Autodiagnoosi  Carcom Oy

140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys

  • 5 Vastauksia
  • 2340 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vaihdoinpa tuossa laakerit vetareihin, mutta laippojen kiristyksen jälkeen pyörii akselit todella tahmeasti ja päittäisvälystäkään ei tunnu. Milläpä tuollaistakaan nyt sitten säädät? Kiinnityslaipan alle jotain shimmilevyjä vai? Lieneekö uutuden kankeutta eli hakeeko paikkansa, vai hankinko uudet toisen merkkiset laakerit suosiolla? Nämä oli Motonetin tarvikeversiot...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys
« Vastaus #1 : 09.07.2013, 08:24:04 »
Minkä ikäinen akseli on kyseessä?

Vanhemmassa on säätö, josta keskustelua tässä http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34916.0

Uudemmassa ei ole säätöä ja tahmeus ei ainakaan mun mielestä voi johtua mistään muusta, kuin laakerista, jos vaan kaikki on oikein kootttu. Ekana tulee mieleen, että se laakerin ulkokooli on vinossa siellä pesässään, tai sitten vetari pohjaa sisäpäästään. Onko laitettu joku lukko, tai muuten vaan vaihdettu pelkät pyöränlaakerit?

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: 140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys
« Vastaus #2 : 09.07.2013, 09:04:59 »
Uusin vetareiden stefat, mistä syystä myös laakeri piti vaihtaa. Laakerin vedin prässillä pohjaan saakka kuten vanhakin oli eikä ainakaan silmämääräisesti mitenkään vinoon jäänyt.

Akseliputkessa ei ollut laakerin toisella puolella stefaa lainkaan, kun sen purin. Sen sijaan uuden laakerisarjan mukana tuli myös sisästefa, jonka asensin. Tuon istuvuus paikalleen oli vähintäänkin kyseenalainen, mutta asensin sen kuitenkin, koska ajattelin sinne sellaisen kuuluvan eikä se puusilmällä katsoen jäänyt niin ulos, että jäisi kummemmin puskuun laakerin ulkokoolia vasten. Järkeilin niin että laakeri ei ole toiselta puolen suojattuna eikä rasvat pysy paikallaan. Myös eräs Volvon korjausopas ohjeisti sisästefan laittamaan, mutta voiko uudemmissa akseleissa kokoonpano ollakin sellainen, että laakerin sisäpuolelle stefaa ei kuulu? Tämä akseli on -72 vuosimallista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys
« Vastaus #3 : 09.07.2013, 09:17:44 »
Mun korjauskirjan mukaan uudempaan ei kuulu sisempää stefaa.

Minkä kokoinen sisäreikä siinä sisemmässä stefassa on? Mihin kohtaan vetaria se siis vastaa? Jos stefan laittaa, niin kuvasta päätellen se tulisi olla aika syvällä, jotta se mahtuu siellä olemaan.

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: 140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys
« Vastaus #4 : 09.07.2013, 09:23:54 »
Sisempi stefa tulee siihen krymppirenkaan kohdalle. Mutta jos kerran kokoonpano voi olla myös ilman sisästefaa, niin se selittäisi monta asiaa tässä tapauksessa. Eli taidanpa hilpasta tallille ja nyppiä sen tehvan sieltä nyt vaan kiltisti pois. Katsotaan josko se auttaisi. Onneksi en alkanut enempää kasailemaan vielä...

Poissa 142R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: 140:n vetareiden kiristys ja laakereiden kireys
« Vastaus #5 : 09.07.2013, 22:34:34 »
Sisästefan poistaminen auttoi asiaa.

 

Autoracing  KL-varaosat