Kulkukoira  Proturbo

Painemobiili.com 340DL Turbo

  • 289 Vastauksia
  • 109759 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Painemobiili.com 340DL Turbo
« : 08.03.2011, 16:38:27 »
Eli laitanpa topiccia pystyyn kolmannelle vaiko neljännelle foorumille. Auto tuskin on tuntematon kauhean monelle täällä, tässä kokoonpano:

Vuoden 1985 340DL joka tehty mallivuoden 1986 mukaiseksi, eli puskurit ja takavalot vaihdettu, väri BEIGE.
1,4L 8v OHV kaasarirellukoneen (72hv/110Nm) tilalle vaihdettu
2,5L 16v penta H-kangilla ja FT männillä 10:1 puristus
Ahdin mallia Kiina 65/70mm siivillä ja 500x300x100mm kennoinen IC keulalla, Hukkis tulpattu
Megasquirt hoitaa bensan ja kipinän hires extrakoodilla
1575ccm suuttimet ruikkimassa E85:sta, Bilteman K-jetronic pumppu syöttää (ei riitä enää yli 1,5bar ahdoilla, toinen jo kaveriksi hyllyssä)
VAG 1,8T puolat joka B6304S tulpalla joita megaruitta ohjaa
B234F vakio imusarja 3" ahtoputkistolla, itsetehty pakosarja 42mm tuubikäyrästä, 3" ränni taka-akselille josta 2,5"->2x2"
Ahtopaine 1,5bar+
Littupyörä, SRE765 asetelma ja T4 volvosta napattu orgaaninen kulutuspinta 1mm rosterilevylle asennettuna 360 volvon keskustalla
BMW E36 325TDS ZF vaihdelaatikko ja 2,56 välitteinen torsenlukkoperä taka-akselin yhteydessä
E28 bemarin vetoakselit ja sisemmät nivelet, ulommat 360 vakio "ruiskukone" nivelet jotka todellisuudessa olleet tehtaalla 1,4 koneisessa
16" FoxRacing alut 225/45R16 rengastuksella, Koni Sport etuiskarit ja takana bilteman kaasut, takana vakio 2,0 kaasarin jouset edessä samanlaisen laikatut. Etujarruina 260mm BMW E30 325i jäähdytetyt laikat vakiosatuloin, takana vakiojarrut


Vikoja autossa:
Kytkin ei vapauta, haarukan nivelen muovikuula hajosi, eli täytyy vaihtaa, vaihteensiirto epämääräinen -> vaijereilla?
Bensapumpusta loppuu teho kesken, toinen uusi K-jet pumppu löytyy jo kaveriksi
Moottorin sähköflektit ei toimi kunnolla -> selvittelyä miksi
Vanteet kierot, 16" vanteita saa ehdottaa, vaatimukset: Täytyy mahtua alle laikkaamatta hirveästi kaaria
Takapää lommoilla, uudet pintapellit täytyy vaihtaa ja auto maalata ehkä tämän vuoden aikana?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #1 : 14.03.2011, 18:12:37 »
Noni, painemobiili lähti jopa käyntiin omin voimin lähes puolen vuoden talviseisokin jälkeen, tosin vähän sai suostutella, ja eka lähti vaan vaivalloisesti parilla pytyllä, mutta sit tuli loputkin mukaan ja kävi tyhjäkäyntiä ihan siististi etanolihöyry nousten pakoputkista.

Kovaa istu vaan hangessa tuo, sai ottaa oikeen vauhtia S90:pillä jotta lähti irti, kun lunta oli ympärillä parikytä senttiä ja keulassa konepeltiin asti.

Jos sitä tässä pikkuhiljaa rupeisi kunnostelemaan, jotta pääsee vähän taas ajelemaan.

Vanteet täytyisi vielä löytää mielellään uudet ja suorat.
Tälläset mietinnässä, 650e olis uudet:
http://www.startgumi.hu/kepek/rvs/rvs_spyder__fekete__pol_rozott_.1.jpg

Tässä 600e uudet, ongelma tuo "tuplajako", kun auto kummiskin tehokas ja menee usein kylki edellä asvaltilla, ettei halkea pulttireikien välistä, kuten kävi kaverin vanhoille tuplajaollisille.
http://www.vannehaku.fi/23192/drag-dr19-silver-16-alumiinivanteet

16" olis siis hakusessa, kun rengaskoko on tuohon muutoskatsastettu, toki muitakin hienoja ideoita saa laittaa.

Kaveri ehdotteli 18", mutta eteen alkaa olemaan jo mahdoton, taaksehan tuolla saisi jo kunnon leveät renkaat, tosin katulailliset "ratarenkaat" olis tähän kyl paremmat jo. Ja tallissa odottaa vielä 2kpl ihan uusia 225/45R16 kumeja...

Täs olis kova vaihtoehto, sama rengaskokokin kun nyt ja 9" leveät takavanteet... tosin mistä löytää tyyliin 255 leveät 16" renkaat jollain 35-40 profiililla?
http://www.vannehaku.fi/15810/aez-levittava-16-alumiinivanteet-225-45-kesarenkaat/
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011, 18:15:26 kirjoittanut sjs »
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #2 : 14.03.2011, 18:38:36 »
Viet nuo tuplajaolliset pajalle ja täytehitsaavat turhat aukot umpeen?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #3 : 14.03.2011, 18:44:01 »
Viet nuo tuplajaolliset pajalle ja täytehitsaavat turhat aukot umpeen?
Ööö, ehkä näin ei tehdä uusille 600e vanteille, ne joutuu senjälkeen maalaamaan, ja kokemuksesta voin kertoa että EI ole hauskaa hioa tuollaisia vainteita puhtaaksi (sen joutuu hitsaamisen jälkeen tekemään). ;) Perjantaina hioin BBS:än LM vanteiden "keskiosan" (3-osaiset vanteet) ihan vaan kevyesti pinnalta, ja oli sellanen 30min urakka/ "vanne", puhtaaksi kun ottaa, menee tuntitolkulla... parasta ostaa heti vaan sellaset kun on hyvät, tosin sellaisia on jostain syystä hankala löytää, mutta kiitos ideasta! :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #4 : 14.03.2011, 18:56:42 »

Eikös siihen sporttisikaan olis tommoset vantehet hyvä, ETkin sopiva ettei jää sinne keskelle autoa.  :pomo:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #5 : 14.03.2011, 19:23:59 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Eikös siihen sporttisikaan olis tommoset vantehet hyvä, ETkin sopiva ettei jää sinne keskelle autoa.  :pomo:
No jotain ton tyylistä, tosin tumma keskusta ja kiiltävä huuli olis kova sana vaaleassa autossa uskoisin?

Onkos noi sulla myynnissä?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #6 : 14.03.2011, 20:23:09 »
Linkin takaa löytyy jotain 7" leveitä 15" vanteita, jotka sopis parhaiten orkkis-sian tyyliin.
Niille sitte jotkut oikeasti pitävät kumit ( Toyo R888, Yokohama Advan)  niin pystyy ajelemaankin.

http://www.erikoisvanne.fi/Classic%20wheels/Classic%20wheels.htm

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #7 : 15.03.2011, 13:03:53 »
Linkin takaa löytyy jotain 7" leveitä 15" vanteita, jotka sopis parhaiten orkkis-sian tyyliin.
Niille sitte jotkut oikeasti pitävät kumit ( Toyo R888, Yokohama Advan)  niin pystyy ajelemaankin.

http://www.erikoisvanne.fi/Classic%20wheels/Classic%20wheels.htm
Juu, jotain tollasia "katuslicksejä" olenkin katellut, kaverilla on maalamolla ollut 100% rataköyttöön tehty Impreza, siinä oli alla muistaakseni toyo proxes:it 225/40R18 kokoisina, ja näyttivät siltä että saattavat olla sutimatta radalla. Vesikelillä nyt ei oo kauheasti väliä, kun ei noi nykyiset "sadekelin" renkaatkaan pidä mitään, joka vaihteella potkasee tyhjää, ja risteyksistäkin hankala lähteä sutimatta ja heti kun on ahtoa 2.vaihteella ni potkasee tyhjää ni ei ne huonommat voi olla.

15" retrovanteilla vaan renkaan korkeus nousee niin korkeaksi, eli profiili on väistämättä 50-55, eikä sellasilla kehtaa radalle mennä, muuten hyvä idea. Kun vertaa näitä allaolevia 225/45R16 vakio 185/60R14 kokoon, niin ero ajettavuudessa etenkin mutkateillä (=radalla) on enemmän kun yöllä ja päivällä, nuo vakiot ovat suoraansanoen pelottavat ajaa kun meinaavat kadota auton alle kun vauhtia on reippaammin mutkissa, aliohjaa ja kaikkea muuta jännää.

Luulen että vaakakuppi kallistuu 16" vanteisiin 225/45R16 tai sitä lähellä olevaan "katuslicks" rengastukseen.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #8 : 15.03.2011, 15:07:51 »
Juu, jotain tollasia "katuslicksejä" olenkin katellut, kaverilla on maalamolla ollut 100% rataköyttöön tehty Impreza, siinä oli alla muistaakseni toyo proxes:it 225/40R18 kokoisina, ja näyttivät siltä että saattavat olla sutimatta radalla. Vesikelillä nyt ei oo kauheasti väliä, kun ei noi nykyiset "sadekelin" renkaatkaan pidä mitään, joka vaihteella potkasee tyhjää, ja risteyksistäkin hankala lähteä sutimatta ja heti kun on ahtoa 2.vaihteella ni potkasee tyhjää ni ei ne huonommat voi olla.

15" retrovanteilla vaan renkaan korkeus nousee niin korkeaksi, eli profiili on väistämättä 50-55, eikä sellasilla kehtaa radalle mennä, muuten hyvä idea. Kun vertaa näitä allaolevia 225/45R16 vakio 185/60R14 kokoon, niin ero ajettavuudessa etenkin mutkateillä (=radalla) on enemmän kun yöllä ja päivällä, nuo vakiot ovat suoraansanoen pelottavat ajaa kun meinaavat kadota auton alle kun vauhtia on reippaammin mutkissa, aliohjaa ja kaikkea muuta jännää.

Luulen että vaakakuppi kallistuu 16" vanteisiin 225/45R16 tai sitä lähellä olevaan "katuslicks" rengastukseen.
Muista että esim. Toyo R888 runko on todella jäykkä, jäykempi kuin yksikään normaali katurengas. Kaverilla oli Suprassa yksi kumi puhjennut, ainoa mistä huomasi sen, oli että alkoi hieman vetämään toiseen laitaan. Silmin havaittavaa painumista ei näkynyt vaikka kumi oli tyhjä.
Tämä siis ajatuksena profiilin korkeudesta, saattaa se silti olla täysin ajettava. Etenkin jos jossain 50-55 alueella pyöritään.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #9 : 15.03.2011, 23:42:56 »
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1101068

Siinä olis sikaan todella näyttävät vanteet.
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #10 : 16.03.2011, 06:06:32 »
Muista että esim. Toyo R888 runko on todella jäykkä, jäykempi kuin yksikään normaali katurengas. Kaverilla oli Suprassa yksi kumi puhjennut, ainoa mistä huomasi sen, oli että alkoi hieman vetämään toiseen laitaan. Silmin havaittavaa painumista ei näkynyt vaikka kumi oli tyhjä.
Tämä siis ajatuksena profiilin korkeudesta, saattaa se silti olla täysin ajettava. Etenkin jos jossain 50-55 alueella pyöritään.

185 * 0,6 = 111mm (185/60R14)
225 * 0,5 = 112,5mm (225/50R15)
225 * 0,45 = 101,25mm (225/45R16)

Sitten jos ajattelisi, että laittaisi 215/50R15 kokoa, niin profiilin korkeudeksi tulisi 107,5mm.

Jos renkaan runko siis on jäykkä, ei noissa korkeuksissa välttämättä ole merkittävää eroa? Mutta minulla ei sellaista rata-ajokokemusta ole, että osaisin kokemuksesta sanoa mitään, kunhan spekuloin kertolaskuilla. ;) En myöskään jaksa googlailla, että onko noita kokoja saatavilla kuinka helposti eri merkeiltä. Joku fiksumpi jatkanee tästä?

V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #11 : 16.03.2011, 16:29:27 »
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1101068

Siinä olis sikaan todella näyttävät vanteet.
Siistithän noi on, ei siinä mitään, tosin ovat arvokkaammat kun koko auto, ja siihen vielä renkaat päälle, eivätkä edes ole uudet vanteet... ja halkaisija vähän liian pieni, 16" pitäis olla, ei jaksais taas muutoskatsastaa sen takia, keksivät vielä ruveta syynäämään autoa yhtä tarkasti, kun viimeksi kampasivat sen läpi... :o

Noista renkaiden korkeuksista, ei noilla reunuskorkeuksilla taida olla mitään tekemistä tuon jäykkyyden kanssa, noissa vakio 185/60R14 ja 225/45R16 on aivan järkyttävä ero mutkatiellä, siis ero on sanantarkasti huikea, enemmän kun yöllä ja päivällä, kaveritkin sen totesivat kokeillessaan, ja tuomitsivat noi 14" kiekot aiavn turhiksi tähän autoon.

Saman huomaa S90 volvossa, kun 205/55R16 vaihtui 225/40R18, siihen loppui se "alustan" löysyys, etenkin mutkaisilla teillä ajomukavuuden juurikaan kärsimättä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #12 : 16.03.2011, 18:43:03 »


Ronal irmscher 16"  ???

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #13 : 16.03.2011, 20:04:26 »
Muuten mites ton 765-sre:n kanssa. Että littupyörään uudet reiät ja mikä painelaakeri? Itellä ois sovittaminen edessä m90 lootan kanssa.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Painemobiili.com 340DL Turbo
« Vastaus #14 : 16.03.2011, 22:42:40 »
Ronal irmscher 16"  ???
Eihän tollaset mahdottomat olis, jos vaan on 4x100 jaolla, ja ET <35 jos on 7" leveä tai 40 jos 6,5" ja hinta on järkevä, ettei mitään tuhansia euroja jolla saa jo uusia vanteita. :)

Muuten mites ton 765-sre:n kanssa. Että littupyörään uudet reiät ja mikä painelaakeri? Itellä ois sovittaminen edessä m90 lootan kanssa.
Jep, painelaakerina ihan vakio, TOSIN muista että tämä on 360 volvon voimansirrolla ja kytkinhärveleillä (vaijerikytkin), ja sinulla vielä M90, jossa ymmärtääkseni eri mitat kun esim. "ison volvon" M4x kytkinkopassa ja haarukassa?
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Kulkukoira  Proturbo