Kulkukoira  Proturbo

Jäähdytinnesteiden vaihto

  • 9 Vastauksia
  • 4163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Jäähdytinnesteiden vaihto
« : 17.01.2019, 13:29:10 »
Pitäisi -07 malliseen D5 XC90:een vaihtaa jäähdytinnesteet. Ovat vuosi sitten laittaneet sisälle vihreää perusnestettä, joka ei todellakaan täytä Volvon vaatimuksia.

Kaipailisin ohjeita jäähdytysjärjestelmän huuhtelemiseen, jotta saisin vaihdettua kokonaan uudet nesteet sisälle. Samalla vaihtuu termostaatti, niin ajattelin, että olisi hyvä samalla laittaa oikeat nesteet koneeseen.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #1 : 17.01.2019, 14:21:26 »
Miksei täytä vaatimuksia? Kaikki perusnesteet toimivat väristä riippumatta kunhan erityyppisiä ei sekoiteta keskenään. Tietysti jos sinne on oikeasti laitettu pesunestettä :P

Jäähdyttimessä on tyhjennysroppu samalla tavalla kuin V70:ssä, mutta se jää keulapanssarin taakse. Nopeampi ottaa alavesiletku irti jos klemmari on sopivaan suuntaan. Lohkosta ei saa kaikkea vanhaa pois kuin laskemalla vettä sisään tai irrottamalla vesipumpun. Termari irrallaan siitä on hyvä laittaa. Lämppärinkennon huuhtelu onnistuu irrottamalla toinen liitos rintapellistä ja syöttää vettä letkulla.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2019, 14:24:13 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #2 : 17.01.2019, 15:13:15 »
Miksei täytä vaatimuksia? Kaikki perusnesteet toimivat väristä riippumatta kunhan erityyppisiä ei sekoiteta keskenään. Tietysti jos sinne on oikeasti laitettu pesunestettä :P

Jäähdyttimessä on tyhjennysroppu samalla tavalla kuin V70:ssä, mutta se jää keulapanssarin taakse. Nopeampi ottaa alavesiletku irti jos klemmari on sopivaan suuntaan. Lohkosta ei saa kaikkea vanhaa pois kuin laskemalla vettä sisään tai irrottamalla vesipumpun. Termari irrallaan siitä on hyvä laittaa. Lämppärinkennon huuhtelu onnistuu irrottamalla toinen liitos rintapellistä ja syöttää vettä letkulla.
Tuo vihreä perusneste, jota esimerkiksi Tokmannilla myydään mainostetaan sopivaksi vanhempiin autoihin. Nykyisin autovalmistajilla on tiukemmat vaatimukset jäähdytysnesteiden suhteen, esimerkiksi korroosion ja lämmönsiirron osalta, joka vihreältä jäähdytysnesteeltä puuttuu. Esimerkki vihreästä nesteestä, joka täyttää B5 6580:1992 -standardin, mutta ei Volvon vaatimuksia:

https://www.tokmanni.fi/jaahdytysneste-3l-vihrea-6438114928028

Omassa -07 Volvossa pitäisi käyttää sinivihreää G48 tai keltavihreää G64 -jäähdytysnestettä (tai vastaavia Volvon omia nesteitä). Näissä on parannettu alumiinikansien vaatimaa korroosiosuojaa ja muita ominaisuuksia, joita B5 6580:1992 -standardin mukainen neste ei täytä.

Muuten, varmaan jos kokonaan haluaa vaihtaa, eikös Ardicissakin ja sen letkuissa ole jonkun verran nestettä?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #3 : 17.01.2019, 15:17:03 »
Ardicissa on joo vähän, taitaa olla alhaisin kohta V70:ssä. Millos luokitukset tiukentui, aika moni taitaa käyttää Motoxia jossa luokitukset

BS 6580-2010 ja AFNOR NFR 15-601.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #4 : 17.01.2019, 15:25:22 »
Ardicissa on joo vähän, taitaa olla alhaisin kohta V70:ssä. Millos luokitukset tiukentui, aika moni taitaa käyttää Motoxia jossa luokitukset

BS 6580-2010 ja AFNOR NFR 15-601.
Omaani (Harmaakoppainen D5) ainakin Motonet tarjoaa pelkästään Basf G48 ja G64 nesteitä. Mielestäni edellisen omistajan aikaan ovat AD -huollossa laittaneet väärät nesteet koneeseen.

Motoxissa on maininta: "Motox-Jäähdytysneste vanhempiin autoihin.".

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #5 : 17.01.2019, 15:31:04 »
Omaani (Harmaakoppainen D5) ainakin Motonet tarjoaa pelkästään Basf G48 ja G64 nesteitä. Mielestäni edellisen omistajan aikaan ovat AD -huollossa laittaneet väärät nesteet koneeseen.

Motoxissa on maininta: "Motox-Jäähdytysneste vanhempiin autoihin.".

Vihertävissä yleensä puhutaan vanhemmista ja punaisissa uudemmista alumiinikoneista. Vuosimalleja ei paljoa mainita.. Kun nyt saan itse kohta taas Ardicin ehjäksi voisi ehkä premiumpiin jäähdytysnesteisiin siirtyä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #6 : 17.01.2019, 22:47:43 »
Hiukan pakkasnesteistä. Molemmat ovat ensinnäkin myrkyllisiä. Syy miksi punaista ja muun väristä ei saisi sekoittaa keskenään on se, että eri molekyylirakenteista johtuen nesteet eivät sekoitu keskenään, mistä johtuen on olemassa jäätymisvaara. Punainen pakkasneste on suunniteltu alumiini moottoreita varten. Toki sitä voi käyttää muissakin moottoreissa. Muun värisiä pakkasnesteitä on useita, johtuen taas valmistajien erilaisista väriaineista. Näitä voi sekoittaa keskenään. Punaisen long life p-nesteen vaihtoväli n. 4v. Muun väristen p-nesteiden n.2v, minkä jälkeen korroosiosuoja heikkenee. Saa korjata jos olen väärässä.

Poissa mh82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #7 : 18.01.2019, 10:02:33 »
Hiukan pakkasnesteistä. Molemmat ovat ensinnäkin myrkyllisiä. Syy miksi punaista ja muun väristä ei saisi sekoittaa keskenään on se, että eri molekyylirakenteista johtuen nesteet eivät sekoitu keskenään, mistä johtuen on olemassa jäätymisvaara. Punainen pakkasneste on suunniteltu alumiini moottoreita varten. Toki sitä voi käyttää muissakin moottoreissa. Muun värisiä pakkasnesteitä on useita, johtuen taas valmistajien erilaisista väriaineista. Näitä voi sekoittaa keskenään. Punaisen long life p-nesteen vaihtoväli n. 4v. Muun väristen p-nesteiden n.2v, minkä jälkeen korroosiosuoja heikkenee. Saa korjata jos olen väärässä.
Teoriassa menee noin, mutta kaikkia vihreitä ei voi sekoittaa keskenään, kuten ei punaisiakaan  :idiot2:. Käyn motonetistä hakemassa Basf G64:t, ja vaihdan niihin.

Huuhtelussa ajattelin oikaista ja teen lohkon huuhtelun paisarin kautta ja sisätilalämppärin kennon ja Ardicin huuhtelen pyörittämällä konetta pelkät vedet sisällä ja päästämällä vedet pois alavesiletkusta (tietysti Ardic ja sisätilan lämmitys täysillä). Tämän kun pariin kertaan toistaa, luulisi vanhojen nesteiden olevan jo melko hyvin poistunut. Lisään 4l jäähdytysnestetiivistettä, jolloin seossuhde pitäisi olla oikea, riippumatta paljonko puhdasta vettä on järjestelmään jäänyt ja täytän vedellä paisarin kautta järjestelmän täyteen. Tämän jälkeen kone lämpimäksi, sisätilan lämmöt täysille, Ardic päälle ja lopullinen järjestelmän täyttö.

Operaation jälkeen voihan sitä vielä pakkaskestävyysmittarilla varmentaa seoksen todellisen pakkaskestävyyden.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2019, 10:04:47 kirjoittanut mh82 »

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #8 : 25.12.2019, 22:16:41 »
Tieto lisää tuskaa. Bilteman pakkasnestettä ei sovi sekoittaa muiden valmistajien aineisiin, vaikka onkin vihreää. Lisäksi on olemassa väritöntä pakkasnestettä jota voi sekoittaa muihin paitsi ei Biltema. Väritöntä ei suositella käytettäväksi yksinään, varmaan siksi että on väritöntä.

Poissa Volvomania

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 104
  • www.vrcf.fi
Vs: Jäähdytinnesteiden vaihto
« Vastaus #9 : 02.01.2020, 07:59:25 »
Itsellä Volvo V70 2.4 B vm -2002. Selvittelin jäähdytysnesteistä senverran, että tähän vuosimalliin on vielä suositeltu perusvihreitä BS6580 tms. Sen jälkeen G48 joka on sini/vihreää. Näitä kahta ym. voi käsittääkseni sekoittaa keskenään.
Omaani vaihdoin nesteet ensimmäisen kerran 15 -vuoden käytön jälkeen ja siten, että laskin jäähdyttäjästä sen 4litraa ulos ja uutta Motonetin perusvihreää tilalle.
Viime kesänä sitten sama uudestaan, mutta nesteenä Basf G48 . Niillä luulis menevän seuraavat 5-vuotta.
Volvon alkuperäisiä nesteitähän ei huoltokirjan mukaan tarvitse vaihtaa koskaan.....
Omassa 2010 D5 Volvossa oli sinivihreää Volvon omaa, joka on kait samaa kuin G48, mutta uudemmissa lienee keltaista, joka lienee G64 ?.

 

Futurez  Kulkukoira