Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Aiheen aloitti: völvöxc60 - 25.01.2018, 14:30:01

Otsikko: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: völvöxc60 - 25.01.2018, 14:30:01
Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista: Hajoavat jopa kolme kertaa bensamalleja todennäköisemmin

Alfa Romeoiden dieselmoottoreiden todettiin olevan pahimpia; ne tarvitsivat korjausta jopa neljä kertaa todennäköisemmin bensiinimalleihin verrattuna. Skoda todettiin puolestaan luotettavimmiksi dieselautoksi vikaprosentin ollessa yhdeksän prosentin luokkaa. 



https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/analyysi-paljastaa-j%C3%A4rkytt%C3%A4v%C3%A4n-totuuden-dieselmoottoreista-hajoavat-jopa-kolme-kertaa-bensamalleja-todenn%C3%A4k%C3%B6isemmin/ar-AAv3Jm0?ocid=sf
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.01.2018, 14:52:46
Taisi olla bensa- ja dieselautojen ajokilometereissa eroja.

"30 000 auton tutkimuksessa kartoitettiin 3–8 vuotta vanhojen ajoneuvojen moottorivikoja viimeisen 12 kuukauden ajanjaksolta. "

"Dieseleillä on paljon enemmän pienempiä ongelmia kuin bensiinikäyttöisillä autoilla." Mitä sitten moottoriviaksi laskettiinkaan.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Maxxxed - 25.01.2018, 16:24:27
Tuo alfan kärkisia ei yllätä. Eipä Diesel autot ole edes niiden alaa =)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: 8-pätkä - 25.01.2018, 16:31:09
Onko tuo mikään kauhea uutinen. Hyväkin perusmoottori kun pistetään saastelaitteilla ahtaalle niin ihmekös tuo jos remonttia on.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 16:42:14
Ei nyt ainakaan tuollaista Dieselin heikkus teoriaa tue Volvojen moottoreiden luotettavuus edes VEA koneissa vai kuinka monta on ilmoitettu hajonneen? Itse  muistan että tällä palstalla on 1 varma tapaus sylinteriputki halki?  Muistatteko muut paremmin?  Niin ja Autotalli.com sivuilla on ollut myynnissä 2 vanhaa taksia mihin moottorit vaihdettu. :D ;D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Maxxxed - 25.01.2018, 16:46:37
Taksi käyttö on syöpää mille tahansa moottorille/tekniikalle. Se joutukäynnin määrä on 5kertainen siihen mitä tavis pulliainen tuottaa auton elinkaaren aikana.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Wolvis - 25.01.2018, 16:50:22
Taksi käyttö on syöpää mille tahansa moottorille/tekniikalle. Se joutukäynnin määrä on 5kertainen siihen mitä tavis pulliainen tuottaa auton elinkaaren aikana.
Ja ääripäässä koneelle kelataan ne kilsat lyhyeenkin aikaan.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 16:50:59
Taksi käyttö on syöpää mille tahansa moottorille/tekniikalle. Se joutukäynnin määrä on 5kertainen siihen mitä tavis pulliainen tuottaa auton elinkaaren aikana.

No tänään olin viimeksi juttusilla taksarin kanssa jolla on samanlainen kuin minun mutta 2015 malli, oli tyytyväinen kun kilometrejä oli 270 000km ja pelkillä normi huolloilla on selvinnyt, siis laatikkoon öljyt 60 kympin välein öljyt taksi käytössä 20 tonnin välein nokkaremmi tykötarpeineen oli vaihdettu ja oletti ajavansa noin 200 tonnia lisää ennen vaihtoa.  ??? ;D 8)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 25.01.2018, 17:58:26
Ei nyt ainakaan tuollaista Dieselin heikkus teoriaa tue Volvojen moottoreiden luotettavuus edes VEA koneissa vai kuinka monta on ilmoitettu hajonneen? Itse  muistan että tällä palstalla on 1 varma tapaus sylinteriputki halki?  Muistatteko muut paremmin?  Niin ja Autotalli.com sivuilla on ollut myynnissä 2 vanhaa taksia mihin moottorit vaihdettu. :D ;D

Dieselmoottoreissa on kyllä muitakin vikoja kuin sylinteriputken halkeaminen.

Eiköhän tuossa ole tilastoitu kaikennäköisiä juttuja jonka takia pentti peruskäyttäjä joutuu autonsa pajalle viemään/hinauttamaan, alkaen siitä ettei dieselmoottorinen auto toimi bensalla.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 18:03:20
Dieselmoottoreissa on kyllä muitakin vikoja kuin sylinteriputken halkeaminen.

Eiköhän tuossa ole tilastoitu kaikennäköisiä juttuja jonka takia pentti peruskäyttäjä joutuu autonsa pajalle viemään/hinauttamaan, alkaen siitä ettei dieselmoottorinen auto toimi bensalla.

Silloin ei ole moottorin syy vaan pitänee katsoa peiliin, mielestäni tuollaista ei pidä viaksi kirjata vai onko sitten jos Dieseliä Bensa autoon tankkaa ja yrittää ajaa vika sen moottorin ????  Mitä muita vikoja tiedät oikeasti kuin sylinteriputken halkeamat? :-\
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: razori - 25.01.2018, 18:03:38
https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/analyysi-paljastaa-j%C3%A4rkytt%C3%A4v%C3%A4n-totuuden-dieselmoottoreista-hajoavat-jopa-kolme-kertaa-bensamalleja-todenn%C3%A4k%C3%B6isemmin/ar-AAv3Jm0?ocid=sf

Lainaus
dieselmoottoreiden kallis rakenne ja haastava polttoainejärjestelmä

Kallis ja haastava my ass :D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 25.01.2018, 18:15:50
https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/analyysi-paljastaa-j%C3%A4rkytt%C3%A4v%C3%A4n-totuuden-dieselmoottoreista-hajoavat-jopa-kolme-kertaa-bensamalleja-todenn%C3%A4k%C3%B6isemmin/ar-AAv3Jm0?ocid=sf

Kallis ja haastava my ass :D

Kuitenkin täysin vailla yhtäkään yksilöityä vikaa?  Voimme siis yhtä hyvin sanoa että raskaankaluston pitää ajaa jatkossa myös bensamoottoreilla kun on "todettu" että  on enemmän vikoja juuri Dieseleissä kun hajoavat jopa 98 kertaa useammin kuin raskaan kaluston Bensa koneet?  Ei tuollainen vielä minua vakuuta varsinkaan kun ei ole selkeää näyttöä ja toisekseen paljonko merkitsee ajetut kilometrit? ! Bensa kone hajonnut 200 000km ajettuna ja sitten kolme Dieseliä 400 000`-800 000km ajettuna? :nohnoh ELK
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 27.01.2018, 12:10:06
Silloin ei ole moottorin syy vaan pitänee katsoa peiliin, mielestäni tuollaista ei pidä viaksi kirjata vai onko sitten jos Dieseliä Bensa autoon tankkaa ja yrittää ajaa vika sen moottorin ????  Mitä muita vikoja tiedät oikeasti kuin sylinteriputken halkeamat? :-\

Tuollaiseen tilastoon tulevat mukaan myös käyttäjän kädettämät viat. Yleisesti dieselmoottoreissa aika usein, tai ainakin liian usein, hajoilevat myös suuttimet, korkeapainepumput. Tietysti myös osia jotka ovat periaatteessa samoja bensakoneiden kanssa hajoilee, mutta yhtälailla ne lasketaan dieselin viaksi. EGR on tietysti sellainen joka löytyy kummastakin koneesta, mutta dieselissä on alttiimpi ongelmille, toisaalta turbon pitäisi lähtökohtaisesti päästä dieselissä helpommalla - mutta edelleen vapari bensakoneita on vielä lähes kaikilla valmistajilla, toisin kuin vapari dieseleitä.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 27.01.2018, 13:26:46
Tuollaiseen tilastoon tulevat mukaan myös käyttäjän kädettämät viat. Yleisesti dieselmoottoreissa aika usein, tai ainakin liian usein, hajoilevat myös suuttimet, korkeapainepumput. Tietysti myös osia jotka ovat periaatteessa samoja bensakoneiden kanssa hajoilee, mutta yhtälailla ne lasketaan dieselin viaksi. EGR on tietysti sellainen joka löytyy kummastakin koneesta, mutta dieselissä on alttiimpi ongelmille, toisaalta turbon pitäisi lähtökohtaisesti päästä dieselissä helpommalla - mutta edelleen vapari bensakoneita on vielä lähes kaikilla valmistajilla, toisin kuin vapari dieseleitä.

Ei korkeapaine suuttimessa bensassa ja dieselissä ole kyllä juurikaan mitään samaa. Painekkin vain 10x vähemmän.  :P

Bensojen suuttimet paljon kestävempiä.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Romeo - 04.02.2018, 19:03:11
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: TVS - 04.02.2018, 20:02:59
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:
No, sehän on helppo yhtälö: ei toimi. Ei konseptina, eikä ne toimi muutenkaan  :2funny:
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: TPK1980 - 05.02.2018, 10:34:34
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:

Kuitenkin ensimmäinen common-rail-diesel-moottorilla varustettu henkilöauto on Alfa 156 :D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 05.02.2018, 19:56:31
Tämä on aika veikeä aihe. Minullakin kävi jokin vuosi sitten mielessä että onpa näissä dieseleissä kaikenlaista ihmeteltävää (dpf, egr, papatus, polttoainesuodatin, suuttimet, karstoittuminen yms). Perheen bensa-autoille en ajatuksia uhraa kun ne vaikuttaa ”pomminvarmoille” nokkaketjuineen ja turbotkin loistavat poissaolollaan. Ei tarvi miettiä että milloin on viimeksi polttoainesuodatin vaihdettu saati että onkohan egr tukossa ja kannattaisikohan eliminoida. Molemmat yli kymmenvuotiaita. Toisella ajettukin jo kohta neljännesmiljoona. Noilla kilometreillä aiempaa Dieselvolvoani oli ihmetelty jo moneen kertaan että onkohan tämä ääni tahi tärinä normaalia ja mikäs käry tuo oikein ;D Että ei minusta ihan tuulesta temmattu tämän ketjun aihe
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 05.02.2018, 22:57:07
Disel-Alfa on kyllä ihan konseptinakin yksi pyhänhäväistys.  :idiot2:

Ehkä, mutta ne kehitteli Commonrailin...
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: The_OttoB - 08.02.2018, 14:34:23
Ei korkeapaine suuttimessa bensassa ja dieselissä ole kyllä juurikaan mitään samaa. Painekkin vain 10x vähemmän.  :P

Bensojen suuttimet paljon kestävempiä.

Common Rail tekniikassa huidellaan nykyään jo 2000 bar ruiskutuspaineissa ja löpön ruikkiminen on kyllä bensavehkeisiin verrattuna huomattavasti vaikeampaa. Painekomponentit on tarkkuuskoneistettuja ja ohjauselektroniikka monimutkaista. Parametrejä joku 10000 kpl.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 08.02.2018, 14:39:24
Common Rail tekniikassa huidellaan nykyään jo 2000 bar ruiskutuspaineissa ja löpön ruikkiminen on kyllä bensavehkeisiin verrattuna huomattavasti vaikeampaa. Painekomponentit on tarkkuuskoneistettuja ja ohjauselektroniikka monimutkaista. Parametrejä joku 10000 kpl.

Tiedän, olen tehnyt niitä työkseni. Parhaimmat taitaa olla 2200 vai 2400bar tänäpäivänä.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 08.02.2018, 15:44:59
Ei korkeapaine suuttimessa bensassa ja dieselissä ole kyllä juurikaan mitään samaa. Painekkin vain 10x vähemmän.  :P

Bensojen suuttimet paljon kestävempiä.

Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 08.02.2018, 21:52:13
Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.

Onko bensakoneiden latureissa se vapaakytkin? En ollut moisesta kuullutkaan ennen kuin aloitin diesel autoilun. Muutenkin diesel koneen matalampi käyntinopeus, korkeammat puristukset ja tärinät tuovat omia haasteita apulaiteille. Kummassahan muuten katkeaa jakohihna herkemmin?
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 08.02.2018, 22:35:45
Mä tarkoitin että bensa ja diesel koneisessa autossa on paljon samoja apulaitteita yms, jotka hajavat tai ovat hajoamatta täysin riippumatta siitä millä polttoaineella moottori toimii. Sitten esim se EGR joka löytyy kummastakin koneesta, mutta on dieselissä alttiimpi vioittumiselle.

EGR taitaa nykyään olla kaikissa. Mutta vielä viime vuonna pääsi päästöistä ilmankin EGR venttiiliä bensalla.

Diesel vain tärisee paljon enemmän, "samat" johtosarjat hinkkautuu herkemmin rikki, samoin kaksoismassat hajoaa herkemmin kuin bensassa (kaikissa ole vieläkään kaksoismassaa bensassa).
Samoin samat akut on kovemmilla dieselissä kuin bensassa jne jne...

Onko bensakoneiden latureissa se vapaakytkin? En ollut moisesta kuullutkaan ennen kuin aloitin diesel autoilun. Muutenkin diesel koneen matalampi käyntinopeus, korkeammat puristukset ja tärinät tuovat omia haasteita apulaiteille. Kummassahan muuten katkeaa jakohihna herkemmin?

Joissain autoissa on vapaakytkin bensoissakin. Onneksi suht harvoissa toistaiseksi.  :D

Jakohihnan katkeamisia en muista kyllä vuosiin, muista syistä kun unohtuneista vaihdoista.
Nykyaikaisia jakoketjuja sitäkin enemmän  :D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: The_OttoB - 09.02.2018, 07:56:21
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2018, 10:56:39
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.

En tiedä miksi, mutta volkkari osaa 90tkm kohdalla vaihdattaa jo kolmatta... Joo, ihan oikeasti tämä on totta. Järjetöntä.
Sitten niihin yritettiin tehdä softapäivitystä, ettei ketjut venyis... Noh jokainen nyt varmaan tietää, ettei se auttanut mitään.

Jos vain alakerta on kestänyt niin pitkälle kuin 120-150tkm,  niiin männät ohipuhaltaa siinä kohdalla jo vaihtomoottoria! :D

Bemarin bensa ja diesel nelosissa kanssa ketjuongelmia. Se uudempi on vielä kiva kun jakopää on vaihteiston puolella niin joutuu tiputtaa koko tekniikan alas.
Samoin niissä on sylinterit tönärillä mitattuna n. 1mm paksuset ja takana vain hieman enemmän alumiinia. Kummallisesti "kaikki teho" softilla poistuu koko sylinterin yläpää.  :2funny:

Pelottaa kun omassa kirpussa on suht ankean näköinen ketju, muttei kukaan ole vielä vaihtanut sellaista... Aika näyttää onko Suzuki enään Suzuki, mä saan aina kaiken rikki kuitenkin. :D

Dieseleistä Volvon 5 syl tai BMW 6 syl, en muista koska olisin viimeksi vaihtanut EGR, turboa tai hiukkaspönttöä. Merkeissä on selkeää eroa. :)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.02.2018, 18:09:35
Ei se W124 mersumiesten kehuma jakoketjukaan dieseleissä ikuinen ole, vaan pitäisi oikeasti vaihtaa 160tkm välein.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2018, 23:38:18
Ei se W124 mersumiesten kehuma jakoketjukaan dieseleissä ikuinen ole, vaan pitäisi oikeasti vaihtaa 160tkm välein.

500-600tkm välistä ajettuun oon yhden pumpun ajottanut ja siinä ketju ei ollut venynyt juurikaan. Kuulemma avaamaton, iso ahdin siinä silti oli.  :)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 10.02.2018, 02:30:06
Kia, Honda ketjut tuntuu vain kestävän. Kop kop.. Kia:ssa kai on egr(?) mutta eipä tuo tunnu ilmoittelevan olemassaolostaan. Nyt oli Kia:ssa ajovalopoltin palanut ja joutuu ”remonteeraamaan”. Täällä ei immeisillä mitään hajua kuinka hyvin nuo Kiat pelaa. Ei siis niin mitään murhetta mistä kehtais raportoida. Onhan tämä kauhiaa kun on Korealainen mutta minulla on varaa olla rehellinen.. :P
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: kenppi - 10.02.2018, 07:36:38
Tästäkin taloudesta löytyy yksi diesel Kia. En kyllä pysty muuten kehumaan kyseistä autoa kuin polttoaineen kulutuksessa. Alle viiden litran pääsee matka-ajossa. Meillä on rempattu tuota katiskaa kyllä ihan riittävästi, vaikka autolla ei ole ikää kuin reilu 6v. Onneksi oli se 7v takuu, niin ei ole itsellä tarvinnut maksaa autosta tuplahintaa remonttien takia.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 10.02.2018, 14:16:27
EGR taitaa nykyään olla kaikissa. Mutta vielä viime vuonna pääsi päästöistä ilmankin EGR venttiiliä bensalla.

Diesel vain tärisee paljon enemmän, "samat" johtosarjat hinkkautuu herkemmin rikki, samoin kaksoismassat hajoaa herkemmin kuin bensassa (kaikissa ole vieläkään kaksoismassaa bensassa).
Samoin samat akut on kovemmilla dieselissä kuin bensassa jne jne...


Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.

NOista johtosarjojen hinkkaantumisista on paha sanoa mitään, mutta mitenkä noi kaksoismassapyörät.. Niitä tietysti hajoaa dieselin perästä, koska ne ovat niin yleisiä niissä, mutta onko ne loppujenlopuksi sen useammin hajalla kuin bensakoneissakaan? Mukavuuttahan se kaksoismassa kyllä lisää, nykyaikainen matalalta potkiva diesel perinteisella vauhtipyörällä on kyllä herkästi jyristävä laite. Toisaalta eipä tulev vedätettyä niin alhaalta.

Jos akku on kirjaimellisesti sama kuin bensakoneessa, niin onhan se kovilla, mutta kyllähän normaalisti dieseliin laitetaan suunnileen puolet isompi akku, joka kyllä kestää siinä missä bensakoneessakin, kun se on oikein moitettu virran tarpeeseen nähden.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.02.2018, 17:19:11
Kia, Honda ketjut tuntuu vain kestävän. Kop kop.. Kia:ssa kai on egr(?) mutta eipä tuo tunnu ilmoittelevan olemassaolostaan. Nyt oli Kia:ssa ajovalopoltin palanut ja joutuu ”remonteeraamaan”. Täällä ei immeisillä mitään hajua kuinka hyvin nuo Kiat pelaa. Ei siis niin mitään murhetta mistä kehtais raportoida. Onhan tämä kauhiaa kun on Korealainen mutta minulla on varaa olla rehellinen.. :P
Hmm, yhteen KIA:aan olin apuna laittamassa jakoketjua, kun oli 120tkm ajetusta porsinut.
Useammasta 60tkm ajetusta tiisselikiattimesta on moottorin yläjohtosarja puhki (kannattaa kurkistaa muovien alta, laatikon puolelta nokkien päältä imuilmaletkun vierestä).

KIAssa tuntuisi olevan tuo 7v/150tkm se maaginen raja. 150tkm ajettu KIA tuntuu vielä ihan perusautolta. 170tkm ajettu alkaa jo hiukan tuntumaan kulahtaneelta. 200tkm ajetut on jo käynnistäessä fiiliksellä "lähde nyt jooko?" ja liikkeelle päästyä tajuaa, mikä on koreaksi soramylly. :2funny:
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mikan - 11.02.2018, 17:48:43
Jep modernit jakoketjut on aika kevyitä rimpuloita. Luokkaa ompelukone. Systerin Bemusta hyppäsi venynyt ketju 90 tkm kohdalla.

Ikivanhassa Bedfordin dieselissä jakojetku oli priima kunnossa vielä 798tkm jälkeen, jolloin porsitin kansipahvin siitä polkemalla kylmää konetta pakkasessa.  :idiot2:

Voimaahan siinä ei ollut mutta kilometrejä senkin edestä ja pienellä kulutuksella kun säädöt ja suuttimet olivat kuosissaan.
Nyky autoista taipuu tosin runko sellaisen painon alla.  :buck2:

Jotenkin säälittävää, että tietyissä asioissa kehitys kulkeen takaperin ja kovaa vauhtia.  :'(
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Kojontti - 11.02.2018, 18:26:01
Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.



Ennemmin se EGR kuin urea, pakokaasunkierrätys sentään on aika luotettava.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 11.02.2018, 19:05:05
Jotenkin säälittävää, että tietyissä asioissa kehitys kulkeen takaperin ja kovaa vauhtia.  :'(
Eihän se mene taaksepäin?

Sehän on mennyt eteenpäin, kun osataan suunnitella tuote, jonka käyttöikä on tarkasti valmistajalle edullinen. :D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 11.02.2018, 19:34:20
Itseasiassa urealla saisi kyllä dieselinkin toimimaan ilman EGR:ää, mutta en tiedä onko sitä missään henkilöauton koneessa käytetty. Raskaankaluston dieseleissä on joillain valmistajilla ollut vaihtoehtoina joko EGR tai urea.

NOista johtosarjojen hinkkaantumisista on paha sanoa mitään, mutta mitenkä noi kaksoismassapyörät.. Niitä tietysti hajoaa dieselin perästä, koska ne ovat niin yleisiä niissä, mutta onko ne loppujenlopuksi sen useammin hajalla kuin bensakoneissakaan? Mukavuuttahan se kaksoismassa kyllä lisää, nykyaikainen matalalta potkiva diesel perinteisella vauhtipyörällä on kyllä herkästi jyristävä laite. Toisaalta eipä tulev vedätettyä niin alhaalta.

Jos akku on kirjaimellisesti sama kuin bensakoneessa, niin onhan se kovilla, mutta kyllähän normaalisti dieseliin laitetaan suunnileen puolet isompi akku, joka kyllä kestää siinä missä bensakoneessakin, kun se on oikein moitettu virran tarpeeseen nähden.

Bemarissa on samoja akkuja bensoissa ja dieseleissä. Lähes kaikissa bensamoottoreissa viimeisen 10v aikana on kaksoismassa (poislukien ainakin monet japskit).
BMW aloitti jo 90 luvun puolesta välistä.

Ne dieselit vain tutisee niin paljon, että kaikki suuremmalla rasituksella. Kysymyshän oli bensa vs diesel. Samat osat on kovemmalla rasituksella dieselissä kuin bensassa.
Bensassa en henkilökohtaisesti nää mitään järkeä kaksoismassalla. Onneksi vieläkään kaikilla sitä ei olekkaan käytössä.

Urea ollut käytössä henkilöautoissa jo jonkun aikaa. PSA, MB, VAG käyttää ainakin. PSA:lla oli ennen sellanen oma seos, nykään ADBlueta niihinkin.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 11.02.2018, 21:57:00
Hmm, yhteen KIA:aan olin apuna laittamassa jakoketjua, kun oli 120tkm ajetusta porsinut.
Useammasta 60tkm ajetusta tiisselikiattimesta on moottorin yläjohtosarja puhki (kannattaa kurkistaa muovien alta, laatikon puolelta nokkien päältä imuilmaletkun vierestä).

KIAssa tuntuisi olevan tuo 7v/150tkm se maaginen raja. 150tkm ajettu KIA tuntuu vielä ihan perusautolta. 170tkm ajettu alkaa jo hiukan tuntumaan kulahtaneelta. 200tkm ajetut on jo käynnistäessä fiiliksellä "lähde nyt jooko?" ja liikkeelle päästyä tajuaa, mikä on koreaksi soramylly. :2funny:

Minä puhunkin Bensa Kia:sta. Tosin, siinäkin pitää (vvt) tyhjäkäynnillä vekkulia rapinaa mutta se on normaalia ;D Tosiaan neljännesmiljoona mittarissa. Ei paha kun käsittääkseni Kiinan tekosia se 1.6L moottori ::)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 12.02.2018, 00:53:57
Ennemmin se EGR kuin urea, pakokaasunkierrätys sentään on aika luotettava.

Ainakin raskaassa kalustossa se EGR ei ole ollut mikään täysi nappisuoritus. Ja kyllähän niitä on aika paljon EGR:n  umpeenmuuraamia imukanavia henkilöautodieseleistä jouduttu putsaamaan.

Urea ollut käytössä henkilöautoissa jo jonkun aikaa. PSA, MB, VAG käyttää ainakin. PSA:lla oli ennen sellanen oma seos, nykään ADBlueta niihinkin.

Juu, mutta käsittääkseni niissä on myös EGR, raskaissa ei tietääkseni missään ole kumpikin järjestelmä käytössä. Ne tosin toimivat euro4 asti ilman kumpaakaan järjestelmää.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 12.02.2018, 09:49:14
Ainakin raskaassa kalustossa se EGR ei ole ollut mikään täysi nappisuoritus. Ja kyllähän niitä on aika paljon EGR:n  umpeenmuuraamia imukanavia henkilöautodieseleistä jouduttu putsaamaan.

Juu, mutta käsittääkseni niissä on myös EGR, raskaissa ei tietääkseni missään ole kumpikin järjestelmä käytössä. Ne tosin toimivat euro4 asti ilman kumpaakaan järjestelmää.

Jostain luin että ensimmäisissä VEA koneissa on EGR:ää hyödynnetty "maksimaalisesti" ja vissiin ylikin kun ei ole sitä add blue:ta syystä tai toisesta. No sittenpä onkin vissiin ollut niitä EGR probleemia
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.02.2018, 10:33:32
Jokainen, joka on sylinterikansia käpistellyt työkseen tietää, että EGR on pidemmällä juoksulla moottorin itsemurha.
Bensavehkeissä ei niin nopeasti, kuin dieseleissä. Osin epäsuoran sumutuksen, osin noen erilaisuuden vuoksi.

"Ympäristö sitä ja ympäristö tätä". Nuo kaikki turhakkeet yms. paskakikkareet pitäisi riisua helevettihin ja koettaa saada se auto pitkäikäiseksi ja kokonaiskuvaltaan ympäristöystävälliseksi. Tämähän ei käy autovalmistajille, automyyjille, trendivaihtajille ja geelitukille. Kauppa ei käy jos auton suunniteltu käyttöikä on vaikka 20 vuotta/700tkm, mutta ympäristö kiittäisi.

EU:n mallistokohtainen päästöraja on siitä fiksu, että jättää näille trendivaihtajille sen option 200-300hp diesel/bensakikottimeen, vaikkei sellaiselle todellista tarvetta olisi. Vastapainoksi valmistaja voi sitten tehdä sen sähköhimmelin taajamaliikenteeseen ja pudottaa päästöjä.

Ite olen karttanut dieseltekniikkaa niissä olevien kalliiden murheiden takia. Kuolettakoon kulut kuinka nopeasti haluaa, mutta minua yksinkertaisesti vituttaa ajatella, että auto seisoo pajalla jonkin perkeleen 300 euron anturin tai 1500 euron pumpun takia. Tai että moottorinohjaus on sekaisin kuin seinäkello, koska ravistus on löysännyt jonkun liittimen ja vika on piilevä. Bensavehkeissä vastaavat murheet ovat todella paljon harvinaisempia.

Eihän uusissa autoissa tietenkään ole vikoja, kun ei ole kilometrjä/käyttötuntejakaan. Iän myötä viat kasaantuu. "Kuka muka haluaa ajaa vanhalla paskalla!?", niinpäniin.... Ehkä se ympäristöstä huolestunut aktiivi, varoiltaan köyhä tai turhakkeita välttävä.

Autoissa, kuten kaikessa muussakin käyttö/kulutustavarassa on ihan sama ilmiö. Pöytälaatikossa on Nokia 5110, Nokia 3310 ja pöydällä Nokia 3510i. Kaikki edelleen käyttökuntoisia, akun kapasiteetti laskenut vuosien aikana. 3510i on ns. "kotipuhelimena", koska akku kestää levossa viikkoja ja puhelin ei kadota puhelua vaikka kenttä olisikin hiukan huonompi.
Löysin seitsämän vuotta sitten roskiksesta 70-luvun ompelukoneen. Valurautarunkoinen, painoi kuin perkele. Alkuperäinen virtajohto oli murtunut, sen uusimalla käytössä oli kone, jonka ominaisuuksista saa tänäpäivänä maksaa satasia. Kaikki osat kohtuuttoman järeästi tehty, muttei minkäännäköistä kulumaa tai heikkoutta tehdä kaikkia valittavissa olleita tikkauksia.
Todennäköisesti edm. kikkareet toimivat vielä silloinkin, kun tämän päivän vastineensa on "ympäristöystävällisesti" kierrätetty jo pariin otteeseen, koska suunniteltu ikä ja tätäkautta laitteen käytettävyys on saavutettu loppuun.

Kertakäyttökulttuuri. Puristetaan uutta ja hianoa paskaa markkinoille mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Jätetään testaus asiakkaalle, mutta jos tuote vaikkapa auton tapauksessa kestää sen 100tkm, on käyttöikä saavutettu ja aika valmistaa uusi ekotuote.

En sano, että ennen oli asiat paremmin. Nykyaikaisilla materiaaleilla ja suunnittelutekniikalla voisimme saada tuotteita, jotka ovat pitkäikäisiä ja varmoja. Se ei vain ole osakkeen omistajille ynnämuille perkeleen geelitukille kannattavaa, joten tuotetaan paskaa. Mielellään eri väreissä ja eri hajuilla, niin saa jokainen hipsteri valita omansa ja päivittää someseinälleen oman sukupuolisen suuntautumisensa.


muoviämpäri maailma on sekaisin, tai sitten minä olen katkera ja sekaisin.

EDIT. kirotusvihreitä korjattu
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.02.2018, 12:08:25
Oon nyt ajanut d5:llä kohta 160tkm ja vaihtanut vaan pyöräntuennan osia ja Ardicia. Hehkut voisi kyllä jo vaihtaa. Samoissa 300tkm km-lukemissa bensa-kasipätkäni oli lopussa moottorin osalta ja pakoputkea ja huohotusta ja bensapumpun relettä oli uusittu. d5 tuntuu samalta kuin ostaessa, pl. nuhjaantunut sisusta.

Common rail on kyllä mielestäni tehnyt aika helppo- ja halpahuoltoisia dieseleistä jossa ei vielä dpf:ää.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 12.02.2018, 12:24:01
ei vielä dpf:ää.

Alkaa vain olla katoavaa kansanperinnettä moiset dieselit.

Kyllähän vanhat bensakoneetkin kesti loputtomiin kun ei ollu muita apulaitteita kuin laturi ja vesipumppu :)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 12.02.2018, 19:54:22
Tässä sitten oikea järkytys mitkä ilmaa pilaa, ai Autojen Dieselmoottorit? Vai saunan lämmitys?  https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/140-000-kuolemaa-ja-8-miljoonaa-astmalasta-vahemman-puhtaammat-laivapolttoaineet-saastaisivat-ihmishenkia/6762300#gs.H9P1OeQ :(
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 13.02.2018, 00:37:50
Eipä taida Suomea koskea mutta Dieselautoilu koskee
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 13.02.2018, 01:11:28
Eipä taida Suomea koskea mutta Dieselautoilu koskee

Luitko tuon artikkelin?  Jos luit niin miksei koske Suomea?  Ei edellenkään ole ne päästöt mitään saastuttamattomia raittiinilman tuottajia vaan silkkaa törkypäästöä  :'( :buck2:

"Vähärikkinenkin polttoaine aiheuttaa ongelmia

Tutkimusraportin tekijät muistuttavat kuitenkin, ettei vähärikkisiin laivapolttoaineisiin siirtyminen ratkaise kaikkia ongelmia.

– Vähärikkinenkin laivapolttoaine aiheuttaa edelleen 250 000 ennenaikaista kuolemaa ja 6,4 miljoonaa lasten astmatapausta joka vuosi, muistutetaan raportissa.

Asiantuntijoiden mukaan laivaliikenteessä pitäisi päästä kokonaan eroon fossiilisista polttoaineista, jotta polttoaineiden aiheuttamat terveys- ja saasteongelmat poistuisivat."
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 13.02.2018, 22:57:08
Sillätavalla tuo ei ole varsinaisesti suomea koskeva, koska itämerelle ei ole enää asiaa ilman rikkipesuria, tai rikitöntä polttoainetta.

Voi kyllä jonkinaikaa joutua odottelemaan että laivaliikenne lakkaisi käyttämästä fossiilisia polttoaineita. Todennäköisesti tulee olemaan yksi viimeisiä öljyä polttelevia liikennemuotoja.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 14.02.2018, 19:07:39
Niinpä niin. Lisäksi dieselit on kätevästi solutettu kaikkialle. Nytkin tuo meidän dieselhyväkäs webastollaan tupruttaa alle 20m päässä talon ilmanotosta. Missäänpäin eurooppaa ei voi kadulla säästyä dieselien töräytyksiltä.

Taitaa olla nahkahousujen masinoimia nämä laivauutiset :) Aivan varmasti laivat saastuttavat mutta ei liity mitenkään autojen dieselsotkuun.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: hessu80 - 14.02.2018, 20:24:45
Jos nyt ihan järkiperäisesti ajatellaan, niin vesiliikenne on ainoa liikennemuoto, joka pystyy olemaan päästötöntä. Purjeilla on seilattu puulaivoilla tuhansia vuosia. Viimeiset 200 vuotta vain on hairahduttu fossiilisiin polttoaineisiin.

Autoilu ei voi olla täysin päästötöntä ennen kuin autot valmistetaan puusta ja käyttövoima saadaan auringosta... Lentoliikenteestä nyt puhumattakaan...
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 17.02.2018, 23:33:07
Jos nyt ihan järkiperäisesti ajatellaan, niin vesiliikenne on ainoa liikennemuoto, joka pystyy olemaan päästötöntä. Purjeilla on seilattu puulaivoilla tuhansia vuosia. Viimeiset 200 vuotta vain on hairahduttu fossiilisiin polttoaineisiin.


Pystyy ja haluaa on eri asioita. Niin pitkään kun halpaa öljyä riittää, niin valtamerillä sitä poltetaan.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: TPK1980 - 20.02.2018, 21:41:20
http://www.evo.co.uk/porsche/20823/porsche-ends-all-diesel-car-production-after-eight-years

Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 20.02.2018, 22:42:58
Olisiko tuossa otsikon mukainen "järkyttyvä totuus"?  https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksalaislehti-diesel-mersujen-paastoja-rajoittava-mekanismi-menee-pois-paalta-26-kilometrin-ajon-jalkeen/6776118#gs.I1rd8Zo
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 21.02.2018, 22:18:31
Olisiko tuossa otsikon mukainen "järkyttyvä totuus"?  https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/saksalaislehti-diesel-mersujen-paastoja-rajoittava-mekanismi-menee-pois-paalta-26-kilometrin-ajon-jalkeen/6776118#gs.I1rd8Zo

No jos tuo osoittautuu todeksi niin ei voi kuin ihmetellä saksalaisten moraalin puutetta :idiot2: Vai onko saksassa eli digitalisaation periferiassa oltu siinä uskossa että järjestelmän toimintaa on mahdotonta selvittää? ”Softahan on binäärimuodossa, ei sitä tyhmät jenkit pysty tutkimaan” :2funny: :2funny: :2funny:
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.02.2018, 22:25:37
Toi 26km kuulostaa hetkeltä kun auto on lämmin ja egr sulkeutuu? No ehkä vähän pitkä kyllä. Mut kyllähän lämmin kone vähemmän päästelee.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 21.02.2018, 23:14:17
No jos tuo osoittautuu todeksi niin ei voi kuin ihmetellä saksalaisten moraalin puutetta :idiot2: Vai onko saksassa eli digitalisaation periferiassa oltu siinä uskossa että järjestelmän toimintaa on mahdotonta selvittää? ”Softahan on binäärimuodossa, ei sitä tyhmät jenkit pysty tutkimaan” :2funny: :2funny: :2funny:

Saksalainen pettää aina sanoi mummoni joka oli jo 1 maailmansodassa mukana, Saksalainen moraali on??
No ei sitä oikeasti ole olemassa, VW ei ole korjannut vielä oikeasti mitään tekosiaan mutta on kyllä syyttänyt yksittäisiä insinöörejään ja erottanutkin heitä vaikka kyse on ihan varmasti johdon käskyttämästä Dieselpäästöjen huijauksesta ja siihen käskystä kehitetystä huijausohjelmistosta, siksi meille ostettiin 2 :( Saksalaista autoa samalla kerralla= ensimmäinen ja viimeinen >:(!  Nyt Volvolla :D ;D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: TPK1980 - 06.03.2018, 12:09:05
IS: Toyotalta uutispommi: Dieseleiden tuotanto lakkaa jo tänä vuonna henkilöautoissa (https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html)
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: TOK - 06.03.2018, 12:32:04
IS: Toyotalta uutispommi: Dieseleiden tuotanto lakkaa jo tänä vuonna henkilöautoissa (https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html)

Vielä äsken Volvo vaikutti olevan tekemässä radikaalia liikkua ilmoittaessaan, että uusia kiisselimoottoreita ei kehitetä enää nykymalliston jälkeen. Nyt Volvo näyttääkin edistyksen jarrulta jatkaessaan niiden nykykoneiden asentamista uusiin autoihin.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 07.03.2018, 00:37:20
IS: Toyotalta uutispommi: Dieseleiden tuotanto lakkaa jo tänä vuonna henkilöautoissa (https://www.is.fi/autot/art-2000005593078.html)

Meanwhile in Germany:
“Diesel will see a renaissance in the not-too-distant future because people who drove diesels will realize that it was a very comfortable drive concept,” Chief Executive Officer Matthias Mueller said at the Geneva International Motor Show

Joo. Tämä herra Mueller on euroopan talousveturin eli saksan suurimman yrityksen eli volkkarin toimari. Just brilliant..
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 08.03.2018, 19:08:37
Nyt kun noista dieseleiden pienhiukkaspäästöistä on niin hirveä poru tullut, niin justiin luin epäluotettavalta taholta että vain 20% pienhiukkasista tulee pakoputkesta, pääasiassa ne tulevat renkaista. Eli tuottaako se raskaampi sähköauto itseasaissa enemmän niitä pienkiukkasia? ???
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 08.03.2018, 22:33:25
Nyt kun noista dieseleiden pienhiukkaspäästöistä on niin hirveä poru tullut, niin justiin luin epäluotettavalta taholta että vain 20% pienhiukkasista tulee pakoputkesta, pääasiassa ne tulevat renkaista. Eli tuottaako se raskaampi sähköauto itseasaissa enemmän niitä pienkiukkasia? ???

Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: hessu80 - 08.03.2018, 22:43:44
Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D
Kyllä renkaita voi haistella, mutta katupöly ottaa keuhkoihin. Ja nythän tuo pölytyskausi on käsillä.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 08.03.2018, 22:55:03
Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D

Molemmat on todella haitallisia  :-\ :-[
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: puliukk0 - 08.03.2018, 22:59:37
Molemmat on todella haitallisia  :-\ :-[

Kyllä, mutta rengaspölyä ei tule kun auto ei liiku. Pakokaasua nyt useimmiten tulee, kesällä vähemmän kun start and stopit toimii.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 10.03.2018, 12:24:16
Haistelen mielummin rengaspölyä kuin terveydelle haitallisia pakokaasuja... :D

Pienhiukkasissa kyse ei ole niinkään siitä hiukkasen lähteestä vaan sen koosta.

Ihan sama kuin co2, joka nähdään jotenkin terveydelle vaarallisena siksi että se tulee auton moottorista.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mikan - 10.03.2018, 14:03:27
Pienhiukkasissa kyse ei ole niinkään siitä hiukkasen lähteestä vaan sen koosta.

Ihan sama kuin co2, joka nähdään jotenkin terveydelle vaarallisena siksi että se tulee auton moottorista.

Pienhiukkaset, joita moottorit tuottavat ovat usein syöpäpatogeenejä. Samaten erityisesti typen oksidit, jotka ovat hyvin agressiivisia aineita. Tässä asiassa VAG-dieselit ovat erityisesti "kunnostautuneet".
No, kukapa haluaisi hengittää typpihappoa?  :idiot2:

Diesel-moottorit tuottavat aina pienhiukkasia enemmän kuin bensiinimoottorit. Kaikkein puhtain näistä on etanolimoottori.

Hiilidioksidi ei ole terveydelle vaarallista muutoin kuin siten, että se syrjäyttää happea. Kyseistä ainetta tulee jopa ihmisen uloshengityksessä. Tuon hiilendioksidin väitetään lämmittävän ilmastoamme ja siinä on ainoa syy miksi se on "paha".
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.04.2018, 09:03:59
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.04.2018, 10:20:31
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Jep, tuttu juttu. Ei ole tehtaat ottaneet huomioon testeissään, että kone voitaisiin esilämmittää.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Ribbe - 17.04.2018, 10:32:36
Tämäkin vielä >:(
Uudet dieselsäännöt johtavat erikoiseen tilanteeseen – moottorin esilämmitys pakkasella ei ole enää mahdollista


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/ESzBGGYQ?ref=ampparit:32b8&ext=ampparit
Vasta jostain luin käyttäjän kirjoituksia kun oli huomanneet että BMW:ssä webasto ei enää lämmitä moottoria vaan ainoastaan ohjaamoa.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jambo - 17.04.2018, 11:17:54
Vasta jostain luin käyttäjän kirjoituksia kun oli huomanneet että BMW:ssä webasto ei enää lämmitä moottoria vaan ainoastaan ohjaamoa.

Eikös bemarilla ollut että maahantuojan asentamat webastot lämmittää joko moottoria tai ohjaamoa, ei molempia...
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mepi - 17.04.2018, 11:33:53
Noinhan se on ollut jo varmaan 10 vuotta. Ja mersuissa on myös lämmennyt vain hytti.  Tuontibemareissa lämpeää aina palkkö ohjaamo ellei tehdä venttiilimuutosta

Sisätilojen lämmitystä ainakin itse arvostan enemmän. Moottorilla ei ole väliä
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.04.2018, 11:42:49
Eihän tuossa ole mitään järkeä. 20 minuutin Ardic -pöhinästä riittää lämpöä sekä moottorille ja kabiiniin.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: razori - 17.04.2018, 12:16:15
Ilmeisesti softapuolen kaverit on liian laiskoja kirjoittaakseen algoritmin, jonka mukaan moottori tietää olevansa lämmityksessä..
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mikan - 17.04.2018, 12:48:24
Ilmeisesti softapuolen kaverit on liian laiskoja kirjoittaakseen algoritmin, jonka mukaan moottori tietää olevansa lämmityksessä..

Tai sitten euro 6 normi on niin tiukka, ettei lämmityksessä olevan moottorin päästöjä saada normiin sopivaksi kovinkaan helposti.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin euro6 päästönormi ei tunne kylmiä pohjolan oloja millään muotoa ja käsittääkseni siinä otetaan kaikki päästöt huomioon joka hetkeltä käynistyksestä eteenpäin. Jolloin menee melkoisesksi säätämiseksi, mitä autotehtaat eivät ole tehneet enää pitkiin aikoihin.

Tosin en itsekkään ymmärrä, mikä siinä olisi niin ylivoimaista hanskata tilanne?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.04.2018, 12:57:00
Tiedä häntä, isot pojat kertoivat, että moottorin vikavalo voi immoittaa toimivansa, mikäli tuommoisen ultramodernin kukkasdiisselin (tai bensan) laittaa "lohkolämmitykseen".

Eli moottorinohjaus eiummarra, miten voi olla järjestelmässä yhtäaikaa kylmää ja kuumaa vettä.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Ribbe - 17.04.2018, 13:14:23
Tosin en itsekkään ymmärrä, mikä siinä olisi niin ylivoimaista hanskata tilanne?  :idiot2:
Kannattaa mennä tekemään autotehtaille softia jos tuo on helppoa ;)

Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Jule - 17.04.2018, 13:48:11
Tuskinpa se olisi ohjelmallisesti kovinkaan vaikeaa toteuttaa niin ettei se menisi vikatilaan pakkasessa, mutta siita nousisi kauhea haloo ja poru kuinka valmistajat huijaavat päästötestissä, jos softa epäloogisissa tilanteissa ei menisi vikamoodiin vaan jatkaisi toimintaa.

Sinänsä nuo ongelmat webastolla (tjsp) lämmittimellä lämmitetyn moottorin käynnistyksessä ei ole mitenkään uusia. On ihan yleistä että lyhyen aikaa esilämmitetty moottori ei tarhdo lähteä käyntiin, koska tietokone kuvittelee moottorin olevan huomattavasti lämpimämpi mitä todellisuudessa on. Lohkolämmittimen kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole, soska lämmitin on niin pienitehoinen ettei jäähdytin neste lämpenemään varsinaista sylinteriryhmää merkittävästi nopeammin.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mulugren - 17.04.2018, 17:39:21
Eiköhän tuo ole ihan vaan markkinataloutta. Suomen, Ruotsin, Norjan diesel markkinat ovat niin pienet että niistä kukaan välitä paitsi ehkä Volvo :) Muualla kukaan kaipaa moottorin esilämmitystä jos ylipäänsä dieseleitä edes ostavat
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: mikan - 17.04.2018, 17:53:16
Kannattaa mennä tekemään autotehtaille softia jos tuo on helppoa ;)

Aiuton softien tekeminen ei ole ydinosaamistani muuhun kuin LH:n....   ::)
Mutta koodin kirjoittamisesta ymmärrän sen verran paljon, että se ei ole mahdotonta.
Kuussakin käytiin 60-luvulla, joten 2010-luvulla ei voi olla mahdotonta saada autoa tajuamaan ja hanskaamaan lohkolämmittimen käyttötilanne. Se voi vaatia testaamista olosuhdehuoneessa hitusen enemmän....   :buck2:

Vaikket ymmärtäisi sähkösuunnittelusta mitään, pystyt kyllä yleisillä tiedoillasi ymmärtämään sen, että on mahdollista asentaa valaisimet ja pistorasiat jokaiseen huoneeseen.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Maxxxed - 17.04.2018, 18:27:24
Tiedän itse ainakin sen että meille on tullut asiakkaita sellaisen ongelman vuoksi että tulee moottorinvikavaloa ja herjoja sen jälkeen kun tarvike webastolla lämmitetty auto. Webasto lämmittäny kabiinin ja moottorin.

Ja kyllä on bmw, bmw oe webasto ei lämmitä kun kabiinin.

Se miksi herja tulee on se ettei kylmässä voi olla lämmintä. Ja syötöt ym menee sekaisin autossa. Jos auto täräytetään käyntiin esim. -20 pakkasesta ja kaikki on antureissa pakkasella mutta jäähdytysneste onkin plussalla +20 niin on siinä aika ero eri antureiden päässä.

Säteilylämmittimiä noissa on käytetty ellei oo oe webaa.

Lisäksi kun nyt uusissa 5srj weban kanssa pitää olla extra akkua ym. Niin Oe weba tehtaalta +2000e ja jälkiasenteinen + 7000e jos ei oo jonkun varusteen mukana tullut muuten jo extra akkua. Kuten esim aktiivinen alusta tms.

Jos ei oo niin joudutaan kaapeloimaan yksi koko virtajohto, ym muita johtosrj muuttaa jne. :D

Sitten varusteluliikkeet laittelee webastoja välittämättä toimiiko laitteet oikein enään sen jälkeen.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Kankikari - 17.04.2018, 18:55:51
2007 opel astra fiat 1.9 diesel koneella ei lähe käyntiin jos jäähytin nesteet lämmittää.

Eli on tuota tulevaa typeryyttä jo harrastettu aiemminkin.

Noissa voi öljypohjan lämmittää paistinpannulla eli säteilylämmittimellä ja 30min jälkeen ei lämpötila nouse vaikka kuinka koittais.

Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Mepi - 17.04.2018, 19:20:55
Samoin äitin V6 bensa Sebring ei lähde kylminä talviaikoina käyntiin jos lohkolla lämmitetty vartin. Puoli tuntia pitää lämmittä että lähtee tai sitten ei lämmitä ollenkaan. Softabugia tämäkin
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: The_OttoB - 17.04.2018, 20:45:32
Mun Amazoni lähti talvella hyvin käyntiin oli roikassa tai ei. Paitsi kerran ei lähtenyt kun köysi katkesi.
Otsikko: Vs: Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista
Kirjoitti: Slerbahuuli - 17.04.2018, 20:59:54
Tuo "anturihäiriö" (eli neste anturin ympärillä on lämmintä, lohko/kansi ei) on tainnut olla aika yleinen "vikatila" niin kauan, kun on sähköisiä ruiskuja ollut olemassa.

Kyllähän esim. V70 TDI sytyttää sopivasti "lohkotettuna" vikavalon/ei käynnisty hyvin pakkasilla. Samaten 90-luvulta muistan muutamankin bensa-auton, joissa samat oireet. Lyhyesti hehkutettuna hiukan vaikeampi startti, jonka jälkeen ontuvaa käyntiä hetken aikaa. Kylmiltään/kunnolla lämmitettynä laakista tulille.

Mutta se, että nuo "nykyiset" menevät kirjaimellisesti sekaisin ja johonkin vikatilaan lohkolämmittimen takia, on laiskuutta/kiirehtimistä.