Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Tate - 22.03.2018, 20:48:26

Otsikko: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 22.03.2018, 20:48:26
Musta pitkäkatto.Alunperin 2.4 10v(B5252S) ja nyt tulossa näinäpäivinä 2.0 10v(B5202S).Auton historia on noin10v ajalta tiedossa,ensin paikallisella yrittäjällä ja joka huollatti sen aina ajallaan jonka huomaa auton yleiskunnosta,sen jälkeen ex-eukollani joka ajeli sillä jokusen vuoden jolloin minä huolsin ja siitä naapurille joka ei huolla yhtään mitään,siis ei yhtään mitään.Ja häneltähän se alkuperäinen konekin hajosi....Ja nyt olisi minun vuoro saattaa auto jälleen tieliikenne kuntoon,itselleni työmatka-autoksi.Pikkukinnerillä tullut ajettua tämä talvi ja nyt on aika siirtyä hyvään,lämpöiseen ja turvalliseen kyytiin.Matkaa kun kertyy päivässä 150km.Ja asiaan...eli nyt on meneillä koneenvaihto operaatio,kun sain sen vihdoin itselleni,ja kaivettua hangesta ja vattupuskasta,siinä se on nyt pari vuotta seissyt.Tähän tietoon ei ole kuin yksi reikä,irronnut vetolenkki takapäässä.Autoon laitoin hieman ennen koneen laukeamista kaikki jarrusatulat,käsijarrukenkät ja muutakin alustaan,en muista kaikkea.Niihin tuskin tarvitsee kajota muuta kuin vaihtaa jarrunesteet.Varaosa 855ssa on uudet levyt joten niillekkin tulee nyt käyttöä.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 23.03.2018, 19:10:27
Nyt olis pukattu talliin pitkäkatto musta johon tuo B5202S tulee,huomenna alkaa vaihtaminen jos aikataulu sallii.Kysymyksiä tulee ainakin alipaineletkuista jahka sinne asti päästään.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 25.03.2018, 18:52:08
Entiseltä omistajalta saatu 2.4 moottorin osat jotka on purettu pois.Kansi,nokat ts yläpää on purettu ja eihän siinä loppujen lopuksi ollut kuin 1 pakoventtiili palanut.Näillä näkymin ei moottoriswappia tulekkaan.Jututin entistä omistajaa että ja sain selville että ihan korjaamolla käynyt puristusmittauksissa ja sen takia purettu ja todettu että männät on ehjiä mutta se kasaaminen?? :idiot2: Saa tarjota 2.4 10v pakoventtiiliä.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: An55i - 26.03.2018, 20:03:40
Uusi venttiili taisi olla 10-20e. Saa mistävain varaosaliikkeestä.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 27.03.2018, 19:50:16
Taidan haudata idean että sittenkin kunnostan alkuperäisen moottorin.Syystä että laitoin löpöä sylintereihin ja muutamassa tunnissa olivat menneet läpi,vain yhdessä oli enää löpöä seuraavana päivänä.Mitta käteen ja mittailemaan...83.2-83.4mm pääpiirteittäin kaikissa,eli melkosen väljä on.Eli palaan alkuperäiseen suunnitelmaan että B5202S keulalle vaan.Tämän koneen käydessä ei tuntunut nokkaan öljyn kitku ja käynti oli sievää.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 31.03.2018, 11:24:59
No niin,B5252S on otettu pois ja nyt pitäisi kammeta tuo puoli litraa pienempi koloonsa.Tässähän tämän vapaan saa kulutettua...löydetty väljiä alapalloja ja koiranluita mutta ne on onneksi näköjään uusittu tuohon elintenluovuttajaan.En ihan hetkeen rupea mihinkään moottorin vaihto swappiin kun tämä valmistuu..
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: razori - 31.03.2018, 14:03:22
Laita nyt edes sieltä 2.5l koneesta se kampiakseli ja kanget tuohon 2.0l koneeseen niin saat siitä 2.5l koneen..

Sama poraus kaikissa, isku vaan eri.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Joni- - 31.03.2018, 14:14:33
Laita nyt edes sieltä 2.5l koneesta se kampiakseli ja kanget tuohon 2.0l koneeseen niin saat siitä 2.5l koneen..

Sama poraus kaikissa, isku vaan eri.
Ottaa männät kanteen, ei mahu pyöriin. 2l on 81mm porauksella, tulee 2.3 jos pistää 2.5 kampuran.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: razori - 31.03.2018, 14:26:47
Ottaa männät kanteen, ei mahu pyöriin.

Selitäs nyt, että miksi näin kävisi jos 2.5l koneesta otetaan kampiakseli ja kanget? Vai onko puristuskorkeus männissä eri?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45416.0
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 31.03.2018, 16:06:18
Näitä koneita tuntematta,niin eiköhän 2.5 ole pitempi isku,en jaksa uskoa että 2.5 olisi kampura bolt-on.Ja jos on niin sillonhan se olisi ihan sama kumpi kampura siellä on paikoillaan...
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: razori - 31.03.2018, 18:38:35
Tästä iltalukemista

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22343.0

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27176.0
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Joni- - 31.03.2018, 18:45:36
Selitäs nyt, että miksi näin kävisi jos 2.5l koneesta otetaan kampiakseli ja kanget? Vai onko puristuskorkeus männissä eri?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45416.0
Kanget on samat nii männis on eroa.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 01.04.2018, 16:25:23
Nyt on uusi kone paikallaan,seuraavaksi ankaraa kasaamista.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 02.04.2018, 17:16:08
Jälleen pyörillään.Mutta sähköjä laitellessa huomasin melkein kaikki liittimet on sopivia keskenään,tämä aiheuttaa päänvaivaa aika paljonkin.Esim startin herätejohto on kateissa,samoin eculle menevä lämpötilatunnistin ja kaikkea muutakin.Vai onko lämpömittari ja ecun lämpötila tieto samassa anturissa? Ja sekin tuo harmaita hiuksia kun 2.0 on egr systeemi ja 2.5 ei eli sen taidan vaan ihan raakasti tulpata kun ei sille ole sähköjäkään tässä korissa.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 05.04.2018, 18:52:24
Ensisavut  8)
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 08.04.2018, 13:34:48
Vain pelkkiä vastoinkäymisiä.Kaksi pakosarjan pinnapulttia,toinen katkesi kanteen ja toinen vei jengat,sitten en saanu mitään onnistumaan ja läimäytin tallin oven kiinni ja pakenin syömään.Pitää viikolla laittaa jengat kuntoon ja laitella loput roippeet paikalleen.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 17.04.2018, 19:26:01
Pakosarja piti vaihtaa,ja kattiputki,on ajettu ilmeisesti kiveen tms,peltisarja oli repeytynyt yhdestä kollektorista.Onneksi on valusarja ja kattiputki varaosa autossa,nekin jo menossa paikalleen.Mutta ABS valoa en saa sammumaan,etuanturit vaihdettu.Jospa se valo sammuisi kun taakse vaihtaa.Vinkkejäkin saa heitellä.Niin,ja etuparkit ja mittaristo on valoiltaan pimeä.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: razori - 17.04.2018, 20:24:33
Valo ei sammu ennenkuin nollaa vikakoodit. Tietysti vaatii, että vian aiheuttaja on poissa pysyvästi, ettei sytytä koodia uudelleen.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Suoli - 18.04.2018, 10:51:55
Valo sammuu kun ajat...vaatikohan vähintään 30km/h nopeutta. Siis jos kaikki kunnossa. Näissähän voi olla myös boksivikoja. V70 valitti etuanturia, mutta vika korjaantu vaan ku kolvautti boksia uusiks.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 18.04.2018, 20:00:56
Tätä ajattelin itsekkinettä pitäisiköhän käydä lenkki heittämässä mutta ei ole ollut ajo kunnossa mutta nyt on,selvinnee ehkä huomenna että mitä se sanoo.Parkit toimii ja pakoputkikin höyryää oikesta päästä  :)
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 19.04.2018, 18:38:42
ABS ei lähtenyt parin kilometrin pätkällä toimimaan.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 21.04.2018, 09:01:08
Eikä ABS yksikön vaihdollakaan lähtenyt toimimaan.Onko näin että ABS tarvii vikakoodin nollauksen?Akun kenkä ollut irti jolla sain vikavalon sammumaan eikä enää syty.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Suoli - 21.04.2018, 09:15:13
Onkohan se vuosimalliriippuvainen. Itellä -96 ja siinä ajamalla kuittaantu.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 21.04.2018, 10:43:00
-94 ja myös ajamalle 30km/h kuittaantui ABS-valo
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 22.04.2018, 11:05:01
Tätäkin yritetty selvittää mutta tuloksetta.ABS valo ei palanut kun jäi seisomaan ja nyt ei sammu vaikka tekisi mitä.Kaippa se vaatii sittenkin nollauksen.Mokomasta valosta jää nyt katsastus tekemättä  :(
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 22.04.2018, 11:06:58
-95 on tämä
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 22.04.2018, 19:55:49
Oikea taka-anturihan se pottuili!Valo sammui kun ajoi noin 30km/h,iso kiitos tietäjille!!Varailempa huomenna leimarille ajan.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 28.04.2018, 09:46:05
Empä ole vielä leimalle viemään,pikkuvikojen takia.Ajovalot,toinen sojottaa taivaalle ja kuvio on huono,umpion kunto hyvä,säätövarat ei riitä kohdistamaan.Toinen on liki kohdallaan ja kuvio erinomainen.Kertokaahan mikä tuota toista valoa vaivaa?Toisella polttimollakin kokeiltu,ei vaikutusta mutta molemmat polttimot ovat kylläkin olleet halpiksia.Valojen suuntauslaite löytyy että ei ihan hakoteillä olla.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 01.05.2018, 12:50:12
Leimaus kosahti päästöihin,hc oli yli 400 ja co oli huimissa lukemissa sekin,en muista paljonko mutta paljon kuitenkin.Uutta kattia tilaukseen.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 03.05.2018, 20:10:33
Isomman koneen ecu vaihdettu pois ja oikea ecu laitettu tilalle,ei ainakaan ajonestoa ole kun lähti käymään ja kulki paremmin kun ison koneen eculla.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 19.05.2018, 09:02:41
Nyt kun sain viralliset päästöt niin syyläri mossahti.Kylläpäs tämä meidän yhteinen taival alkaa vaikeasti.... :'( mutta jotain positiivistakin on,keskikulutus on siinä 8 litran paikkeilla.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 23.05.2018, 19:19:22
Monen mutkan kautta leima paperissa  8) ja kyllä on lokosaa kyytiä
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 02.06.2018, 20:19:44
Seuraavaksi pitää säätää töissä auraukset kohilleen ja jakopää vaihtaa,muuten on ollut vain ajamisen nautintoa.Ei etes öljyä ole tarvinnut lisätä.Uskallampa väittää että tuo 2.0 on äkäsempi kuin orkkis 2.4,mutta sepä ei kunnossa ollutkaan,öljyä vei tolkuttomasti.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 13.09.2018, 19:00:24
Pieniä murheita koko yhdessä elon ajan.Katti meni tukkoon,vasen jarrusylinteri meni jumiin ja mystinen puolen kaasun nykiminen joka ei meinaa lähteä millään pois,muuten vain nautinnollista kyytiä.Jos jollakulla olis vinkkiä tuohon puolen kaasun nykimiseen niin saa antaa.Vaihdettu tulpat ja johdot,ei vaikutusta.Tulpat on boschin 4-kärkiset.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: dneproshin - 21.09.2018, 12:07:48
Minulla on 8-pätkässä B5252S eli myöskin 10-tappinen Siemensin ohjauksella, jossa puolen kaasun nykimisongelmaa ollut. Alkoi kun jouduin vaihtamaan lambda-anturin - motonetista hommasin uuden, joka osoittautui NTK:n eli alkuperäisvalmistajan tuotteeksi.

Uudella anturilla oli tyhjäkäynti aluksi aivan hirveää ja nyki tietyssä nopeudessa todella pahasti. Nykimisen sai loppumaan ainoastaan painamalla kaasun hetkeksi pohjaan. Ja sama homma muutaman sekunnin päästä uudestaan - hieman hankala ajettava siis  :buck2:

Ongelma vaikuttaisi nyt korjautuneen, mutta ihan varma en vieläkään ole sen juurisyistä. Pakosarjan ostin uuden, kun vanha selvästi vuoti...  Sytkäosia uusin myös... Mikään ei vaan tuntunut ongelmaa korjaavan kokonaan.

Olen tässä kehitellyt sellaista teoriaa, että uusi anturi olisi ollut liian nopea reagoimaan ja aiheutti jonkinlaisen säätöteknisen huojuntailmiön... Mitään en näistä sinänsä ymmärrä, mutta auto on koko ajan parantunut ihan vaan ajamalla. Nyt ollaan jo aika hyvässä tilanteessa: mitään nykimistä tai huonoa tyhjäkäyntiä ei ole pitkään aikaan ollut havaittavissa.
Otsikko: Vs: 855 käyttökunnostus
Kirjoitti: Tate - 03.10.2018, 18:45:20
Katin tyhjensin kun meni tukkoon,niin eihän sieltä tullut kun noin puolet sisuksista.Eli loput takavaimentimessa ja tukossa luultavasti nyt sekin,tuon tyhjentämisen jälkeen ollut jo ihan hyvä mutta pientä nytkyttelyä kuitenkin,pitää siis vielä vaihtaa takavaimennin,rikki kun on niin hyvä syy vaihtaa.