Samppasport  Futurez

Laajakaistat autokäytössä

  • 17 Vastauksia
  • 8997 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Laajakaistat autokäytössä
« : 23.04.2013, 17:24:52 »
Kellään kokemuksia?

Haaveilin tuossa kakkosneloseen hieman erilaista settiä. Aktiivista 4-kanavan kokoäänialueen etupäätä nimittäin.
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_80_82_91&products_id=2690&zenid=qt5asuv5ifnscjgv70dc0evl74
http://www.hifitalo.fi/peerless_sls_8_830667
Ehkäpä jotain tuon suuntaista. Laajurit kojelaudalle suunnattuna, bassot oviin ja ohjaus prossun kanssa aktiivisena.
Laajureita saa suositella jos on kokemusta. Vifalta, Tangbandilta ja muilta löytyy varmasti kans hyviä vaihtoehtoja.
« Viimeksi muokattu: 23.04.2013, 19:47:56 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #1 : 25.04.2013, 14:11:47 »
Hazaa on paininu jonku verra noiden kanssa, kannattaa varmaan kysästä ;)

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #2 : 25.04.2013, 19:01:12 »
Vastaan vaikka ei vielä ole kysyttykään  ::).

Mulla on tossa etuvedossa ollut jo aika monta vuotta Jordanin laajakaistat, joita ei enään uutena saa.
Erittäin hyvät elementit. Moni aikoinaan epäili laajakaistojen yläpään toimintaa, mutta ainakaan noissa
Jordaneissa yläpään tukkoisuutta ym. ei kukaan ole maininnut.

240:iin on sitten tulossa juurikin tuo sama Peerlessin 2,5" laajakaista (tosin diskantilla ryyditettynä)
Tämä ei tarkoita sitä, että diskanttipää olisi Peerlessissä huono. Ihan silkasta kokeilunhalusta lisään
diskantit.

Olen noita Peerlessejä kotona hiukan soitellut ja testaillut ja ne ovat erittäin hyvät elementit. Yhdessä
tutun Golffissa on tuollaiset laajakaistat ja kyseinen auto voitti oman sarjansa EMMA-kilpailuissa. Siis
Euroopan mestaruuden, joten potentiaalia noissa on.

Suuntauksen kanssa on oltava tarkkana, koska diskanttipää kyllä vaimenee, jos elementtien suuntaus
ei ole kunnossa. Ja mihinkään kolmen desin suljettuun koteloon noita ei kannata sitten laittaa. Ei tuu
toimimaan. Mulla on tulossa (kuten Divi varmaan jo tietääkin) sellanen vaimennettu free-air viritys.
Tuo toiminee varmaan kojelaudallakin, jos sellaisen sinne saa tehtyä. Jos noiden laajakaistojen antaa
ihan vapaasi hengittää kojelaudan sisään, niin jakotaajuuden joutuu varmaan nostamaan ainakin
400 Hz: saakka. Toimii toki niinkin, mutta tuo vaimennettu fraa-air on reilusti parempi vaihtoehto.
Ainakin mun makuuni.

Kannattaa käyttää hiukan vaivaa ja aikaa ennen itse asennushommia. Mä liputan kyllä noiden puolesta.
Saattaa sitten riippua musiikkimausta, miltä ne kenenkin makuun istuu. Olen kyllä rankempaakin musaa
laajakaistoilla kuunnellut ja suurempia valituksia en kyllä keksi. Mihinkään painelaitteistoon noita ei ehkä
kannata laittaa. Mutta normikuuntelussa toimii upeasti. Moni teistä ei usko ennekuin itse kuulee mihin
alle 50€ elementiti kykenee. Ground Zerolla on sitten myös laajakaistat, mutta hintaa jo hiukan lisää.
AutoSoundissa oli vähän aikaa sitten juttua laajakaistoista. Voin etsiä lehden numeron, jos alkaa
kiinnostamaan. Nyt ei ehdi, pitää lähteä hikoilemaan.

Nuo Peerlessin laajakaistat ja Peerlessin SLS 8 oviin, niin siinä on aika killeri setti halvalla.

EDIT. Ai kato mä en huomannu, että noi SLS 8 olikin jo linkitetty pakettiin mukaan. Ne on
myöskin ihan joka pennin arvoiset. Ei varmaan kannata kertoa, että ovet kannattaa vaimennella
kunnolla, jos noita 8" elementtejä käyttää. Itsellakin on käynyt mielessä samat elementit. Mulla
on jossain linkki sivuille, jossa noita 8" SLS-elementtejä on ihan autossa kokeiltu. Voin etsiä sen
jostain, jos alkaa kiinnostamaan. En lupaa, että löydän linkin, mutta ainahan voi koettaa  :pomo:.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #3 : 25.04.2013, 20:08:14 »
Kiitoksia!

Tuo autosoundin numero olikin jo tuttu, 7-8/2012 siis.. velipoika kun sinne artikkeleita kirjottelee niin tulee sieltä suunnaltakin hyvää vinkkiä. Ajatuksena tosiaan on tuo Peerlessin 2,5" + 8" setti ilman muita elementtejä. Prossuksi kaavailtu Helixin DSP:tä. Kojelaudalle nuo tosiaan olisi tulossa, asennus vielä mietinnässä mutta luonnollisesti suunnattuna ja alkuun varmasti kehiteltävä jonkinlainen muokattava suuntaus että saa haettua sen kohdilleen ennen lopullista asennusta. Artikkelissahan noita testattiin 1 litran suljetuissa koteloissa, täytyy sitä vielä miettiä ja kokeilla, ei tule tämä juttu olemaan mikään passiivierkkasarjan tyylinen ruuvaa kiinni ja kuuntele.  :D SLS:iä mietittiin myös kickpaneleihin mutta se vaatisi sulakepesän siirron ja muita hieman työläitä toimenpiteitä. Käytännössä varmaan joutuisi tekemään koriin aukon ja viemään osan kotelosta lokasuojan sisälle, sielä kyllä olisi tilaa kasvattaa vähäsen kotelotilavuutta. ::) Ovia tosiaan joutuu vaimentamaan aika rankalla kädellä jos siihen päädytään mutta katsellaan nyt rauhassa.  :)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #4 : 25.04.2013, 23:24:49 »
Eipä tuo sulakerasian siirto ja nykyaikaistaminen samalla kertaa olisi yhtään huono rojekti.
Jos löytyy rohkeutta, niin SLS:t hengittämään ulkoilmaan eli lokareihin reikää vaan kairaamaan.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #5 : 26.04.2013, 07:38:12 »
Eipä tuo sulakerasian siirto ja nykyaikaistaminen samalla kertaa olisi yhtään huono rojekti.
Jos löytyy rohkeutta, niin SLS:t hengittämään ulkoilmaan eli lokareihin reikää vaan kairaamaan.
Ai ihan free-airina, ettei koteloa taakse?  :o Kuinkahan sieltä tulee rengasmelu läpi? Villi idea kyllä tuokin.. :)
240 -86 @buildingbrick240

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #6 : 26.04.2013, 10:42:26 »
Tuota mainitsemaasi helixin dsp:tä voin kyllä suositella. Kaverin autoon laitettiin keväällä sellainen ja on kyllä pätevän tuntuinen laite ja käyttöliittymä tosi selkeä kuitenkin monipuolisilla säädöillä.  O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #7 : 26.04.2013, 10:54:47 »
Ai ihan free-airina, ettei koteloa taakse?  :o Kuinkahan sieltä tulee rengasmelu läpi? Villi idea kyllä tuokin.. :)

Ei koteloa taakse. Mutta toteutus vaimennettu free-air eli elementin taakse ilman liikkumista hidastavaa
materiaalia. Samalla tää materiaali pitää vedet, kurat, roiskeet ym. ei toivotut jutut auton ulkopuolella.
Käsittääkseni aika toimiva toteutustapa. Noita on muutamat tässäkin maassa tehty. Myös subeille.

Pitää vaan uskaltaa tehdä reikää (terveeseen?) peltiin.

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #8 : 26.04.2013, 16:39:24 »
Ei koteloa taakse. Mutta toteutus vaimennettu free-air eli elementin taakse ilman liikkumista hidastavaa
materiaalia. Samalla tää materiaali pitää vedet, kurat, roiskeet ym. ei toivotut jutut auton ulkopuolella.
Käsittääkseni aika toimiva toteutustapa. Noita on muutamat tässäkin maassa tehty. Myös subeille.

Pitää vaan uskaltaa tehdä reikää (terveeseen?) peltiin.
Tervettäkin sielä on, ja reumaluukkukin on sielä takana aika sopivasti eli välttämättä ei tarvi tehdä edes reikää jos vaimennettuna laittaa. Se luukkuhan on jotain 7x10cm luokkaa joten sen pitäis varmaan riittää? Kuulemma ilman vaimennustakin vois kokeilla kuten tässä: http://s450.photobucket.com/user/imjustjason/media/Install%20Scans/EarlZausmer-1994BMW540-3.jpg.html
240 -86 @buildingbrick240

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #9 : 27.04.2013, 00:41:23 »
Osaatko hazaa sanoa riittääkö tuollainen 8x14cm aukko SLS:lle hengittämiseen, jos vaimennuksen virittelis tuohon, ja tekis elementille asennuskauluksen niin että se on kokonaan kabiinin puolella? ???
240 -86 @buildingbrick240

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #10 : 27.04.2013, 01:16:43 »
Kuulemma ilman vaimennustakin vois kokeilla kuten tässä: http://s450.photobucket.com/user/imjustjason/media/Install%20Scans/EarlZausmer-1994BMW540-3.jpg.html

Joo, tosin EZ ei asu / aja Suomessa... voisi tuollainen ratkaisu olla näissä (keli)olosuhteissa "mielenkiintoinen"  ;)
Muistan, kun luin tuon artikkelin "silloin joskus": "Wau!" Tosin (tarkemmin kokonaisuutta tutkittuani) toteutus osoittautui
epäkäytännöliseksi - vaikka EZ ei varmaankaan ollut paljonkaan puoltatoista metriä pidempi, ei jaloille jäänyt tilaa lainkaan  ::)

PS. Mulla on toi lehti  8)
 

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #11 : 27.04.2013, 11:36:39 »
Osaatko hazaa sanoa riittääkö tuollainen 8x14cm aukko SLS:lle hengittämiseen, jos vaimennuksen virittelis tuohon, ja tekis elementille asennuskauluksen niin että se on kokonaan kabiinin puolella? ???

Mikä hemmetin kissanluukku toi oikein on? Onko nuo kuvat 240 Volvosta?

Luulen, että elementtin runko pitäisi saada reiästä ulos. Tää on vain spekulointia,
koska kokemusta asiasta ei millin vertaa. Kaikki kuvat samanaiheisista toteutuksista
on ainakin tehty niin.

Rupesin muuten hiukan jo katselemaan SLS:n hintoja. Tekisi hemmetisi mieli kokeilla
8" bassoa. Jo ihan sen takia, että monet kertoo, jotta se ei oikein toimi autossa...

Poissa Divi

  • Takki & Ovipahvi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2093
  • Myydään mainostilaa!
    • Instagram: @buildingbrick240
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #12 : 27.04.2013, 13:51:07 »
Joo, tosin EZ ei asu / aja Suomessa... voisi tuollainen ratkaisu olla näissä (keli)olosuhteissa "mielenkiintoinen"  ;)
Saahan siihenkin metalliverkolla ja kaiutinkankaalla tehtyä aika kattavan "suojauksen" roskia vastaan. Talviolosuhteisiin en ota kantaa muutakuin että ei tämän ikäluokan auton sisäilmasto loppuviimein taida paljoa erota ulkopuolesta. :D

Mikä hemmetin kissanluukku toi oikein on? Onko nuo kuvat 240 Volvosta?
"Reumaluukku", sieltä ne löytyy jalkatiloista molemmin puolin ainakin uudemmista koreista  :D

Luulen, että elementtin runko pitäisi saada reiästä ulos. Tää on vain spekulointia,
koska kokemusta asiasta ei millin vertaa. Kaikki kuvat samanaiheisista toteutuksista
on ainakin tehty niin.
Näin mäkin arvelin.. Pitää kattoa sitten rakennusvaiheessa mikä on helpoin tapa. (Tämä on siis lähteny jo sen verran lapasesta että rakentamisvaihekkin on jo suunnitelmissa. :D) Ilman elementin upottamista käy jalkatila vähiin.
Kenties elementin asennusreijän kokoinen reikä peltiin, reijän etu- ja takapuolelle vaneririnkulat siten että elementti on vähän niinku putken päässä, ja toisessa päässä on vaimennuskankaat. Niinku näin.. Toki saahan tuosta varmaan tilavammankin ettei magneetti peitä suurinta osaa pinta-alasta. Ja oikeastaan "putken" kylkiäkin voi avartaa tuolta lokasuojan puolelta, eipä siihen tarvita kuin kehikkö pitämään vaimennuskankaat muodossaan.


Rupesin muuten hiukan jo katselemaan SLS:n hintoja. Tekisi hemmetisi mieli kokeilla
8" bassoa. Jo ihan sen takia, että monet kertoo, jotta se ei oikein toimi autossa...
:D O0
« Viimeksi muokattu: 27.04.2013, 13:55:57 kirjoittanut Divi »
240 -86 @buildingbrick240

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 340
  • www.vrcf.fi
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #13 : 27.04.2013, 23:39:20 »
Magneetti ei saa tukkia tuota hengitysaukkoa tai muuten taitaa happi bassolta loppua  ::).
Tuo olisi kyllä mielenkiintoinen asennustapa. Erilaiset vaimennusmateriaalit antavat varmaan
erilaisen lopputuloksen. Tiheemmät materiaalit -> heikompi ilman virtaus ja vähemmän vettä
jalkatilaan  :D.

Mun 240:ssä ei noita reumaluukkuja kyllä ole. En mä niin sokea voi olla, että en niitä olisi
huomannut. Kyllähän tollaisen luukun & polkimen luulisi näkevän.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Laajakaistat autokäytössä
« Vastaus #14 : 28.04.2013, 20:40:05 »
Mun 240:ssä ei noita reumaluukkuja kyllä ole. En mä niin sokea voi olla, että en niitä olisi
huomannut. Kyllähän tollaisen luukun & polkimen luulisi näkevän.

Sähköruiskullisessa ei ole ainakaan apukuskin puolella, koska sen edessä on ecu. Kuskinpuolta en taas muista, ehkä se on samalla tukittu. Enemmänhän nämä oli juurikin noiden vanhempien 240:n ihmeellisyyksiä. LH toi muutokset :)

 

RallyBaron  Samppasport