Futurez  Kulkukoira

V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?

  • 17 Vastauksia
  • 19849 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Auto siis V70 2,5D -00 eli suorakylkinen.

Onko jollain käsitystä mikä on automaatti-ilmastoinnin vikavalojen/vikatilan logiikka? (Siis kun startin jälkeen sisäilmankierron ja ilmastoinnin merkkivalot vilkkuvat vihreä-oranssia)

Ongelmana autossani on että kun startatessa vikavalot vilkkuvat, ei ilmanvaihto toimi normaalisti (no tietysti kun vikaa on!!) Tällaisessa tilanteessa olen huomannut että sisäilman lämpötilaanturin tuuletin ei toimi.

Kun sammutan auton ja käynnistän uudelleen, vikavalot ei vilku ja sisäilman anturin tuuletin lähtee pyörimään - ja ilmanvaihto toimii normaalisti.

Kysymykseni on siis että meneekö automaatti-ilmastointi/ilmanvaihto jonkinlaiseen poispäältä-tilaan jos startatessa se huomaa jonkun vian (eli kun vikaa on ei tuo lämpötila-anturin tuuletin lähde pyörimään) vai voinko olettaa että anturin tuulettimen pyörimättömyys johtuu itse tuulettimen viasta. Pölyt jo anturista putsattu - oli kyllä miehekäs tuppo pölyä ja muuta moskaa tuohon kerääntynyt.

Perusongelmana koko ilmanvaihdon kanssa on että lasit ei millään tahdo pysyä avoinna. Välillä lasit huurussa kuin kuplavolkkarissa! Kymmenkunta vuotta sitten oli tällainen Volvo viimeksi ajossa ja silloin kyllä muistaakseni lasit pysyi kylla automaatillakin kohtuullisen hyvin avoinna. Tähän mennessä vianselvityksessä ei vielä läpimurtoa ole tapahtunut, eikä tekisi mieli tuota anturia vain kokeilumielessä vaihtaa...

Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #1 : 30.11.2011, 22:38:41 »
Tarkista raitisilmasuodatin, todennäköisesti aivan ummessa jos huurtuu. Ja sen anturin propellin puhdistat niin lakkaa valot vilkkumasta. Omassa pitäs kans puhdistaa.

Poissa HTK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 597
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #2 : 30.11.2011, 23:49:15 »
Voi myös olla että jumii sisäkiertoa päälle. Olisiko läppä osittain kiinni..

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #3 : 01.12.2011, 21:40:15 »
No nyt on paikat tutkittu, ja toivottavasti jo korjattukin:
1. Sisäilmankierron venttiilin vivusto oli irronnut moottorin akselista. Tämän takia sisäilman kierto oli kokoajan päällä. Korjattu painamalla akseli takaisin paikoilleen.
2. Kun kierto oli korjattu ilmaantui ongelmaksi ihmeellinen ääni ilmanvaihdosta suurilla tuulettimen nopeuksilla. Korjattu vaihtamalla suodatin, oli niin tukossa, että suurilla kierroksilla otti lisäilmaan sisäilmankierron venttiilin saumojen välistä, mistä ääni syntyi.

Nyt jännitetään että vieläkö aamulla vikavalot vilkkuu. Tämän topicin kysymykseen ei kyllä tosin tullut vielä vastausta.

Kiitos kuitenkin neuvoista!
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #4 : 02.12.2011, 20:15:08 »

Nyt jännitetään että vieläkö aamulla vikavalot vilkkuu. Tämän topicin kysymykseen ei kyllä tosin tullut vielä vastausta.


No tästä sitten:
Vikavalot vilkkuvat heti startin jälkeen, jos anturin puhallin ei lähde pyörimään. Jos anturipuhallin on jumissa pölykertymän tai vanhuuden johdosta, lämmityslaitteen puhallinnopeussäätö tapahtuu erittäin verkkaisesti. Manuaalisäätö toimii kuten ennenkin.

Jos anturipuhallin ei käynnisty startin jälkeen, kojelaudassa oleva lämmityslaitteen ohjainlaite katkaisee anturilta virran, eikä sen puhallin yritäkään sen koommin käynnistyä, ennenkö seuraavan startin yhteydessä.

Vikavalot vilkkuvat myös, jos lämmityslaitteessa olevista läpänkääntömoottoreiden asennonmittauspotentiometreistä yksikin pätkii. Vilkunta alkaa silloin, kun pätkiminen tapahtuu, siis heti startin jälkeen tai ajon aikana. Näissäkin tapauksissa ohjainlaite ei sen koommin yritäkään läppää käännellä, ennenkö seuraavan startin jälkeen. Jos esimerkiksi lämpötilansäätöläppä jää kuumaan reunaan jumiin, tai siis ei se jumissa ole, mutta potentiometri pätkii kuumassa päässä, alkaa jommalle pätkivälle puolelle kabiinia tulla kuumat oltavat.  Kokemusta on.
Syy vikavalon vilkuntaan on luettavissa OBD-töpselistä, eri syitä taitaa olla toistakymmentä.

Raitisilmasuotimen tukkoisuus, sisäkierron läpän käyttövivun irtoaminen, kylmäaineen vähyys, kompressorivika, kylmäaineen paineanturivika, pressostaattivika tai lämmityslaitteen puhaltimen kollektorin puhkikuluminen ei aiheuta vikavalon vilkuntaa.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2011, 20:18:07 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #5 : 03.12.2011, 19:40:35 »
Kiitos V70TDI! Tämä oli tyhjentävä vastaus. Yksi asia jäi mietityttämään: sisäilman lämpötila-anturin tuuletin sammuu ja on pois päältä ainoastaan, jos siinä on vikaa, jos vika läpissä, tuo tuuletin pyörii normaalisti. Ymmäsinkö oikein?

Parin päivän kokemuksella huurut poissa, vikavalo tuli taas kerran. Pitää seuraavaksi ottaa tu anturi ihan irti ja varmistaa, että sieltä kaikki pölyt on poissa.

Kun joku vain osais sanoa, että mikä lukija lukee noiden viimeisimpien suorakylkisten koodeja, niin hommaisin sellaisen heti-ei tarttis arvailla... BSR löytyy, mutta sehän ei tue suorakylkisiä malleja.
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #6 : 03.12.2011, 21:43:42 »
Itsellä kanssa menossa tuo sisäilman anturi/propeli hässäkkä vaihtoon ensi kuussa.
Hinta 112eur sinisellä.

Vaihdetaanko se anturi etukautta vai takakautta eli lähteekö se irti etukautta kampeamalla vai jollain muulla keinolla?

Omassa autossa en löydä syytä siihen miksi en saa kuumaa ilmaa kabiiniin. Lämmintä tulee mutta ei kuumaa. Muijan -98 VW Polostakin tulee kuumempaa ilmaa.

Termostaatti vaihdettu ja samoten lämppärin kenno (ei motonet-malliseen). Seuraavaksi tosiaan vaihtuu anturi mikäli se antaa vääriä lukemia järjestelmälle.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #7 : 05.12.2011, 15:48:19 »
Kyllä anturin puhallin (oikeastaan imuri) pyörii, vaikka jossakin läpänkääntömoottorissa olisi vikaa. Anturipuhaltimessa on ikävä ikääntymisvaiva: sen kestomagneetti heikkenee ja laakerin herkkyys huonenee, jolloin se ei enää jaksa käynnistyä, vaikka olisi miten putsattukin.

Jos lämmityslaitteen puhallinnopeus on liukupotikasta asetettu OFF-asentoon, silloin anturipuhallin ei käynnisty startin yhteydessä. Kun sitten auto on käynnissä ja anturipuhallin on käynnissä, ei se pysähdy, vaikka lämmityslaitteen puhaltimen asettaakin OFF-asentoon.

Anturin vaihto selkää rasittamatta:
-radio irti
-radion aukosta käsi sisään ja vedetään lämmityslaitteen säädinpaneeli irti
-Lämmityslaitteen säätimen aukosta käsi sisään, puristetaan anturin vastakkaisilla puolilla olevia lukituslipareita ja vedetään vai pitäisikö sanoa työnnetään anturi irti kojelaudan sisuksiin, siis auton keulaa kohti
-otetaan johtoliitin irti anturista

Selkää rasittaen: Jos radio ei ole volvon originaali, vaan jokin omatekoinen himmeliviritys, lienee anturin irrotus helpointa, kun irrottaa jalkatilan yläverhoilun ja kopeloi sen sitä kautta.
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 10:03:07 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa tomeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #8 : 24.01.2012, 08:33:22 »
Kiitos näistä, josko se omakin tulisi näillä ohjeilla kuntoon tai ainakin syyllinen löytyisi. Itsellä siis selkeästi kylmien aikojenvaiva, puhallin ei lähde pyörimään auto asennossa ja a/c palaa oranssina. Joskus (harvoin) myös vilkuttanut vihreä/oranssia. Kyseessä siis -00 S70 120tkm.

Tuohon liittyen; kun puhaltimen laittaa manuaalisesti päälle, valot himmenenevät selkeästi eli puhallin haukkaa käynnistyessään virtaa ilmeisen paljon, lieneekö normaalia?

-Tomppa

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #9 : 24.01.2012, 10:04:04 »
Puhallin vie täysteholla n. 17 A ja käynnistyshetkellä liki 40 A, joten kyllä siinä jännite vähän notkahtaa.

Poissa kriski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #10 : 05.06.2012, 18:18:32 »
Täälläkin automaatti-ilmastoinnin AC-valo vilkuttaa murheellisesti heti startin jälkeen..

Lämmityslaite puhaltaa vain kylmää, puhalluksen ohjaus ei toimi (puhaltaa vain tuulilasille).
Sen verran olen tutkinut, että sisäilmankierron kanavamoottori ei käännä sisäilmankiertoläppää.
Nyt on vain raitisilmanotto-asento päällä. Tangosta käsin siirtämällä läppä kuitenkin liikkuu..

Vikakoodeja ei ole, perussäätöä moottoreille ei pysty ajamaan. Kaikki tämä alkoi kun yritin tehdä
perussäädön testerillä, mikä ei tosiaan mennyt läpi..

Onko tuo lämmityslaite jotenkin vikatilassa vai vaikuttaako tuon yhden moottorin toiminta muihinkin?

Ideoita?



Poissa kepugga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • V70 2014 D4 BW73
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #11 : 17.10.2013, 16:29:21 »
Ratkesiko tuo pulma koskaan, omassani on sama vika ja ilmaantui samalla tavalla...

Poissa JohnAce

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #12 : 31.10.2013, 22:19:26 »
Ratkesiko tuo pulma koskaan, omassani on sama vika ja ilmaantui samalla tavalla...
Kenenkäs vikaa tässä tarkoitat?

Tuo valojen vilkkuminen loppui kun vaihdoin tuon anturin. Eli puhallin toimii normaalisti.

Lasien huurtumisongelma poistui kun korjasin tuon sisäilmankierron ja suodattimen. Tuo vipu lähti akselilta vielä uudelleen - nyt laitoin tipan Aralditia akselin päähän, ei luulis irtoavan enää.
Volvo V90CC B5 -23, ex Volvo V90CC D4 AWD -19, ex Volvo V70 D5 -02, ex Volvo XC70 D4 AWD -16, ex Volvo V70 2,5D Classic -00

Poissa janne007

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #13 : 07.05.2014, 05:54:39 »
Täälläkin automaatti-ilmastoinnin AC-valo vilkuttaa murheellisesti heti startin jälkeen..

Lämmityslaite puhaltaa vain kylmää, puhalluksen ohjaus ei toimi (puhaltaa vain tuulilasille).
Sen verran olen tutkinut, että sisäilmankierron kanavamoottori ei käännä sisäilmankiertoläppää.
Nyt on vain raitisilmanotto-asento päällä. Tangosta käsin siirtämällä läppä kuitenkin liikkuu..

Vikakoodeja ei ole, perussäätöä moottoreille ei pysty ajamaan. Kaikki tämä alkoi kun yritin tehdä
perussäädön testerillä, mikä ei tosiaan mennyt läpi..

Onko tuo lämmityslaite jotenkin vikatilassa vai vaikuttaako tuon yhden moottorin toiminta muihinkin?

Ideoita?

Vaikka nyt vanha aihe onkin niin laitetaan tähän pulmaan ratkaisu. Jos perussäätöjä moottoreille on yritetty ajaa yhdenkin akselin ollessa irti, ajautuu moottori tällöin ääriasentoon. moottori käteen,kansi auki ja akseli n. keskivaiheille, moottori takaisin ja vikaakoodien poisto ja perussäädön ajo. Onnistuu esim. autocomilla

Poissa jaska--

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk1 Automaatti-ilmastoinnin vikavalojen logiikka?
« Vastaus #14 : 15.01.2015, 00:37:58 »
Itsellä tuntuu myös olevan tuo sisäilmankierto koko ajan päällä volvossa. Mistä löytyy tuo vivusto jotta voin tarkastaa että onko se akseli mahdollisesti irronnut?
V70 2.5 vm.99
Vikakoodinlukua Turun alueella. Käytössä volvo vida dice.

 

Carcom Oy  Ateho