Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ilmastoinnin kompuran limunpoisto (välyksen säätö / säätölevyn poisto)

  • 201 Vastauksia
  • 135619 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lystis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Kompuran kytkin tuli tänään käytettyä auki ja sen verran ainakin ite annan vinkkiä että v-99 s70 bensa koneella pääsi paljon helpommalla kun otti kompuran irti koneesta (2 pitkää pulttia ylä- ja alapuolella) niin mahtui kääntymään ja liikkumaan sen verran että etupuolelta alta suorastaan juhlavan tilavaa työskennellä.
Laturia ja ohjaustehostimen pumppua ei tarvinnut irrottaa, remmi vaan pois.

Pari tuntia yritettiin isolla porukalla ensin nyplätä niitä ruuveja siihen kytkimen päähän paikollaan vaan ei suvusta eikä tuttavistakaan sentään niin pitkäkyntisiä löytynyt että olisi onnistuttu ja toisekseen tuli huomattua kuten joku aiemminkin mainihti ettei se kytkin edes mahdu tulemaan pois ilman väkivaltaa.

Nyt ainakin äkkiseltään ennen koeajoa näyttäs että piisaa taas viileetä ilimaa kopissa.

Muuten hyvä ohje/topikki, siitä ISO KIITOS  -H-

Poissa merkku

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • Volvo V70 & XC70 D4 AWD -15
Hyvä keskustelu, sai kaiken tarpeellisen tiedon miten aloittaa ja hoitaa fiksaus, jonka tein eilen. Sama oire kuin muillakin, että konehuoneen lämmetessä kylmän tulo loppui, ja jää nähtäväksi auttoiko tämä korjaus. Sopivasti ilma viileni niin ei pääse heti testaamaan käytännössä. Rako oli n. 1-1,1mm luokkaa.

Homma hoitui kokonaisuudessa n. 2-3 tunnissa kun aika ahtaat tilat oli työskennellä. Irroittin oikean etupyörän ja siinä oli sitten aika hyvä istuskella maassa ja pyöritellä räikkää. Tarvikkeiksi ostin 3kpl 5x30 pultteja ja sopivan räikkäavaimen. Lisäksi tarvitsi pari lukkopihtiä sisälokasuojan kääntöläpän pois tieltä lukitsemiseen ja hihnapyörän ja magneettikytkimen paikalleen lukitsemiseen että sai keskipultin avattua ja ulosvetäjäpultit ruuvattua pohjaan. Hihnaa ei tarvinnut irroittaa joten kasaaminen menikin sitten nopsaan kun yksi isompi prikka oli poissa.

Poissa villebox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Onko kukaan käyttänyt tässä tätä varten suunniteltua työkalua, vai meneekö ihan käsityökaluin?


Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Itse tein raudasta levyn johon porasin tarvittavat reiät. Oli molemmissa avaamissani kompuroissa kytkin niin kiinni, että eipä olis ilman tuota pois saanut ja muutama 6mm pitkä pulttikin tuossa hommassa meni kieroon ja jengattomaksi, ennen kuin aukesivat.
Helpoin on ottaa ohjaustehostin letkujen varaan, laturi pois ja sit väöntää kompura pystyyn niin paljon kuin vaan mahdollista. Olis ollu tekemätön paikka omassa tapauksessani niitä tuolto lokarin välistä yrittää ketkutella.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Meillä V50 D5 työn alla.

Rako on 0,85mm olisko tuo pienennettävä siihen 0,7? ongelma on että kylmänä tulee kylmää mutta kun alkaa lämmetä niin kylmän tulo lakkaa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Juuri noin. Ja vähän pienemmäksikin voi laittaa.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Juuri noin. Ja vähän pienemmäksikin voi laittaa.
rako on nyt 0,60-0,65 ainakin työntöö kylmää kestotesti selviää kun veli pääsee kotiaan... ja kas se toimii kuin uusi  ;D
« Viimeksi muokattu: 15.07.2018, 18:29:16 kirjoittanut Ristus »
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Pablo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Piti kans rekisteröityä foorumille koska täältä on saanu moneen hommaan apua ja perään omasta rempasta pari huomiota josko hyötyä jollekki. Eli Volvo v50 2.4 bensa vuodelta 2006. Pultit irrotukseen vähintään 35 mm pitkät. 25 ei riittäny ja rikoin perhana kierteetki. Ja pienes kyläs vaikeuksia löytää 5x35 pulttia( ja kierteiden rikkomisen takia) joten tein surutta uudet kierteet 6mm. Tilaa on reippaasti kyseises Volvos joten mahtuu vaikka 50mm pultit. Uusinta yritys ei vieny ku 30min, irrotus, pintojen puhdistus, toinen prikka pois ja kokoominen. Ilmastointi pelaa taas ku unelma.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tähän voisin empiiristen tutkimusten tuloksia laittaa nyt ainakin 5-6 kompuran perusteella, osaa pariin-kolmeen kertaan testailtu eri prikoilla:

Mitat "noin" mittoja

0,35mm ei vapauta enää kun lämpenee
0,40mm vapauttaa jos vapauttaa, riippuu kompurasta
0,45mm ei havaittuja ongelmia
0,5-0,6mm hyvä
0,85mm on ensimmäinen missä ei oo enää toiminu osa kompuroista
1,05mm loppui viimeisenkin kompuran kytkeytyminen

Mitään vastuuta en ota em. mitoista, mutta jos jollekin suuntaa antavaa apua on, niin olkaapa hyvä.  :)
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
-97 vm. 960:stä piti alkaa välystä säätelemään. En saanut alkuperäistä välystä mitattua ainakaan tuollaisella tavallisella rakotulkilla kun se kompuran kytkentälevy on vähän siellä hihnapyörän sisällä niin vähän summissa joutui touhuamaan. No sieltä löytyi 0,3mm ja 0,8mm prikat ja otin tuon paksumman pois. Ilmastointi alkoi kyllä toimimaan hienosti mutta jotenkin alkoi epäilyttämään että meniköhän se välys jo liian pieneksi kun ainakaan tyhjäkäynnillä kun pelti auki tarkkailee niin ei katko kompuran käyntiä ollenkaan. Tai kerran näin että se löysäsi muutamaksi sekunniksi mutta sitten taas pyöri minuuuttitolkulla ja niin kauan etten jaksanut enää toljottaa. Napista kun sammuttaa ilmastoinnin niin irrottaa ihan hienosti ja päätylevy pyörii minusta ihan normaalisti käsivoimin. Nyt on kyllä kovat helteet päällä että vaikuttaisko asiaan? Jos joku jolla on toimiva ilmastointi voisi tarkkailla oman kompuran toimintaa näillä keleillä (n. 30 c) ja raportoisi tänne niin olisin kiitollinen. Ai niin, oon kokeillut säätää lämpötilaa että vaikuttaako asiaan mutta en huomannut vaikutusta. Yleensä tulee pidettyä lämpönamiskaa 20-22 asteessa.
Tuossa 960 on kyllä niin makeasti esillä tuo kompura että siinä on todella helppo homma tuo prikkojen poisto. Muistan kyllä että v70mk2 ei todellakaan ollut mukava homma.
« Viimeksi muokattu: 20.07.2018, 15:53:52 kirjoittanut longjohn »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
-97 vm. 960:stä piti alkaa välystä säätelemään. En saanut alkuperäistä välystä mitattua ainakaan tuollaisella tavallisella rakotulkilla kun se kompuran kytkentälevy on vähän siellä hihnapyörän sisällä niin vähän summissa joutui touhuamaan. No sieltä löytyi 0,3mm ja 0,8mm prikat ja otin tuon paksumman pois. Ilmastointi alkoi kyllä toimimaan hienosti mutta jotenkin alkoi epäilyttämään että meniköhän se välys jo liian pieneksi kun ainakaan tyhjäkäynnillä kun pelti auki tarkkailee niin ei katko kompuran käyntiä ollenkaan. Tai kerran näin että se löysäsi muutamaksi sekunniksi mutta sitten taas pyöri minuuuttitolkulla ja niin kauan etten jaksanut enää toljottaa. Napista kun sammuttaa ilmastoinnin niin irrottaa ihan hienosti ja päätylevy pyörii minusta ihan normaalisti käsivoimin. Nyt on kyllä kovat helteet päällä että vaikuttaisko asiaan? Jos joku jolla on toimiva ilmastointi voisi tarkkailla oman kompuran toimintaa näillä keleillä (n. 30 c) ja raportoisi tänne niin olisin kiitollinen. Ai niin, oon kokeillut säätää lämpötilaa että vaikuttaako asiaan mutta en huomannut vaikutusta. Yleensä tulee pidettyä lämpönamiskaa 20-22 asteessa.
Tuossa 960 on kyllä niin makeasti esillä tuo kompura että siinä on todella helppo homma tuo prikkojen poisto. Muistan kyllä että v70mk2 ei todellakaan ollut mukava homma.
Kyllä se sillon on ihan ok, jos se pyörii minuuttitolkulla niin sulla on sopivasti ainetta järjestelmässä ja puhallus tarpeeksi isolla niin se ei kytkekään tyhjäkäynnillä kompuraa pois, kokeile nostaa kierroksia pariin tonniin niin alkaa katkomaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa longjohn

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Kyllä se sillon on ihan ok, jos se pyörii minuuttitolkulla niin sulla on sopivasti ainetta järjestelmässä ja puhallus tarpeeksi isolla niin se ei kytkekään tyhjäkäynnillä kompuraa pois, kokeile nostaa kierroksia pariin tonniin niin alkaa katkomaan.

Ok. Kiitti vinkistä, täytyypä kokeilla.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Täytyypä lisätä omakin kokemus tähän tarinaan. Ilmastointi alkoi hyytyä helteiden alettua joten tarkistutin kylmäaineet vuosihuollon yhteydessä. 13 vuodessa oli kadonnut alle 100 g joten systeemi on vielä hyvässä tikissä. Foorumin ansiosta arvasin että kyse on magneettikytkimestä. Välys olikin jo 0,9 mm.

En löytänyt sellaista ulosvetäjää jota olisi voinut soveltaa suoraan joten ostin Motonetistä halvimman mahdollisen ja tuunasin sitä niin että poistin jalat ja toisen kiinnityspellin joka haarasta. Taivutin jäljelle jääneen pellin niin että siinä oleva pultinreikä sopi kytkimeen. Nämä sitten M5x10 pulteilla kiinni kytkimeen (ensin kiinnityspultin tilalle 20 mm pidempi ulosvetäjän vastakappaleeksi) ja johan lähti kytkin ulos. Akselin reiästä löytyi 0,8 mm ja 0,1 mm säätöprikat joten ne oli pakko poistaa molemmat ja etsiä jostain tilalle sunnilleen 0,4 mm prikka. Sellainen löytyikin tuurilla melkein heti sekalaisten prikkojen joukosta. Paksuus oli 0,39 mm, pistin sen paikalleen ja systeemin nippuun. Välykseksi tuli n. 0,4 mm ja ilmastointi pelaa kuin uutena. :)

Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Razur

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Tuohon omaan bifueliin pitäisi varmaan myös tehdä tuo säätö. Tai katsoa onko siellä enää säätövaraa. Välillä lähtee toimimaan, kun kolauttaa kepillä magneettiventtiilin päähän, kerran joutui jo kylmällä vedellä jäähdytteleen paikat, että nappasi kiinni.
Edellisen kerran tuon tein ilman oikeita työkaluja vanhempaan v70 koriseen, diisseliin. Sen kanssa jo meinasi turhautua, niin tilasin sitten tuollaisen setin. Josko helpottaisi ahtaan paikan kanssa työskentelyä.



Poissa villebox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
S40 T5 mk2, mitä kautta helpoiten käsiksi magneettikytkimeen?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron