Ensin kiitokset hyvästä foorumista, täältä on löytynyt vastaukset kaikkiin volvo mysteereihin vuosien varrella!
Nyt on tuollainen vähän erikoisen tuntuinen mihin ei löytynyt suoraan vastausta palstalta eli potilas on v70 mk2 2,4i 2005 ajettu 315tkm. Moottorin häiriövalo palanut aina sillointällöin useamman vuoden aikana jo, vikakoodi valon palaessa ollut 140A mutta valon sammuttua ei koodeja muistiin.
Nyt viikko sitten auto sammui vauhdista tienposkeen, startista käyntiin mutta ei ota kaasua ja sammui parin sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen. Auto hinurilla hallille ja tilaamaan vikakoodin lukijaa, otin tuon icarsoft 960i;n. Parin päivän odotuksen jälkeen koodien lukuun ja löytyi
-140A imupaineen anturi
-130A ilmamassa-anturi
-100A moottorin ohjausyksikkö ECM
-4201 TWC tehokkuus
Nämä kuittaamalla pois auto lähti käyntiin ja koodeja ei tullut heti uudestaan. Auto seisoi hallilla kunnes eilen oli aikaa käydä testailemassa paremmin josta tuloksena n.1,5 tunnin ajon jälkeen auto sammui taas vauhdista ja löytyi koodit
-140A imupaineen anturi. Väärä signaali.
-130A ilmamassa anturi. Väärä signaali.
-250A pitkäaikainen polttoaineen säätö.
Taas kuittaamalla auto toimimaan (ehkä vähän huonolla tyhjäkäynnillä aluksi) jonka jälkeen ajoa kokoajan vikakoodeja tarkistaen n 20 km takaisin hallille.
Ensin ei mitään sitten parin km jälkeen 140A joka kuittaamalla vauhdissa pois, taas pienen matkan jälkeen sama jonka annoin olla pienen tien osuuden n. 5 km -> ei muita koodeja tai mitään poikkeavaa. Isolle tielle saavuttuani kuittasin tuon pois jonka jälkeen n. 10 km matkalla 2 kertaa sama koodi, taas vauhdissa pois kuitaten ei ongelmia jonka jälkeen viimeinen 5 km ilman koodia perille.
Onko hyviä ideoita mikä tuolla kummittelee, tutun asentajan mielestä map olisi joko hajalla tai ei muttei silloin tällöin satunnaisesti? Voisiko tuo johtua johto viasta mapille?
Muoks. Tänään puhdistin kaasuläppäkotelon jonka jälkeen kovaa ajoa. Vanhoja vikakoodeja ei tullut mutta yksi uusi. ECM-990F vääntömomentin valvonta jonka sai taas kuitattua pois toisella kertaa pysyvästi.
Onko ECM korjauksen tarpeessa eikä mikään anturi? Pystyykö sitä mittaamaan esim Carcomissa?