Elekma  Autoracing

V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus

  • 7 Vastauksia
  • 1726 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« : 18.02.2019, 22:09:45 »
Tuli ihmeteltyä pumpun ajoitusta kun autossa on vika, että haaleana ei meinaa lähteä millään käyntiin. Kylmänä ja kuumana lähtee suhtkoht normisti. En ennen Vidalla ole ajoitukseen perehtynyt, niin kun siinä avataan valikko ja ikkuna missä näkyy moottorin lämpö, polttoaineen lämpö ja pumpun ajoitus, niin mikä on se start nappi siinä alhaalla? Pitääkö se olla painettuna kun ajoitusta tarkastaa? Kierrokset autossa nousee hieman ja tietysti se ajoitus lukema myös.

Jos onnistun niin laitan muutaman kuvan tilanteesta. Mutta karkeasti näin. Säätöikkuna aukaistuna ajoitus n. 1,9
Sitten se start nappi painettuna jolloin myös auton kierrokset nousivat hieman niin ajoitus n. -6,5

Pyydetyn ja toteutuneen ajoituksen graafisessa näytössä toteutuneen käyrä meni kokoajan pyydetyn kulman alapuolella.

Jos noita lukuja nyt vertaa tuohon taulukkoon mikä on vidassa, että säädön pitäis olla 0,5 ja -0,6 välissä kun polttoaineen lämpötila on 30 astetta niin sen mukaan on pielessä. Vai miten noi nyt menee ja mikä on sen start napin tarkoitus?





Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #1 : 20.02.2019, 15:08:48 »
Vidaa en ole päässyt käyttämään, mutta muiden laitteiden perusteella:
auton moottori pitää laittaa perusennakon mittaustilaan, joka ilmeisesti Vidassa tapahtuu Start-painikkeella. Tällöin moottorin pyörimisnopeus nousee vähän toiselle tuhannelle ja moottorinohjain lakkaa säätämästä ruiskutusennakkoa, jolloin ennakko menee pumpun mekaaniseen myöhäiseen raja-arvoon. Tällöin ennakon suuruus pitäisi olla kuvaajan mukainen, polttoineen lämpötilasta riippuen, ts. 0,5 ... -0,6 , kun polttoaine on +30 C. Ennakkosi on siten 6,5 astetta myöhässä. Mahtaako venttiilien eli nokka-akselin ajoituskin olla saman verran pielessä? Onkohan vesipumpun vaihdon yhteydessä jakopään puoleinen nokka-akselin hihnapyörä asennettu 6 astetta väärään kohtaan?
« Viimeksi muokattu: 20.02.2019, 15:12:28 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #2 : 21.02.2019, 08:23:53 »
No nyt olis pumpunajoitusta ährätty mittakellon kans. Muuta säätöä ei enää tehty. Katsottiin vaan läppärillä mitä arvot näyttää. Ajoitus jäi pyörimään 0,0-(-0,5) välillä. Kylmäkäynnistys parani ja kuuma käynnistys parani. Haalean koneen käynnistystä ei illalla saatu kokeiltua kun oli jo sen verran myöhä ja koneen olis pitäny jäähtyä tunti kaks.. No sekin selviää nyt käytössä. Jos se ei ole parantunut niin silloin vikaa voi varmaan ainakin etsiä jostain muualta.

Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa m1ke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Pientä säätöä.
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #3 : 23.02.2019, 17:35:34 »
laitappa raporttia kun saat käyttö kokemuksia. itsellä kans juonittelee startataessa haalealla myllyllä.
Xc90 d5 235hv -06 400tkm V70 StW 2,5tdi -00 715tkm v70 d5 -02 500tkm Mb 608d vm84

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #4 : 04.03.2019, 12:10:14 »
laitappa raporttia kun saat käyttö kokemuksia. itsellä kans juonittelee startataessa haalealla myllyllä.

Nyt on jo vähän käyttökokemuksia tullut, niin käyntiinlähtö joka osa-alueella on parantunut. Ei ole enää samanlaista sahaamista mitä ennen pumpunsäätöä. Joten suosittelen kyllä kaikille kyseistä operaatiota, jos käynnistyvyys ongelmia. Loppujen lopuks aika helppo homma tehdä ja tarkastaa/säätää.
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #5 : 07.03.2019, 00:11:23 »
Hyvä että jotain vinkkiä täällä oli kun just sain selviteltyä miten vanhempi MSA15.7 ECU laitetaan kyseiseen ajoitus tilaan ja nyt selvittelemässä enään yksityiskohtia toteutukselle.

Mitkä on ihanteelliset arvot?  "0,5 ... -0,6" mainittu mutta joissakin sanotaan muuta.
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa volovomiäs

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #6 : 07.03.2019, 16:25:19 »


Mitkä on ihanteelliset arvot?  "0,5 ... -0,6" mainittu mutta joissakin sanotaan muuta.

Vida antoi ohjearvoksi tuon mainitun ja sillä mentiin ainakin me.  :)
Laitetaan tähän jotain kunhan ensin keksitään....

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 259
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: V70 -00 Mk1 2.5tdi pumpun ajoitus
« Vastaus #7 : 09.03.2019, 16:55:18 »
Löysinkin ja olet oikeassa.. ihmettelin vaan mihin ne perustui.

Vanhempi ja uudempi msa15.8 käyttävät tätä kaaviota mistä ne näyttää sit nopeammin luettavasti arvion:


Kiitän!
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

 

Samppasport  Futurez