Tuli hankittua 2001 T5 2.3 manuaali. Ajettu 288tkm.
Jo koeajolla tuntui aika tukkoiselta kun liikkeessä kävin koeajamassa. Alta 4000 rpm ei ollut oikein vetoja. Tarkastelin obdn kautta, että ahtaa kyllä 1 bar kierroksilla eli ahtopaineen säädin toimii. Sain tingattua kyseisellä verukkeellakin aika paljon hinnasta pois, niin päätin ottaa riskin
Autoon on vuoden sisään aikaisemman omistajan toimesta vaihdettu:
jakopää + vesipumppu, bensapumppu, ilmamassamittari, tulpat, kaasuläppä, lamda-anturi.
Syytä ei kerrottu, mutta epäilen että tehottomuuden takia on noita palikoita myös vaihdettu.
Vikakoodeja ei ole. Kierrokset nousee punarajalle asti ja auto käy nätisti.
Itse asensin ahtopaineen säätimen tilalle manuaalisen rajapaineventtiilin josta nostin ahtopaineet 1.5-1.6 bar. Paikoin jopa 1.8 bar eli täytyy vähän ruuvata alaspäin. Ilmansuodattimen uusin. Myös re85 kokeiltu, mutta ei käytönnön suorituskykyyn juuri vaikutusta vaikka ehkä inasen pirteämpi.
Tulos kaiken jälkeen: tehot hieman lisääntyi, mutta tukkoista on. 3. Vaihteella jäädään 80-120 km/h tehtaan vakioarvoista 1.5 sek. Vaikka siis ahtaa tuon 1.5-1.6 bar. 100-150 kmh 4. Vaihteella jää noin 3 sek tehtaan arvoista. Tulokset mitattu bensalla. Tällä hetkellä 2s autona oleva vakiokuosinen 01 s60 2.4t on selkeästi tehokkaampi.
Foorumia selailin, niin vanhemmassa T5 vehkeessä katin poisto auttoi. Eli miten tarkistan onko katti tukossa vai ei? Ja ideoita mistä lähteä tehohäviötä metsästämään?