RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 878112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3405 : 08.01.2019, 17:54:00 »
 

Älä ole tommoinen. Tampereelle sopii parhaiten, vain ke-kitkat

No eilisellä jäätävä tihku tms ei päässy kyllä kukaan liikkeelle kunnolla niillä kohdin mitä sitä tuli. Tre vesilahti välillä oli erittäin raskas kuorma-autokin luistellut kaistojen välissä. Mut hei siinä olikin kesärenkaat eiku ympärivuodenrenkaat edessä ja vetävillä kitkat.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3406 : 08.01.2019, 17:57:54 »
Kyllä ne juoksijat käyttää kesälläkin piikkareita  :o
kiitoos ja anteeks.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3407 : 08.01.2019, 18:19:47 »
Kyllä ne juoksijat käyttää kesälläkin piikkareita  :o

JA erittäin suositeltavaa myös talvella  ;).

Ei muuten ollut mitään ongelmaa tuolla "vaarallisella" alueella. Ihan normi talvikeli ja en mä nyt haukkuisi noita hakkapeliitta 9:jä nyt niin äänekkäiksi. Hyvä nastarenkaat eikä mitään ongelmaa loskassakaan!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3408 : 12.01.2019, 09:49:56 »
Jos noista renkaista olis asiaa ni kirjoittaisin vaikka ettei hyvä ja uusi kitkarengas pidä yhtään tampereen talousalueen tie osuuksilla kun nyt tulee maahan jotain alijäähtynyttä vettä.

Olin sattumoisin itse siellä myös ja hyvin piti neljä vuotta vanha kitkarengas.

Mitä enemmän kitkalla ajaa, sitä enemmän ihmettelee miten väki oikein ajaa, kun saa kuunnella juttuja ettei pidä.

Noh. Seuraamalla muuta liikennettä se selviää, eli ajetaan kuin päättömät kanat, ei huomioida ketään ja mitään, ei ennakoida, ei ajatella.

Paras oli juuri mainitussa mansessa, kun alijäähtynyttä vettä satoi, ja tienpinta oli jäinen. Muuttuvat rajoitukset oli laitettu kasikymppiin tiellä, jota ajelin. Hesan motarilla. Jotkut ajoivat takanani rajoituksen, järjen ja lain mukaisesti, mutta suurin osa ajeli sitä sataakymppiä mittarissa ohi. Täysin päätöntä toimintaa, mutta hei, aina pitää voida ajaa sitä kesärajoitusta. Tai jotain?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2019, 09:58:40 kirjoittanut Rodion »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3409 : 12.01.2019, 09:56:34 »
Seuraamalla muuta liikennettä se selviää, eli ajetaan kuin päättömät kanat, ei huomioida ketään ja mitään, ei ennakoida, ei ajatella.
Useampana päivänä saanut tällä(kin) viikolla jonottaa aamu/iltapäivän ruuhkassa ja tosiaan se pööpöilyn määrä on infernaalinen, mitä tuolla on.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3410 : 12.01.2019, 10:02:00 »
Olin sattumoisin itse siellä myös ja hyvin piti neljä vuotta vanha kitkarengas.

Mitä enemmän kitkalla ajaa, sitä enemmän ihmettelee miten väki oikein ajaa, kun saa kuunnella juttuja ettei pidä.

Noh. Seuraamalla muuta liikennettä se selviää, eli ajetaan kuin päättömät kanat, ei huomioida ketään ja mitään, ei ennakoida, ei ajatella.

Paras oli juuri mainitussa mansessa, kun alijäähtynyttä vettä satoi, ja tienpinta oli jäinen. Muuttuvat rajoitukset oli laitettu kasikymppiin tiellä, jota ajelin. Hesan motarilla. Jotkut ajoivat takanani rajoituksen, järjen ja lain mukaisesti, mutta suurin osa ajeli sitä sataakymppiä mittarissa ohi. Täysin päätöntä toimintaa, mutta hei, aina pitää voida ajaa sitä kesärajoitusta. Tai jotain?
Näin 8v sitten :D
Nastat... täällä on liikennevaloissa aina jäätä lumisateen ja bussien vuoksi, joten kitkoilla on "heikoimmillaan" aina juuri silloin kuin niitä tarvitsisi -> risteyksessä.

Nastoja ei usein tarvitse, mutta silloin kun tarvitsee, ne on hyvä olla. Vähän sama esimerkiksi kondomien kanssa?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Slerbahuuli

  • Vieras

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3412 : 12.01.2019, 10:06:25 »
Keksisipä joku rengasvalmistaja tämän https://www.sievi.com/fi/ominaisuudet/spike-nastamekanismi
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gulassi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
2007 S80 3.2 AWD
2010 BMW X1
2005 Mercedes-Benz SL500
2004 Mercedes Benz C180 Kompressor

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3414 : 12.01.2019, 14:58:10 »
Näin 8v sitten :D

Elämä on oppimista :)

Jokainen ihminen on erehtyväinen, mutta vain tyhmä pitää kiinni erehdyksestään.
— Marcus Tullius Cicero (106-43 eKr.)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3415 : 12.01.2019, 15:21:20 »
Elämä on oppimista :)

Jokainen ihminen on erehtyväinen, mutta vain tyhmä pitää kiinni erehdyksestään.
— Marcus Tullius Cicero (106-43 eKr.)
Tuolloin ei mun autoistakaan löytynyt kitkoja ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3416 : 13.01.2019, 13:20:24 »
Olin sattumoisin itse siellä myös ja hyvin piti neljä vuotta vanha kitkarengas.

Mitä enemmän kitkalla ajaa, sitä enemmän ihmettelee miten väki oikein ajaa, kun saa kuunnella juttuja ettei pidä.

Noh. Seuraamalla muuta liikennettä se selviää, eli ajetaan kuin päättömät kanat, ei huomioida ketään ja mitään, ei ennakoida, ei ajatella.

Paras oli juuri mainitussa mansessa, kun alijäähtynyttä vettä satoi, ja tienpinta oli jäinen. Muuttuvat rajoitukset oli laitettu kasikymppiin tiellä, jota ajelin. Hesan motarilla. Jotkut ajoivat takanani rajoituksen, järjen ja lain mukaisesti, mutta suurin osa ajeli sitä sataakymppiä mittarissa ohi. Täysin päätöntä toimintaa, mutta hei, aina pitää voida ajaa sitä kesärajoitusta. Tai jotain?

Mikä saa ihmisen ajamaan kokoajan äärirajoilla.. kiire, välinpitämättömyys, itsekeskeisyys, tyhmyys...


Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3417 : 15.01.2019, 09:18:04 »
Nyt on koeajossa etuvetoinen japsi jossa alla 205/55R16 Nokian R2 kitkat ja ihan mukavat, hiljaiset ja pitoa riittää niin kiihdytykseen, ajoon kuten jarrutukseen.  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3418 : 17.01.2019, 05:06:52 »
Vaikka keskustelun pitäisi pysyä Suomessa ei tuo Ruotsi hirveänä eroa Suomesta ainakaan myräkän osalta, joka eilen tuli sieltä ja jatkuu tänään Suomessa.

Eilen tuli aloitettua ajaminen vesisateessa 11 vuotta vanhoilla nokian hakkapeliitta 5:lla joissa pintaa 6-7mm ja nastat tallella. Autona perheauto luokassa tehokas aito neliveto.

Vesisateessa ei mitään ongelmaa ja ohitettaessakaan ei sortanut tai vedellyt. Pienet sohjotkin meni hyvin. Huomiona matkan verrella Göteborg-Tukholma puolen kymmentä autoa metsähallituksen puolella. Ongelmia tuli, kun alkoi olla sellaista vajaan 10cm loskapatjaa joilloin järki antoi ennemmin periksi, kuin renkaat. Autossa olisi kyllä menohaluja löytynyt syrjäyttämään loskaa.

Kun keli vaihtui sitten lumisateeksi ongelmat poistui. Oikean puoleinen kaista pumppaili 40-70km/h 110km/h rajoitultuksella ja minä+raskaskalusto ajoimme vasemman puoleisella kaistalla sen 80-90km/h.

Siinä vaiheessa, kun oikean ja vasemman kaistan päälle alkoi tulla yli 10cm valli oli haastetta päästä vasemman puoleiselle kaistalle. Tosin sekin onnistui hieman himmaamalla kaasua ja rauhallisesti siirtymällä oikealle ja pedaalia.

Eräs tuttu hyvin totesi, ettei renkaat ole ongelma, vaan ne jotka ei osaa ajaa. Voin tosin itsekkin rehellisesti myöntää, että hieman jännitti noilla renkailla lähteä ajamaan, mutta ajoivat asiansa. Tänään ensimmäisenä ajan kumminkin auton rengasliikkeeseen ja TAAS uudet continental continental conti ice contact 2 nastarenkaat alle. Sitten pääsee oikeasti nauttimaan oikeasta nelikosta ja talvesta!

Eli kyllä Slerpan kokemukset ja aistimuksia voi kompata!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3419 : 26.01.2019, 13:36:39 »
En tiedä onko nastoilla tällä hetkellä kuinka liukasta pirkanmaan rampeissa ja risteysalueilla, mutta kitkoilla kyllä saa luistella.

Napakat pakkaset ja välillä nopeat lauhtimiset sekä samaan aikaa usein satanut pieni lumimäärä on kuuroittanut ja kiillottanut Tampereen tiet ja erityisesti vilkkaimmat rampit ja risteysalueet varsin liukkaaksi. Tänä syksynä ostetuilla Contin kitkoilla on päässyt kyllä kohtuudella liikkeelle ja varsinkaan jarruttaessa ei ole huomannut mitään, mutta herkästi puskee ja lähtee perä irti. Samaten marssinopeuteen kiihdyttäminen välillä vaatii aika pitkää pätkää ja varovaista kaasujalkaa.

Tuntuu että edelliset kitkat (Nokia R2) piti huomattavasti paremmin vastaavalla kelillä, mutta muuten Contit on paljon jämäkämät ja paremmat ajaa. Tosin neljä talvea ajettuina olivat kyllä jo melkein kaiken aikaa tasaisen liukkaat.

Mutuilen vahvasti että myös nastoilla on liukasta tuo kiilloittunut asfaltti, mutta kaipa ne kuitenkin paremmin pitää.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy