Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Reziina - 24.02.2018, 21:01:55

Otsikko: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 24.02.2018, 21:01:55
(https://thumb.ibb.co/fjo7vx/IMG_20180224_194823.jpg) (https://ibb.co/fjo7vx)

Asensinpa kuvassa näkyvään letkuun t-haaran painemittarille kun jossain ulkomaisessa videossa niin tehtiin. Ihan mielenkiiinnosta haluan tietää paljonko tämä peli ahtaa. Pirteältä se tuntuu kun vielä muutama viikko sitten oli alla Kia  :idiot2:

Mittari ei kuitenkaan näytä paineita yhtään kiihdytettäessä. Mittarissa ei ole alipaineasteikkoa kun muuta en tähän hätään löytänyt varastoista, mutta mittari siis toimii kun testasin sen kompuralla ja paineensäätimellä.

Otin mittarin irti ja puhaltelin ja imin letkua. Ilma kulkee molempiin suuntiin, mutta kun t-haaran imusarjaan johtavan letkun puristaa lyttyyn niin ilma ei kulje kumpaankaan suuntaan. Imusarjaan yhteys siis toimii.  Tuo t-haarasta perään päin lähtevä letku menee ilmeisesti bypassille. Tässähän on ahtimeen integroitu bypass niin miten sen toiminnan testaan? Jos ahtopaineet on tuolla tavalla hukassa niin oliskos vinkkejä mistä lähden tutkimaan? Voihan se tietty olla että tehot hukassa mutta auto tuntuu pirteältä Kian jälkeen  ;D

Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 25.02.2018, 21:18:44
Yksinpuhelu jatkuu..

Testailin tuossa äsken näpit jäässä autoa. Pistin hukkaportin kellolle kompuralla painetta ja seurailin tangon liikettä.Tuntuu ainakin palautuvan nätisti. Käsikopelolla tunsin ehkä millin klapin tangon ja hukkaportin liitoksessa. En ottanut vielä turbon lämpösuojaa pois niin en päässyt näkemään.

TCV testaus? Tuntuu monella kääntyneen suu hymyyn kun tuon on vaihtanut, mutta pystyiskö jotenkin testaamaan onko siinä häikkää?


(https://thumb.ibb.co/gzvUcc/IMG_20180225_202625.jpg) (https://ibb.co/gzvUcc)
 
Mikä tuo y-haara-mötikkä on?  Siinä on puristettavat klemmarit jokaisessa letkuliitoksessa ja jokainen niistä letkuista pyörii liitoksissaan melko höllästi. Epäilin voisiko olla mahdollisia vuotokohtia
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Maxxxed - 25.02.2018, 21:39:24
Tuo Y-haara mötikkä on alipaineverkossa oleva osa letkuja seuraamalla pääsee mm. Alipainetehostimelle, jos tuossa on niin myös sähköiselle alipainepumpulle.


Tuo kohta josta oot ottannut lähdön ahtopainemittarile on mielestäni ihan oikea kohta, mitä muistelen oman entisen auton dynoreissuja.

Tcv venttiili ainakin pitää ääntä kun on rikki. En muista enää tarkalleen millaista.

Tuohon foorumin haku kohtaan kun laitat esim tcv tms. Niin uskoisin saavan vastauksia. Sillä topicceja kyllä jo aiheesta riittää. :)
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 25.02.2018, 22:12:57
Itsel ei pelkkää ahtopainetta näyttävää vdo: n vanhaa mutta käyttämätöntä mittaria saanu paineita näyttävänä toimimaan mutta ag:n alipaine/ahto rupes sitte pelaa ihan suoraan.

Omissa muissa ottanu imusarjalta kun ollu valmiina tyhjä paikka ja ph1 s40 evapin poiston jälkeen sen nippa otettu mittarikäyttöön (ph2-3 noissa s40 onkin tyhjä nippa valmiina). S60 varmaan otettava tuolta kuten maxxxed jo infosi.

Jos se vetää et tuntuu ni ahtaaha se, laitat mitttarin niin näet sitte jääkö vajaaksi.Turha mitään uusia jos ei selvää oiretta ole. Tuos s40 joka tuntui nuhapumppu vaparilta ahtoi mittarin asennuksen jälkeen vain 0,2-0,3bar kun vakiopaine 0,5bar. Oli ahtopainesäädin sökö niin uusin sen, tosin boost tee ruuvilla ja säädin sen 0,55 bar ja tuntuu jo matalapaineelta..
Alipainettakin näyttävästä voi saada osviittaa esim letku tai liitosvuodoistakin.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 26.02.2018, 22:39:42
Noniin, toisella mittarilla testattu ja paineet nousi 0,25bar. Paine pysyi hyvin koko kiihdytyksen ajan mutta vähänhän sieltä tuntuisi uupuvan.

Varmistin vielä vertailemalla mittarin antamaa tulosta kolmannella mittarilla + paineilmakompuralla ja paineensäätimella ja kutinsa pitää.

Mitähän mitähän.. pystyykö näissä koneissa kokeilemaan peruspaineen irroittamalla TCV:n johdon kuten Saabeissa?
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 27.02.2018, 15:51:21
S40 testasin peruspaineen et laitoin punasen ja keltasen letkun (paineentulon ja kellon) yhteen niin kellonpaine vain sillo käytös.
Volvon ecun ajatuksen kulusta en tiedä miten tcv- piuha irti käyttäytyy ja onko eroja manuaali ja automaatillakin kun oppiva systeemi momentinrajoituksineen.

Saabis täyspaineisis helppo tuo magneettivena testata mankunjohto tai t5 vehkeis kuten mulla ottaa apc sulake irti.Saabisha ainakin t5 täyspaineisis näkee mittaristos (apc-näyttö) ahtopaineen jota mahollisuutta ei ainakaan meidän volvois ei ole.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 27.02.2018, 19:31:38
En sitte tiedä mite täällä toimii esim varaosien lainaus testausta varten. Missä asut niin jos joltain sieltäpäin ehjä tcv löytyy lainata paria vetoa varten ni nopiaanhan tuon testaa.
Tullu tuon toisenmerkkisen osalta toveriapu osienkin lainaamisen esim di- kassujen, mankkuvenan ja ecujen kohalla testiä varten  puolin ja toisin koettua useitakin kertoja.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 27.02.2018, 21:02:34
Niin tuo olisi hyvä juttu..

Täytyy ihan ensimmäiseksi poistaa tuo turbon lämpökilpi ja tarkastaa hukkiksen perusasetukset.. kunhan vaan tuo pakkanen hellittäisi.. (lämmitys olisi tallissa ihan jees)
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 07.03.2018, 20:00:37
Noniin nyt nousee paineet taas ja ero on huomattava. Säädin peruspaineet (0.45bar)  hukkaportin kellosta. Säätö oli melkoisesti pielessä ja tangon joutui säätämään kireimmilleen eli kierteen loppuun saakka. Kello lienee elähtänyt. Nyt ahdot nousee huomattavasti nopeammin ja huippupaineet siellä 0,45-0,5 huiteilla.
Luulisi bensankulutuksenkin laskevan nyt. Olenkin ihmetellyt alusta saakka kuinka janoinen auto on.

Pitäisikö mun hommata uusi hukkaportin kello vai toimiikohan tuo nyt niinkuin pitää kun se on säädetty?

EDIT: huomattu tänään täyskaasukiihdytyksessä että yli 5000rpm alkaa kuuluumaan tsäkätsäkä-ääntä. Paineet ei nouse kuitenkaan liikaa. Mikähän on?

EDIT2: bypassin kalvo vuotaa ihan kiitettävästi. Apuna todentamisessa käytin kompuraa ja saippualiuosta.. eli vuoto on pihalle kalvon ja rungon välistä
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 08.03.2018, 17:12:18
Uusi ensin vuotava bypass ja katot sitten miten kello ja säätö käyttäytyy. Ahtovuodot tekee kellon toiminnan sekavaksi.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 08.03.2018, 22:42:15
Juu, näin on tehtävä. Menee ilmeisesti tilaushommiksi.

Sen vuodon huomaa kiihdytyksissä hyvin. En ole ihan varma oliko se samanlainen heti hukkaportin kellon säädön jälkeen.. luultavasti oli mutta olin niin huumassa tehonlisäyksestä etten huomannut  ;D
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: longjohn - 09.03.2018, 11:09:08
Itekki taistelin aikanaan kauan ahtopaineongelmien kanssa ja lopulta syyksi paljastui väsähtänyt hukkaportin kello. Mulla ei riittänyt edes säätövara vaan minun piti lyhentää sitä kierreosaa hukkaportin tangosta että sain ruuvattua sen syvemmälle. Tuon operaation jälkeen ahtopaineet käyttäyty oikein hyvin.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 09.03.2018, 11:46:19
Voi olla että itsekkin joudun hieman modaamaan kellon vartta lyhemmäksi. Eilen testasin uudelleen niin hukkaportti alkaa aukeamaan 0,4 barissa ja käsittääkseni sen pitäisi alkaa avautua 0,45-0,5.

Miksiköhän noita bypässejä myydään kotelon kanssa pelkästään täällä kotomaassa? Onko sekin syytä vaihtaa pelkän kalvon sijaan? Koko kikkareen saisin heti hintaan 120€ ja pelkän kalvon ~50€ tilaamalla ulkomailta jolloin joutuisi odottamaan pidempään.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 12.03.2018, 21:56:59
Bypassin kalvorasia vaihdettu ja paineet pysyy nyt siellä 0,5 barin tuntumassa hyvin. En huomanut että paineet olisi noussut sen nopeammin, mutta nyt taitaa olla sellainen kuin kuuluu. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä mutta koputan vielä puuta, koska tänä iltana ei ollut ihan paras mahdollinen keli tehdä loskan seassa täyskaasukiihdytyksiä.

Olihan muuten hankala vaihtaa kalvorasia turbon ollessa paikallaan  ;D
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 16.03.2018, 16:45:41
Pari päivää on nyt testailtu. Rupesi mietityttämään minkälainen ahtopaineen nousu kuuluu olla vakiovehkeessä?

Jotenkin tuntuu että ensimmäisen hukkaportin säädön jälkeen ja viallisella by-pässillä olisi ahdot noussut enemmän hieman pienemmillä kierroksilla kuin nyt.

Hukkaportin kello oli irti bypassin vaihdon aikana mutta säädin sen suurinpiirtein samaan kuin ensimmäisellä kerralla.

Eli paineet nousee (0,45-0,5), kierroksia vaaditaan ja paineet pysyy.

Otanpa vielä viikonlopun aikana turbon lämpökilven irti ja tarkastan kertaalleen hukkiksen kellon toiminnan.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 16.03.2018, 21:28:40
Käytöshän peruslussulla mitsun vakiokellolla on että nostaa paineet sinne ecun pyynnin max ja yläkierroksilla väkisin hiukan paineet hiipuu siitä. Tuo pieni ahtopyynnin pudotus yläjengoilla on myös yleensä tehdasasetuksissakin softissa sisällä .
S40 esim ottaa tee boostilla ( turboruuvi) säädetyn 0,65 ja tippuu hiljalleen kierrosten noustessa yläpäässä tuonne 0,55 tasolle. Käsin voi ahtoa ruuvata tuossakin lisää mutta riski että vetää laihalle ( ja kilikili koneessa) kun korkeampi ahtopaine versus softan vakiobensakartat ei enää täsmää rajussa kiihdytyksessä.

Bypass kun sul korjattu niin joko tarkistit toimiiko tcv (ahtopaineen säätövena) myös oikein?  Jos sen pitäs ahtaa alempaa enemmi ( en tiedä sun konees ecun ahtopainepyyntiä) kuin 0.5bar ja jää tuolle tasol ni tcv ennemmin häröö kuin kello.
Kelloa ei kannata rukata ennenkuin muut painetta säätävät laitteet on tarkistettu että ovat varmasti kunnossa, liikaa säätää tangosta niin voi ahdot heilua tai jopa piikkailla.
Mul tuo viallinen ahtopainesäädin jätti paineet vähän alemmaksi ja nousikin tuskastuttavan hitaasti. Kokeiltu ehjälläkin lainasäätimellä ennen tee boostia niin nopeammin vetoa silläkin otti kun nosti ahdot kunnolla pyyntiin asti.  Kelloa en viitti rukata niin kauan kun jaksaa yli 0.5 rajoittimelle asti pitää.

Tonnaris mul ei taas ahtopaineet eikä tehokaan juuri putoa vaikka kiekat rajottimelle asti menis. Maksimit tuos 1,35bar ja tehot tippuu (lähes suoral käyräl) vain 7hv rajoittimelle 6500rpm asti. Säädetty penkissä niin että max ahtopyynti on vakioturbon max tuottoa hiukan pienempi mut siinä on myös vakiosta poiketen forgen hukkiskello ja jäykempi jousi peruspaineenkin ollessa jo 0.7 bar. Tuo suurempi peruspainekin myös piti huomioida muokkaamalla softassa.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 16.03.2018, 22:59:01
Tuo TCVn toiminta olisi kiva testata, mutta eipä taida olla muuta testimahdollisuutta kuin toimivaksi todetulla TCVllä testaus?

Mielellään lainaisin TCVtä kaljakoppaa vastaan jos Lahden alueelta joku innokas siihen löytyy  :)
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Silve26 - 17.03.2018, 08:08:23
Mulla Volvo V70 T5:ssä hieman samoja ongelmia ja ajattelin aloittaa bypässin rasian vaihdolla. Mistä hommasit venttiilin? Toinen mitä ajattelin kokeilla että antaako hullaportin kello periksi? Ajattelin ensin kokeilla kaikki mahdolliset ennen ku uutta ahdinta lähden hankkimaan. Ahdin on vakio jolla ehditty ajamaan 307 000km.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 17.03.2018, 08:21:37
Hommasin täydellisen bypässin rasian kanssa Turbohuolto Riikoselta Lahdesta. Perjantaina tilasin ja maanantaina sain. Hintaa tuli 120€.

Vaihto oli muuten simppeli mutta rasian alimpaan pulttiin oli tosi hankala päästä käsiksi. Turbon imuputki kannattaa ottaa suosiolla pois... ja jos haluaa ottaa hukkaportin kellon irti tarkempaa tarkastelua varten niin se kannattaa ottaa siinä samalla kun imuputki on pois. Otin myös moottorin poikkituen pois paikaltaa ja antoi kyllä hyvin lisätilaa.
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Justus - 17.03.2018, 08:27:29
Tuo TCVn toiminta olisi kiva testata, mutta eipä taida olla muuta testimahdollisuutta kuin toimivaksi todetulla TCVllä testaus?

Mielellään lainaisin TCVtä kaljakoppaa vastaan jos Lahden alueelta joku innokas siihen löytyy  :)

Voihan tuota testata kotikonsteinkin:
https://youtu.be/c2RLYw1ijWc
https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=63924
https://youtu.be/qvpjhN-2DdI
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 17.03.2018, 12:59:48
(https://thumb.ibb.co/bJL2AH/IMG_20180317_125453.jpg) (https://ibb.co/bJL2AH)

Vaihdan juuri kuvan hässäkkään kuuluvat letkut ja klemmarit koska liitokset tuntuu vähän väljiltä.

Samalla tuli tietenkin laitettua tuo kuvan juttu suuhun. Siinä on olevinaan takaisku jottei paine pääsisi imusarjasta eteenpäin alipainetoimilaitteelle. Päästää kuitenkin vähän keuhkojen paineella läpi väärään suuntaan.

Edit:

(https://thumb.ibb.co/fXymNx/IMG_20180317_135748.jpg) (https://ibb.co/fXymNx)

On varmaan päästänyt tehokkaasti paineita ulos kun mötikkää putsatessa jäi tuo takaiskuosa käteen.
Sain sen kyllä kasattua takaisin pistämällä tiivisteliimaa väliin ja hitsasin muovikannen vielä kolvilla kiinni.

Paineet  nousi jo selvemmin sinne 0,5 baariin mutta mielestäni saisi nousta hieman nopeammin. Tosi vaikea sanoa minkälainen tuon kuuluisi olla kun alla on ensimmäinen Volvo.

Ei taida olla jäljellä kuin TCVn vaihto ja ohjelmointi  :D

Ehkä mä keskityn nyt välissä ahtojen sijaan tuon automaatin solenoidiventtiilien puhdistukseen niin saan senkin puolen kuntoon. Mannolit ollut nyt lootassa muutaman sadan kilometrin ja vaihtaminen on hiukan parantunut, mutta ei siitä sen enempää tässä topicissa
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: kupari s40 - 17.03.2018, 15:37:11
Nuo muoviset tcv aika hepposta sekunda kamaa enkä ainakaan käytettynä muovin hapertumisen takia ostas,
Jotkut laittanu muistaakseni (jostain topicista luin ) jenkkilästä saatavia hd tcv versioita tilalle, toimii paremmin vakiossakin mutta on hyvä sijoitus jos pientä viritystä jatkossa on mieles.

ps. löytyki hd ni vertaa paljonko sinisel orkkis tai jos jostain saa orkkisvalmistajan tarvikkeena maksaa tuoho nähen
https://www.ipdusa.com/products/8900/120153-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-s60-v70-xc70
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 01.04.2018, 20:43:32
Sen verta tullut lähipäivinä tutkittua ahto-ongelmia että yks vika on aika varmasti TCV:ssä. Otin venttiilin irti ja testailin 12voltilla sitä. Alkuun ei liikahtanutkaan mutta kun painoin muutaman baarin ilmaa väärään suuntaan niin johan tukos paukahti auki. Venttiili alkoi kyllä naksumaan kun sille antoi virtaa mutta nyt se nostaa ahtopaineita vähän miten sattuu  ;D välillä nousee hyvinkin nopeasti paineet 0,5baariin mutta putoaa pienen vihellyksen saattamana nopeasti, mutta välillä taas ahtaa sinne 0,6 baariin ja varmaan enemmänkin jos uskaltaisin polkea. Onneksi tiistaina saan uuden venttiilin testiin  :)
Otsikko: Vs: Ahtopainemittarin asennus (ahdot kateissa) 2.4T (B5244T3)
Kirjoitti: Reziina - 11.04.2018, 12:13:07
Ahto-ongelmat on korjattu:

-Hukkaportin kello säädetty
-Vuotava by-pass vaihdettu uuteen
-TCV vaihdettu toimivaan
-Pieni painevuoto korjattu alipaineletkuista (samalla vaihdettu paineistuvat alipaineletkut järjestelmästä, lukuunottamatta huohotukselle lähtevää letkua koska en ole vielä päässyt käsiksi siihen)
-Puhdistettu tukkeutunut VVT-solenoidi

Äsken kiihdyttelin pari kertaa levähdysalueelta moottoritielle 0-100km ja pääsin lähes siihen tehtaan ilmoittamaan 9sekuntiin puhelimen sovelluksella mitattuna.

Mitäs nyt tästä eteenpäin kun haluan lisää potkua? Mitä vippaskonsteja suosittelette ennen kuin raaskin hommata ohjelmoinnin?