri antaa helposti 10cm periksi palautuen muotoonsa, kuten kattokin.

Onko kattokin muovia? Kokeile ottaako magneetti kiinni.  Jos ei ota ja muoviksi materiaali osoittauttuu niin Tuohan on sitten valmis mopoauto. :2funny: ;D :D >:( :( :o
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.01.2018, 17:29:53
Taitaa olla muovinen konepelti myös joissain citikoissa ja pösöissä on kans etulokasuojat muovia, noissa 2000 alun malleissa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 26.01.2018, 17:46:41
Taitaa olla muovinen konepelti myös joissain citikoissa ja pösöissä on kans etulokasuojat muovia, noissa 2000 alun malleissa.

Mutta tuskin kuitenkaan katto on muovia?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: puliukk0 - 26.01.2018, 18:09:46
Mutta tuskin kuitenkaan katto on muovia?

Ei ainakaan eilen ollut, tosin saattoi olla Laguna, en muista enään.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.01.2018, 18:18:33
Kattopaneeli on muovia, jonka alla on tiheään peltivahvikkeita.

Kuten myös konepelti. Joihinkin kohtiin ottaa magneetti, muttei kaikkialle.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 26.01.2018, 20:26:39
Kattopaneeli on muovia, jonka alla on tiheään peltivahvikkeita.

Kuten myös konepelti. Joihinkin kohtiin ottaa magneetti, muttei kaikkialle.
Oisko viallinen magneetti toimii vain toinenpuoli ;D :D
Kuten aiemmin, mopoauton sukua, hyvä että on kattopaneeli eikä paneelikatto! :2funny:
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.01.2018, 21:02:00
Mutta tuskin kuitenkaan katto on muovia?
Ei mielestäni ja citroen xantioissa on lasikuituinen takaluukku, muovisen konepellin lisäksi.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.01.2018, 21:34:37
Ei mielestäni ja citroen xantioissa on lasikuituinen takaluukku, muovisen konepellin lisäksi.
Mopoautoissa kaikki ulkopinnat on muovia ja joissakin on esim. valojen kehikko jotain seosmössöä. Valot voi suunnata nyrkillä.

Back to offtopicrenault, pitänee vielä tarkistaa. Katolla on kaksi syvää naarmua (ilmeisesti jotain painavaa vedetty katolta pois) ja kiiltävä valkoinen siinä paistaa. Katto soi samaten kuin esimerkiksi lokasuoja eikä ainakaan kesällä työkalupakin magneetti ottanut jokakohdassa kiinni.
Tietysti, voisiko se olla myös alumiinia, en tiedä. Paska auto se on joka tapauksessa, vaikka olisi zirkoniumista valettu. :2funny:
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.01.2018, 21:55:50
Vaikka lupasin olla inttämättä ja pidän traktoriautoja kannattavana ideana, huomautan edelleen että auton massa kasvattaa törmäysvoimia merkittävästi kevyen liikenteen näkökulmasta. Pehmeä rakenne toki auttaa vähentämään voimia jos sellainen on.

Kokemattomissa käsissä syntyy enemmän onnettomuuksia tilastojen mukaan joten en mielestäni ole automaattisesti mopoautoilijaa vaarallisempi. Jos tuo massa on yhdentekevää niin sittenhän seuraavan kerran terroristin kannattaa ajaa väkijoukkoon mopoautolla koska kuorma-auton hankkiminen on paljon vaikeampaa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.01.2018, 22:03:15
seuraavan kerran terroristin kannattaa ajaa väkijoukkoon mopoautolla koska kuorma-auton hankkiminen on paljon vaikeampaa.
:2funny: :2funny: :2funny:

Olikos mopoauto vs. mopo onnettomuusherkkyydestä olemassa jotain tilastovalhetta? Entäs mopo/mopoauto vs. henkilöauto?

Kaikkia ajaneena sanoisin mopoauton olevan noista kaikista ylivoimaisesti hirvein laitos ikinä. Sen ajettavuus on ihan hirveä, sen hallittavuus on ihan hirveä, sen ominaisuudet ovat ihan hirveät... Mopo tai mikä hyvänsä tieliikennekelpoinen keksintö on vakaampi ajaa.
Jopa 35 Fergu oli luotettavampi laitos painaa alamäkeen kaasu lattiassa museorenkailla ja "vakailla" jarruilla, kuin mopoauto.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 26.01.2018, 22:11:45
:2funny: :2funny: :2funny:

Olikos mopoauto vs. mopo onnettomuusherkkyydestä olemassa jotain tilastovalhetta? Entäs mopo/mopoauto vs. henkilöauto?

Kaikkia ajaneena sanoisin mopoauton olevan noista kaikista ylivoimaisesti hirvein laitos ikinä. Sen ajettavuus on ihan hirveä, sen hallittavuus on ihan hirveä, sen ominaisuudet ovat ihan hirveät... Mopo tai mikä hyvänsä tieliikennekelpoinen keksintö on vakaampi ajaa.
Jopa 35 Fergu oli luotettavampi laitos painaa alamäkeen kaasu lattiassa museorenkailla ja "vakailla" jarruilla, kuin mopoauto.

Tossa on Mopo vs Mopoauto  https://www.lansivayla.fi/artikkeli/538276-tilastot-osoittavat-mopo-on-mopoautoa-parempi-vaihtoehto
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: puliukk0 - 27.01.2018, 21:08:13
Ei suomalaisille voi antaa mitään traktoriautoa. Ei ne osaa ajaa mopolla eikä mopoautollakaan.
Tero Petteri Vilttitossu äkkiä googlettaa ja ohittaa rajottimen 15€ softauksella. Kuka poliisi sitä kattelee onko se traktori vai henkilöauto. Jollain kolmiollako takalasissa?

Tosin ei kyllä henkilöautollakaan osata ajaa, muttei niin hulluna kun nuo kersat...  :D
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: D5GT - 27.01.2018, 21:30:45
Toivottavasti sallivat käyttäjäkohtaisella avaimella muuttuvan sähköisen rajoittimen, ettei tarvitse olla kiinteä mekaaninen rajoitus.. Voisi ostaa jonkun leikkikalun itselle, millä skidit saisi ajaa köröttelyvauhtia.

Edit: korjattu sanamuoto, kun tarkoitus ymmärrettiin väärin.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: gubbe - 27.01.2018, 21:33:13
Kyllähän noi Suomen mopoauto tilastot on järkyttäviä jos joka kymmenes joutuu onnettomuuteen. Otetaanpa verrokiksi ruotsin Epa- ja A-traktori onnettomuudet. Viime vuonna oli heinäkuuhun mennessä tapahtunut 40 onnettomuutta joka on normaalia enemmänn, Ennusteiden mukaan 50-80 kpl raportoituja onnettomuuksia vuodessa, Niin, Epa- ja A-traktoreita rekisterissä noin 19 000kpl.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: puliukk0 - 27.01.2018, 21:42:59
Kyllähän noi Suomen mopoauto tilastot on järkyttäviä jos joka kymmenes joutuu onnettomuuteen. Otetaanpa verrokiksi ruotsin Epa- ja A-traktori onnettomuudet. Viime vuonna oli heinäkuuhun mennessä tapahtunut 40 onnettomuutta joka on normaalia enemmänn, Ennusteiden mukaan 50-80 kpl raportoituja onnettomuuksia vuodessa, Niin, Epa- ja A-traktoreita rekisterissä noin 19 000kpl.

Tätä ajoin takaa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 27.01.2018, 21:49:50
Toivottavasti sallivat käyttäjäkohtaisella avaimella muuttuvan tehon, ettei tarvitse olla mekaaninen rajoitus..

Ei auta mitään. Yhtä lailla sillä 50hv laitteella pääsee sataa, kuin 200hv autolla
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.01.2018, 22:44:30
Minusta tuo ei ole ongelma että sen auton joka on rakenteeltaan siihen suuniteltu voi virittää kulkemaan satasta. Suurempi ongelma on se että jos ne päättää rajoittimeksi 60km/h niin sitten ne traktorit vetää sitä joka paikassa ml. suojatiet.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Jule - 27.01.2018, 22:45:19
Mä en oikein tajua miksi tuosta rajoittimesta nostetaan sellainen poru.

Kuorma-autoihin piti jälkiasentaa rajoittimet muistaakseni vuosimallista -88 eteenpäin. Sinne laitettiin vaan solenoidi joka katkaisi naftankulun kun nopeus oli 89km/h ja palautti sen taas pari km alempana. Ei noita mitenkään kovin hirveästi käytännössä ohiteltu, vaikka sen ohittaminen oli erittäin yksinkertaista. Vanhaan bensakoneiseen autoon rajoittimen tekeminen on teknisestikin hankalaa, siksihän bensakoneisiin kuorma-autoihin rajoittimet vaaditaan vasta suht uusiin autoihin, joissa on jo sähköinen kaasupoljin.

Sen rajoittimen ohittaminen on helppoa, kuten on myös loppujenlopuksi tavallisen nykyisenkaltaisen mopoauton virittäminen. Karvan vajaa 80km/h olen joskus mopoauton perässä ajanut, ei ollut varsinaisesti enää vakaan näköistä menoa.

Yhtäkkiä mitään Brittien tavoista ja käytännöistä tietämättä tuntuisi aika epätodennäköiseltä että hölmöilen tahallaan törkeästi siellä Rolls Roycella en halua maksaa lunastusmaksua piheyteni takia ja se Rolssi sitten paalattaisiin kun sen hinta olisi vaikka 400 000€, edes halvempien ollessa kyseessä en allekirjoita kovin äkkiä näillä luuloillani paalausjuttuja. Mutta jos ne Traktori autot Suomeen tulee niin siinä on minulle ihan kelpo bisnes kun alan paalata niitä pakkolunastettuja pelejä. :2funny:

Yleensähän ne paalattavaksi menevät autot on jotain parisadan punnan corsia joilla jampat on ajelleet ilman katsastusta ja vakuutuksia jo pidemmän aikaa.

Mutta tuskin kuitenkaan katto on muovia?

Pontiac Transportin kattorakenne on b-pilarista taaksepäin muovia, siellä ei mun tietääkseni ole edes mtään metalli vahvikkeita. Onhan se tavallaan hyvä, kun saadaan autoa kevyemmäksi ja painopistettä alemmas. Noiden pintapeltien korvaaminen muovilla on mun mielestä ihan asiallinen idea. Eipähän ruostu.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 30.01.2018, 22:43:29
Musta vois 16v jälkeen rajoitetun auton saada, mutta softarajoittimen lisäksi tarviis myös jonkunlainen mekaaninen vaihdelaatikon välitysrajoitus ettei kulje yli 65km/h.  Ja laatikko myös oltava sinetöity.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 04.02.2018, 12:31:07
Musta vois 16v jälkeen rajoitetun auton saada, mutta softarajoittimen lisäksi tarviis myös jonkunlainen mekaaninen vaihdelaatikon välitysrajoitus ettei kulje yli 65km/h.  Ja laatikko myös oltava sinetöity.

Eli vaadittaisiin henkselit ja vyö?

Miksi kukaan ei tue ääneen sitä, että mopoautoilla ei saisi ajaa alueella, jossa on nopeurajoitus yli 70 km/h??

Jos tätä kieltoa tarkemmin osaisi mielessään hahmottaa, niin huomaisi nopeasti, että nuo keskustelut 4-tiellä ajamisesta ja jonon keräämisestä loppuisivat kokonaan. Ne toteutuisivat ainoastaan törkeissä rikostapauksissa, jolloin em. ajokieltoaluetta - 80 km/h ja siitä ylöspäin rajoitusalue - mopotraktorin käyttäjä käyttäisi ja rikkoisi samalla tietoisesti lakia. 

Olisihan se helppo todeta, jos siellä joku mopotraktorilla ajelisi - ja kortti kuivumaan.

Ja autoon ALIBABAlta joku tuonllainen 20 euron laite rajoittamaan nopeus elektronisesti, josta voi USB:llä tulostaa nopeushistoriatkin poliisille. https://www.alibaba.com/product-detail/Electronic-Mechanical-obd2-Speed-Limiter_60652006839.html?spm=a2700.7724857.main07.41.74c339c0y7khJZ
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Slerbahuuli - 04.02.2018, 12:39:34
Eli vaadittaisiin henkselit ja vyö?

Miksi kukaan ei tue ääneen sitä, että mopoautoilla ei saisi ajaa alueella, jossa on nopeurajoitus yli 70 km/h??

Jos tätä kieltoa tarkemmin osaisi mielessään hahmottaa, niin huomaisi nopeasti, että nuo keskustelut 4-tiellä ajamisesta ja jonon keräämisestä loppuisivat kokonaan. Ne toteutuisivat ainoastaan törkeissä rikostapauksissa, jolloin em. ajokieltoaluetta - 80 km/h ja siitä ylöspäin rajoitusalue - mopotraktorin käyttäjä käyttäisi ja rikkoisi samalla tietoisesti lakia. 

Olisihan se helppo todeta, jos siellä joku mopotraktorilla ajelisi - ja kortti kuivumaan.

Ja autoon ALIBABAlta joku tuonllainen 20 euron laite rajoittamaan nopeus elektronisesti, josta voi USB:llä tulostaa nopeushistoriatkin poliisille. https://www.alibaba.com/product-detail/Electronic-Mechanical-obd2-Speed-Limiter_60652006839.html?spm=a2700.7724857.main07.41.74c339c0y7khJZ
Itseasiassa ei todellakaan pöllö idea.

Eio pitkästi, kun 4-tiellä välillä tikkakoski - Jyväskylä ajoi vastaan skootteri, jonka perässä kaksi yhdistelmää ja ihan pirun pitkä jono. Mietin, että kuinka isosti kusipäinen omaan napaan tuijottaja saa olla, että lähtee tuolle välille ajamaan nelostietä pitkin, kun ns. "vanhaa tietä" pääsee myös, tukkimatta puolta suomea?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 04.02.2018, 19:19:51
Musta se nopeusrajoitus teillä joilla voisi ajaa olisi ennemmin 80km/h. Muuten voi olla hankalan pitkä siirtymä mikäli alemman rajoituksen teitä ei vieressä kulje koko matkaa. Noita 70km/h teitä ei  esim Imatralla ole yhtään tai muutenkaan täälläpäin tiedossani..
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Jule - 04.02.2018, 19:24:45
Samalla pitäisi kieltää traktoreiltakin ajo niillä 80 teillä, joka ei oikein ole käytännössä mahdollista. Ei sellaisia vieressä kulkevia matalan nopeuden teitä ole kovinkaan paljoa.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.02.2018, 20:08:46
Traktori sentään pääsee siellä ojassa. Tosiaan vähän nihkeätä kun mopoautoja on niillä jotka ajaa maaseudulta kouluun ja sillä matkalla on se kilsan matka yleisrajoitusta tms.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 04.02.2018, 21:28:25
Tarpeeksi syvä tai kalteva oja niin ei varmasti mene traktori siellä, uppoamatta/kaatumatta. Ei niilläkään joka paikassa pääse. Parempi vaan ajaa niilläkin pellolla tai tasaisella tiellä.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 05.02.2018, 15:32:31
Musta se nopeusrajoitus teillä joilla voisi ajaa olisi ennemmin 80km/h. Muuten voi olla hankalan pitkä siirtymä mikäli alemman rajoituksen teitä ei vieressä kulje koko matkaa. Noita 70km/h teitä ei  esim Imatralla ole yhtään tai muutenkaan täälläpäin tiedossani..

No vide!

Sehän se onkin tarkoitus, että ajellaan omalla kylällä, eikä lähdetä maantielle muiden jarruksi ja naapurikyliin, missä tyhmyys tiivistyy!

Ei pidä sallia ajamista teillä, joilla on 80 km/h rajoitus, eikä sitä suurempi!
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.02.2018, 18:46:54
https://tekniikanmaailma.fi/varoitus-nopeusrajoitettujen-autojen-tulosta-liikenteeseen-lisaa-jonotuksia-ohituksia-ja-onnettomuuksia/ (https://tekniikanmaailma.fi/varoitus-nopeusrajoitettujen-autojen-tulosta-liikenteeseen-lisaa-jonotuksia-ohituksia-ja-onnettomuuksia/) selvitys
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 05.02.2018, 23:32:14
No vide!

Sehän se onkin tarkoitus, että ajellaan omalla kylällä, eikä lähdetä maantielle muiden jarruksi ja naapurikyliin, missä tyhmyys tiivistyy!

Ei pidä sallia ajamista teillä, joilla on 80 km/h rajoitus, eikä sitä suurempi!

Itse ajanut kortin kun piti pitää vielä 80-lätkää -73 carinassa takaikkunassa vuoden. Olis ollu aikasen typerää ajella vain omassa kaupungissa ja lisäksi ajoin työkseni pakua ja kuorma-autoa joissa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 80km/h ja piti liikkua 100-120km/h teillä kuten noilla nykyäänkin samoin ajetaan. Ja ei riittänyt paku tai kuormuri ajoneuvokohtainen lätkä vaan piti olla se henkilökohtainenkin lisäksi takana näkyvillä.
Oppi tuolloin ainakin ajamaan ja reagoimaan tiellä kuin tiellä ja missä kelissä tahansa ja tuolloin 80-lätkä oli se punainen vaate vanhemmille kortin omaaville.

Aina on ja tulee olemaan hitaampia liikenteessä, pitäis pystyä huomioimaan, ymmärtää oma nuoruutta muistaen ja näyttää itse esimerkkiä toisten huomioon ottamisesta ja kunnioittamisesta tien päällä. Esimerkki annetaan nuorille joko vanhempien kyydissä tai muitten tielläliikkujien näyttämänä.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 06.02.2018, 09:45:34
Itse ajanut kortin kun piti pitää vielä 80-lätkää -73 carinassa takaikkunassa vuoden. Olis ollu aikasen typerää ajella vain omassa kaupungissa ja lisäksi ajoin työkseni pakua ja kuorma-autoa joissa ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus 80km/h ja piti liikkua 100-120km/h teillä kuten noilla nykyäänkin samoin ajetaan. Ja ei riittänyt paku tai kuormuri ajoneuvokohtainen lätkä vaan piti olla se henkilökohtainenkin lisäksi takana näkyvillä.
Oppi tuolloin ainakin ajamaan ja reagoimaan tiellä kuin tiellä ja missä kelissä tahansa ja tuolloin 80-lätkä oli se punainen vaate vanhemmille kortin omaaville.

Aina on ja tulee olemaan hitaampia liikenteessä, pitäis pystyä huomioimaan, ymmärtää oma nuoruutta muistaen ja näyttää itse esimerkkiä toisten huomioon ottamisesta ja kunnioittamisesta tien päällä. Esimerkki annetaan nuorille joko vanhempien kyydissä tai muitten tielläliikkujien näyttämänä.

Onneksi tuosta on päästy jo viime vuosituhannella, eikä kukaan ole siihen palaamista ehdottamassakaan. Olihan se aika typerää; sitten saadettiinkin kaikille se 80 km/h yleisnopeusrajoitukseksi.

Mutta miten tämä liittyy näihin 16 vuotiaiden ajoneuvoihin - sitä en ymmärtänyt?

Jo tuolloin 80-lätkäläiset keräsivät jonoa peräänsä juhlavasti! Mutta oma ehdotukseni on, että näitä nuorison ajoneuvoja ei påäästetä 80 km/h nopeusrajoitteisille teille ollenkaan.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ari E - 06.02.2018, 13:46:41
Onneksi tuosta on päästy jo viime vuosituhannella, eikä kukaan ole siihen palaamista ehdottamassakaan. Olihan se aika typerää; sitten saadettiinkin kaikille se 80 km/h yleisnopeusrajoitukseksi.

Mutta miten tämä liittyy näihin 16 vuotiaiden ajoneuvoihin - sitä en ymmärtänyt?

Jo tuolloin 80-lätkäläiset keräsivät jonoa peräänsä juhlavasti! Mutta oma ehdotukseni on, että näitä nuorison ajoneuvoja ei påäästetä 80 km/h nopeusrajoitteisille teille ollenkaan.
Täälläpäin tuppaa vaan olemaan kaikki taajaman ulkopuoliset tiet 80 rajoituksella, 60 ja 70 tiet taas lähellä palveluita ja silloin teinien sama mennä pyörällä tai mopolla, jossain isommilla kylillä julkisilla.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: KalleKyy - 06.02.2018, 15:31:21
Itse näkisin niin, että jos kerran ajatuksena on korvata turvattomat ja hitaat mopoautot huomattavasti turvallisemmilla ja toivottavasti nopeammiksi rajoitetuilla henkilöautoilla, niin kaikkihan siinä voittavat: Siinä, missä nykyään mopoauto vetää letkaa 45 km/h taajamassakin, niin tuollaisella kuuteenkymppiin rajoitetulla autolla pysyisi mainiosti muun liikenteen tahdissa ja isompien rajoitusten alueella usein taas on ohituspaikkojakin, yleensä kaksi kaistaakin.
Traktoriautoille siis pääsy sinne, minne mopoautoillakin.

Sitä paitsi rajoitinta vasten kuuttakymppiä ajava henkilöauto olisi kerrankin helppo ohitettava verrattuna niihin maanteiden vakio kiusankappaleisiin, jotka ihan täysitehoisilla autoillaan keräävät kilometrien jonot peräänsä ajamalla 60-70 km/h ja ohituskaistojen kohdalla nostavat vauhdin reilusti yli sallitun.

Ja nythän juuri esiteltiin joukko uusia liikennemerkkejä, joiden mukana myös vähimmäisnopeusrajoitus. Siinähän on valmis keino rajoittaa kaikkea hidasta liikennettä siellä, ja vain siellä, missä se nähdään tarpeelliseksi, riippumatta ajoneuvoluokasta. On kuitenkin paljon myös esim. satasen rajoitusalueita, joilla liikennettä on äärimmäisen vähän ja missä hitaat ajoneuvot eivät aiheuta vaaraa, tai edes mainittavaa hidastetta nopeammille ja juuri niillä alueilla mopo-/traktoriauto tai mikä vaan ajoneuvo voi olla hyvinkin tarpeellinen, jotta nuorella on mahdollisuus harrastaa ja käydä vaikka töissäkin.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 06.02.2018, 15:39:50
Sehän se onkin tarkoitus, että ajellaan omalla kylällä, eikä lähdetä maantielle muiden jarruksi ja naapurikyliin, missä tyhmyys tiivistyy!

Ei pidä sallia ajamista teillä, joilla on 80 km/h rajoitus, eikä sitä suurempi!

Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävä ajatus.

Mutta esim. meidän kylältä jos haluaa päästä Seinäjoen keskustaan tai oikeastaan ihan mihin tahansa, on käytännössä mahdotonta päästä yhtään mihinkään ilman että kulkee min. 80 km/h rajoitusteiden kautta. Metsäautoteitä pitkin kikkailemalla kenties, ellei sitten niitäkin lasketa 80 km/h rajoitusteiksi yleisrajoituksen takia.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.02.2018, 15:59:11
Kannatan traktoriautoja edelleen, mutta en tuota 60 rajoitinta, koska sillä ne vetää sitten rajoitinta vasten myös kolmenkympin alueilla. Meilläpäin mopoautoista on päässyt ohi. Ilmeisesti jossain niitä on pahemmin kun niitä niin vihataan?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 06.02.2018, 16:20:34
Onneksi tuosta on päästy jo viime vuosituhannella, eikä kukaan ole siihen palaamista ehdottamassakaan. Olihan se aika typerää; sitten saadettiinkin kaikille se 80 km/h yleisnopeusrajoitukseksi.

Mutta miten tämä liittyy näihin 16 vuotiaiden ajoneuvoihin - sitä en ymmärtänyt?

Jo tuolloin 80-lätkäläiset keräsivät jonoa peräänsä juhlavasti! Mutta oma ehdotukseni on, että näitä nuorison ajoneuvoja ei påäästetä 80 km/h nopeusrajoitteisille teille ollenkaan.

Liittyy juurikin niin ettei isojen kaupunkien ulkopuolella pääse mihinkään ilman siirtymistä ainakin osin noita 80km/h rajoitettuja teitä. Tai 80km/h teitä ulkopuolelta kiertäen matka voi olla kaksin tai kolminkertainen. Nykyisin kun koulut kuten lukio ja amis alkaa olla keskitetty vieläkin isompiin kaupunkeihin kuin ennen jolloin jostain periferiasta matkaa kertyy.

Kyllä silloin 80- lätkänkin aikana ohi pääsi, oppi ajamaan laidassa ja näyttämään vaikkapa vilkulla ohitusmerkkiä tai vetämään bussipysäkille ja antamaan niinkin tietä.

Kaikki ei vieläkään asu taajamissa vaikka kaupungistuminen jyllännyt noista -83 saadun kortin ajoista.

Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Jule - 07.02.2018, 23:09:35
Meilläpäin mopoautoista on päässyt ohi. Ilmeisesti jossain niitä on pahemmin kun niitä niin vihataan?

Todennäköisesti tuo on yhteydessä liikennetiheyteen. Mopoautosta pääsee normaalilla kaksikaistaisella tiellä ohi vain kun ei tule ketään vastaan.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 08.02.2018, 13:56:09
Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävä ajatus.

Mutta esim. meidän kylältä jos haluaa päästä Seinäjoen keskustaan tai oikeastaan ihan mihin tahansa, on käytännössä mahdotonta päästä yhtään mihinkään ilman että kulkee min. 80 km/h rajoitusteiden kautta. Metsäautoteitä pitkin kikkailemalla kenties, ellei sitten niitäkin lasketa 80 km/h rajoitusteiksi yleisrajoituksen takia.


Mopolla pääsee. Teille päin se olisikin sitten turha hankkia sellaista epa-traktoria.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 08.02.2018, 13:58:35
Liittyy juurikin niin ettei isojen kaupunkien ulkopuolella pääse mihinkään ilman siirtymistä ainakin osin noita 80km/h rajoitettuja teitä. Tai 80km/h teitä ulkopuolelta kiertäen matka voi olla kaksin tai kolminkertainen. Nykyisin kun koulut kuten lukio ja amis alkaa olla keskitetty vieläkin isompiin kaupunkeihin kuin ennen jolloin jostain periferiasta matkaa kertyy.

Kyllä silloin 80- lätkänkin aikana ohi pääsi, oppi ajamaan laidassa ja näyttämään vaikkapa vilkulla ohitusmerkkiä tai vetämään bussipysäkille ja antamaan niinkin tietä.

Kaikki ei vieläkään asu taajamissa vaikka kaupungistuminen jyllännyt noista -83 saadun kortin ajoista.


Bussilla pääsee ja mopolla entiseen tapaan.

Jos on mieli ajella traktorimopolla, valitettavasti taidatte joutua odottelemaan, jos ei teitä ole.

Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Wolvis - 08.02.2018, 14:47:33
Tämä on sinänsä ihan ymmärrettävä ajatus.

Mutta esim. meidän kylältä jos haluaa päästä Seinäjoen keskustaan tai oikeastaan ihan mihin tahansa, on käytännössä mahdotonta päästä yhtään mihinkään ilman että kulkee min. 80 km/h rajoitusteiden kautta. Metsäautoteitä pitkin kikkailemalla kenties, ellei sitten niitäkin lasketa 80 km/h rajoitusteiksi yleisrajoituksen takia.
Inkere-Salo välilläkin on about 4 reittiä, kaikilla on joko 80 tai 100 rajotus.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: pomo - 08.02.2018, 15:03:39
Tuntuu minusta siltä, että kova on vastustus moisille.
Ratkaisu: pidetään nykyiset mopoautot.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Wolvis - 08.02.2018, 15:08:11
Niistä pääsee aina ohi jopa etuvetovapariautomaatilla.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: KalleKyy - 08.02.2018, 22:47:49
Paitsi ohituskieltoalueilla :( Tai jos tie on nykymuodin mukaan  miinoitettu jatkuvilla turhilla keskikorokkeilla ja viheralueilla nimenomaan ohitusten estämiseksi ja sitä kautta nopeuksien laskemiseksi. Esim. Pirkkalassa päin tuota harrastetaan nykyään paljon ja sen myötä mopoautot määrää tahdin taajamarajoituksillakin.

Ja saahan 15-vuotiaat jo nykyäänkin liikennetraktoreilla ajaa kuutta kymppiä, miksei se siis onnistuisi pienellä autollakin? Ajo-opetustakin jo nykyään vaaditaan sentään mopokorttiinkin, kun ennen sen sai käytännössä lunastaa pientä maksua vastaan.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Wolvis - 09.02.2018, 04:35:05
Salossa on sisääntuloväylät aika pitkää pätkää keskusta-alueilla kakskaistasia, samoin ulosmenoväylät. Somerontie on taas melkeen keskustasta 80 motarille. Ja aluerajoitus täällä on 40km/h että mauton nopeus riittää täydellisesti marssivauhdiksi kaupungilla. Ja taajamilla löytyy aina paikka jossa noista pääsee ohi turvallisesti. Kakskaistasia, siis per suunta.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 09.02.2018, 14:36:39
Inkere-Salo välilläkin on about 4 reittiä, kaikilla on joko 80 tai 100 rajotus.

Hieno homma!

Tavoitehan onkin, etteivät junnut lähde tuntemattomille teille ja naapurikyliin niillä mopotraktoreillaan.

Juuri tämä on tarkoitus ja tuossahan se toimisikin ihan oikein ja tehokkaasti!
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 09.02.2018, 16:47:45
Tiet ovat moottoriteitä ja joitakin muita rajoitettuja teitä lukuunottamatta tarkoitettu kylläkin ihan kaikille tiellä liikkujille. Saa käyttää laillisesti mm kävelijät, mopot, mautot, polkupyörät, traktorit, työkoneet jne.

Noita mautoja enemmän ainakin mua  jurppii nämä maanteitten " teuvot" jotka kaahaa 15-30km/h ylinopeuksilla, jonossa pusketaan ihan takaluukkuun kiinni ja ohi mennään mäessä/ mutkassa vailla näkyvyyttä ja vaikka kieltoalueella.
Yhtään vaaratilanteita ei mopon tai mauton takia ole ollut ja ohi päässyt sujuvasti ilman kenkimistäkin mutta kaahareiden takia ollu oma henkikin jonkun kerran tosi höllässä.



Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2018, 16:50:42
Tiet ovat moottoriteitä ja joitakin muita rajoitettuja teitä lukuunottamatta tarkoitettu kylläkin ihan kaikille tiellä liikkujille. Saa käyttää laillisesti mm kävelijät, mopot, mautot, polkupyörät, traktorit, työkoneet jne.

Noita mautoja enemmän ainakin mua  jurppii nämä maanteitten " teuvot" jotka kaahaa 15-30km/h ylinopeuksilla, jonossa pusketaan ihan takaluukkuun kiinni ja ohi mennään mäessä/ mutkassa vailla näkyvyyttä ja vaikka kieltoalueella.
Yhtään vaaratilanteita ei mopon tai mauton takia ole ollut ja ohi päässyt sujuvasti ilman kenkimistäkin mutta kaahareiden takia ollu oma henkikin jonkun kerran tosi höllässä.

Mautojen pitäisi saada kunnon seuraamuksia jos ajaa tiellä mihin ne EI kuulu. Eilenkin mopoauto ajoi kehää... Vieressä menee tie mitä saisi ajaa, mutta ei kun kehää vaan.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: kupari s40 - 09.02.2018, 17:03:22
Jos kehällä ajo on mautoilta lain mukaan kielletty niin sakot tai kortti pois kuten muitakin liikennerikkojia kohdellaan mikäli kiinni jää.
Kaipaa kyllä takaisin liikkuvaa poliisia.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Taavi.H - 09.02.2018, 17:34:33
Hieno homma!

Tavoitehan onkin, etteivät junnut lähde tuntemattomille teille ja naapurikyliin niillä mopotraktoreillaan.

Juuri tämä on tarkoitus ja tuossahan se toimisikin ihan oikein ja tehokkaasti!

Eikös se ole sitten parempi jättää ne kokonaan pois?

Sillä eihän niillä tee yhtään mitään jos vaan kotinurkissa saa ajella.

Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: pomo - 09.02.2018, 18:15:38
Tiet ovat moottoriteitä ja joitakin muita rajoitettuja teitä lukuunottamatta tarkoitettu kylläkin ihan kaikille tiellä liikkujille. Saa käyttää laillisesti mm kävelijät, mopot, mautot, polkupyörät, traktorit, työkoneet jne.

Noita mautoja enemmän ainakin mua  jurppii nämä maanteitten " teuvot" jotka kaahaa 15-30km/h ylinopeuksilla, jonossa pusketaan ihan takaluukkuun kiinni ja ohi mennään mäessä/ mutkassa vailla näkyvyyttä ja vaikka kieltoalueella.
Yhtään vaaratilanteita ei mopon tai mauton takia ole ollut ja ohi päässyt sujuvasti ilman kenkimistäkin mutta kaahareiden takia ollu oma henkikin jonkun kerran tosi höllässä.
Olen samoilla ajatuksilla. Mielestäni jos jotakutta jurppii se, ettei pääse ohi 60km/h ajavaa, on vika perässä ajavalla ratin ja penkin välissä. Sehän on hei ihan arkipäivää oikeidenkin autojen kans.

Eikös se ole sitten parempi jättää ne kokonaan pois?

Sillä eihän niillä tee yhtään mitään jos vaan kotinurkissa saa ajella.
Täähän se näyttää olevan vallalla. Mutta kun ajatellaan asiaa niinkin, että on joitakin jotka oikeesti tarttee sen mopo- tai traktoriauton(molemmat pahasta??), niin tämän foorumin mielestä ne sais painua vit . . . Kyllä me kuitenkin elämme vielä jonkin verran tasapuolisessa maassa, jossa lähes jokainen saa liikkua valitsemallaan kulkuneuvolla(ne joilla ei ole oikeutta on eri topicin juttu).

Mielestäni tämä olis turvallisempaan suuntaan menossa, kunhan rikkeisiin puututaan per heti!
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ribbe - 09.02.2018, 20:43:40
Mautojen pitäisi saada kunnon seuraamuksia jos ajaa tiellä mihin ne EI kuulu. Eilenkin mopoauto ajoi kehää... Vieressä menee tie mitä saisi ajaa, mutta ei kun kehää vaan.
ööö... jos kyseessä vaikkapa Kehä 3 niin ihan vapaasti sillä saa ajaa mautolla. Eihän se ole kuin normi maantie.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2018, 23:20:22
ööö... jos kyseessä vaikkapa Kehä 3 niin ihan vapaasti sillä saa ajaa mautolla. Eihän se ole kuin normi maantie.

Siinä kun muut päryyttelee 100kmh tunnissa, niin ei se 45kmh muovimopo sinne OIKEASTI kuulu. Virallisestihan siellä saa mennä vaikka 5kmh.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: pomo - 10.02.2018, 00:56:46
Siinä kun muut päryyttelee 100kmh tunnissa, niin ei se 45kmh muovimopo sinne OIKEASTI kuulu. Virallisestihan siellä saa mennä vaikka 5kmh.
Onks se kiellettyä ajaa kehällä mopoautolla? Faktaa kehiin!
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: jogiin - 10.02.2018, 01:50:59
ööö... jos kyseessä vaikkapa Kehä 3 niin ihan vapaasti sillä saa ajaa mautolla. Eihän se ole kuin normi maantie.
eikös kehä3 oo moottoriliikennetie? vaiko peräti moottoritie?
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Acke - 10.02.2018, 09:08:10
Ihan normaali tie, kuten kehä 1. Mopoautoja näkee niillä harvoin, useammin traktoreita ja muita työkoneita. Selvästi hitaammin liikkuvat ajoneouvot niilä tieillä aiheuttavat kyllä tilanteita välillä. Uusi alin sallittu nopeus voisi olla paikallaan ainakin paikoitellen.

Pomo kirjoittikin jo aika hyvin, noita 60@80 ajavia näkee nytkin paljon, varsinkin talvella. Ja jos pitää valita 45km/h etenevän mopoauton ja 60km/h ajavan traktoriauton välillä, niin mieluummin jälkimmäinen. Traktoriauto saisi kyllä vaatia kunnon ajokokeen jos rajoitus asetetaan siihen 60km/h.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 10.02.2018, 14:48:49
Ja saahan 15-vuotiaat jo nykyäänkin liikennetraktoreilla ajaa kuutta kymppiä

Ei muuten saa.

Liikennetraktori painaa poikkeuksetta yli 3.5tn ja kaikki mikä painaa yli 3.5tn ja kulkee lujempaa kuin 45km/h, tarvitsee C-kortin. Aina.

Tätä asiaa ei vain valvo kukaan.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: KalleKyy - 10.02.2018, 15:29:34
Ei muuten saa.

Liikennetraktori painaa poikkeuksetta yli 3.5tn ja kaikki mikä painaa yli 3.5tn ja kulkee lujempaa kuin 45km/h, tarvitsee C-kortin. Aina.

Tätä asiaa ei vain valvo kukaan.

Itselläni C-kortti löytyy, joten ei ole tarvinnut traktoriluokkia pohtia, eikä sen puoleen kyllä montaa traktoriakaan ajaa...

Siihen vain käsitykseni perustin, kun jossain auto-ohjelmassa tai -lehdessä joskus jotain 60km/h kulkevaa mönkijän sukuista laitetta mainostettiin vaihtoehtona mopoautolle ja kaivoin vielä varmistukseksi seuraavan tekstin:

https://www.trafi.fi/tieliikenne/haluan_ajokortin/traktorin_ajokortti

Lainaus käyttäjältä: Trafi
Traktorin ajokortti
Traktorin kuljettamiseen tarvitset T-luokan ajokortin ja liikennetraktorin kuljettamiseen LT-luokan ajokortin. Molemmilla ajokorteilla voit ajaa myös moottorikelkkaa.
T- ja LT-luokan ajokortin voit saada 15-vuotiaana.
T-luokan ajokortilla saat ajaa traktoria, jonka enimmäisnopeus on 40 km/h. LT-luokan tratorilla sallittu enimmäisnopeus on 60 km/h. Traktorit, joiden nopeus ylittää 60 km/h, vaativat auton ajokortin.
Traktorin ajokortin hankkimiseksi sinun tulee hakea ajokorttilupaa Trafin palveluntuottaja Ajovarmalta. Voit hakea lupaa aikaisintaan vuotta ennen kuin täytät 15 vuotta.
Kuljettajantutkinto
Traktorin ajokorttia varten ei ole säädettyä kuljettajaopetusta. Esimerkiksi Ajovarman palvelupisteissä on kuitenkin myynnissä harjoitteluvihkoja T-luokan teoriakoetta varten.
T-luokan ajokortin saaminen edellyttää kuljettajantutkinnon teoriakokeen suorittamista hyväksytysti. LT-luokan suorittaminen edellyttää lisäksi käsittelykokeen suorittamista. Voit varata ajan teoriakokeeseen Ajovarman palvelupisteestä. Sinun tulee olla täyttänyt 15 vuotta ennen kokeen suorittamista.
Ilmoittautuessasi teoriakokeeseen todista henkilöllisyytesi esimerkiksi passilla tai kuvallisella henkilökortilla. Tutkinnon vastaanottaja voi määrätä traktorin ajokortin suorittajan myös käsittelykokeeseen. Liikennetraktorin ajokortin suorittajan tulee käydä aina teoriakokeen lisäksi käsittelykokeessa...

Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Ribbe - 11.02.2018, 10:58:12
Ei muuten saa.

Liikennetraktori painaa poikkeuksetta yli 3.5tn ja kaikki mikä painaa yli 3.5tn ja kulkee lujempaa kuin 45km/h, tarvitsee C-kortin. Aina.

Tätä asiaa ei vain valvo kukaan.
Aika suoraan Trafi sivuilla lukee että liikennetraktorilla jonka nopeus on alle 60km/h saa ajaa traktorikortilla. Ainoa että pitää kokeessa olla käytössä liikennetraktori. Sitten jos nopeus on yli 60km/h niin alle 3.5t painoiseen traktoriin pitää olla B-kortti ja painavampaan C-kortti.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 11.02.2018, 21:26:31
Aika kevyt on alle 3.5t traktori kun tuo 1494 Casekin painaa tietojen mukaan 3.9t. Moni nykyinen keskikokoinen traktori painaa helposti 5-10t...

Tuolla on mainittu että nykyään LT-ajokortilla saa ajaa max. 60km/h kulkevaa traktoria, eli mikäli on LT-ajokortti niin silloin 15v saa ajaa 60km/h traktorilla. Tuo LT-kortti ei taida olla sama kuin T-ajokortti. LT=liikennetraktorikortti ja T=traktori. T-kortilla saa ajaa vain 40km/h. Kannattaa huomioida että siihen yli 3.5t traktoriin, joka kulkee yli 60km/h tarvitsee lisäksi KA-ammattipätevyyden, sen C-kortin lisäksi jos traktorilla ajetaan ammattipätevyyslain tarkoittamia ajoja.

https://www.ajovarma.fi/liikennetraktorikortti

Aikaisemmin ei ollut kuin tuo T-ajokortti ja nykyään on tullut tuo LT-kortti, millä saa 15v ajaa liikennetraktorilla sen max 60km/h., vaikka se kone painaisi 3.5t-10t.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Chili - 12.02.2018, 15:05:50
Ajan työmatkaa Kehä 2, Kehä 3 joka päivä ja joskus Kehä 1:lläkin. Kyllä siellä saa ajaa traktorillakin - ja niitä siellä liikkuukin. Mutta kyllä minä sieltä nämä mopoautot poistaisin mielelläni.
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: razori - 12.02.2018, 17:30:00
https://www.trafi.fi/tieliikenne/haluan_ajokortin/traktorin_ajokortti

Näköjään jäänyt jotakin lukematta, nonyt on taas himpun viisaampi :)
Otsikko: Vs: Traktoriautot Suomeen
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 12.02.2018, 17:36:28
Trafin sivuilla oli mainittu että yli 60km/h traktoria saisi ajaa B-kortilla, mutta painorajasta ei mainittu mitään, eli saako noilla yli 3.5t ja yli 60km/h traktoreilla nyt sitten ajaa ilman C-korttia, B-kortilla ?

Vähän hölmöjä nuo T ja LT kortit erikseen kun ei noissa paljoa eroa ole ajettavuudessa, kulkeeko kone 40km/h tai 50km/h, että olisi riittänyt vain yksi ajokorttiluokkakin. Jotkut traktorit saa kulkemaan 50km/h vaihdelaatikon ohjelmoinnilla. Järkevintä ajaa vaan suoraan LT-ajokortti niin saa ajaa kumpaakin mallia ja aika turha tuo T-ajokortti erikseen nykyään. Tuota voi verrata vaikka traktoriin mikä kulkee 25km/h ja toinen 40km/h, kumpaakin saa ajaa samalla ajokortilla (T-kortti), vaikka toinen kone kulkee 15km/h kovempaa.

edit: Taitaa tarvita C-kortin ja on kyllä taas melko sekavaa lakitekstiä tästäkin. Tuo liikennetraktori määritelmäkin on vähän omituinen.

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/traktorit-ja-tyokoneet