Proturbo  Autodiagnoosi

vinokoneen venttiilikoneisto

  • 21 Vastauksia
  • 10703 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
vinokoneen venttiilikoneisto
« : 12.06.2012, 10:36:14 »
Pitäisi alkaa tekemään 631 kantta ja olis paljon typeriä ideoita ja kysymyksiä. Onko 631 kannessa eri pituiset venttiilit
kuin muissa 8-venasissa? Eri lukkorengas urat vai mikä? Motonet sanoo imu- ja pakoventtiili ei b230k? Sitten mistä soppelit chromo lautaset?
Venttiilin säätöpalat kevyimmät/ohuimmat? Ja sellanen pelle peloton idea että onko kukaan tehnyt/onko mahdollista
sorvata säätöpalat alapuolelta montulle, esim. jättää reunoille 2-3mm ja lakeen 2mm. Onko kuinka kovaa matskua, painuuko
kasaan tai hajottaako paininkupin? Tuonne raakille soittelin ja kysyin niiden paininkuppien lakipaksuutta niin 5.5mm, 52g painoa
ja 140e 8kpl. Onko joku punnannut noita volvon omia kuppeja/säätöpaloja? Ja kevyet venttiilit pitäis kanssa keksiä jostain.

EVO8

  • Vieras
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #1 : 12.06.2012, 11:08:45 »
Melkoista hifistelyä meinaat ryhtyä harrastamaan... :) B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6. Miksi säätöpaloja haluat sorvailla? Ohuin säätöpala mitä olen käyttänyt vakiokupissa on 3,20 jota löytyy esim Örumilta (Fiat).

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #2 : 12.06.2012, 12:21:09 »
Melkoista hifistelyä meinaat ryhtyä harrastamaan... :) B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6. Miksi säätöpaloja haluat sorvailla? Ohuin säätöpala mitä olen käyttänyt vakiokupissa on 3,20 jota löytyy esim Örumilta (Fiat).

No hifistelyä joo...Sehän tossa olis ideana että kevyt venttiilikoneisto=kierrosherkkyyttä, eikä tarvi mitään älyttömiä jousipaineita.
Ja ihan tekemisen ilosta, järkeähän tuossa ei ole mutta ei ole muissakaan mun hommissa.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #3 : 13.06.2012, 08:55:33 »
Lainaus
B230K moottorissa venan pituus muistaakseni 119,6
Mutta joo, kiitos tästä, selvensi suunnitelmia. Lautamäellä näytti olevan 117mm venoja joissa volvon lukkourat.
Ainakin tossa omassa kannessa näytti olevan ne ohkasemmat jouset kun nokkaa vaihtelin, pituus sama kun muissa?
Ei pääse vielä mittaileen kun kansi-aihio on vielä myyjällä  :P.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #4 : 13.06.2012, 09:30:04 »
Onko joku punnannut noita volvon omia kuppeja/säätöpaloja?

Onko tuossa 631 -kannessa sama paininkuppi kuin näissä palotilallisissa 530/531 -kansissa? Pöydällä on yhden kannen sisuskalut ja kiljoona fiatin ja volvon venttiilinsäätöpaloja.

LIDL:n laatuvaa-alla punnittua:
paininkuppi pelkillään 54g
3.10mm 20g
3.15mm 20g
3.20mm 20g
3.35mm 22g
3.40mm 23g
3.45mm 23g
3.55mm 24g
3.70mm 25g
3.80mm 25g
3.85mm 25g
3.95mm 25g
4.10mm 27g
4.25mm 28g
4.30mm 29g
<2.00mm laschcap 2g

Sovittelin noiden säätöpalojen painoihin yhtälön ja palan paino voisi olla 7.0328 x paksuus milleinä -1.6948
esim. 3.30mm paksu pala painaisi 21.50g, joka sopii noihin huonolla vaa-alla saatuihin arvoihin.

Minä painelen menemään 3.05mm säätöpaloilla vakiokupissa...
« Viimeksi muokattu: 13.06.2012, 09:35:26 kirjoittanut googe 2.0 »

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #5 : 13.06.2012, 09:46:51 »
Onko tuossa 631 -kannessa sama paininkuppi kuin näissä palotilallisissa 530/531 -kansissa? Pöydällä on yhden kannen sisuskalut ja kiljoona fiatin ja volvon venttiilinsäätöpaloja.

LIDL:n laatuvaa-alla punnittua:
paininkuppi pelkillään 54g
3.10mm 20g
3.15mm 20g
3.20mm 20g
3.35mm 22g
3.40mm 23g
3.45mm 23g
3.55mm 24g
3.70mm 25g
3.80mm 25g
3.85mm 25g
3.95mm 25g
4.10mm 27g
4.25mm 28g
4.30mm 29g
<2.00mm laschcap 2g

Sovittelin noiden säätöpalojen painoihin yhtälön ja palan paino voisi olla 7.0328 x paksuus milleinä -1.6948
esim. 3.30mm paksu pala painaisi 21.50g, joka sopii noihin huonolla vaa-alla saatuihin arvoihin.

Minä painelen menemään 3.05mm säätöpaloilla vakiokupissa...

Kiitos  -H-
On sama ainakin silmämääräisesti kun heittelin sieltä ne kumirinkulat menemään venttiilin välyksien mittaamista hankaloittamasta. Eli olis noi raakin kupit ihan hyvä vaihtoehto. Niissä on toi lakikorkeus ton 5.5mm niin vastaa
vakiokuppia+n.4mm? säätöpalaa korkeudeltaan.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #6 : 13.06.2012, 17:04:18 »
Eli olis noi raakin kupit ihan hyvä vaihtoehto. Niissä on toi lakikorkeus ton 5.5mm niin vastaa
vakiokuppia+n.4mm? säätöpalaa korkeudeltaan.

Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm? Mittasinko väärin vai missä virhe?

(painimen sisälle 50mm tanko, säätöpala paikoilleen ja mikrometrillä mittaus. Tuloksesta tanko ja säätöpala pois ja siinä on suurinpiirtein painimen paksuus.)

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #7 : 13.06.2012, 23:46:18 »
Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm? Mittasinko väärin vai missä virhe?

(painimen sisälle 50mm tanko, säätöpala paikoilleen ja mikrometrillä mittaus. Tuloksesta tanko ja säätöpala pois ja siinä on suurinpiirtein painimen paksuus.)

Tuskin mittasit, taitaa olla se mikrometri tarkempi kun silmämääränen valistunut arvaus.  :)

hevonen

  • Vieras
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #8 : 14.06.2012, 09:13:52 »
Ja sellanen pelle peloton idea että onko kukaan tehnyt/onko mahdollista
sorvata säätöpalat alapuolelta montulle, esim. jättää reunoille 2-3mm ja lakeen 2mm. Onko kuinka kovaa matskua, painuuko
kasaan tai hajottaako paininkupin?
Villi veikkaus että kuppi tai pala hajoaa. :)

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #9 : 14.06.2012, 09:37:27 »
Villi veikkaus että kuppi tai pala hajoaa. :)

Suattaapi olla. Toisaalta siinä kupin keskellähän on jo valmiiksi sellanen syvennys eli se pala ei paina kuppia koko
pinta-alaltaan.

hevonen

  • Vieras
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #10 : 14.06.2012, 10:36:36 »
Suattaapi olla. Toisaalta siinä kupin keskellähän on jo valmiiksi sellanen syvennys eli se pala ei paina kuppia koko
pinta-alaltaan.
Jep, toi 2mm palan lakeen vaan kuulostaa näin maallikon korvaan aika vähältä... Se pala saa kuitenkin melkomoista kyytiä.
Jos sen tuohon mittaan ohentaa, sehän on suunnilleen 50% pois, niin kai se kestävyyteenkin vaikuttaa jo prosenteissa ehkä enemmän. Joku metallurgimatemaatikko vois laskea tuon. :D

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #11 : 14.06.2012, 13:56:05 »
Lainaus
Sain mikrometrillä painimen paksuudeksi n. 2.29mm
Toi mitta on oletettavasti siitä painimen reunasta. Se kuppi on ainakin kovaa matskua kun venttiilin pää painaa siihen keskelle
kuppia missä on vielä tyhjä tila säätöpalan alla.

Poissa googe 2.0

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 388
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #12 : 14.06.2012, 14:52:25 »
Toi mitta on oletettavasti siitä painimen reunasta. Se kuppi on ainakin kovaa matskua kun venttiilin pää painaa siihen keskelle
kuppia missä on vielä tyhjä tila säätöpalan alla.

Tuo mitta on venttiilin päästä säätöpalan pohjaan. Eli tuon verran painin tuo säätöpalaa venttiilin päästä ylöspäin kohti nokkaa eh tuota piirrän kuvan :)




Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #13 : 14.06.2012, 17:23:04 »
Kilipa-aatoissa on ollu alumiinisia retainereita. Jos keventää meinaa. Ja titaaniventtiileitä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: vinokoneen venttiilikoneisto
« Vastaus #14 : 14.06.2012, 17:57:48 »
Tuo mitta on venttiilin päästä säätöpalan pohjaan. Eli tuon verran painin tuo säätöpalaa venttiilin päästä ylöspäin kohti nokkaa eh tuota piirrän kuvan :)


No tota just tarkotinkin sillä "reunalla".  :)
Tossa näkyis olevan titaanisia retainereita : http://www.aircooled.fi/tuote/281/venttiilin-jousilautaset-titaani-vakiolukoille

edit: Eli tossa kohtaa mihin venttiilin pää osuu on sen säätöpalan alla se monttu 0.2-0.4mm? niin lakipaksuudeksi kupille jää
        2 ja jotain milliä. Ja ei ole tainnut tulla kellään venttiili läpi tosta? Nokka painaa kuitenkin aika paljon leveämmältä
        alueelta kun vena että ei kai sen palan pitäis kovin helposti hajota.
« Viimeksi muokattu: 14.06.2012, 18:13:02 kirjoittanut polar »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron