Samppasport  Futurez

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882341 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3390 : 08.01.2019, 08:13:32 »
Tuskinpa ne korttiringissä sitä lumisadetta odottelee. Tekevät muita vähempi kiireellisiä töitä koneilla ja lumisateen sattuessa käyvät auraamassa.
Tämä. Ainakin Oulussa näin talvella jos ei sada niin silloin just ajavat polannetta pois taikka keräävät keskustasta lunta pois.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3391 : 08.01.2019, 08:36:44 »
Oli tarkoitettu foorumin ”asiantuntijoille”, jotka eivät pärjää edes henkisesti kitkarenkaiden kanssa ;)
Vaimo on ajanut jo 4. talvea kitkoilla ja nyt menee 5. talvi. Itsellä lähtee 3. talvi putkeen. Kilometrejä tulee yhteensä 40-50tkm luokkaa, joten pelkällä kaupunkiajolla meidän autot ei ole ;)
Jos joku ei täällä pärjää kitkoilla, niin kiitos, älkää koko aikaa myykö ajatusta etteikö joku muu voi pärjätä. Tiedän että olen keskimääräistä parempi kuski ja ajan turvallisilla autoilla joiden alla on aina ollut testien kärjessä olevia malleja. Vaimon autoissa pitänyt kanssa mahdollisimman uutta rengasta alla.
Miksi kitka saa pahennusta aikaiseksi :-\
Pärhääjän sitä kesärenkaillakin. Kun kuitenkin on mahdollisuus valita, suurin osa valitsee nastat. Keskimääräistä taitamattomia kuskeja varmaan kaikki 85-90% autoilijoista...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3392 : 08.01.2019, 08:44:54 »
Äsken ajoi volvon kuorma-auto vastaan, etuaura ja mahanalusterä maassa. Hitaasti ajoi ja koko auto hytkyi/pomppi ja vapisi.

Eipä se polanne ko. risteyksestä mihinkään lähtenyt. Ehkä vähän lähti keskeltä, mutta ajourat säilyivät vallesmanneineen...


Missäs olikaan muuten tutkittu, että XX% autoilijoista pitävät itseään keskimääräistä parempina kuljettajina, vaikkei näin tosiassa ole...? Miten mitataan hyvä kuljettaja?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3393 : 08.01.2019, 09:09:57 »
Onneksi vaimoni kanssa on työnantajilta neuvoteltu sopimus, että liukkailla keleillä ei tarvi lähteä kitkoilla töihin. Tänäänkin näkyisi kelitietojen mukaan olevan erittäin huono keli, joten jäädään taas molemmat kotiin. Maksavt vielä 150% kitkalisää.....

Ei tarvi tänäänkään jäädä lähtemättä ja Tamperekkin tulee nähtyä. Saa enemmän kokemuksia noista hakkapeliitta 9:stä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3394 : 08.01.2019, 10:03:25 »
Pärhääjän sitä kesärenkaillakin. Kun kuitenkin on mahdollisuus valita, suurin osa valitsee nastat. Keskimääräistä taitamattomia kuskeja varmaan kaikki 85-90% autoilijoista...
Tätä tarkoitin! Heti verrataan kesärenkaisiin :idiot2:
Käy kokeilemassa vaihtaa kesäkummit alle ja heitä lenkki ja tule sitten sanomaan, että ”pärjäsitkö”. Voin sanoa ettet pärjää kesäkumeilla tuolla. En pärjäisi minäkään, vaikka keskimääräistä parempi kuski olen ;)
Jotain vikaa ilmeisesti on kun taas pärjättiin, tai mitä nimeä haluattekaan käyttää siitä, kun tuolla liikenteessä taas aamulla töihin mennessä vaimoni kanssa ”vaarannettiin” liikennettä...
Saman ”kylän” miehiä ja 4-veto alla, niin voitaisiin käydä kokeilemassa heittää lenkki missä minä tuon vajaavetoisen ja ”väärällä” rengastuksella lolevan autoni kanssa en ”pärjää.”
Otatko haasteen vastaan.
Tänään pitäisi selvitä Tampereelta taas Kangasalle ja illemmalla pitää taas lähteä Tampereen keskustaan viemään ja hakemaan likkoja reeneistä ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3395 : 08.01.2019, 11:02:17 »
Sinänsä tää koko kinastelu on turhaaa. Kummankaan rengastyypin kieltämiseen ei ole mitään järkevää perustetta, eikä kumpikaan ole itsessään vaarallinen.

Mulla on nastarenkaat autossani, ja kyllä varmasti pärjäisin kitkarenkaillakin, ja ne olisivat varmasti myös hiljaisemmat, mutta ei mulla myöskään ole ego siinä kunnossa että kuvittelisin olevani niin ylivoimainen kuljettaja että olen automaattisesti parempi autoni hallinnassa kuin muut. Mulla on autossa Nokian (jotain) renkaat jotka ovat tunnettu erittäin hyvästä pidosta, mutta ne eivät ole kovin mukavat ajaa ja ovat äänekkäät. Äänekkäät ne on tietysti nastojen takia, ja se epämukavuus tulee pitkälti siksi että ovat rakenteeltaan kuten kitkarenkaat, joka tekee niistä veltot ja aika epämääräiset ajella. Tässä eteläsuomessa suunnilleen 9/10 päivänä kesärenkaat olisivat ne mukavimmat vaihtoehdot, sen kymmenennen päivän takia nuo renkaat ovat.

Mutta jos en pääse tai uskalla lähteä kitkarenkailla töihin aamulla, niin voin onneksi mennä kuitenkin bussilla.

Kitkarenkaat ne on bussissakin. Ainakin yleensä. :)

Äsken ajoi volvon kuorma-auto vastaan, etuaura ja mahanalusterä maassa. Hitaasti ajoi ja koko auto hytkyi/pomppi ja vapisi.

Eipä se polanne ko. risteyksestä mihinkään lähtenyt. Ehkä vähän lähti keskeltä, mutta ajourat säilyivät vallesmanneineen...

Jotain jään karhennustahan tuo aurauksen yhteydessä käytettävä alaterällä tehty työ on. Jos siitä alaterää ruvetaan tosissaan käyttämään jäänpoistoon, niin ei sitä auraa samalla käytetä, ja yleensä kai tarvitaan myös lisää massaa autoon, tosin täysinäinen suola-astiakin tuonee riittävästi lisää painoa.

Lainaus
Missäs olikaan muuten tutkittu, että XX% autoilijoista pitävät itseään keskimääräistä parempina kuljettajina, vaikkei näin tosiassa ole...? Miten mitataan hyvä kuljettaja?

Onhan se tunnettu fakta että suurinosa autoilijoista on keskimääräistä parempia autoilijoita.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3396 : 08.01.2019, 11:11:51 »
Tätä tarkoitin! Heti verrataan kesärenkaisiin :idiot2:
Olen vahvasti sitä mieltä, että kitkat ovat paremmat kuin kesärenkaat. Mikä tässä nyt on ongelma?

Käy kokeilemassa vaihtaa kesäkummit alle ja heitä lenkki ja tule sitten sanomaan, että ”pärjäsitkö”. Voin sanoa ettet pärjää kesäkumeilla tuolla. En pärjäisi minäkään, vaikka keskimääräistä parempi kuski olen ;)
Olen ajanut lumella kesärenkailla. Vajaavetoisilla se on haastavaa, nelivedolla tulee vielä jotenkin toimeen.

Saman ”kylän” miehiä ja 4-veto alla, niin voitaisiin käydä kokeilemassa heittää lenkki missä minä tuon vajaavetoisen ja ”väärällä” rengastuksella lolevan autoni kanssa en ”pärjää.”
Otatko haasteen vastaan.
En ole missään kohtaa sanonut, että kitkat olisi väärä valinta. Ainoastaan, että >85% prosenttia valitsee ne toiset vaihdoehdot. Ja että jos kaikki ajaisi kitkoilla, tienhoito ei pysty pitämään teitä ajettavassa kunnossa.

Kisaaminen nelivedolla olisi aivan epäreilua, lopputuloksen tietää etukäteen. Otan haasteen vastaan rouvan etuvedolla, jossa on alla neljä vuotta vanhat nastat. Siinä on D2, joten moottorikin antaa tasoitusta. Sano aika ja paikka, niin käydään ottamassa vaikka 0-80 km/h aika. Ihan hauska olisi tietää, miten käy.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3397 : 08.01.2019, 11:16:05 »
Nyt kuulostaa hyvälle! O0

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3398 : 08.01.2019, 11:36:14 »
Ihan kevyesti huvittaa, kun keulitaan pärjäämisellä ja ajotaidolla, ja seuraavaksi sanotaan että jäädään kotiin jos on huono ilma. :2funny:

Tai mennään bussilla. ;D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3399 : 08.01.2019, 12:14:19 »

Kisaaminen nelivedolla olisi aivan epäreilua, lopputuloksen tietää etukäteen. Otan haasteen vastaan rouvan etuvedolla, jossa on alla neljä vuotta vanhat nastat. Siinä on D2, joten moottorikin antaa tasoitusta. Sano aika ja paikka, niin käydään ottamassa vaikka 0-80 km/h aika. Ihan hauska olisi tietää, miten käy.
Kuka helvetti puhui kisaamisesta 0-80km/h??? Nyt aletaan olemaan aivan pihalla kitkarenkaiden ja nastarenkaiden talviominaisuuksista liikenteessä Silläkö se liikenteessä pärjääminen mitataan kumman auto kiityy nollasta-johonkin :idiot2:
Antaa olla en jaksa vääntää enmpää. Menen huomenna ja ostan molempiin autoihin jotkut nastarenkaat, niin saadan osa foorumilaisista tyytyväisiksi....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3400 : 08.01.2019, 12:47:44 »

Missäs olikaan muuten tutkittu, että XX% autoilijoista pitävät itseään keskimääräistä parempina kuljettajina, vaikkei näin tosiassa ole...? Miten mitataan hyvä kuljettaja?

Puolet ovat parempia ja puolet huonompia. Sitten se kaikista keskimääräisin on se keneen verrataan. Ja taitava kuljettaja selviää sellaisesta tilanteesta johon hyvä kuljettaja ei koskaan joudu  :P
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3401 : 08.01.2019, 12:58:37 »
Kuka helvetti puhui kisaamisesta 0-80km/h??? Nyt aletaan olemaan aivan pihalla kitkarenkaiden ja nastarenkaiden talviominaisuuksista liikenteessä Silläkö se liikenteessä pärjääminen mitataan kumman auto kiityy nollasta-johonkin :idiot2:
Antaa olla en jaksa vääntää enmpää. Menen huomenna ja ostan molempiin autoihin jotkut nastarenkaat, niin saadan osa foorumilaisista tyytyväisiksi....
Onko jarrutus 80-0 km/h parempi? Ehkä 0-50-0 km/h olisi tyypillisin tilanne liikenteessä. Voidaan kokeilla ajaa myös kiertoliittymää ympäri. Vai miten renkaiden hyvyyttä testataan, desibelimittarillako?
   
Jotakin (huonoa) niissä kitkoissa täytyy olla, kun noin tunteet lämpenee. Mieleen hiipii ajatus, ettet oikein itse pidä nykytilanteesta (etuvetoinen auto, jossa kitkarenkaat).
Älä nyt huomenna ainakaan kiinalaisia nastarenkaita osta, tilanne huononee entisestään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3402 : 08.01.2019, 13:07:41 »
Älä nyt huomenna ainakaan kiinalaisia nastarenkaita osta, tilanne huononee entisestään.

Minä ajelen tällaisilla. Kolmen vuoden aikana jäin viime viikolla ekan kerran jumiin (mahastani, lihava kun olen), kun oli äkkiseltään työntänyt pihatielle 30cm lunta. Tästäkin selvittiin lapioinnilla
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3403 : 08.01.2019, 13:27:21 »
"Kuka lähtee haasteeseen mukaan??  8)"

"Minä voin tulla! Otan kaksivetoisen jotta vertailu on tasapuolinen."

"Emmää viitti kun meni tämmöseks suuttumiseksi. Haen huomenna nastat niin kaikki on tyytyväisiä..."

Tää on yhtä viihdyttävää kuin omien muksujen (5- ja 7 vuotiaat) tappelu jostain legon palasta. ;D

Poissa naapuri_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3404 : 08.01.2019, 13:52:31 »
Älä nyt huomenna ainakaan kiinalaisia nastarenkaita osta, tilanne huononee entisestään.

Tai autoa mikä on valmistettu kiinassa.
tarvike on aina parempi kuin alkuperäinen

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo