Autoracing  KL-varaosat

Vaihdelaatikon hankinta

  • 3 Vastauksia
  • 2667 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvettelutkuttaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • oispa kaljaa
Vaihdelaatikon hankinta
« : 02.07.2018, 09:15:28 »
Olen vaihtamassa volvo 740 moottoria
B230et tai B230ft: hen. Haluaisin ottaa tehoja siitä irti noin 250hp. Mietin minkälainen vaihdelaatikko kannattaisi siihen hommata? Tuossa M90 laatikossa on kuulemma se 3.vaihteen synkro ongelma ja vaikea löytää hyväkuntoisena. Minkälaisia muita lootia tohon saisi hankittua? Olen kuullut että nuo bemarin laatikot ois sopivia, mutta onko niitä vaikeampi asentaa verrattuna volvon alkuperäisiin?

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 550
Vs: Vaihdelaatikon hankinta
« Vastaus #1 : 02.07.2018, 16:39:24 »
Olen vaihtamassa volvo 740 moottoria
B230et tai B230ft: hen. Haluaisin ottaa tehoja siitä irti noin 250hp. Mietin minkälainen vaihdelaatikko kannattaisi siihen hommata? Tuossa M90 laatikossa on kuulemma se 3.vaihteen synkro ongelma ja vaikea löytää hyväkuntoisena. Minkälaisia muita lootia tohon saisi hankittua? Olen kuullut että nuo bemarin laatikot ois sopivia, mutta onko niitä vaikeampi asentaa verrattuna volvon alkuperäisiin?

tuolle tehomäärälle todennäköisesti m46 riittää. m90 toimii noilla myös oikein hyvin, 3. synkrossa on heikko kohta, joissakin myös siirtäjissä häikkää. useimmiten taidetaan hajoittaa vähän herpaantuneella/väärällä vaihdolla. Onhan noita lootia vähän väliä kaupan ihan ok kuntoisena (et sen m46 kuntoakaan varmaan osaa tutkimatta sanoa kummemmaksi kuin puolesta ehjänä kaupattavista m90 laatikoista). m90 on oma keppitelineensä ja kardaanin etupätkänsä (joskus myös kannake), voi myös puuhastella käsitöinä sopivat.

Bemareiden laatikoita suositaan erityisesti hyvän väännönkeston vuoksi, vaatii kytkinkopan muutoksen, kannakkeen muutoksen, keppitelineen valmistuksen, kardaanin etupätkän sovituksen ja kytkinhydrauliikan ja -vivuston värkkäilyä. eli sopivat kyllä mutta ei heittämällä mene paikalleen, eli on vaativa asentaa.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Xtr

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikon hankinta
« Vastaus #2 : 03.07.2018, 19:03:48 »
Viime vuoden keväänä kaverin kanssa vaihdettiin minun 940 automaattiloota -> M90 ja olen siihen tyytyväinen. Satuin löytämään hyvän askin jossa kaikki pykälät toimivat. Olihan siinä näpertämistä, mutta onnistuihan se kohtuullisella työllä. Ehkä helpoimmalla pääsee, jos löytää toimivan M90 laatikon.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vaihdelaatikon hankinta
« Vastaus #3 : 03.07.2018, 19:24:31 »
250 hepalla, se alkuperäinen vaihdelaatikko on ihan käypänen, oli siellä oikeastaan mikä vaan.

Kannattaa pitää projekti sopivan yksinkertaisena, niin auto tulee valmiiksi ja ajoon, ja ikuisuusprojektin todennäköisyys vähenee. Jos tehot kasvaa, tai tarvitaan erilaisia ominaisuuksia, niin ottaa sen askin vaihdon omana projektinaan.

 

KL-varaosat  Race.fi