Race.fi  Puotilan autokorjaamo

nokka-akselin kiinnitys pukit D5

  • 32 Vastauksia
  • 12188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #15 : 22.07.2012, 16:42:20 »
Just vetäsin omasta S60 D5 kannen pois, missä sylttäs remmi. Ihme ja kumma, ei yhtään venttiiliä mutkilla!? Eivät näytä vuotavankaa ku kokeilin. Männissäkää ei mtn jälkiä näkyny. Ainoastaa nyt näyttäs olevan noita nokkapukkeja 9kpl paskana.  :idiot2:

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #16 : 05.05.2014, 16:34:45 »
Nostetaan vanhaa aihetta.
Mulla kans on konerikkoinen D5.
Kansi on nyt koneistettu. Kokoaminen voisi alkaa, mutta tarviin ehjät pukit. Mistä niitä voi ostaa?
Wetteriltä luulis saavan. Hinta?

Tarvitsen myös huohotinletkun, joka lähtee ennen turboa. Sen saa varmaan myös Wetteriltä?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #17 : 05.05.2014, 17:02:11 »
Vahva veikkaus on, että niitä ei saa uutena erikseen ostettua. Ne ovat kuitenkin koneistettu kannen parina, joten periaatteessa eivät ole vaihdettavissa. Käytännössä kuitenkin mittatarkkuus on sitä luokkaa, että toisesta samanlaisesta kannesta se pukit voi huoletta ottaa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #18 : 05.05.2014, 17:41:08 »
Vahva veikkaus on, että niitä ei saa uutena erikseen ostettua. Ne ovat kuitenkin koneistettu kannen parina, joten periaatteessa eivät ole vaihdettavissa. Käytännössä kuitenkin mittatarkkuus on sitä luokkaa, että toisesta samanlaisesta kannesta se pukit voi huoletta ottaa.

Juurikin noin.
Varaosakuvassa noita ei oo eroteltu ollenkaan erilleen kannesta.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #19 : 05.05.2014, 20:19:58 »
Onko 2.4D samat pukit ku D5?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #20 : 05.05.2014, 20:21:05 »
Onko 2.4D samat pukit ku D5?

Samat moottorithan ne on, eri tehoiset vain.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #21 : 05.05.2014, 20:26:23 »
Samat moottorithan ne on, eri tehoiset vain.

OK. Työkaverilla on tallinperällä yks 2.4D josta saattaisi löytyä ehjät pukit.
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #22 : 05.05.2014, 20:33:30 »
Imunokka-akseleita näkyy olevan kolmea eri sorttia, riippuen moottorinumerosta ja sylinterikansia on neljällä eri numerolla, toivottavasti nokka-akselit on ristiin kaikki samankokoisia laakerikohdaltaan.
Kannatta ainakin sitten kiinnittää erityistä huomiota siihen, että ei oo väljä, eikä liian tiukka :)

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #23 : 05.05.2014, 21:11:12 »
Eli niitä on kahta eri kokoa per kone? Molemmilla nokilla erikokoiset?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #24 : 05.05.2014, 22:28:26 »
Eli niitä on kahta eri kokoa per kone? Molemmilla nokilla erikokoiset?

Ei.
Sylinterikansia on neljällä eri varaosanumerolla, riippuen moottorin sarjanumerosta, sillä ei ole merkitystä, että onko se 2.4D vai D5
Se, että mitä eroa noilla neljällä on, sitä on paha mennä sanomaan..  Voi olla että kaikki sopii ristiinrastiin miten päin vain tai sitten ei.
Moottorin sarjanumero ei erottele sitä, että onko se 2.4D vai D5, kun ne on samoja koneita.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #25 : 06.05.2014, 15:25:31 »
Työkaveri oli sitä mieltä että "uudet" pukit pitäisi porata jollain tavalla.
Onko näin?
Mitä jos vaihtaisi nokka-akselit myös samasta autosta ku pukit.
Näin ainakin kävisivät yhteen?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #26 : 06.05.2014, 16:58:04 »
Työkaveri oli sitä mieltä että "uudet" pukit pitäisi porata jollain tavalla.
Onko näin?
Mitä jos vaihtaisi nokka-akselit myös samasta autosta ku pukit.
Näin ainakin kävisivät yhteen?

Periaatteessa kyllä, mutta on näitä pukkeja menestyksekkäästi vaihdettu ilman "aarporaamista" Nokka-akseleiden vaihtaminen ei auta tilanteeseen.

Idea tuossa "poraamisessa" on, että pukeista koneistetaan ihan hitunen pois, jotta akselin reiästä tulee soikea. Tämän jälkeen reiät koneistetaan jälleen uudestaan pyöreäksi, jolloin lopputulos on 100% pyöreä.

Kannattaa kuitenkin kokeilla kasata kuivana pelkkä nokka kanteen paikalleen ja kokeilla, että pyörii herkästi, tai vastaavasti ei ole liian väljä. Välys kuuluu olla jokunen sadasosa.

Poissa hukka

  • Hukkapätkä
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2602
    • Mun V70
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #27 : 21.05.2014, 22:13:24 »
Huomenna pääsee kokeilemaan että pyöriikö akseli "uusissa" pukeissa.
Ensin putsaan tietysti pinnat hyvin, ja laitan kuivana paikoilleen.
Mutta miten kiristys kannattaa suorittaa tässä vaiheessa? Ettei kannattele esim toista päätää liikaa. Tai muuta vastaavaa.

Olisko keskeltä reunoille päin hyvä idea?
V70 mk1. Tdi+man. 1998.

Poissa jp_olli

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1119
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #28 : 22.05.2014, 07:27:59 »
Pajalta löytyy ehjät pukit ja nokka-akselit. Nostajatkin ovat ehjät.
Ohjainlaitteiden, mittaristojen, jne. korjaukset
Performance by Sercap.fi optimoinnit
044-0760422
www.sercap.fi

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: nokka-akselin kiinnitys pukit D5
« Vastaus #29 : 22.05.2014, 23:39:42 »

Mutta miten kiristys kannattaa suorittaa tässä vaiheessa? Ettei kannattele esim toista päätää liikaa. Tai muuta vastaavaa.

Olisko keskeltä reunoille päin hyvä idea?

Keskeltä reunoille joo noin nyrkkisääntönä, mutta kiristysjärjestyksellä tuskin on vaikutusta koska varsinkin lohkossa oleva kansi alkaa olla sen luokan kappale ettei sitä nokkapukilla vääntele kieroon. Jos akselia säälii niin suunnilleen tasoissa kiristelee kaikkia vähitellen. Kiristä pukki kerrallaan lopulliseen kireyteen ja pyöräytä, helppo löytää jos joku yksilö ahdistaa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

KL-varaosat  Race.fi