Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 138376 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Antti50V

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Ulosveto tapahtuu 5mm pulteilla

V50:ssä kompura on todella hyvin esillä ja homma on melkein jopa helppo.

Pääseekö V50:ssä kompuraan käsiksi irrottamalla oikean pyörän ja sisälokasuojan?
Ajaisin kyllä heti Seinäjoelle, mutta Vantaalta vähän pitkä matka toimimattomalla ilmastoinnilla.  8)

Kiitokset hyvistä neuvoista, mystinen ilmastointivika sai loogisen selityksen tuosta välyksen säädöstä.



Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Minulla alkoi 960 -97 ilmastointikompukka ääntää. Erikoista rohinaa päälle kytkeytyneenä.
Tuntuu siltä, että ilmastoinnin tehokin olisi hieman laskenut ja tänään kylmänä liikkeelle
lähtiessäni ääni oli pienempi kuin eilen kuumana. Voiko liian suuri välys aiheutta ääntä?
Kirjoitin saman kysymyksen ilmastointiryhmään ja yritin poistaa tätä, mutten onnistunut. Sori siitä.
« Viimeksi muokattu: 16.07.2016, 23:58:37 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 363
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
Täällä joku puhui luottokortista tehdystä levystä, jolla saa lisää painetta kytkimeen.
Selatessani nettiä, törmäsin tällaiseen muoviseen säätöaluslevyyn. Olisko siinä ideaa?

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 00:46:08 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Onhan noita lipukoita jotkut laitelleet. Hetken huumaa mun mielestäni. Pysyvätkö miten pitkään paikoillaan. Joku oli laittanut rautalankaa väliin. Pysynee paremmin.
Parempi on vaan tehdä se välyksen säätötyö, vaikka ei se mikään mukava juttu olekaan.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Mikä on pulttien kiristystiukkuudet?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Mikä on pulttien kiristystiukkuudet?
Ranteella tiukkasin kaikki, kun aika huonosti mahtuu momenttiavain tonne väleihin. Enkä alkanu ees etsimään arvoja.
Sitä keskipulttia ei hullun tiukkaan kannata suotta laittaa, menee jengat herkästi.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Ranteella tiukkasin kaikki, kun aika huonosti mahtuu momenttiavain tonne väleihin. Enkä alkanu ees etsimään arvoja.
Sitä keskipulttia ei hullun tiukkaan kannata suotta laittaa, menee jengat herkästi.
kiitos. Laitoin lukitteella ja momentti avain oli säädetty kiloon, kuitenkin kiristin aavistuksen kireämmälle.
S80II pultin saa irti kun ottaa ja sisälokarin ottaa pois jonka jälkeen pultin saa ähellettyä auki.
Jos laakeri tarvitsee vaihtaa, ensin pohjalevy toisesta reunasta irti sitten irrota kompuran pultit(3kpl) jonka jälkeen apulaitehihna löysälle jotta kompuran hihna löystyy ja saa samalla poistettua. Tämän jälkeen kompura roikkuu jolloin laakerin saa helposti vaihdettua.
Pitäisi vielä selvittää laakerin koko kun en jaksanut mitata(olisi pitänyt purkaa enemmän) ,tarkistin vain ettei laakeri ole kuiva.

Poissa tuningki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • "tuleeko siitä mitään, vai pannaanko napit kii"
Onkohan minkälainen homma tehä S40 2.4  -05? Eli hommaa noi 5x25 pultit joilla saa kytkimen irti? Ja ilmeisesti rengaskotelon kautta.. Kun ylhäältä hädintuskin näkee kompuran :)
Muistaakseni aikoinaan B vectrassa lähti käsin irti toi kytkin  ::)
-bmw 320d -10
-Volvo s40 2.4 -05

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
En halua pelotella, mutta näissä on sitten hyvä varautua henkisesti siihen, että tuo kytkin ei lähde auki pelkillä ruuveilla. Ite oon kaks kompuran kytkintä avannut ja kumpikaan ei pelkillä ruuveilla lähtenyt. Pakko oli kyhätä levystä ulosvetäjä ja aivan helkkarin tiukassa oli. Meni ensin useampi ruuvi jengattomaksi siinä hommassa, eikä kytkin hievahtanutkaan.
Laitoin sitten siihen levyn keskelle pitkän 6 mm pultin jossa jenkaa koko matkan. Mutteri prikan kanssa alle ja lenkkiräikkä sinne väliin. Sit noilla pienillä ruuveilla levy kiinni ja räikällä rutkuttamaan kytkin auki, lähtee mutta ensin meni pari pulttiakin kieroksi ja jengattomaksi.
Aika savotta, toisilla on lähtenyt helpomminkin.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...olikohan laitettu Loctitellä, kuullu tuollaisesta joskus(saab). :buck2:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ei ollu lukitetta. Niin ja kompuranhan joutui irrottaan kiinnikkeestään ja kääntään niin pystyyn kuin letkut antoi myöten. Ohjaustehostimen pumppu ja laturi toki ensi pois tieltä.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Ei ollu lukitetta. Niin ja kompuranhan joutui irrottaan kiinnikkeestään ja kääntään niin pystyyn kuin letkut antoi myöten. Ohjaustehostimen pumppu ja laturi toki ensi pois tieltä.
Ja ECUN kuoret, auttaa paljon.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa tuningki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • "tuleeko siitä mitään, vai pannaanko napit kii"
Ei ollu lukitetta. Niin ja kompuranhan joutui irrottaan kiinnikkeestään ja kääntään niin pystyyn kuin letkut antoi myöten. Ohjaustehostimen pumppu ja laturi toki ensi pois tieltä.
nättiä.. Eli ilmeisesti yläkautta? Pitääpä kysellä nyrkkipajoista hinta-arvioita, kun pitäisi reissuun lähtee tolla...

E: joo yläkauttahan ne nuo irrotettavat roippeet on eessä.  Kävin tunkeen rakotulkkia väliin kuumana niin 0.8 meni ja 0.9 yhdestä kohtaa tunkemalla
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 12:26:42 kirjoittanut tuningki »
-bmw 320d -10
-Volvo s40 2.4 -05

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Liian suuri välys. Jos saa alle 0,7 niin toimii.

Poissa tuningki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • "tuleeko siitä mitään, vai pannaanko napit kii"
nättiä.. Eli ilmeisesti yläkautta? Pitääpä kysellä nyrkkipajoista hinta-arvioita, kun pitäisi reissuun lähtee tolla...

E: joo yläkauttahan ne nuo irrotettavat roippeet on eessä.  Kävin tunkeen rakotulkkia väliin kuumana niin 0.8 meni ja 0.9 yhdestä kohtaa tunkemalla
Joo homma suoritettu.. Ja *itun lujassahan se oli kuten arvelinkin..  Mut onneks oli nosturi, olis tallinlattialla jäänyt tekemättä, homma tehtiin siis alakautta ja kolmella 5x50pultilla yritettiin saada ulos, mut ei lähtenyt ainoastaan pultit katkesi kytkimeen.. Aivan kiva kaveri tiukka sovite kyllä tuossa...  Kolme rikkaa oli ja paksuin vaihettiin kytkimen ulkopuolelle   :)ja ny pelaa
« Viimeksi muokattu: 25.06.2017, 19:45:51 kirjoittanut tuningki »
-bmw 320d -10
-Volvo s40 2.4 -05

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy