Elekma  Autoracing

Alumiinivanteinen momentti

  • 53 Vastauksia
  • 45216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Alumiinivanteinen momentti
« : 18.04.2012, 10:17:54 »
Mihin tiukkuuteen kuuluis nuo laittaa? itte laitoin 140Nm

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #1 : 18.04.2012, 10:21:20 »
Suositeltava kiristysmomentti on 90-110 Nm.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #2 : 18.04.2012, 10:21:24 »
Riippuu mallista. Näissä vanhemmissa etuvedoissa pitäisi olla tuo 140Nm, "Fordeissa" kuulema 110Nm.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #3 : 18.04.2012, 10:24:37 »
Alfamer sanoo vanhalla 110Nm.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #4 : 18.04.2012, 10:26:24 »
onko tosta 140Nm sit jotain haittaa vanteelle?  ???

en haluisi et liian löysällä on et pyörä heti irtoisi  ;)

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #5 : 18.04.2012, 12:19:47 »
Mä oon laittanu 110-120 ja on pysyny.
Muistat vaan kireyden jälkitarkastuksen.

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #6 : 18.04.2012, 12:50:18 »
Mä oon laittanu 110-120 ja on pysyny.
Muistat vaan kireyden jälkitarkastuksen.

muistetaan kyllä  :pomo:

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #7 : 23.04.2012, 16:59:57 »
Ainakin rengasliikkeissä alumiinivanteiden kiristysmomentti on 120nm
240

Poissa mpo69

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #8 : 24.04.2012, 12:10:10 »
Mihin tiukkuuteen kuuluis nuo laittaa? itte laitoin 140Nm
Riippuu ihan kysyjän auton mallista. Pääsääntöisesti tieto löytyy ohjekirjasta. Omassa S60 vm.09 momentti on 140Nm. Ja itse väitän, että jälkikiristys on aivan turhaa (kokemuksesta), jos et ole sepelinpalaa jättänyt väliin... Huolellinen vanteen ja vastinpinnan puhdistus riittää, kiristys ohjearvoon ja se on siinä.

Rengasliikkeen ohje kiristää vielä jälkikäteen taitaa perustua siihen, että eivät paljoa putsaile em. pintoja, siitä johtuen voi löystymistä tapahtua.
S60 D5 vm. 09
"Aina ei voi voittaa"

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #9 : 20.10.2017, 10:44:00 »
Ajankohtainen aihe. Ohjekirja sanoo XC60 2014 pulteille 140Nm. Mietin että josko kerrankin vetäs momenttiavaimella kun on tyyriit hienot orggisvanteet.

Ohjekirja tosin sanoo myös että momentti riippuu pulteista. Missään ei sanota että mikä momentti millekin pultille. Nice.. Luulisi että pohjolassa suunnitellun auton opas ois tarkka tässä asiassa. Pyöränpultit kun on niitä harvoja pultteja joita tavan autoilijatkin kiristelee. Siis täällä pohjolassa. Harvalla on momenttiavain käytössä mutta silti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #10 : 20.10.2017, 15:50:37 »
140 Nm on oikea momentti isoille Volvoille. V40 ohjekirja tuntee kolme erilaista pulttia ja niille erilaiset momentit. Ne pultit, joissa on pyörivä kaulus, laitetaan tiukimmalle.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #11 : 20.10.2017, 16:50:04 »
140Nm on hyväksi todettu V70 aluvanteille. 120Nm kun laittoi niin löystyi ja vaati jälkikiristyksen
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #12 : 20.10.2017, 18:13:14 »
Ne irtoholkki pultit kiristetään virallisesti kahdessa vaiheessa. 20Nm ja 140Nm.

Volvoissa myös tapana että navat ruostuu joka tekee sen että vaatii jälkikiristyksen kun ajaminen irroittaa ruosteen. Jos navat ja vanteiden keskireiät ovat puhtaita, pysyy kiinni myös 120Nm kiristyksellä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #13 : 20.10.2017, 18:23:24 »
Sen mitä ristikkoavaimella on pystyny vääntää. Ei oo ollu ongelmia.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Alumiinivanteinen momentti
« Vastaus #14 : 20.10.2017, 19:20:50 »
Ite laittanu ~8vuoden kokemuksella henkilöautot 120nm ja pakut/suv 140nm

Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

RallyBaron  Samppasport