KL-varaosat  Race.fi

Mikä akku..

  • 58 Vastauksia
  • 33098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #15 : 06.01.2011, 01:46:44 »
Väittäis oikein että sen 5-6 vuottakin kestäis mutta kyllä aika maksimi on... paras latinki loppuu jo ennen :)

http://www.hs.fi/artikkeli/Akun+kesto/1135225815128
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #16 : 06.01.2011, 01:48:36 »
Jos joku merkki pitäis sanoo, nii Genoliteä en ostaisi. Varta:sta on hyviä kokemuksia. Vissiin Hankook on hinta-laatusuhteeltaan myös ok.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #17 : 07.01.2011, 08:07:42 »
Joo ei auta amppeerit jos akku on muuten paska... mut ehjässä akussa todellakin auttaa. Akkujen kesto-ikä nykyisin on muuten sen 3-5 vuotta että sun akku voi hyvinkin olla jo vainaa. Ei saa enää niitä akkuja jotka kestää 20 vuotta.

Ei auta ei mutta ei sovi myöskään sekoittaa ampeereita ja ampeeritunteja, ne kun ei mene mitenkään käsi kädessä. Ampeeritunnit ei auta jollei akku jaksa antaa paljon virtaa ulos nopeasti.
Tiedä mikä keston nykyään "kuuluu" olla mutta kolme vuotta on selkeesti liian lyhyt. Volvo käyttänee Vartan akkua ja se tuntuu kestävän. Laatu ratkaisee.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13472
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #18 : 07.01.2011, 08:44:15 »
Muistaahan kaikki että se akku tarttee virtaa siitä laturista latautuakseen.... disel vs. bensa vastaavat mallit on yleensä eritehosilla latureilla ainakin ennen sotia oli. Jos bensaan istuttaa diiselillekkin ison akun niin saa ajaa pitkiä työmatkoja että se saa takaisin startissa menetetyn virran. toisaalta diiselissä pieni akku taasen saa virrat lyhemmälläkin ajolla takasin.

Eli teoriassa jos ajaa diiselillä tolpalta tolpalle lyhyttä ajoa niin se 55Ah akku riittää mainiosti ja kestääkin varmana tuplat siihen 90Ah mutta tuolla 55Ah ei isoa diiseliä pakkasella montaa kierrosta startata ellei ole joku yber akku.

tää vaan näin yleisesti... omassa 74Ah ja tuntuu että ei tuu ikinä täyteen mutta luovuttaa kyllä virtaa pitkään...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #19 : 07.01.2011, 09:51:43 »
Muistaahan kaikki että se akku tarttee virtaa siitä laturista latautuakseen....

Toi on hyvä muistaa!

Osaakos kukaan sanoo millä jännitteellä tulee herja "akun jännite alhainen"?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #20 : 07.01.2011, 10:02:24 »
Vanhemman V70 D5 -05:n akku eli moitteetta 6v, ennenkuin alkoi näyttää merkkejä väsymisestä. Kolme ekaa vuotta kärsi pätkäajosta n.4km työmatkaa + pidempiä satunnaisesti. Sen jälkeen normikäyttöä..

Tilalle Akkupalvelu V.Häkkiseltä joku 100a, olisko ollut Trane? Suositus oli että laitetaan isoin mahdollinen.

Silverfangin kysymyksen lisäksi viisaammat voisi kertoa, kauan dieselin startin vaatimaa virtaa lataa takaisin. Esim -20 / normi virrakuluttajat päällä. Vaikuttaako kierrokset latauksen määrään/onko erolla merkitystä?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13472
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #21 : 07.01.2011, 10:06:30 »
Ainoa mihin osaan vastata on että kierrokset vaikuttavat lataukseen (uusissahan tietty on sitten niin hienot säätimet että siihen vaikuttaa jo kuun asentokin) vanhemmissa... mutta se kun ajetaan 2000-2500rpm niin pitäs jo antaa laturista täyden vongun...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa yvk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #22 : 07.01.2011, 11:05:14 »
Jos bensaan istuttaa diiselillekkin ison akun niin saa ajaa pitkiä työmatkoja että se saa takaisin startissa menetetyn virran. toisaalta diiselissä pieni akku taasen saa virrat lyhemmälläkin ajolla takasin.
Tuota logiikkaa en nyt kyllä ymmärtänyt. :idiot2:

Autoa startatessa sähköä kuluu vaikkapa 2,5Ah (30 sek starttaus, starttimoottorin virrankulutus 300A). Tuo sama määrä kuluu, onpa akku sitten suuri tai pieni. Vastaavasti kylmä akku ottaa vastaan vaikkapa 20A, jolloin starttauksessa kulutettu sähkömäärä saadaan ladattua takaisin 7,5 minuutissa. Edelleen ihan sama aika, oli akku sitten suuri tai pieni.

Hyvin harvoin akun vajaavaraukseen vaikuttaa se, etteikö laturissa olisi varaa ladata enemmänkin. Syynä on se, että auton latausjärjestelmä toimii vakiojännitteellä ja akkujen ominaisuuksista johtuen eroja virranvastaanottokyvyssä on huikeasti. Joku akku ottaa puolityhjänäkin vain 5-10A latausvirtaa toisen kyetessä vastaanottamaan yli 40A. Akku kestää sitä paremmin, mitä lähempänä 100% varaustaso on. Puolityhjät akut pilaantuvat varsin nopeasti.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13472
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #23 : 07.01.2011, 11:21:22 »
Tuota logiikkaa en nyt kyllä ymmärtänyt. :idiot2:

Autoa startatessa sähköä kuluu vaikkapa 2,5Ah (30 sek starttaus, starttimoottorin virrankulutus 300A). Tuo sama määrä kuluu, onpa akku sitten suuri tai pieni. Vastaavasti kylmä akku ottaa vastaan vaikkapa 20A, jolloin starttauksessa kulutettu sähkömäärä saadaan ladattua takaisin 7,5 minuutissa. Edelleen ihan sama aika, oli akku sitten suuri tai pieni.

Hyvin harvoin akun vajaavaraukseen vaikuttaa se, etteikö laturissa olisi varaa ladata enemmänkin. Syynä on se, että auton latausjärjestelmä toimii vakiojännitteellä ja akkujen ominaisuuksista johtuen eroja virranvastaanottokyvyssä on huikeasti. Joku akku ottaa puolityhjänäkin vain 5-10A latausvirtaa toisen kyetessä vastaanottamaan yli 40A. Akku kestää sitä paremmin, mitä lähempänä 100% varaustaso on. Puolityhjät akut pilaantuvat varsin nopeasti.
Joo logiikka ontui ajattelin että diiselin laturi antaa nopeemmin virtaa kuin bensa vehkeen laturi... siihen toi mun hajatelma oli...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #24 : 07.01.2011, 14:19:18 »
Millainen akku tarttui matkaan?

Meinasin jo itsekin akkukaupoille lähteä mutta taitaakin joku purkaa akkua, huono kontakti tms? Virtaa ottaa vastaan ja latauksen jälkeen jännite ok sekä laturinkin jännite kohdallaan. Muutaman päivän seisonnan jälkeen jännite tipahtanut 11V paikkeille! Kellään samaista ongelmaa ilmennyt?
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...
Joo logiikka ontui ajattelin että diiselin laturi antaa nopeemmin virtaa kuin bensa vehkeen laturi... siihen toi mun hajatelma oli...
Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa yvk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #25 : 07.01.2011, 14:30:20 »
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa

Omaani ostin Motonetista Sznajder-AGM akku 95Ah/780A P35xL18xK19cm, 150€, ja tyytyväinen olen ollut. Parinkymmenen asteen pakkasilla lämmittelin Ardicilla parikin kertaa sen tunnin (lähtö viivästyi jokusia tunteja) ja käyntiin lähti vielä iloisesti. Päivän pätkäajoissa Ardic päällä useita kertoja eikä mitään ongelmia sähkön suhteen.

Poissa Silverfang

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • EX: S60 2.4i -02
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #26 : 07.01.2011, 22:26:18 »
En ostanut vielä mutta kävin kyselemässä akkusalolla ja tarjosivat 77Ah exideä. Sanoin et tartten akun jolla voi käyttää eberiä tunnin 25c pakkasella ja vastaus oli ettei sellasta oo olemassakaan!

Kyl toi voi akku vika olla silti, jos se purkaa itseään varsinki näin pakkasella...Nii ja tiisseli vie starttauksessa enemmän sähköö ku bensa

Todellisia myyntimiehiä siis  :D No hyvä, että joskus myyjät kertoo totuudenkin. Kyllä varmaan ihan laadukkaana akkuna Exideä voi pitää. Sellanen lohkolämmityksen yhteydessä akun lataava systeemi olis akun kestoiän kannalta ihanteellinen. Sitten taas jos käyttää polttonestelämmitintä eikä ole lisävirtaa saatavilla... Ja ajaahan monet niinkin vuosikausia. Eiköhän hehkutulpat jonkun verran tosiaan virtaa imase startissa.

Onkos Volvon alkuperiset akut Vartan tekosia? Tuntuu täällä olevan porukka niihin varsin tyytyväisiä.

Poissa Kökkö

  • Mr. Paljus
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 685
  • #lihavatpojat
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #27 : 07.01.2011, 23:05:42 »
Eiköhän hehkutulpat jonkun verran tosiaan virtaa imase startissa.

Ja moottorin korkeammat puristukset vaativat tehokkaamman starttimoottorin...
Volvo 940 B230FT -92 (960-look projekti), Volvo V50 1.6D Kinetic -08, Volvo C30 D2 R-Design, Ford Anglia -64

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #28 : 08.01.2011, 09:15:38 »
Ja moottorin korkeammat puristukset vaativat tehokkaamman starttimoottorin...

Hehkut vie, korkeampi puristussuhde vie ja jäykemmät öljyt vie. Dieseliä, minkään moista ei huonolla akulla käynnistellä... pikku-bensat tosiaan saattaa käynnistyä millä vaan vielä jos on notkeat, hyvät öljytkin sisällä.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: Mikä akku..
« Vastaus #29 : 08.01.2011, 09:40:36 »
Edellisessä diesel Bemarissa oli Vartan 95 ah AGM akku. Maksoi vuosi sitten yli 300 €, mutta oli se sen väärti. Sai polttaa Eberiä ihan huoletta ja virtaa riitti. Harmittaa vieläkin pirusti, kun akku jäi autokauppojen yhteydessä entiseen autoon.  >:( Volvossa on tällä hetkellä joku Exiden akku ja hyvin on tähän asti vielä virtaa riittänyt.  :)

Siinä suuntaa antava kuva Vartan AGM akusta, mikä minulla oli:
http://www.carbatteryshop.co.uk/i-595901-Varta-AGM-Ultra-Dynamic-VRLA-Car-Battery-12V-95Ah-Short-Code-G14-Varta-DIN-595-901-085-I4368.html
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo