Kulkukoira  Proturbo

850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"

  • 266 Vastauksia
  • 85931 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #240 : 08.08.2018, 11:38:23 »
Tässä vähän mittausdataa uusista ja wanhoista johdoista. Kilo-ohmeina tietty.

Wanha:
Puola 2,13
1-syl ei tulosta (välillä välähti 16.35)
2-syl 4,51
3-syl 3,33
4-syl 2,91
5-syl 2,36

Uusi Bosch:
Puola 8,64
1-syl 12,72
2-syl 12,23
3-syl 10,00
4-syl 9,09
5-syl 6,70

Uusissa on selkeesti enempi vastusta, mutta melko tasaisesti johdon pituuden mukaan lisääntyvä. Vissiin joku nyrkkisääntö on, että 10kOhm per jalka (~30cm) olisi ok? Että siihen nähden olisi ihan ok lukemat.

Ja sen rötäämisen taisi aiheuttaa 1-sylinterin johto, kun ei meinannut saada milllän mitään lukemaa, välillä jotain vilahti y-mittarin näytöllä, mutta siinä kaikki.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #241 : 08.08.2018, 19:41:28 »
Vikakoodiksi antoi 1-3-2 eli "Battery voltage".

No mittaamaan sitten akun jännitettä:
Moottori sammuksissa 12,87 V
Moottori käynnissä 13,32 V

Mitvit, eikös noi ole ihan ok lukemat?
Tosin laturi tai joku taisi vinkaista jossain kohtaa kun ajelin, olisikohan se tiensä päässä tai jotain?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13496
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #242 : 08.08.2018, 19:47:42 »
Vikakoodiksi antoi 1-3-2 eli "Battery voltage".

No mittaamaan sitten akun jännitettä:
Moottori sammuksissa 12,87 V
Moottori käynnissä 13,32 V

Mitvit, eikös noi ole ihan ok lukemat?
Tosin laturi tai joku taisi vinkaista jossain kohtaa kun ajelin, olisikohan se tiensä päässä tai jotain?
Paljonko lataa kierroksilla? mulla meni kerran laturi niin että latas tyhjäkäynnillä mutta kun kierrokset nous yhtään lakkas lataamasta... akku sulla varmana aika uus kun on noin hyvä jännite. vikakoodihan voi olal vanha kuin taivas vai onko koodit nollattu äskettäin?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #243 : 08.08.2018, 19:56:50 »
Juu akku on vain 8kk vanha, joulukuussa vaihdettu. Vikavaloi syttyi niin alkoi antamaan tuota vikakoodia, nollattu on joo joskus ..öö.. muutama vuosi sitten. Mutta ei anna koodia ellei ole aktiivinen vika päällä, muutoin tulee puhdas 1-1-1.

Pitääkin koittaa kierroksilla tuota jännitettä  O0

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #244 : 08.08.2018, 20:20:17 »
Kierroksilla antaa akun navoilta mitattuna 13,40 V. Olisko vähän liian matala, muistelen että pitäis olla 14+V  ?

Niin ja otin ajovalot pois päältä, niin tyhjäkäynnillä 13,69V ja kierroksilla 13,72V.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #245 : 09.08.2018, 13:47:43 »
Noni se vikavalo sammui sitten. Pelkällä valohoidolla.

Tai kyllä mä siellä johtoja heiluttelin ja tutkin, että kaikki maadoituskaapelit on kiinni. Olihan ne, eikä mikään johto nyt vaikuttanut löysältä tms.

Että kyllä se valohoito on vaan kova sana  *taavih->

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #246 : 09.08.2018, 20:43:41 »
Saattohoito alkaa olla jo kova sana tän ikäislle :D
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #247 : 09.08.2018, 20:48:57 »
 :D

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #248 : 15.08.2018, 20:32:49 »
Käytin katsastuksesta, ja vain etutukivarresta pomppasi. Korjaamon setät ja tätit hoitaa sen vian ensi viikolla. Muutenhan tuo on iskussa kuin mikä:

Matkamittarilukema 439.997 km.

Iskunvaimennintesti Vasen Oikea Ero
Etuakseli 61 54 11
Taka-akseli 42 50 16

Jarrut Vasen Oikea Ero Sallittu ero
Etuakseli 2.5 2.3 8 30%
Taka-akseli 1.6 2.2 27 30%
Seisontajarru 1.7 1.9 11 70%
Käyttöjarrujen kokonaisjarruvoima 8,6 kN / 19,6 kN = 43,8%
Seisontajarrun kokonaisjarruvoima 4 kN / 3kN = 115%

Pakokaasut tyhjäkäynnillä Mitattu Sallittu
CO% 0 0.5
CO2% 12.8
HC ppm 19 100
O2 % 3.8 5
Lambda

Pakokaasut kierroksilla Mitattu Sallittu
CO% 0.1 0.3
CO2% 15.0
HC ppm 9 100
O2 % 0.86 5
Lambda 1.03 0.97-1.03

Havaitut viat ja puutteet:
Alatukivarren laakeroitunut, oikealla takimmainen, kumihela.



Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #249 : 15.08.2018, 21:10:53 »


Kun auto oli siellä leimalla nosturilla, niin tuli selvitettyä mikä siellä oikealla takana kolisee. Se on toi jousen alapäässä oleva ruuvi/mutteri kun on löysällä, tuossa kuvassa numero 5.

Noinkohan sen kiristäminen onnistuu vai mikähän tuon funktio ylipäätään on, siis tuon osan nro 4?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #250 : 15.08.2018, 21:44:04 »
[img]
Noinkohan sen kiristäminen onnistuu vai mikähän tuon funktio ylipäätään on, siis tuon osan nro 4?
Näyttää pohjaanlyöntikumilta?

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #252 : 25.08.2018, 01:32:09 »
Innostuin pitkästä aikaa väsäämään jotain auton kanssa. On jo jonkun aikaan rötänny kiihdyksissä, silleen niinkuin alkanut pätkimään. Kaasua kun on höllentänyt niin rötääminen on loppunut. Tämän foorumin hakua tuli käytettyä ja huomattua, että muillakin on ollut samaa vikaa, syypäänä sytytysjohtosarja.

Joten eikun Motonetista uutta sarjaa hommamaan rohkeasti. Kahdesta vaihtoehdosta otin sen kympin kalliimman Boschilaisen, jossa ei ollut niitä kumisuojia. Ne ajattelin askarrella vanhoista, ja siinä jotenkin onnistuinkin.

Loppui rötääminen  O0

Vikavalo kyllä syttyi, mutta tarvii katsoa että ottiko se vaan nokkiinsa siitä, kun pari kertaa koekäytin moottoria ilmamassamittari irti. Kun piti poistaa ilmansuodattimen yläosa tieltä, ja sen takia IMM:n johto piti irroittaa. Että eiköhän tuo vikavalo tuosta tokeennu, kauhean vaikea keksiä että minkä muun vian onnistui aikaansaamaan pelkillä tulpanjohtojen vaihtamisella.
Vähän raporttia miten tulpanjohtojen vaihto vaikutti:

Se rötääminen kiihdytettäessä loppui.

Ja aivan kuin vääntöä olisi tullut lisää. Ja/tai autolla on jotenkin vaan mukavampi ajaa. Selkeästi.

Mahdollisesti vaikutti myös kulutukseen, ikäänkuin pärstuntumalla mitattuna veisi kaupunkiajossa vähemmän.


Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #253 : 25.08.2018, 04:45:00 »
Volvo kävi myös korjaamossa, laittoivat sen tukivarren helan kuntoon, mistä pomppasi katsastuksessa. Käyttivät myös leimalla (veloittivat vain uusintakatsastus-maksun) ja näin taas on leima autossa.

Samoin tein kiristivät sen oikean takajousen alapään löysällä olleen pultin. Joku kuitenkin siellä vielä kilisee, tarvii jossain välissä koittaa ehtiä selvittämään että mikä.

Yhden pakoputken kannakkeen uusivat myös, semmoisen joka oli jo puoliksi muuttunut pölyksi. Vai miksi ne muuttuu kun häviävät osittain olemasta.

Pyörätkin tuli suunnattua kun kerran vauhtiin päästiin. Nyt on ratti suorassa ja meno vakaata kui n raiteilla.

Lasku jäi reippaasti alle kolmensadan. Ei paha.

Poissa Däddy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • Kerrostalopihakorjaaja
Vs: 850 T5 SportsWagon -96 "Musta Piru"
« Vastaus #254 : 04.12.2018, 03:49:19 »
https://aijaa.com/F9Q8vj

Noniin lämppärin puhallin sitten alkoi temppuilemaan ja lopulta hiljeni.

Siihen olen joskus laittanut tarvikemoottorin, joten ajattelin että siinä tuli kilometrit täyteen. Välillä haisi sähkö ja välillä kopauttamalla sai toimimaan. Että eikun uutta moottoria ostamaan Motonetistä.

Vaan ei toimi silläkään. Hervoton vianetsintä päälle, ja lopulta vika löytyi.

Se liitin, mikä kytketään puhaltimen moottoriin, oli särki. Tarkemmin miinus-puoli ei johtanut sähköä piuhalta liittimeen asti. Ja näkeehän tuon kuvasta, että sulamisjälkiä on.

Että eikun piuhat poikki, abikot päihin ja jo lähti toimiin! Tosin ei ollut tähän lähtöön ihan tarpeeksi isoja abikoita, mutta menkööt noilla kunnes keksin pysyväisratkaisun.

Meinaan kun tuota liitintä tuskin pystyy ehjäämään?

 

RallyBaron  Samppasport