Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882337 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3375 : 07.01.2019, 19:09:41 »
Ei se kuorma-auton alaterä todellakaan kykene samaan, mihin tiekarhu.

Ajamalla sen 30km/h tulee melkohyvä, mutta tiekarjun jäljiltä joku syrjäisempikin tie on leveä ja tasainen.


Yleensä sillä kuorkilla kiskotaan ihan liian kovaa ja aura vaan pomppii ---> helvetin epätasainen, kapea ja laineilla oleva "tie"....

Kankikari

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3376 : 07.01.2019, 19:15:41 »
Jos noista renkaista olis asiaa ni kirjoittaisin vaikka ettei hyvä ja uusi kitkarengas pidä yhtään tampereen talousalueen tie osuuksilla kun nyt tulee maahan jotain alijäähtynyttä vettä.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3377 : 07.01.2019, 19:27:28 »
Se tiekarhu on myös hankalampi työllistää vaikkapa kesällä, kuin se tavallinen traktori etukuormaajalla tai kuorma-auto. Noitahan voi käyttää vaikka maansiirtohommissa ja traktoreita turvesuolla tai tienvarren niitossa. Tuollaisen hyppimisen saa aikaan traktorin takalevylläkin liian kovalla vauhdilla. Kallis sijoitus myös yrittäjälle kun maksaa tiekarhu sellaiset 350-380Teur. Tuolla hinnalla saa jo parikin kuorma-autoa ja traktoreita tienhoitovarustuksella.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3378 : 07.01.2019, 19:30:26 »
Ja aika hidasta hommaa on lähteä karhulla kiertämään jokaista tietä ja vetää asfalttia myöten.

Näitä ei ole näkynyt suomessa vaikka taitaa olla suomalainen tuote? Luulisi että alusta terän kaverina toimisi aika hyvin
https://www.youtube.com/watch?v=xKg7IpWTZg4
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3379 : 07.01.2019, 20:55:51 »
Siis se miten niitä kuorma-autojen alateriä käytetään, ja miten niitä voisi käyttää on kuitenkin eriasia. Jos sillä kuorkilla halutaan sama teho siihen polanteen poistoon kuin tiekarhulla, niin ei sillä sen kovempaa voi ajaa kuin tiekarhullakaan.

Käytäntö on vaan usein se että ne kuorkilla tehtävät auraukset on aikataulutettu niin että ei sillä ole edes tarkoitus sitä tietä jäästä tasoittaa.

Se että tiekarhulla ei voi tehdä mitään muuta kuin tasoittaa tietä on se suurin syy siihen että ne häviävät, ne ovat kalliita koneita ja seisovat pääasiassa tyhjänpanttina. Auraukseen käytettävät kuorma-autot ja trakorit eivät ole auroja kuin silloin kun on tarvetta aurata, muuten koneet ovat jatkuvasti käytössä. Käytännössä kaikki maanviljelijäthän auraavat niillä traktoreillaan talvisin, kalliille koneelle pitää löytää jatkuvaa käyttöä, aura-autot ovat normaaleja maansiirto-, tai sora-autoja muina aikoina.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3380 : 07.01.2019, 21:03:47 »
Kyllähän jotkut turveyrittäjätkin auraavat talvisin traktoreilla ja kesällä koneet on turpeen nostossa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3381 : 07.01.2019, 21:30:50 »
Ei ihan helppo toteuttaa, kun yhdellä alateräautolla pitäisi ajaa n. 100-200 km lenkki kahteen kertaan ja kahteen suuntaan ennen kuin yksikään muu auto ehti tampata lunta polanteeksi...

Eihän sitä nimenomaan tarvi tehdä millään mahaterällä kun aurataan samantien. Ei tietenkään yksi auto kerkiä koko maakuntaa vaan useampi kalu yhtäaikaa kadulle. Kokonaistyöaikahan ei siitä lisäänny vaikka jakaa useammalle kuskille.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3382 : 07.01.2019, 21:37:58 »
Kasvaa myös kivasti kulut ja polttoainelasku monella autolla pörrätessä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3383 : 07.01.2019, 21:54:14 »
Eihän sitä nimenomaan tarvi tehdä millään mahaterällä kun aurataan samantien. Ei tietenkään yksi auto kerkiä koko maakuntaa vaan useampi kalu yhtäaikaa kadulle. Kokonaistyöaikahan ei siitä lisäänny vaikka jakaa useammalle kuskille.
Ideaalimaailmassa olisi kaiketi aura-auto kilometrin välein odottamassa, jos vaikka tänään sataisi lunta... Reaalimaailmassa talvihoitokalusto on vedetty niin tiukille, että juuri ja juuri ehtivät pitää tiet hoitosopimuksen mukaisessa kunnossa siten, ettei urakoitsija joudu maksamaan sakkoa tienpitäjälle. Mikään ei ole niin kallista, kuin pitää miehiä reservissä odottamassa lumisadetta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8961
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3384 : 07.01.2019, 21:57:07 »
Mikään ei ole niin kallista, kuin pitää miehiä reservissä odottamassa lumisadetta.

Tuskinpa ne korttiringissä sitä lumisadetta odottelee. Tekevät muita vähempi kiireellisiä töitä koneilla ja lumisateen sattuessa käyvät auraamassa.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3385 : 07.01.2019, 22:04:15 »
Jos noista renkaista olis asiaa ni kirjoittaisin vaikka ettei hyvä ja uusi kitkarengas pidä yhtään tampereen talousalueen tie osuuksilla kun nyt tulee maahan jotain alijäähtynyttä vettä.
 

Älä ole tommoinen. Tampereelle sopii parhaiten, vain ke-kitkat
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3386 : 07.01.2019, 22:11:52 »
Tuskinpa ne korttiringissä sitä lumisadetta odottelee. Tekevät muita vähempi kiireellisiä töitä koneilla ja lumisateen sattuessa käyvät auraamassa.
Nyt juurikin näin, kun aurausurakoitsijat ovat "isäntä ja poika" kokoluokan firmoja. Lunta vain sattuu satamaan myös yöllä ja viikonloppuna ja joskus silloinkin kun renki on viihteellä. Sitten on vielä työaikalainsäädäntö. Jos olet ajanut tänään muuta, niin et pystykään auraamaan yöllä. Tai jos olet aurannut yön, niin seuraava päivä on lepoa. Moninaisia ongelmia maailma täynnä...

Mutta renkaisiin: nastatkin alkavat olla liukkaat Tampereen seudulla vallitsevassa kelissä. Ainakin kiertoliittymissä ja risteysalueilla.   
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3387 : 08.01.2019, 06:41:32 »
 

Älä ole tommoinen. Tampereelle sopii parhaiten, vain ke-kitkat
Onneksi vaimoni kanssa on työnantajilta neuvoteltu sopimus, että liukkailla keleillä ei tarvi lähteä kitkoilla töihin. Tänäänkin näkyisi kelitietojen mukaan olevan erittäin huono keli, joten jäädään taas molemmat kotiin. Maksavt vielä 150% kitkalisää.....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3388 : 08.01.2019, 06:59:06 »
Onneksi vaimoni kanssa on työnantajilta neuvoteltu sopimus, että liukkailla keleillä ei tarvi lähteä kitkoilla töihin. Tänäänkin näkyisi kelitietojen mukaan olevan erittäin huono keli, joten jäädään taas molemmat kotiin. Maksavt vielä 150% kitkalisää.....

Mä en saanut menemään tuota läpi.
Mutta jos en pääse tai uskalla lähteä kitkarenkailla töihin aamulla, niin voin onneksi mennä kuitenkin bussilla.

Kävin viikonloppuna pohjois-savossa, niin olipas välillä vähän liukasta matkalla. Jyväskylässä oli molempiin suuntiin pakkasta ja samalla satoi vettä. Kuopiossa oli varmaan kaupungilla kaikkein liukkainta ajella. Keli lauhtui ja tiet aivan kiillottuneita. Kitkarengas alkoi herkästi suttaamaan, mutta muutem ei vaikeuttanut ajamista tai ollut ongelmia. 9-tiellä oli kyllä yllättävän paljon varovaisesti ajavia.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #3389 : 08.01.2019, 07:59:40 »
Mä en saanut menemään tuota läpi.
Mutta jos en pääse tai uskalla lähteä kitkarenkailla töihin aamulla, niin voin onneksi mennä kuitenkin bussilla.

Kävin viikonloppuna pohjois-savossa, niin olipas välillä vähän liukasta matkalla. Jyväskylässä oli molempiin suuntiin pakkasta ja samalla satoi vettä. Kuopiossa oli varmaan kaupungilla kaikkein liukkainta ajella. Keli lauhtui ja tiet aivan kiillottuneita. Kitkarengas alkoi herkästi suttaamaan, mutta muutem ei vaikeuttanut ajamista tai ollut ongelmia. 9-tiellä oli kyllä yllättävän paljon varovaisesti ajavia.
Oli tarkoitettu foorumin ”asiantuntijoille”, jotka eivät pärjää edes henkisesti kitkarenkaiden kanssa ;)
Vaimo on ajanut jo 4. talvea kitkoilla ja nyt menee 5. talvi. Itsellä lähtee 3. talvi putkeen. Kilometrejä tulee yhteensä 40-50tkm luokkaa, joten pelkällä kaupunkiajolla meidän autot ei ole ;)
Jos joku ei täällä pärjää kitkoilla, niin kiitos, älkää koko aikaa myykö ajatusta etteikö joku muu voi pärjätä. Tiedän että olen keskimääräistä parempi kuski ja ajan turvallisilla autoilla joiden alla on aina ollut testien kärjessä olevia malleja. Vaimon autoissa pitänyt kanssa mahdollisimman uutta rengasta alla.
Miksi kitka saa pahennusta aikaiseksi :-\
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Proturbo  Autodiagnoosi