Kulkukoira  Proturbo

v50 D5 lisälämmitinongelma

  • 3 Vastauksia
  • 1015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa p444

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
v50 D5 lisälämmitinongelma
« : 01.02.2019, 21:10:57 »
Olisiko jollakin vinkkejä, kun 08 -mallin V50 D5:n lisälämmitin huutaa täysillä, vaikka moottorin lämmöt ovat käytännössä normaalit. Häiritsee varsinkin, kun lämmitin on vanha ja äänekäs, mutta kylläkin toimiva.

Kun pysähtyy ja ajoviima häviää, niin myös lämmitin rauhoittuu. Pöhinä alkaa tosin jo silloin, kun kone on kylmä, mutta ei rauhoitu.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 D5 lisälämmitinongelma
« Vastaus #1 : 02.02.2019, 12:32:05 »
Mitä tarkoittaa "moottorin lämmöt ovat käytännössä normaalit"?
Jossain tietyssä lämpötilassahan se sammuu mutta se että lämpömittari osoittaa suoraan ylöspäin ei vielä tarkoita sitä että kyseinen lämpötila on saavutettu.
V50 d5 -10

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 D5 lisälämmitinongelma
« Vastaus #2 : 02.02.2019, 13:15:18 »
Nuissa on puutteita tuolle automaattikäynnistykselle. Eli webasto hoitaa myös sisäilman lämpötilaa ja lähtee aina päälle jos olet esim. säätänyt sisäilmän lämpötilaksi 24 astetta ja jos tuo ei ole mahdollista moottorin lämmön (vesikierron) avulla, käyttöön tulee webasto.

Tuo ajoviima varsinkin jos ei ole viimasuojaa jäähdyttää mukavasti vesikiertoa ja kun pysähdyt, se saavuttaa lämpöä jotta voi jakaa sitä kabiiniin. Käytännössä mitä vähemmän haet matkustamoon lämpöä sitä nopeammin webasto sammuu.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa p444

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 D5 lisälämmitinongelma
« Vastaus #3 : 02.02.2019, 17:08:50 »
Kiitos vinkeistä. Testasin tuota tänään ja tosiaan sammuu tai ainakin vähentää selvästi tehoa, jos laskee sisälämpötilaa. Ja lämpömittari ei tahdo saavuttaa ihan "pystyasentoa" eli normaalia puolen tunninkaan ajon jälkeen. Sitten kun lisälämmitin pauhaa aikansa, niin saavuttaa, mutta laskee, kun lisäteho vähenee.

Kun auton käynnistää kylmänä, tosin puolilämpimästä tallista, niin ylävesiletku alkaa lämpiämään käytännössä heti, eli ilmeisesti termostaatti on ainakin osittain syynä tähän. Mulla on ollut useita V70:ä samalla koneella, mutta tämä laite tuli pihaan eilen, eli on uusi tuttavuus  :) Muissa ei ole ollut samaa ongelmaa, tosin tässä ongelmaa pahentaa se, että lämmitin on äänestä päätellen kohta tiensä päässä.

 

Carcom Oy  Ateho